Wat is copywriting?
Copywriting is het schrijven van teksten voor commerciële doeleinden. Verschillende verkoop psychologische tactieken worden toegepast om keuzes te beïnvloeden en de lezer te overtuigen jouw product of dienst te kopen. Een goed voorbeeld van copywriting zijn productomschrijvingen of advertentieteksten.
De voordelen van copywriting
- Meer klantvertrouwen
- Professionele uitstraling
- Genereer meer verkopen
- Waardevolle teksten
- Volgens wetenschappelijke principes
Andere content creation diensten
Stapsgewijs naar succesvolle teksten
Stap 1: Creëer een buyers persona
Om doelgerichte teksten te kunnen schrijven is het belangrijk om te achterhalen voor wie we schrijven. Door bestaande klantgegevens te analyseren en onderzoek te doen op social media kunnen we een goed beeld schetsen van de “ideale klant”.
Stap 2: Doelgerichte content creëren
Tijdens het creëren van teksten wordt sterk rekening gehouden met het beoogde doel. Ook wel Call To Action (CTA) genoemd. Een productomschrijving heeft als doel een product te verkopen, en een hovenier wil graag offertes uitschrijven.
Stap 3: Marketing implementatie
Met alleen goede copy zijn we er nog niet. Met behulp van online marketing zetten we de juiste kanalen open om de “ideale klant” te bereiken. Dit kan met behulp van social media marketing, e-mail marketing of adverteren in Google.
Stap 4: Optimaliseren
De kans dat teksten direct perfect zijn is nagenoeg onmogelijk. Nu er bezoekers naar de website gestuurd worden is het belangrijk om verschillende varianten van de tekst te a/b testen. Door telkens de beste variant te testen blijf je de tekst optimaliseren.
Benieuwd naar de kosten?
Onze creative specialist aan het woord
Alles over copywriting
Uitstekende ad copy, ook wel verkoopteksten genoemd, hebben een sterke psychologische basis. Alles draait om het creëren van behoefte en het verkopen van een product of dienst. Hiervoor worden verschillende psychologische modellen toegepast. Goede teksten op je website of webshop geeft het aantal verkopen een flinke boost!
De principes van Robert Cialdini
- Reciprocity: Wanneer je iets kleins weggeeft zoals korting, een of iets anders is de kans groter dat je een sale maakt.
- Commitment: Als we een keuze hebben gemaakt zijn we geneigd om hier bij te blijven. We bedenken zelf redenen waarom de keuze gerechtvaardigd is.
- Social proof: Wanneer we weten dat een product of bedrijf populair is zijn we sneller geneigd om te kopen.
- Authority: We kopen liever bij bedrijven die autoritair zijn binnen een branche. Goed gereedschap koop je liever bij een bouwmarkt dan bij de Action.
- Liking: Wanneer klanten je grappig of aardig vinden zijn we sneller geneigd iets bij je te kopen, ook als je iets duurder bent. Denkt bijvoorbeeld aan CoolBlue met hun grappige uitspraken.
- Scarcity: Wanneer een product of dienst schaars is neemt de waarde toe. We denken minder goed na over de aankoop en betalen meer. Dit heeft voornamelijk met te maken.
Wat kunnen wij voor je betekenen?
Welke resultaten mag ik verwachten
Met goede teksten houd je de lezer geïnteresseerd en wek je langzaam behoefte en een drang om te kopen op. Hiervoor maken wij gebruik van de laatste ontwikkelingen binnen de wereld van verkooppsychologie. Dit resulteert in meer klant vertrouwen, meer autoriteit en meer verkopen. Omdat teksten vaak meerdere jaren meegaan is het meestal goedkoper om dit direct uit te besteden aan professionals, je loopt immers minder omzet mis aan het begin.
8 tips voor succesvolle ad copy
Houd het simpel
Een simpele korte tekst werkt vaak beter. Houd zinnen kort, beperk het gebruik van vakjargon of moeilijke woorden.
What's in it for me?
Mensen zijn egocentrisch ingesteld. Website bezoekers zijn opzoek naar informatie waar zij iets aan hebben. Lange teksten over hoe geweldig jong & dynamisch het bedrijf en hoeveel omzet er is gerealiseerd, is voornamelijk voor jezelf leuk om te lezen. De klant wil graag overtuigd worden waarom bij jou kopen voor hun de beste keuze is.
Maak tekst makkelijk leesbaar
Lange lappen tekst lezen kost erg veel moeite en is ook erg saai. Titels, bulletpoints en kopteksten worden doorgaans 5 x meer gelezen dan alinea’s. Geef extra aandacht aan belangrijke woorden door ze schuin of dik te maken of door ze te onderstrepen.
Schrijf krachtige headlines
Van alle tekst is de titel het meest belangrijk omdat deze het meest opvalt. In de titel heb je zeer beperkte ruimte maar moet de inhoud van de tekst reflecteren en het moet de behoefte om verder te lezen op wekken. Vaak is het slim om eerst de tekst te schrijven en als laatste pas de titel. Door getallen te verwerken maak je een titel erg concreet. De titel “8 tips voor succesvolle ad copy” is dus een zeer krachtige titel.
Verwerk media bestanden
Foto’s, video’s of geluidsfragmenten zijn nodig om de lezer geboeid te houden. Mensen verwerken informatie uit een foto of video ook veel sneller en makkelijker dan informatie uit tekst. Goede media is altijd relevant en ondersteunend aan de tekst.
Creëer een buyers persona
Een buyers persona is een fictieve ideale klant. Deze kun je maken op basis van historische klantdata en informatie uit social media. Een goede buyers persona maakt concreet voor wie je schrijft. Een tekst gericht op een bankier is namelijk heel anders dan een scholier.
Bedenk vooraf een helder doel
We zijn vaak geneigd om zo snel mogelijk te beginnen met schrijven. Gaandeweg komen we erachter wat het beoogde doel is. Het is slim om dit om te draaien. Denk eerst na over wat je wilt bereiken, begin dan pas met schrijven.
Zorg voor een krachtige Call To Action (CTA)
Elk stuk tekst op een website heeft één doel. Dit wordt een CTA genoemd. Bij een productomschrijving is dit een add to cart, maar soms is ook het aanvragen van een offerte, ergens op abonneren of een e-mailadres verzamelen de CTA. Als een tekst geen duidelijke CTA heeft, voegt het waarschijnlijk niets toe.