Wat is een online marketing strategie?
De voordelen van een online marketing strategie
- Zeer krachtige methode
- Voor bedrijven met groot adbudget
- Van offline naar online marketing
- Op KPI’s gebaseerde doelen
- Gedetailleerde targeting
Alle online marketing strategie diensten
Een succesvolle online marketing strategie
Stap 1: Doelstellingen bespreken
Gerichte doelstellingen die getrackt kunnen worden op basis van Key Performance Indicators (KPI’s) staan aan de basis van een online marketing strategie. Op basis van de grootte, branche en wens van een onderneming kunnen KPI’s veranderen. Voorbeelden van KPI’s zijn: conversiepercentage verhogen, meer verkopen generen of meer offerte aanvragen genereren.
Stap 2: Online marketing strategie ontwikkelen
Op basis van doelstellingen wordt samen met een online marketing strateeg een strategie ontwikkeld. Kenmerkend voor een online marketing strategie is dat meerdere online marketing kanalen zoals social media marketing, Google advertising, e-mail marketing en remarketing samenwerken voor een versterkend effect.
Stap 3: Data-analyse bezoekgedrag
Na livegang produceert een online marketing strategie enorm veel data via verschillende bronnen. Deze data vormen de basis om prestaties in de toekomst te verbeteren. Grondige data-analyses zijn nodig om hypotheses op te stellen.
Stap 4: Plan bijstellen
Op basis van data-analyses worden hypotheses opgesteld, deze hypotheses vormen de basis van a/b tests. Door gedurende een langere periode a/b tests te runnen, de verliezende variant te stoppen en de winnaar door te laten gaan wordt online succes geboekt.
Benieuwd naar de kosten?
Onze online marketing strateeg aan het woord
Alles over online marketing strategieën
Is een online marketing strategie iets voor mij?
Vanwege het multi-disciplinaire karakter van een online marketing strategie is een ruim adbudget nodig. Omdat de kosten hoog zijn kiezen kleinere ondernemers er vaker voor om een online marketing strategie kanaal voor kanaal op te bouwen. Hiermee blijven de kosten beperkt maar duurt het langer voordat een volwaardige online marketing strategie staat.
Hoe ziet de ontwikkeling & uitvoer eruit?
De klant blijft stevig betrokken bij de ontwikkeling en uitvoer van de online marketing strategie. Dit is niet alleen fijn, maar ook nodig om doelgericht te werken. Nadat een online marketing strategie goedgekeurd is wordt het plan ten uitvoer gebracht. Wij optimaliseren prestaties en met periodieke rapporten houden wij de klant op de hoogte van de voortgang.
Wat kan ik verwachten?
Een webwinkel richt zich vaak op verkopen en een dienstverlener op offertes aanvragen. Na livegang zien we binnen enkele dagen toename in het aantal bezoekers. Na enkele weken is een significante stijging in het aantal verkopen of offerte aanvragen waarneembaar. Het duurt meerdere maanden om de verschillende kanalen optimaal op elkaar af te stemmen.
8 Tips voor een succesvolle online marketing strategie
Stel voldoende budget beschikbaar
Online marketing kanalen, zoals adverteren via social media en Google hebben voldoende geld nodig om goed te kunnen leren en te presteren. Hoeveel dit is hangt af van de doelstellingen.
Switch van Offline naar Online
Online marketing is goedkoper, doelgerichter en hierdoor succesvoller dan offline marketing. Het is dan ook niet voor niks dat steeds meer adverteerders voor online marketing kiezen.
Blijf nauw betrokken
Een sterke samenwerking tussen klant en marketing strateeg is nodig voor optimaal succes. Wij raden aan om nauw betrokken te blijven bij alle ontwikkelingen.
Stel je open voor nieuwe dingen
Binnen een online marketing strategie kunnen soms plannen voorbij komen waar je nog nooit van gehoord hebt. Het kan erg leerzaam en interessant zijn om je hier voor open te stellen.
Kies er voor
Een complete online marketing strategie beschikt over de meeste kracht om een bedrijf exponentieel te laten groeien. Voor een gezond bedrijf is dit de meest logische keuze om snel te groeien.
Bedenk cross sell & up sell mogelijkheden
cross sell’s
&up sell’s
is het mogelijk de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Legt jouw bedrijf zonnepanelen? Dan is het slim om extra panelen of periodiek onderhoud mee te verkopen.
Genereer terugkerende bezoekers
Bestaande klanten zijn de meest waardevolle mensen voor je bedrijf. Door met deze mensen opnieuw contact te leggen is het mogelijk om meer te verkopen, ook via vrienden en familie.
Denk na over de customer journey
De customer journey is de reis die een klant aflegt vanaf het eerste contact, tot de conversie, en vaak ook nog daarna blijft een klant waardevol. Door de customer journey op te delen in fases is het mogelijk om per fase te bekijken waar de klant behoefte aan heeft. Deze gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden binnen een online marketing strategie.