Wat is Search Engine Optimization (SEO) copywriting?
keywords
hoger te ranken in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. SEO copywriting combineert dit met het schrijven van overtuigende teksten met als doel de lezer te informeren, een product/dienst te laten kopen of zich ergens op te abonneren.De voordelen van SEO copywriting
- Converterende productomschrijvingen
- Relevantere landingspagina’s
- Call To Action (CTA) knoppen
- Webteksten die ranken in Google
- Winkelwagen en betaalpagina
Andere SEO diensten
De stappen naar overtuigende teksten die ranken
Stap 1: Leer de doelgroep kennen
Om hoog in Google te komen moet je te weten komen waarom mensen zoeken en content maken die hier op aansluit. Een buyers persona helpt de doelgroep tot in detail te leren kennen en keyword research geeft inzicht in het gebruik van zoekwoorden.
Stap 2: Ken je concurrenten
Door met de geselecteerde keywords zelf te zoeken in Google kun je erachter komen wie je online concurrenten zijn. Analyseer deze nauwkeurig en noteer goede punten en verbeterpunten om de eigen content nog relevanter te maken.
Stap 3: Ontwikkel doelgerichte content
Mensen bepalen eerst op basis van afbeeldingen, titels en bulletpoints of een tekst relevant is voor hen. Pas dan wordt de tekst woord voor woord gelezen. Elk gebruikt woord moet relevant zijn en de lezer overtuigen van de CTA.
Stap 4: Maak het leesbaar voor zoekmachines
Verwerk keywords op strategische plekken zoals in de URL, titels, (meta/ALT)teksten en breadcrumbs en optimaliseer de in/externe linkstructuur. Hierdoor zijn zoekmachines beter in staat de pagina te indexeren en zullen ze hoger ranken.
Benieuwd naar de kosten?
Onze SEO expert aan het woord
Alles over SEO copywriting
SEO copywriting is het schrijven van doelgerichte teksten waarbij een CTA zoals een verkoop of aanvraag altijd het einddoel is. Hierbij wordt sterk rekening gehouden met de techniek die zoekmachines gebruiken om online content te indexeren en te laten ranken. Dit laatste is erg waardevol om gratis relevante bezoekers te trekken via bijvoorbeeld Google.
Welke valkuilen heeft SEO copywriting?
converterende teksten
is een delicaat proces. Enerzijds wil je dat zoekmachines de content indexeren zoals jij dat wil, anderzijds is het belangrijk dat je de lezer begeleidt naar de CTA. Waar wij vaak bedrijven de fout in zien gaan is dat teksten te lang, saai en technisch zijn. Ook zien we vaak dat zoekwoorden te veel gebruikt worden.Waarom is het belangrijk om mijn concurrenten te kennen?
Voor iedereen, maar zeker voor starters, biedt het analyseren van je meest succesvolle online concurrenten waardevolle inzichten. Verwerk sterke punten op originele wijze voor jezelf en analyseer wat je kunt leren van hun verbeterpunten. Concurrentie analyse gaat verder dan enkel de website bekijken, analyseer ook social media kanalen en reviews op externe platformen.
Is SEO copywriting iets voor mij?
8 tips voor succes in Google
8 tips voor succes in Google
Ken je doelgroep
Om relevant te kunnen zijn voor de doelgroep is het belangrijk deze mensen goed te kennen. Maak op basis van klantdata een buyers persona en beschrijf tot in detail wie je ideale klant is. Denk hierbij aan demografische kenmerken, social media gebruik, interesses en werk. Leer behoeftes kennen en speel hier op in.
Wees doelgericht
Tijd wordt alsmaar schaarser en mensen zijn gehaast, denk daarom goed na over elk woord dat je gebruikt. Soms zijn extra woorden nodig om een bepaalde emotie of behoefte op te wekken maar blijf wel bij de kern. Te veel niets zeggende woorden maken een tekst onnodig lang en minder relevant.
Doe keyword research
Google autocomplete
om inspiratie op te doen en analyseer onder andere het volume met Google keyword planner.
Gebruik niet onnodig moeilijke woorden
Tekst lezen kost voor mensen enorm veel energie, onnodig gebruik van moeilijke woorden wekt misschien bewondering op maar resulteert juist vaker in het snel afhaken van bezoekers. Bedenk bij moeilijke woorden of je deze niet op een makkelijkere manier had kunnen omschrijven die beter aansluit bij je doelgroep.
Test verschillende CTA's
Ken de SEO basisprincipes
backlinks
te krijgen van externe websites die sterk relevant zijn voor jouw bedrijf.
Analyseer online concurrenten
Jouw beste online concurrenten zijn waarschijnlijk al lange tijd online. Zij scoren zo goed omdat zij relevant zijn voor hun doelgroep en goed indexeerbaar zijn door zoekmachines zoals Google. Analyseer deze bedrijven en gebruik hun recept voor succes op originele wijze voor jezelf. Iedereen maakt altijd wel ergens (kleine) fouten, door achter de fouten van je concurrenten te komen is het mogelijk om hun te overtreffen.
Houd teksten makkelijk leesbaar
Mensen zijn scannende lezers. Ook jij kijkt eerst naar onder andere de afbeelding, titels en bulletpoints om te bepalen of een tekst relevant goed is om alle paragrafen woord voor woord te lezen. Door hier rekening mee te houden zorg je ervoor meer van je zorgvuldig samengestelde content ook daadwerkelijk gelezen wordt door bezoekers.