Wat is Google Remarketing?
“warme” doelgroep
te voorzien van relevante advertenties neemt de kans op eenconversie
enorm toe. Een remarketing campagne zou deel uit moeten maken van elke Google Ads campagne.De voordelen van Google Remarketing
- Enorm groot bereik
- Visuele advertenties
- Doorgaans zeer succesvol
- Direct resultaat
- Dynamische targeting
Andere SEA diensten
Succesvol adverteren met Google Remarketing
Stap 1: Opzetten product feed
Voordat een remarketing campagne opgezet kan worden is het eerst belangrijk om aan Google te laten weten wat je verkoopt. Dit gebeurt in het geval van een webshop met een product feed. Bedrijven die diensten verlenen kunnen deze stap overslaan.
Stap 2: Installeren trackers & tags
Google gebruikt de Global site tag en remarketing tag om het gedrag van website bezoekers te tracken. Het installeren van deze tags vereist technische kennis en kan met behulp van Google Tagmanager uitgevoerd worden. Zonder deze tags werkt een remarketing campagne niet.
Stap 3: Ontwikkelen remarketing campagne
Om een remarketing campagne op te zetten kies je binnen Google Ads voor de optie "responsive display ad". Google haalt informatie uit de product feed, of maak handmatig een ad. Geef Google voldoende ruimte om te testen door verschillende headlines en afbeeldingen toe te voegen.
Stap 4: Analyse & optimalisatie
Door dataraporten uit Google Ads en Google Analytics te analyseren is het mogelijk om inzicht te krijgen in de prestaties van de Display ad. Gebruik deze informatie om de advertentie te optimaliseren. Hierdoor zal het resultaat verbeteren en kosten worden lager.
Benieuwd naar de kosten?
Onze Google Remarketing expert aan het woord
Alles over Google Remarketing
Met Google Remarketing is het mogelijk om bestaande website bezoekers via Google opnieuw kennis te laten maken met jouw bedrijf. Dit gebeurt met behulp van het enorme partner programma van Google, dit programma bereikt maar liefst 92% van alle internet gebruikers ter wereld.
Waarom is remarketing belangrijk?
Naar mate de prijs van een product of dienst stijgt, zakt de kans op een conversie bij het eerste bezoek. Mensen doen graag goed onderzoek voordat ze een dure aankoop doen. Mensen die jouw website bezocht hebben laten hiermee zien interesse te hebben in producten of diensten die jij aanbiedt. Door deze mensen opnieuw kennis te laten maken met deze producten of diensten neemt de kans op een conversie enorm toe.
Waar worden mijn advertenties getoond?
Remarketing advertenties worden verspreid met behulp van het Google Partner programma. Dit is een enorm netwerk wat maar liefst 92% (2022) van het totale internet verkeer ter wereld bereikt. Voorbeelden van plekken waar advertenties getoond kunnen worden zijn: Gmail, YouTube, LinkedIn, Google Maps, maar ook miljoenen websites en apps zoals Buienrader en NU.nl.
Wat is er nodig voor een goede remarketing ad?
Een Google Remarketing Ad werkt steeds beter naarmate Google meer informatie over jouw bedrijf en website bezoekers kan verwerken. Zonder de volgende zaken kan een remarketing campagne niet optimaal werken:
- Global site tag & Google remarketing tag
- Product feed (webshops)
- Relevante ad creative
8 tips voor een succesvolle Google Remarketing campagne
Laat tags & trackers installeren
coderen
. De kans dat er iets fout gaat is groot, met als gevolg dat adbudget niet optimaal ingezet wordt. Laat tags & trackers installeren door iemand die daar verstand van heeft.
Maak er gebruik van
Ondanks de krachtige resultaten zijn er nog altijd veel bedrijven die geen gebruik maken van Google Remarketing. Indien er minimaal één online marketing campagne via Google loopt is het slim om hier een remarketing campagne aan toe te voegen.
Automatiseer de product feed
Een product feed kan handmatig of automatisch ingevoerd worden. Door deze te automatiseren blijft de feed altijd up-to-date en is er minder kans op fouten in de feed.
Ontdek Performance Max
Google zit niet stil en maakt het adverteerders graag makkelijker. Sinds 2022 bestaat Performance Max. Dit is een campagne structuur waarbij alles geautomatiseerd is. Het voordeel is dat adverteren daardoor makkelijker is, het nadeel is dat je als adverteerder nog maar weinig kunt optimaliseren.
Analyseer Google rapporten
Wanneer advertenties draaien biedt Google de mogelijkheid om hier rapporten over te generen. In deze rapporten staat belangrijke informatie over bezoekersgedrag met betrekking tot advertenties en de website. Het is belangrijk deze rapporten te analyseren.
Optimaliseer bestaande ads
Door Google rapporten te analyseren is het mogelijk om tot belangrijke inzichten te komen. Deze inzichten vormen de basis om bestaande advertenties te optimaliseren. Door gedurende een langere periode advertenties te optimaliseren behaal je het beste resultaat.
Geef voldoende input
Google heeft data nodig om goed te kunnen werken. Zorg voor goed werkende trackers & tags. Daarnaast werkt Google ook beter wanneer er veel ad creative aan een ad is toegevoegd. Voorbeelden van ad creative zijn titels, omschrijvingen, foto’s en video’s.
Gebruik goede media
Mensen zijn visueel ingesteld, wij verwerken afbeeldingen en video’s veel sneller dan tekst. Het is belangrijk dat media dat gebruikt wordt in Google van hoogwaardige kwaliteit is. Zorg dat afbeeldingen en video’s goed belicht en scherp zijn. Ook is het belangrijk het product of de dienst centraal te zetten.