Wat is social media marketing?
De voordelen van social media marketing
- Doelgerichte targeting
- Bereik tot 80% van Nederland
- Geschikt voor brand awareness
- Adverteer met foto’s & video’s
- Uitstekende optimalisatie mogelijkheden
Alle social marketing diensten
Stapsgewijs succes met social media marketing
Stap 1: Bepaal je ideale klant
Maak op basis van historische klantdata en social media gegevens een fictieve ideale klant. Verwerk onder andere demografische, psychografische, geografische en gedragsgegevens. Een goede buyers persona vormt de basis voor doelgroeptargeting.
Stap 2: Hoe bereik je de ideale klant
Na het bepalen van de ideale klant denken we na over hoe we deze kunnen bereiken. Welke social media kanalen zetten we in? Welke ad creative sluit aan? Welke demografische kenmerken targeten we? Het zijn deze specifieke targeting mogelijkheden die social media marketing zo effectief maken.
Stap 3: Maak doeltreffende landingspagina’s
Vaak leiden social media advertenties door naar een landingspagina op een website. Het is belangrijk dat deze landingspagina perfect aansluit op de advertentie. Door een landingspagina ook technisch goed in elkaar te zetten worden laadtijden tot een minimum beperkt.
Stap 4: Blijf optimaliseren
Social media marketing beschikt over uitstekende analyse en optimalisatie mogelijkheden. Een veelgebruikte techniek is a/b testen. Hierbij worden telkens kleine verschillen getest om over een langere periode een advertentie te perfectioneren.
Benieuwd naar de kosten?
Onze social media marketing expert aan het woord
Alles over social media marketing
Waarom adverteren bedrijven op social media?
lage kosten
en het visuele aspect.Welke valkuilen zijn er?
Data tracking vindt plaats met behulp van pixels. Vanwege de steeds strengere AVG regels wordt data verzamelen steeds lastiger en technischer. Daarnaast zien we ook dat beginnende adverteerders niet de maximale potentie benutten. Zo is bijvoorbeeld de targeting niet specifiek genoeg waardoor veel advertentiebudget verspild wordt.
Wat kan ik verwachten?
8 tips voor succesvolle social media marketing
Zorg dat pixels goed geïnstalleerd staan
Heel vaak zien wij fouten in de pixel. Dit zorgt ervoor dat data dubbel of niet getrackt wordt, of dat zelfs de verkeerde data getrackt wordt. Het is onmogelijk om op basis van foute of onvolledige data goede beslissingen te maken. Zorg er dus voor dat pixels goed werken en test dit.
Ken je doelgroep
Voordat je begint met adverteren is het belangrijk goed onderzoek te doen naar je doelgroep. Dit kun je doen door een buyers persona te maken. De benodigde gegevens haal je uit historische klantdata en dit vul je aan met gegevens van social media.
Maak gebruik van de juiste kanalen
Als jij veel gebruikt maakt van bijvoorbeeld TikTok, betekent dit niet dat dit het perfecte kanaal is voor jouw doelgroep. Door te analyseren welke social media het meest gebruikt wordt door jouw klanten kom je erachter via welke platform je het beste bereik hebt.
Gebruik media in ads
Sociale media lenen zich perfect om te adverteren met sfeerfoto’s en video’s. Foto’s en video’s spreken veel meer tot de verbeelding dan tekst.
Zorg voor beweging
Het menselijk brein is zo ingesteld dat alles wat beweegt ons direct opvalt. Van dit gegeven kun je gebruik maken door foto’s in een slideshow te verwerken of met video’s te werken. Op een social media tijdlijn vol met reclame val je hiermee al beter op.
Heb een duidelijke Call To Action (CTA)
Wees duidelijk
Een social media ad moet in één oogopslag interesse wekken en duidelijk laten zien waar het om gaat. Mensen beslissen namelijk vaak al binnen één seconde of een advertentie relevant is. Als de headline generiek is en de foto/video zegt weinig over het product of dienst wordt je al snel over het hoofd gezien.
Houdt rekening met beperkte focus
In de ochtend voor het werk, tijdens de lunchpauze of na het avondeten is het erg druk op sociale media. Mensen zijn moe en willen graag snelle korte prikkels. Hierdoor is de concentratiecurve extreem laag. Door ervoor te zorgen dat je naast op te vallen ook direct relevant weet te zijn zal de advertentie succesvoller worden.