Wat is een abandoned cart precies?
Stel: een bezoeker is aan het rondkijken op jouw webshop. Deze persoon bekijkt een paar producten en legt deze in zijn winkelwagen. In de echte wereld zal in principe iedereen door gaan naar de kassa om af te rekenen. In de online wereld besluit gemiddeld 69,57% om niet af te rekenen. Alle webshops hebben hier veel last van en steken er veel moeite in om deze mensen alsnog te converteren.
Waarom een abandoned cart e-mail funnel zo succesvol is
warme leads
. Een abandoned cart e-mail funnel wordt vaak ingezet om warme leads die zijn afgehaakt alsnog tot klant te verwerven.De 23 belangrijkste redenen waarom bezoekers niet afrekenen
- De bezoeker wil geen verzendkosten betalen of vindt deze te hoog
- De bezoeker wil prijzen vergelijken met andere (web)winkels
- De bezoeker oriënteert zich online om uiteindelijk in een winkel te kopen
- De gewenste betaaloptie wordt niet aangeboden
- De snelheid van de webshop is onvoldoende
- De webshop heeft last van bugs of andere fouten waardoor het niet goed werkt
- De bezoeker komt voor ongewenste en onverwachte kosten te staan
- De bezoeker moet verplicht een account aanmaken om te kunnen bestellen
- De webshop straalt onvoldoende vertrouwen uit
- De bezoeker komt niet door de krediet check om achteraf of in termijnen te kunnen betalen
- Het afreken proces is te ingewikkeld
- De bezoeker wilde gewoon even rondkijken
- Er wordt om te veel privégegevens gevraagd tijdens het afrekenen
- De verzendtijden zijn te lang
- De gewenste verzendoptie is niet beschikbaar
- De bezoeker gaat op internet op zoek naar een kortingscode
- De bezoeker oriënteert zich nu om later te kopen
- De retourvoorwaarden zijn niet naar wens
- De gebruikte creditcard is afgewezen
- De webshop heeft een ingewikkelde navigatiestructuur waardoor mensen verdwalen
- De prijs is te hoog
- De User Experience (UX) is onvoldoende
- De webshop is niet mobile friendly
Een abandoned cart e-mail funnel inzetten om verkopen te genereren
Met behulp van een abandoned cart e-mail funnel creëer je extra contactmomenten met als doel verkopen te genereren. De meest succesvolle funnels bestaan uit meerdere zorgvuldig samengestelde e-mails die op specifieke momenten verstuurd worden.
17 Eisen waar de beste abandoned cart e-mail funnels aan voldoen
Niet elke abandoned cart e-mail funnel is altijd effectief. Succesvolle online ondernemers spenderen veel tijd en geld aan onderzoek om zoveel mogelijk bezoekers alsnog te converteren. Sta bij het ontwikkelen van een abandoned cart e-mail funnel stil bij de volgende 17 onderwerpen.
1. De beste timing & frequentie om e-mails te versturen
Hoe vaak en op welk moment van de dag de e-mail(s) verstuurd worden bepalen voor een groot deel of deze gelezen worden. Uit onderzoek blijkt dat een abandoned cart e-mail funnel met 3 e-mails het meest effectief is. Gebruik hierbij de volgende frequentie:
- 1e e-mail: 1 uur na cart abandonment
- 2e e-mail: na 1 dag (rond 07:00, 12:00 of 19:00)
- 3e e-mail: na 3 dagen (rond 07:00, 12:00 of 19:00)
2. Kies een onderwerp & preview die opvalt
Het onderwerp en de preview tekst zijn elementen die mensen in hun mailbox zien zonder dat ze de e-mail openen. Het doel van deze twee elementen is om op te vallen en relevantie op te wekken. Dit kan aan de hand van de volgende punten:
- Maak de e-mail urgent door een bepaalde geldigheidsduur aan de inhoud te geven
- Maak mensen nieuwsgierig door interesse op te wekken
- Bied de ontvanger een speciale aanbieding aan
- Personaliseer door mensen bij hun naam aan te spreken
- Verhoog de relevantie door de naam van bekeken producten te verwerken
- Verwerk een emoji👋🏻 in de e-mail
3. Personaliseer je e-mail
Wanneer mensen zich persoonlijk aangesproken voelen creëer je automatisch een vertrouwensband op. Bij de meest succesvolle e-mail funnels hebben mensen niet in de gaten dat ze in een e-mail funnel zitten. Dit realiseer je door mensen persoonlijk aan te spreken en de inhoud af te stemmen op de bekeken producten. Personaliseer e-mails verder door ze te versturen uit naam van een medewerker en voorzie de e-mails van een portretfoto van deze persoon.
4. Wees behulpzaam
Het is goed mogelijk dat de bezoeker het betaalproces afbrak omdat er te weinig informatie voor handen was om een goede keuze te maken. Wees behulpzaam door extra informatie te geven over de bekeken producten of bied de mogelijkheid om contact op te nemen met de klantenservice.
5. Maak gebruik van social proof
Mensen zijn kuddedieren en volgen hierdoor graag het gedrag van andere mensen. Door de abandoned cart e-mail funnel te voorzien van klantreviews en foto’s of video’s van klanten laat je zien dat andere mensen bij jou gekocht hebben en tevreden zijn.
6. Benoem Unique Selling Points (USP’s)
USP’s zijn redenen waarom iemand bij jou zou moeten kopen in plaats van bij de concurrent. Deze USP’s kunnen op productniveau of winkelniveau zijn. Probeer voor andere USP’s te kiezen dan je concurrenten. Wanneer jij dezelfde USP’s aanbiedt zijn deze namelijk niet meer “Unique”. De volgende punten zijn voorbeelden van USP’s op product en winkelniveau:
- Gratis verzending
- Bezorgen op afspraak
- Met de hand gemaakt
- 100% Natuurlijke materialen
- 5 Werkdagen levertijd
- 30 Dagen thuis uitproberen
- Originele producten
- Probeer gratis uit
- Gemaakt van puur wol
- Suikervrij
7. Kies een Tone of Voice die resoneert met jouw klanten
buyers persona
en kom erachter wie jouw ideale klant is. Denk goed na op welke manier je deze klant aanspreekt. Kinderen spreek je anders aan dan volwassenen, en een zakelijke professional noem je niet “Yo Maat!”.8. Gebruik krachtige titels en overtuigende teksten
Succesvolle e-mails hebben korte krachtige titels. Deze titels vertellen in één oogopslag waar de tekst over gaat en wekken interesse op om verder te lezen. De volgende paragrafen tekst zijn bondig en informatief omschreven. Verbeter de leesbaarheid door te werken met bulletpoints of bold, itallic of underline arceringen.
9. Voorzie de e-mail van relevante media bestanden
Een krachtige e-mail is voorzien van relevante mediabestanden. Denk hierbij aan interessante visuals, productfoto’s of video’s. Door media bestanden toe te voegen verbeter je de leesbaarheid van een e-mail en breng je op een efficiëntere manier informatie over op de lezer. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden.
10. Bied als laatste redmiddel korting aan
Bied niet direct in de 1e e-mail kortingen aan! Geef pas korting als iemand het einde van de abandoned cart e-mail funnel nadert en nog niet afgerekend heeft. In dit geval kan een speciale deal of korting als laatste redmiddel worden ingezet om alsnog een verkoop te generen.
11. Haal pijnpunten weg met een FAQ
Frequently Asked Questions (FAQ)
. Enkele voorbeelden van veelvoorkomende pijnpunten zijn:- Is de kwaliteit van dit product wel goed?
- Is deze webshop wel te vertrouwen?
- Kan ik het product retourneren als ik dat wil?
- Ontvang ik mijn geld terug als ik niet tevreden ben?
- Wanneer wordt mijn product geleverd?
12. Houd de e-mail overzichtelijk
Een abandoned cart e-mail funnel is zeer complex en na het lezen van dit artikel kom je erachter dat er heel veel dingen belangrijk zijn. E-mails waarbij alles belangrijk is zijn vaak erg onoverzichtelijk. Zorg er voor dat je een duidelijke structuur hebt en zorg voor voldoende ruimte tussen alle elementen van je e-mail.
13. Creëer Fear Of Missing Out (FOMO)
Mensen zijn vaak erg bang om net de boot te missen. Een bekend recent voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het handelen in crypto valuta. Veel mensen kopen bepaalde munten omdat ze bang zijn winsten mis te lopen wanneer ze niet inkopen terwijl andere bekenden dit wel doen. Het opwekken van FOMO is een zeer krachtig principe in de wereld van online marketing en is goed toepasbaar in een abandoned cart e-mail funnel. Dit kun je doen door bijvoorbeeld:
- Te laten weten dat de voorraad beperkt is
- Te laten weten dat er een prijsstijging aankomt
- Een tijdgebonden korting of deal aan te bieden
14. Implementeer een krachtige CTA
Call To Action (CTA)
moeten hebben. Denk goed na over welke CTA in jouw geval het belangrijkste is. Enkele voorbeelden van goede CTA’s zijn:- Direct afrekenen van de winkelwagen
- Aanvragen offerte
- Een (bel)afspraak inplannen
- Doorverwijzen naar een specifieke pagina op jouw webshop
15. Verwerk het sturen van een SMS in je funnel
Veel mensen ontvangen zo veel e-mails dat het bijna onmogelijk is om nog op te vallen. Tegenwoordig ontvangt bijna niemand nog SMS. Door het sturen van een SMS te verwerken in een abandoned cart e-mail funnel is het mogelijk om op een unieke manier enorm goed op te vallen.
16. Stuur een e-mail wanneer mensen salaris hebben gehad
Zeker wanneer je dure producten verkoopt is het aan te raden om rondom de 25e van de maand een e-mail te sturen. De meeste Nederlanders ontvangen rond deze periode salaris, hebben hierdoor extra geld te besteden en geven dit dan ook makkelijker uit.
17. Verwijs direct door naar de checkout
Vaak is het slim om het aantal stappen die de bezoeker moet nemen om vanuit een abandoned cart e-mail af te rekenen zo simpel mogelijk te houden. Overweeg of het verstandig is om vanuit de e-mail mensen direct door te sturen naar de checkout waar de juiste producten in staan. Op deze manier voorkom je afleiding en is afrekenen in een handomdraai gebeurd.
4 Voorbeelden van sterke abandoned cart e-mails
1. Abandoned cart e-mail van Dyson
Wat is er zo sterk aan Dyson’s e-mail
- Ze geven aan de inhoud van de winkelwagen voor je bewaard te hebben
- Korte tekst met relevante informatie
- In de tekst staat dat de inhoud van de winkelwagen voor een beperkte periode bewaard blijft, hiermee creëren ze urgentie
- Met twee CTA’s om door te gaan met shoppen maken ze het voor de klant makkelijk om de bestelling te plaatsen
- Duidelijke foto van de stofzuiger
- Mogelijkheid om een chat te starten met een expert
2. Abandoned cart e-mail van Whiskey Loot box
Wat is er zo sterk aan deze e-mail van Whiskey Loot box
- Duidelijke USP’s om pijnpunten weg te nemen en mensen te overtuigen
- Juiste Tone of Voice die resoneert met hun klanten
- Duidelijke foto van hoe een Whiskey Loot box er uit ziet
- Duidelijke CTA met de pakkende tekst “treat yourself”
- Een FAQ om pijnpunten weg te nemen
3. Abandoned cart e-mail van Google
Wat is er zo sterk aan deze e-mail van Google
- Super clean design zonder afleiding
- Duidelijke CTA die doorverwijst naar de winkelwagen om direct af te rekenen
- De mogelijkheid om met een expert te bellen of te chatten
- Duidelijke productfoto met prijs
- Ze geven aan dat verzenden gratis is
4. Abandoned cart e-mail van Brooklinen
Wat is er zo sterk aan deze e-mail van Brooklinen
- Bied 10% korting en gratis verzending aan
- Wekt vertrouwen op door reviews te tonen
- Verschillende mogelijkheden om contact op te nemen
- Verwijst met een duidelijke CTA door naar de winkelwagen