Wat is een Search Engine Optimization (SEO) technische scan?
Het aantal mensen dat Google gebruikt om online aankopen te doen en informatie te verkrijgen neemt elk jaar weer enorm toe. Nu, meer dan ooit, is het belangrijk er voor te zorgen dat jouw website online goed zichtbaar is. Met een marktaandeel van 92% laat Google als zoekmachine zijn concurrenten zoals Bing, Yahoo! en DuckDuck Go ver achter zich.
De voordelen van een SEO technische scan
- Verbeter zichtbaarheid in Google
- Ontdek technische fouten
- Genereer meer gratis bezoekers
- Analyseer concurrenten
- Verlaag de kosten per verkoop
Andere SEO diensten
De stappen naar een hogere positie in Google
Stap 1: SEO check
Voor een goede zichtbaarheid in Google is het belangrijk dat Google BOT jouw website goed kan indexeren en begrijpt waar de inhoud over gaat. Hiervoor zijn een duidelijke sitemap, crawltoegang tot relevante pagina's en adequaat gebruik van keywords belangrijk.
Stap 2: Gebruikerservaring
Google vindt het belangrijk dat een website gebruiksvriendelijk is. Goed scoren op core web vitals resulteert in een stabiele en snelle website. Maak gebruik van GT Metrix om de core web vitals van je website te analyseren.
Stap 3: Autoriteit
De autoriteit van een website is een belangrijke ranking factor. Google bepaalt deze autoriteit aan de hand van backlinks. Hoe meer relevante en unieke domeinnamen refereren naar jouw website, hoe meer autoriteit je opbouwt binnen Google.
Stap 4: Concurrentie analyse
De moeilijkheidsgraad om topposities te veroveren in Google is sterk afhankelijk van de mate van concurrentie. Een concurrentie analyse geeft inzicht in de SEO prestaties van concurrenten. Deze inzichten kunnen gebruikt worden voor eigen gewin.
Benieuwd naar de kosten?
Onze SEO expert aan het woord
Alles over een SEO technische scan
on page SEO
,off page SEO
entechnische SEO
. Na optimalisatie neemt doorgaans de online zichtbaarheid toe. Tijdens deze scan voeren wij ook een concurrentie analyse uit. Deze analyse laat zien wat er nodig is om concurrenten te overtreffen.Waarom is online zichtbaarheid belangrijk?
Cost Per Action (CPA)
dalen, mensen hebben meer vertrouwen in bedrijven die organisch hoog scoren. Omdat de online wereld blijft groeien is het slim om te investeren indigitaal vastgoed
.Wat kan ik zelf doen om hoger in Google te komen?
crawlen
en dat het crawlen makkelijk gaat. Ook kun je veel zelf doen om er voor te zorgen dat Google alle content goed kan interpreteren. Het doel van Google is om voor mensen zo relevant mogelijke informatie te bundelen. Een uitstekende gebruikerservaring is hierbij enorm belangrijk.Wat voor resultaat mag ik verwachten?
organische vindbaarheid
bespaart enorm veel marketingbudget, geeft meer vertrouwen, leidt tot meer verkopen en maakt een bedrijf toekomstbestendig.8 tips om hoger te scoren in Google
Analyseer geïndexeerde pagina's
Door in Google te zoeken met: “site:https://www.jouw-website.nl” krijg je een overzicht van alle door Google geïndexeerde pagina’s. Dit zijn de resultaten die zichtbaar zijn voor mensen die zoeken in Google. Door deze resultaten te analyseren kun je bekijken of alle webpagina’s naar wens weergegeven worden.
Gebruik Google Search Console
Check Robot.txt file
De Robot.txt file zegt tegen Google BOT welke pagina’s wel of niet geïndexeerd mogen worden. Dit bestand is voor iedereen zichtbaar door “https://www.jouw-website.nl/robots.txt” in de browser te typen. Belangrijk hierbij is dat alle content die jij op Google zichtbaar wil hebben door Google BOT gecrawld mag worden.
Doe keyword research
zoekvolume
vereist Google dat je minimaal één betaalde Google Ads campagne hebt lopen.
Analyseer concurrenten
Search Engine Result Page (SERP)
eruit? Klik op organische resultaten en beoordeel naast de laadsnelheid ook de inhoud. Noteer alle goede punten en verbeterpunten en gebruik dit om je eigen website of webshop te verbeteren.
Verbeter core web vitals
- Largest Contentful Paint (LCP), beoordeelt hoe snel een pagina laadt
- First Input Delay (FID), beoordeelt hoe snel een pagina te gebruiken is
- Cumulative Layout Shift (CLS), beoordeelt de visuele stabiliteit van de pagina
Voorkom keyword stuffing
Keyword gebruik is een delicaat proces. Te weinig keywords en Google weet niet waar het over gaat. Te veel keywords en Google geeft juist strafpunten waardoor je slechter gevonden wordt. Een goede vuistregel is dat teksten gewoon lekker leesbaar zijn. Maak ook gebruik van synoniemen, sinds 2013 kan Google deze interpreteren en verbetert het de SEO prestaties.
Beschrijf media bestanden
Vooralsnog kan het algoritme van Google niet interpreteren waar een foto of video over gaat. Door media bestanden te voorzien van goede beschrijvingen met gebruik van keywords help je Google te begrijpen waar de media bestanden over gaan.