Wat is adverteren op YouTube?
targeting
zorgt ervoor dat advertentiebudget doelgericht ingezet kan worden.De voordelen van YouTube ads
- Enorm bereik
- Betalen per view
- Winstgevender dan tv reclames
- Zeer gerichte doelgroep targeting
- Meeste bereik voor 18-49 jarigen
Andere SEA diensten
Succesvol adverteren op YouTube
Stap 1: Bepaal een marketingstrategie
Adverteren op YouTube is geschikt voor het verkopen van producten, diensten en het creëren van meer naamsbekendheid. Voor een succesvolle YouTube ad is het belangrijk om helder te hebben wat het beoogde doel is en hoe we dat gaan aanpakken.
Stap 2: Ontwikkel promotiemateriaal
Geschikt pomotiemateriaal voor YouTube ads is moeilijk zelf te maken en kostbaar om het te laten maken. Druk de kosten door vooraf te bepalen welke varianten je wil (laten) ontwikkelen om later te a/b testen.
Stap 3: Opzetten doelgerichte YouTube campagne
Een YouTube campagne zet je op via Google Ads. Zorg bij het ontwikkelen van de doelgroep dat je weet wie je doelgroep is. Spendeer het adbudget efficiënt door zoveel mogelijk deze mensen te targeten.
Stap 4: Monitoren van resultaten en bijsturen
In tegenstelling tot reguliere tv reclame biedt YouTube uitstekende data en optimalisatie mogelijkheden. Test met verschillende video varianten of target verschillende demografische kenmerken, interesses en nog veel meer om tot de beste resultaten te komen.
Benieuwd naar de kosten?
Onze YouTube expert aan het woord
Alles over adverteren op YouTube
return on investment (ROI)
en het bereik liggen ook veel hoger. Dit komt omdat YouTube adverteerders betalen per view, en advertenties doelgericht ingezet worden.Is adverteren op YouTube slim?
remarketing
strategie en is geschikt voor het verkopen van zowel producten als diensten.Wat er nodig voor een goede YouTube ad?
buyers persona’s
belangrijk om de targeting juist in te stellen. YouTube advertenties zijn zelden direct optimaal,a/b testen
en data-analyse zijn belangrijk om het optimale resultaat te krijgen.Welke valkuilen liggen verscholen?
Succesvol adverteren op YouTube is vanwege zijn complexiteit een van de moeilijkste vormen van online marketing. Dit komt niet door het opzetten van een YouTube campagne en het toevoegen van een video. Het bepalen van een goede strategie, het juist instellen van de targeting, het ontwikkelen van promotiemateriaal en de analyse & optimalisatie van bestaande ads is waar adverteerders vaak de mist in gaan.
8 tips voor succesvolle YouTube advertenties
Gebruik niet alleen YouTube ads
Bespaar niet op promotiemateriaal
Het hebben van goed promotiemateriaal dat resoneert met de doelgroep en tegelijkertijd jouw bedrijf goed reflecteert is kostbaar. Het is doorgaans niet verstandig om veel adbudget te spenderen aan een YouTube advertentie waarvan al bekend is dat de kwaliteit matig is.
Bepaal een goede strategie
Het is onmogelijk een goede advertentie te ontwikkelen zonder dat van te voren helder is wat het beoogde doel is. Een uitstekende eerste stap is dus om te bedenken wat het doel is van de YouTube campagne. Denk hierna goed na over wie je doelgroep is en hoe je deze kunt bereiken via de targeting mogelijkheden van YouTube ads. De laatste stap is om promotiemateriaal te ontwikkelen dat aanslaat bij deze doelgroep en geschikt is voor het gebruik op YouTube.
Analyseer resultaten
Anders dan reguliere tv reclames genereren YouTube advertenties enorm veel data. Het is belangrijk om periodiek deze data te analyseren met als doel om het advertentiebudget nog doelgerichter uit te geven.
A/b test advertenties
Succes ontstaat niet in eens, het groeit langzaam. Succesvolle YouTube advertenties zijn het gevolg van maandenlang kleine verschillen te testen. Naast verschillen in het promotiemateriaal kan er ook getest worden met de verschillende targeting mogelijkheden.
Gebruik keywords
Keywords zijn woorden waar mensen mee zoeken naar een video in YouTube. Bijvoorbeeld: “drone footage curacao”, “wedding ceremony video” of “Tomorrowland aftermovie”. Het is mogelijk advertenties te richten op mensen die bepaalde keywords invoeren die relevant zijn voor jouw bedrijf.
Gebruik video's
engagement
uitlokken. Indien er echt geen video gemaakt kan worden overweeg dan foto’s te animeren in een slideshow.