Liever naar dit artikel luisteren?
Inhoudsopgave
Over Search Engine Optimization (SEO)
SEO staat voor Search Engine Optimization. Met behulp van SEO wordt geprobeerd om een betere positionering in online zoekmachines te verkrijgen. Met een wereldwijd markaandeel van 91,88% is Google veruit de meest gebruikte zoekmachine ter wereld.
Wat is Search Engine Optimization (SEO)?
SEO wordt door experts opgedeeld in 3 losse onderdelen:
On page SEO
On page SEO beschrijft optimalisatie mogelijkheden op de pagina zelf.
Off page SEO
Off page SEO beschrijft optimalisatie mogelijkheden buiten de website of webshop om.
Technical SEO
Technical SEO beschrijft optimalisatie mogelijkheden op het gebied van techniek en structuur.
Waarom is Search Engine Optimization (SEO) belangrijk?
Bijna elke internetgebruiker maakt gebruik van een zoekmachine zoals Google om een product of dienst te kopen. Bedrijven besteden enorm veel geld om door potentiële klanten gevonden te worden. Met behulp van SEO wordt jouw bedrijf gratis beter gevonden omdat de zoekmachine vindt dat jij de zoekvraag het best beantwoord.
Recente resultaten uit wetenschappelijk onderzoek
Minder populaire zoektermen kosten meer klikken
Bij minder populaire zoektermen gebruiken mensen meer klikken voordat zij het gewenste resultaat gevonden hebben. Het omgekeerde is waar voor populaire zoektermen, mensen vinden in dit geval met minder klikken het gewenste resultaat. (Jerath et al., 2014)
High involvement versus low involvement
High involvement producten zoals auto’s, huizen en electronica zijn duurder dan low involvement producten zoals kleding, etenswaren en kantoorartikelen. Mensen hebben meer klikken in zoekmachines nodig bij high involvement producten dan bij low involvement producten. (Jerath et al., 2014)
Kwaliteit en merkbekendheid
organische klikken
in een zoekmachine. Hoe bekender het merk en hoe hoger de kwaliteit is in de ogen van de consument, des te sneller er wordt geklikt op organische zoekresultaten. (Baye et al., 2016, De Los Santos, 2018)Gebruikers niet blij met advertenties
Gebruikers van zoekmachines zijn niet blij met de vele advertenties. Minder advertenties leidt tot een betere gebruikerstevredenheid. (Palanisamy & Lui, 2018)
Volg gratis de marketing & webdesign videotraining
- Een webdesign dat verkoopt
- Beïnvloed klantkeuzes
- Adverteren op social media
- Word gevonden in Google
- 100% gratis no strings attached!
SEO ranking factoren van dit moment
Relevantie
organische positie
verkrijgen.Intrusieve pop-ups
Wanneer tijdens het laden van een webpagina irritante pop-ups het scherm overnemen zal Google dit bestraffen met een lagere positie in de organische zoekresultaten.
Mobiel vriendelijkheid
Webpagina’s die goed werken op mobiele apparaten zullen hoger scoren bij mobiele zoekopdrachten. Omdat het aandeel mobiele zoekopdrachten in Google enorm is (93,68%) kan dit een enorme impact hebben op de organische vindbaarheid.
Keyword gebruik
Google Bots
je je geen zorgen hoeft te maken.6 professionele SEO tips
Het is verleidelijk te kiezen voor louche online bedrijven die voor een laag bedrag backlinks genereren. Op het eerste oog lijkt dit een geweldige oplossing. Feit is dat deze manier van linkbuilding bestraft wordt door Google. Je zal niet de eerste website zijn die hierdoor permanent van Google verwijderd wordt. Linkbuilding is een zeer waardevolle SEO strategie maar er bestaat geen quick fix voor.
Met zoekwoorden onderzoek verkrijg je inzicht in het zoekgedrag van je klanten. Met welke woorden zoeken zij in zoekmachines zoals Google? Wat is het volume op deze woorden? Hoe hoog is de mate van concurrentie? Maak gebruik van Google autocomplete om inspiratie op te doen en analyseer onder andere het volume met Google keyword planner.
Mensen zijn scannende lezers. Ook jij kijkt eerst naar onder andere de afbeelding, titels en bulletpoints om te bepalen of een tekst relevant genoeg is om alle paragrafen woord voor woord te lezen. Door hier rekening mee te houden zorg je ervoor dat meer van je zorgvuldig samengestelde content ook daadwerkelijk gelezen wordt door bezoekers.
Keywords kunnen gebruikt worden voor SEO. Het beoogde doel is om gratis betere posities in zoekmachines zoals Google te veroveren en hiermee gratis relevante bezoekers te trekken. Door op de volgende plekken keywords strategisch te verwerken help je Google te begrijpen waar de pagina over gaat: URL, titel, tussenkoppen, paragraaf, meta omschrijving, bestandsnaam, alt-tag afbeeldingen, breadcrumb en druk het zoekwoord één keer dik.
Google BOT, een computer die websites crawlt, is erg slim. Toch zijn er verschillende dingen in het crawlproces makkelijker te maken. Voorbeelden hiervan zijn: het optimaliseren van de linkstructuur, het gebruik van keywords, een sitemap, en nog veel meer. Dit proces wordt Search Engine Optimization (SEO) genoemd.
Online zijn ontzettend veel (gratis) SEO tools beschikbaar die kunnen helpen bij SEO.
- Google search console (gratis): maakt de huidige SEO prestaties van je website inzichtelijk.
- Google’s keyword planner (gratis): met deze tool kun je goed keyword research doen. De data komen van Google zelf af en zijn accuraat. Om de meest accurate data in te zien is het belangrijk om minimaal één actieve Google Ads campagne te hebben.
- Ubersuggest (gratis): met de gratis versie kun je een beperkt aantal SEO analyses per dag uitvoeren. Voor kleine ondernemers is de gratis versie vaak al voldoende.
- Semrush / Ahrefs (betaald/gratis): zowel Semrush als Ahrefs zijn beide grote namen binnen SEO. Als “lokkertje” hebben zij verschillende gratis tools beschikbaar om concurrenten te analyseren en fouten in het eigen SEO beleid op te sporen. Om de volledige potentie te gebruiken zijn echter dure abonnementen nodig.
Volg gratis de marketing & webdesign videotraining
- Een webdesign dat verkoopt
- Beïnvloed klantkeuzes
- Adverteren op social media
- Word gevonden in Google
- 100% gratis no strings attached!