Liever naar dit artikel luisteren?
Inhoudsopgave
Hierom sluit het algoritme jou uit
De enorme hoeveelheid geüploade content
Verspreid over alle social media worden dagelijks tientallen miljarden post, stories, reels, shorts, tweets en berichten geplaatst. Algoritmes beoordelen deze content en boosten enkel de populairste berichten.
Social media wordt steeds meer ‘video focused’
De grootste sociale media platformen zijn:
- YouTube (9,9 mln. NL gebruikers)
- Facebook (9,9 mln. NL gebruikers)
- Instagram (7,8 mln. NL gebruikers)
- LinkedIn (5 mln. NL gebruikers)
- Pinterest (4,6 mln. NL gebruikers)
- TikTok (4 mln. NL gebruikers)
- Snapchat (3,9 mln. NL gebruikers)
Wat al deze platformen met elkaar gemeen hebben is dat ze video-focused zijn of bezig zijn met een transitie hier naartoe. Per definitie zal een social media bericht met een video al meer bereik genereren dan een bericht met enkel een foto of tekst.
Social media wil op jou verdienen
Zonder bedrijven die adverteren zouden social media geen inkomsten hebben. Om bedrijven te forceren te adverteren schroeven sociale media het organische bereik terug.
Dit is organisch nog wel mogelijk
Ondanks al deze beperkingen is het toch mogelijk om met sociale media organisch goed te scoren. Hiervoor dien je wel gebruik te maken van nieuwe functies zoals:
- YouTube: Shorts
- Facebook: Stories
- Instagram: Reels
Het posten van video’s (en met name verticale video’s) zorgt al direct voor een beter organisch bereik.
De oplossing: content marketing
Als het bedrijven lukt veel interactie (likes, deelacties, reacties etc…) op social media berichten te krijgen creëert dit vertrouwen, en vertrouwen = kopen. Content marketing biedt hierin uitkomst.
Content marketing focust zich op het bieden van waarde (in plaats van iets te verkopen).
Het is juist deze value-first benadering dat content marketing zo populair maakt. De content marketing onderwerpen die je behandelt moeten wel relevant zijn voor de producten/diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Je kunt bijvoorbeeld:
- Iets moeilijks simpel uitleggen
- Nieuwe inzichten delen
- Geheime tips delen
- Een mythe ontkrachten
- Inspiratie delen
De voordelen van content marketing zijn:
- Het is niet meer nodig meerdere keren per week iets te plaatsen
- Je bespaart veel tijd
- Je social media berichten zullen meer interactie opleveren
- Meer mensen zullen jouw bedrijfsprofiel volgen of liken
- De interactie blijft lang zichtbaar op je profiel
Volg gratis de marketing & webdesign videotraining
- Een webdesign dat verkoopt
- Beïnvloed klantkeuzes
- Adverteren op social media
- Word gevonden in Google
- 100% gratis no strings attached!
Content marketing in 3 simpele stappen
1 Bedenk een relevant onderwerp + CTA De eerste stap is om een onderwerp te bedenken dat “echt” resoneert met jouw doelgroep. Om autoriteit op te bouwen is het belangrijk dat dit onderwerp een sterke correlatie heeft met jouw bedrijf. Ook belangrijk is om de gewenste Call To Action (CTA) te plaatsen. In het kader van content marketing zou je mensen kunnen verleiden een artikel op jouw website te lezen of aan te melden voor een e-mail marketing funnel.) Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Een artikel lezen op een website
- Een e-book downloaden
- Meer informatie opvragen
2 Creëer (social media) content Nu is het belangrijk om de juiste content te maken. Social media content kan het beste in video formaat zijn met een maximale lengte van 15 tot 30 seconden. De best presterende video’s weten de aandacht te trekken en maken de kern van de boodschap in de eerste seconden duidelijk.
Goede content bevat minimaal de volgende elementen:
- Beschrijft het probleem van de klant
- Bied een oplossing
- Laat zien wat het beoogde resultaat is
- Geeft aan hoe moeilijk het is
- Beschrijft duidelijk de vervolgstap (CTA)
Het is slim om mensen van social media door te verwijzen naar jouw website of webshop voor meer informatie over het onderwerp. Nu je de aandacht hebt verdiend kun je verdere informatie aanbieden in de vorm van een:
- Blog artikel
- Video
- Audiofragment/podcast
3 Bericht plaatsen + adverteren!
Plaats nu het content marketing bericht op social media. Vanwege de value-first benadering zal het bereik al een stuk hoger liggen, maar voor een echte boost is adverteren noodzakelijk! Dit doe je als volgt:
- Open de advertentie manager van het gebruikte social media kanaal
- Selecteer de content marketing post als basis voor een advertentie
- Geef aan dat je een brand awareness campagne wilt voeren
- Target zoveel mogelijk jouw specifieke doelgroep
Voorkom dat je deze fouten maakt
Content marketing is met afstand de meest succesvolle social media strategie. Vermijd deze veelgemaakte fouten en voorkom zo verspillingen van adbudget:
- Gebruik alleen permanente organische post mogelijkheden (dus geen stories, reels of shorts)
- Maak social media video’s niet te lang, maximaal 30 seconden
- De content heeft te weinig correlatie met jouw bedrijf
- De content moet resoneren met jouw doelgroep
- Je gebruikt de verkeerde social media kanalen om jouw doelgroep te bereiken
- Een puur organische post werkt nadelig omdat het eerder verworven interactie op de achtergrond laat verdwijnen
6 pro tips voor content marketing
In veel gevallen is het niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Bekijk social media profielen van jouw grotere concurrenten. Analyseer welk type berichten en onderwerpen de meeste interactie creëren. De kans is groot dat gelijkwaardige onderwerpen ook met jouw doelgroep resoneren.
Het grote voordeel van content marketing is dat je niet langer dagelijks iets op social media hoeft te posten. Daar tegenover staat dan weer wel dat er advertentiebudget voor nodig is.
Het is dus belangrijk dat de kwaliteit van zowel het social media bericht, en de content na de CTA zo hoog mogelijk is.
Met behulp van a/b testen is het mogelijk om social media advertenties te perfectioneren. Om het meeste resultaat te behalen uit content marketing is het aan te raden ook hier gebruik te maken van a/b testen.
Zeker op social media is de concentratieboog erg kort. Less is more geeft doorgaans een enorme boost aan het resultaat. Overweeg:
- Hoe korter een video hoe beter
- Titels niet langer dan 75 karakters
- Alinea’s niet langer dan 400 karakters
- Trek de aandacht in de eerste 3 seconden
- Houd teksten zo kort mogelijk
Elke pagina kan in feite dienen als landingspagina. Maar voor het beste resultaat richt je een speciale landingspagina in per onderwerp van je content marketing strategie. in dit artikel wordt dieper op doelgerichte landingspagina’s ingegaan.
Online omni zichtbaarheid wil zeggen dat jouw merk over het gehele internet zichtbaar is. Naast extra zichtbaarheid en vertrouwen levert het ook waardevolle (onbewuste) contactmomenten op. Een goede mix van marketingkanalen voor omni zichtbaarheid is:
Volg gratis de marketing & webdesign videotraining
- Een webdesign dat verkoopt
- Beïnvloed klantkeuzes
- Adverteren op social media
- Word gevonden in Google
- 100% gratis no strings attached!