Wat is een abandoned cart precies?

Stel: een bezoeker is aan het rondkijken op jouw webshop. Deze persoon bekijkt een paar producten en legt deze in zijn winkelwagen. In de echte wereld zal in principe iedereen door gaan naar de kassa om af te rekenen. In de online wereld besluit gemiddeld 69,57% om niet af te rekenen. Alle webshops hebben hier veel last van en steken er veel moeite in om deze mensen alsnog te converteren.

Gemiddeld besluit 69,57% van e-commerce klanten om producten in hun winkelwagen niet af te rekenen

Waarom een abandoned cart e-mail funnel zo succesvol is

Met een abandoned cart e-mail funnel genereer je extra relevante contactmomenten
Mensen komen niet zomaar op jouw webshop terecht en voegen ook niet zomaar producten toe aan hun winkelwagen. Deze personen zijn geïnteresseerd en actief op zoek naar jouw producten. Tevens zijn ze bekend met jouw merk, logo en webshop. Deze groep mensen noemen we

warme leads

. Een abandoned cart e-mail funnel wordt vaak ingezet om warme leads die zijn afgehaakt alsnog tot klant te verwerven.

De 23 belangrijkste redenen waarom bezoekers niet afrekenen

  • De bezoeker wil geen verzendkosten betalen of vindt deze te hoog
  • De bezoeker wil prijzen vergelijken met andere (web)winkels
  • De bezoeker oriënteert zich online om uiteindelijk in een winkel te kopen
  • De gewenste betaaloptie wordt niet aangeboden
  • De snelheid van de webshop is onvoldoende
  • De webshop heeft last van bugs of andere fouten waardoor het niet goed werkt
  • De bezoeker komt voor ongewenste en onverwachte kosten te staan
  • De bezoeker moet verplicht een account aanmaken om te kunnen bestellen
  • De webshop straalt onvoldoende vertrouwen uit
  • De bezoeker komt niet door de krediet check om achteraf of in termijnen te kunnen betalen
  • Het afreken proces is te ingewikkeld
  • De bezoeker wilde gewoon even rondkijken
  • Er wordt om te veel privégegevens gevraagd tijdens het afrekenen
  • De verzendtijden zijn te lang
  • De gewenste verzendoptie is niet beschikbaar
  • De bezoeker gaat op internet op zoek naar een kortingscode
  • De bezoeker oriënteert zich nu om later te kopen
  • De retourvoorwaarden zijn niet naar wens
  • De gebruikte creditcard is afgewezen
  • De webshop heeft een ingewikkelde navigatiestructuur waardoor mensen verdwalen
  • De prijs is te hoog
  • De User Experience (UX) is onvoldoende
  • De webshop is niet mobile friendly
69,57% Verlaat de winkelwagen zonder af te rekenen

Een abandoned cart e-mail funnel inzetten om verkopen te genereren

Met behulp van een abandoned cart e-mail funnel creëer je extra contactmomenten met als doel verkopen te genereren. De meest succesvolle funnels bestaan uit meerdere zorgvuldig samengestelde e-mails die op specifieke momenten verstuurd worden.

Een abandoned cart e-mail funnel is een essentieel onderdeel van de customer journey

17 Eisen waar de beste abandoned cart e-mail funnels aan voldoen

Niet elke abandoned cart e-mail funnel is altijd effectief. Succesvolle online ondernemers spenderen veel tijd en geld aan onderzoek om zoveel mogelijk bezoekers alsnog te converteren. Sta bij het ontwikkelen van een abandoned cart e-mail funnel stil bij de volgende 17 onderwerpen.

Met behulp van deze punten verhoog je de effectiviteit van een abandoned cart e-mail funnel

1. De beste timing & frequentie om e-mails te versturen

Hoe vaak en op welk moment van de dag de e-mail(s) verstuurd worden bepalen voor een groot deel of deze gelezen worden. Uit onderzoek blijkt dat een abandoned cart e-mail funnel met 3 e-mails het meest effectief is. Gebruik hierbij de volgende frequentie:

  • 1e e-mail: 1 uur na cart abandonment
  • 2e e-mail: na 1 dag (rond 07:00, 12:00 of 19:00)
  • 3e e-mail: na 3 dagen (rond 07:00, 12:00 of 19:00)
De tijd en frequentie waarmee je e-mails verstuurd hebben een grote impact op de open rate

2. Kies een onderwerp & preview die opvalt

Een goed onderwerp en preview laten je e-mail er tussenuit springen

Het onderwerp en de preview tekst zijn elementen die mensen in hun mailbox zien zonder dat ze de e-mail openen. Het doel van deze twee elementen is om op te vallen en relevantie op te wekken. Dit kan aan de hand van de volgende punten:

  • Maak de e-mail urgent door een bepaalde geldigheidsduur aan de inhoud te geven
  • Maak mensen nieuwsgierig door interesse op te wekken
  • Bied de ontvanger een speciale aanbieding aan
  • Personaliseer door mensen bij hun naam aan te spreken
  • Verhoog de relevantie door de naam van bekeken producten te verwerken
  • Verwerk een emoji👋🏻 in de e-mail

3. Personaliseer je e-mail

Wanneer mensen zich persoonlijk aangesproken voelen creëer je automatisch een vertrouwensband op. Bij de meest succesvolle e-mail funnels hebben mensen niet in de gaten dat ze in een e-mail funnel zitten. Dit realiseer je door mensen persoonlijk aan te spreken en de inhoud af te stemmen op de bekeken producten. Personaliseer e-mails verder door ze te versturen uit naam van een medewerker en voorzie de e-mails van een portretfoto van deze persoon.

Door e-mails te personaliseren hebben mensen niet door dat ze in een geautomatiseerde funnel zitten

4. Wees behulpzaam

Door hulp te bieden aan je klant creëer je een vertrouwensband

Het is goed mogelijk dat de bezoeker het betaalproces afbrak omdat er te weinig informatie voor handen was om een goede keuze te maken. Wees behulpzaam door extra informatie te geven over de bekeken producten of bied de mogelijkheid om contact op te nemen met de klantenservice. 

5. Maak gebruik van social proof

Mensen zijn kuddedieren en volgen hierdoor graag het gedrag van andere mensen. Door de abandoned cart e-mail funnel te voorzien van klantreviews en foto’s of video’s van klanten laat je zien dat andere mensen bij jou gekocht hebben en tevreden zijn.

Mensen lezen graag ervaringen van andere mensen voordat ze iets kopen

6. Benoem Unique Selling Points (USP’s)

Bedenk waarom een klant bij jou zou moeten kopen in plaats van bij de concurrent

USP’s zijn redenen waarom iemand bij jou zou moeten kopen in plaats van bij de concurrent. Deze USP’s kunnen op productniveau of winkelniveau zijn. Probeer voor andere USP’s te kiezen dan je concurrenten. Wanneer jij dezelfde USP’s aanbiedt zijn deze namelijk niet meer “Unique”. De volgende punten zijn voorbeelden van USP’s op product en winkelniveau:

  • Gratis verzending
  • Bezorgen op afspraak
  • Met de hand gemaakt
  • 100% Natuurlijke materialen
  • 5 Werkdagen levertijd
  • 30 Dagen thuis uitproberen
  • Originele producten
  • Probeer gratis uit
  • Gemaakt van puur wol
  • Suikervrij

7. Kies een Tone of Voice die resoneert met jouw klanten

De Tone of Voice die je gebruikt in je e-mails kan een enorme impact hebben. Maak een

buyers persona

en kom erachter wie jouw ideale klant is. Denk goed na op welke manier je deze klant aanspreekt. Kinderen spreek je anders aan dan volwassenen, en een zakelijke professional noem je niet “Yo Maat!”.
Zorg ervoor dat de communicatie in lijn ligt met jouw doelgroep

8. Gebruik krachtige titels en overtuigende teksten

De leesbaarheid van een tekst verbetert wanneer je gebruik maakt van afbeeldingen, titels, bulletpoints, etc...

Succesvolle e-mails hebben korte krachtige titels. Deze titels vertellen in één oogopslag waar de tekst over gaat en wekken interesse op om verder te lezen. De volgende paragrafen tekst zijn bondig en informatief omschreven. Verbeter de leesbaarheid door te werken met bulletpoints of bold, itallic of underline arceringen.

9. Voorzie de e-mail van relevante media bestanden

Een krachtige e-mail is voorzien van relevante mediabestanden. Denk hierbij aan interessante visuals, productfoto’s of video’s. Door media bestanden toe te voegen verbeter je de leesbaarheid van een e-mail en breng je op een efficiëntere manier informatie over op de lezer. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden.

Media bestanden dienen de leesbaarheid en informatieoverdracht van een tekst te ondersteunen

10. Bied als laatste redmiddel korting aan

Het geven van korting is een krachtige tool om mensen alsnog over de streep te trekken

Bied niet direct in de 1e e-mail kortingen aan! Geef pas korting als iemand het einde van de abandoned cart e-mail funnel nadert en nog niet afgerekend heeft. In dit geval kan een speciale deal of korting als laatste redmiddel worden ingezet om alsnog een verkoop te generen.

11. Haal pijnpunten weg met een FAQ

Zoals eerder beschreven in dit artikel zijn er enorm veel redenen waarom bezoekers er voor kiezen hun winkelwagen niet af te rekenen, dit noemen wij vaak ook pijnpunten. Probeer achter alle mogelijke pijnpunten te komen waar jouw klanten mogelijk last van hebben. Benoem deze pijnpunten en voorzie ze van een antwoord in een

Frequently Asked Questions (FAQ)

. Enkele voorbeelden van veelvoorkomende pijnpunten zijn:
  • Is de kwaliteit van dit product wel goed?
  • Is deze webshop wel te vertrouwen?
  • Kan ik het product retourneren als ik dat wil?
  • Ontvang ik mijn geld terug als ik niet tevreden ben?
  • Wanneer wordt mijn product geleverd?
Een FAQ is een krachtige tool om pijnpunten weg te nemen en om een vertrouwensband te creëren

12. Houd de e-mail overzichtelijk

Zorg ervoor dat de inhoud simpel en overzichtelijk blijft

Een abandoned cart e-mail funnel is zeer complex en na het lezen van dit artikel kom je erachter dat er heel veel dingen belangrijk zijn. E-mails waarbij alles belangrijk is zijn vaak erg onoverzichtelijk. Zorg er voor dat je een duidelijke structuur hebt en zorg voor voldoende ruimte tussen alle elementen van je e-mail.

13. Creëer Fear Of Missing Out (FOMO)

Mensen zijn vaak erg bang om net de boot te missen. Een bekend recent voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het handelen in crypto valuta. Veel mensen kopen bepaalde munten omdat ze bang zijn winsten mis te lopen wanneer ze niet inkopen terwijl andere bekenden dit wel doen. Het opwekken van FOMO is een zeer krachtig principe in de wereld van online marketing en is goed toepasbaar in een abandoned cart e-mail funnel. Dit kun je doen door bijvoorbeeld:

  • Te laten weten dat de voorraad beperkt is
  • Te laten weten dat er een prijsstijging aankomt
  • Een tijdgebonden korting of deal aan te bieden
Mensen ervaren een extreme angst om als enige de boot te missen

14. Implementeer een krachtige CTA

Met een CTA help je de klant de volgende stap te nemen
Elke e-mail zou één duidelijke

Call To Action (CTA)

moeten hebben. Denk goed na over welke CTA in jouw geval het belangrijkste is. Enkele voorbeelden van goede CTA’s zijn:
  • Direct afrekenen van de winkelwagen
  • Aanvragen offerte
  • Een (bel)afspraak inplannen
  • Doorverwijzen naar een specifieke pagina op jouw webshop

15. Verwerk het sturen van een SMS in je funnel

Veel mensen ontvangen zo veel e-mails dat het bijna onmogelijk is om nog op te vallen. Tegenwoordig ontvangt bijna niemand nog SMS. Door het sturen van een SMS te verwerken in een abandoned cart e-mail funnel is het mogelijk om op een unieke manier enorm goed op te vallen.

Verbeter de open rate door contact op te nemen met klanten op een unieke manier zoals SMS

16. Stuur een e-mail wanneer mensen salaris hebben gehad

Mensen geven meer geld uit als ze net salaris hebben gekregen

Zeker wanneer je dure producten verkoopt is het aan te raden om rondom de 25e van de maand een e-mail te sturen. De meeste Nederlanders ontvangen rond deze periode salaris, hebben hierdoor extra geld te besteden en geven dit dan ook makkelijker uit.

17. Verwijs direct door naar de checkout

Vaak is het slim om het aantal stappen die de bezoeker moet nemen om vanuit een abandoned cart e-mail af te rekenen zo simpel mogelijk te houden. Overweeg of het verstandig is om vanuit de e-mail mensen direct door te sturen naar de checkout waar de juiste producten in staan. Op deze manier voorkom je afleiding en is afrekenen in een handomdraai gebeurd.

Verklein het aantal stappen door mensen direct door te linken naar de checkout

4 Voorbeelden van sterke abandoned cart e-mails

1. Abandoned cart e-mail van Dyson

Een abandoned cart e-mail van Dyson

Wat is er zo sterk aan Dyson’s e-mail

  • Ze geven aan de inhoud van de winkelwagen voor je bewaard te hebben
  • Korte tekst met relevante informatie
  • In de tekst staat dat de inhoud van de winkelwagen voor een beperkte periode bewaard blijft, hiermee creëren ze urgentie
  • Met twee CTA’s om door te gaan met shoppen maken ze het voor de klant makkelijk om de bestelling te plaatsen
  • Duidelijke foto van de stofzuiger
  • Mogelijkheid om een chat te starten met een expert

2. Abandoned cart e-mail van Whiskey Loot box

Een abandoned cart e-mail van Whisky Loot Box

Wat is er zo sterk aan deze e-mail van Whiskey Loot box

  • Duidelijke USP’s om pijnpunten weg te nemen en mensen te overtuigen
  • Juiste Tone of Voice die resoneert met hun klanten
  • Duidelijke foto van hoe een Whiskey Loot box er uit ziet
  • Duidelijke CTA met de pakkende tekst “treat yourself”
  • Een FAQ om pijnpunten weg te nemen

3. Abandoned cart e-mail van Google

Een abandoned cart e-mail van Google

Wat is er zo sterk aan deze e-mail van Google

  • Super clean design zonder afleiding
  • Duidelijke CTA die doorverwijst naar de winkelwagen om direct af te rekenen
  • De mogelijkheid om met een expert te bellen of te chatten
  • Duidelijke productfoto met prijs
  • Ze geven aan dat verzenden gratis is

4. Abandoned cart e-mail van Brooklinen

Een abandoned cart e-mail van Brooklinen

Wat is er zo sterk aan deze e-mail van Brooklinen

  • Bied 10% korting en gratis verzending aan
  • Wekt vertrouwen op door reviews te tonen
  • Verschillende mogelijkheden om contact op te nemen
  • Verwijst met een duidelijke CTA door naar de winkelwagen

6 extra pro tips voor een succesvolle abandoned cart e-mail funnel

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.