Wat is adverteren op Meta (Facebook/Instagram/Whatsapp/Messenger)?
In 2004 werd Meta opgericht en sinds 2021 vallen Facebook, Instagram, Whatsapp en Messenger hieronder. Het gecombineerde aantal Nederlandse accounts voor deze platformen lag in 2022 op een ongelofelijke 29,4 miljoen! Door op Meta te adverteren bereik je enorm veel Nederlanders tegen relatief lage kosten.
De voordelen van adverteren op Meta
- Enorm bereik
- Relatief goedkoop
- Goede algoritmes
- Media implementatie
- Uitstekende retargeting mogelijkheden
Andere social marketing diensten
Stapsgewijs succesvol adverteren op Meta
Stap 1: Target audience afbakenen
De kracht van adverteren op Meta zit hem in de specifieke targeting mogelijkheden. Meta weet enorm veel over zijn gebruikers en maakt deze informatie beschikbaar voor adverteerders. Dit samen met het visuele karakter maakt Meta marketing zeer interessant.
Stap 2: Content maken
De beste advertenties maken gebruik van foto’s en video’s die perfect aansluiten bij de doelgroep. Deze media bestanden zijn in advertenties het meest opvallend, het is daarom verstandig goed na te denken over welke content je wil gebruiken of (laten) maken.
Stap 3: Advertentie campagne lanceren
Nu bekend is op welke mensen je de advertentie wil richten, en de content gemaakt is, zetten we een campagne op. De campagne wordt zo geoptimaliseerd dat het adbudget enkel gespendeerd wordt aan mensen met de hoogste koopintentie.
Stap 4: Data-analyse & optimalisatie
Meta campagnes verzamelen vanwege het gebruik van (server side) pixel tracking enorm veel data over bezoekersgedrag. Deze data vormen de basis om de Meta campagne continue te optimaliseren. Dit resulteert op termijn in zeer winstgevende campagnes.
Benieuwd naar de kosten?
Onze online marketing expert aan het woord
Alles over adverteren op Facebook
Met 10,3 miljoen (2022) Nederlandse gebruikers heeft Facebook een enorm bereik. Omdat gebruikers geneigd zijn profielen up-to-date te houden, interesses aangeven door bepaalde groepen en pagina’s te volgen en locatiegegevens bijgehouden worden beschikt Facebook over enorm veel data. Deze data kunnen door adverteerders gebruikt worden om te adverteren.
Alles over adverteren op Instagram
Met 6,6 miljoen (2022) Nederlandse gebruikers is het bereik van Instagram een stuk kleiner. Maar terwijl het aantal Instagram gebruikers hard blijft groeien stagneert de groei van Nederlandse Facebook gebruikers sinds 2016. Gelukkig kan vanuit het Meta advertentiesysteem voor beide platformen tegelijkertijd gekozen worden.
Alles over adverteren in WhatsApp
Call To Action (CTA)
knop in een Facebook of Instagram ad. Vaak bouwen wij ook WhatsApp chatfunctie in op websites voor onze klanten. De kans dat WhatsApp advertentiemogelijkheden in de toekomst uitgebreid worden is groot.Alles over adverteren op Messenger
Net als WhatsApp is Messenger ook een berichtendienst. Het aantal Nederlandse gebruikers ligt een stuk lager maar de advertentiemogelijkheden zijn iets uitgebreider. In het Meta advertentiesysteem kan er voor gekozen worden om mensen via Messenger te targeten.
8 tips voor succesvolle Meta marketing
Doe goed onderzoek naar je ideale klant
buyers persona
genoemd.
Gebruik kort maar krachtige ad copy
Mensen op social media zijn zeer slecht geconcentreerd. Wanneer je ad flinke lappen tekst heeft is de kans dat er direct door gescrold wordt enorm groot. Houd ad copy zo kort mogelijk, het liefst niet meer dan een sterke titel en enkele zinnen.
Zorg voor een duideijke CTA
Afhankelijk van het beoogde doel moet een advertentie over de juiste CTA beschikken. De CTA is een actie waarvan jij wil dat mensen die jouw ad zien doen. Dit kan bijvoorbeeld het verkopen van een product of het achterlaten van een e-mail zijn.
Zorg dat je ad opvalt
Gemiddeld ziet een Nederlander zo’n 1500 reclame uitingen per dag. Dit varieert van reclame op tv, tot een merklogo op een pak melk. Om deze reclame prikkels te weren hebben mensen een soort natuurlijke filter. Door ads op te laten vallen met beweging en felle kleuren kun je door dit filter heen breken. Wanneer de ad ook nog relevant is vergroot je de kans op succes.
Gebruik ad creative die aanslaat
Vaak zien we dat adverteerders niet goed nadenken over welke foto’s, video’s en teksten resoneren met de doelgroep. Het creëren van perfecte content is misschien niet het leukste maar vaak wel het belangrijkste onderdeel. Zorg ervoor dat je jouw doelgroep goed kent en dat de ad creative naadloos aansluit op de normen en waarde.
Blijf advertenties optimaliseren
a/b tests
blijft uitvoeren.
Gebruik doelgerichte landingspagina's
Maak gebruik van alle targeting mogelijkheden
Meta beschikt over enorm goede targeting mogelijkheden. Een kleine greep uit de mogelijkheden zijn:
- Locatie (bijvoorbeeld een stad, provincie of land)
- Leeftijd (minimaal 18 jaar)
- Taal
- Geslacht
- Interesses
- Opleidingsniveau
- Werk
- Platform: Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network