Meta

Meta (Facebook & Instagram), het grootste sociale netwerk ter wereld!

Adverteren op Facebook & Instagram is goedkoop, doelgericht en enorm succesvol. Voornamelijk in de Business to Consumer (B2C) markt liggen hier prachtige kansen voor online ondernemers.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is adverteren op Meta (Facebook/Instagram/Whatsapp/Messenger)?

In 2004 werd Meta opgericht en sinds 2021 vallen Facebook, Instagram, Whatsapp en Messenger hieronder. Het gecombineerde aantal Nederlandse accounts voor deze platformen lag in 2022 op een ongelofelijke 29,4 miljoen! Door op Meta te adverteren bereik je enorm veel Nederlanders tegen relatief lage kosten.

Hoe adverteren in Meta werkt

De voordelen van adverteren op Meta

Stapsgewijs succesvol adverteren op Meta

Stap 1: Target audience afbakenen

De kracht van adverteren op Meta zit hem in de specifieke targeting mogelijkheden. Meta weet enorm veel over zijn gebruikers en maakt deze informatie beschikbaar voor adverteerders. Dit samen met het visuele karakter maakt Meta marketing zeer interessant.

Stap 2: Content maken

De beste advertenties maken gebruik van foto’s en video’s die perfect aansluiten bij de doelgroep. Deze media bestanden zijn in advertenties het meest opvallend, het is daarom verstandig goed na te denken over welke content je wil gebruiken of (laten) maken.

Stap 3: Advertentie campagne lanceren

Nu bekend is op welke mensen je de advertentie wil richten, en de content gemaakt is, zetten we een campagne op. De campagne wordt zo geoptimaliseerd dat het adbudget enkel gespendeerd wordt aan mensen met de hoogste koopintentie.

Stap 4: Data-analyse & optimalisatie

Meta campagnes verzamelen vanwege het gebruik van (server side) pixel tracking enorm veel data over bezoekersgedrag. Deze data vormen de basis om de Meta campagne continue te optimaliseren. Dit resulteert op termijn in zeer winstgevende campagnes.

Onze online marketing expert aan het woord

Alles over adverteren op Facebook

Met 10,3 miljoen (2022) Nederlandse gebruikers heeft Facebook een enorm bereik. Omdat gebruikers geneigd zijn profielen up-to-date te houden, interesses aangeven door bepaalde groepen en pagina’s te volgen en locatiegegevens bijgehouden worden beschikt Facebook over enorm veel data. Deze data kunnen door adverteerders gebruikt worden om te adverteren.

Alles over adverteren op Instagram

Met 6,6 miljoen (2022) Nederlandse gebruikers is het bereik van Instagram een stuk kleiner. Maar terwijl het aantal Instagram gebruikers hard blijft groeien stagneert de groei van Nederlandse Facebook gebruikers sinds 2016. Gelukkig kan vanuit het Meta advertentiesysteem voor beide platformen tegelijkertijd gekozen worden.

Een overzicht van social media gebruikersaantallen 2012-2022
In deze advertentie wordt WhatsApp als CTA knop gebruikt

Alles over adverteren in WhatsApp

Met 12,5 miljoen Nederlandse gebruikers is WhatsApp met afstand het aller grootste social media platform in ons land. Op dit moment is adverteren op WhatsApp enkel mogelijk als 

Call To Action (CTA)

 knop in een Facebook of Instagram ad. Vaak bouwen wij ook WhatsApp chatfunctie in op websites voor onze klanten. De kans dat WhatsApp advertentiemogelijkheden in de toekomst uitgebreid worden is groot.

Alles over adverteren op Messenger

Net als WhatsApp is Messenger ook een berichtendienst. Het aantal Nederlandse gebruikers ligt een stuk lager maar de advertentiemogelijkheden zijn iets uitgebreider. In het Meta advertentiesysteem kan er voor gekozen worden om mensen via Messenger te targeten. 

Een voorbeeld van hoe een advertentie in Messenger eruit ziet

8 tips voor succesvolle Meta marketing

Om optimaal gebruik te kunnen maken van alle targeting mogelijkheden is het belangrijk te weten wie je ideale klant is. Verkoop je bijvoorbeeld vrouwen schoenen? Dan is het winstgevender om je te richten op vrouwen in de juiste leeftijdscategorie Een ideale klant wordt soms ook 

buyers persona

genoemd.
Door een buyers persona te maken spreekt je jouw doelgroep beter aan

Mensen op social media zijn zeer slecht geconcentreerd. Wanneer je ad flinke lappen tekst heeft is de kans dat er direct door gescrold wordt enorm groot. Houd ad copy zo kort mogelijk, het liefst niet meer dan een sterke titel en enkele zinnen.

Goede ad copy maakt in een oogopslag duidelijk wat je aanbiedt

Afhankelijk van het beoogde doel moet een advertentie over de juiste CTA beschikken. De CTA is een actie waarvan jij wil dat mensen die jouw ad zien doen. Dit kan bijvoorbeeld het verkopen van een product of het achterlaten van een e-mail zijn.

Een advertentie van T-mobile met een duidelijke CTA

Gemiddeld ziet een Nederlander zo’n 1500 reclame uitingen per dag. Dit varieert van reclame op tv, tot een merklogo op een pak melk. Om deze reclame prikkels te weren hebben mensen een soort natuurlijke filter. Door ads op te laten vallen met beweging en felle kleuren kun je door dit filter heen breken. Wanneer de ad ook nog relevant is vergroot je de kans op succes.

Deze advertentie valt goed op vanwege contrasterende kleuren

Vaak zien we dat adverteerders niet goed nadenken over welke foto’s, video’s en teksten resoneren met de doelgroep. Het creëren van perfecte content is misschien niet het leukste maar vaak wel het belangrijkste onderdeel. Zorg ervoor dat je jouw doelgroep goed kent en dat de ad creative naadloos aansluit op de normen en waarde.

Leuke advertentie van Coolblue
De kans op direct succes bij een nieuwe ad is zelfs voor de allerbeste adverteerders enorm klein. Aan een succesvolle Meta marketing campagne is enorm veel data-analyse en optimalisatie aan vooraf gegaan. Zorg er dus voor dat je tijdens het runnen van ads altijd kleine zogeheten 

a/b tests

 blijft uitvoeren.
De Meta adsmanager beschikt over zeer krachtige analyse en optimalisatie tools
Een landingspagina is een webppagina waar iemand op landt nadat ze op een uitgaande link klikken in een ad. Het is de bedoeling dat een landingspagina snel laadt en super relevant is. Gebruik dus nooit je home pagina als landingspagina voor een ad. Test via GT metrix of Google Lighthouse of een webpagina snel laadt.
Landingspagina van Trendy Meubels voor mangohouten en teakhouten eettafels

Meta beschikt over enorm goede targeting mogelijkheden. Een kleine greep uit de mogelijkheden zijn:

  • Locatie (bijvoorbeeld een stad, provincie of land)
  • Leeftijd (minimaal 18 jaar)
  • Taal
  • Geslacht
  • Interesses
  • Opleidingsniveau
  • Werk
  • Platform: Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Vorige
Volgende

Zij hebben ons al uitgedaagd

Jouw marketeer

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Call To Action

Elke advertentie of webpagina zou één beoogt doel moeten hebben. Dit wordt een Call To Action genoemd. Vaak is dit gericht op het direct of indirect verkopen van een product of dienst.

Pixel

Een pixel is een stukje code op een website dat het bezoekersgedrag bijhoudt. De data uit deze pixel vormen de basis om een advertentie te optimaliseren en mensen te retargeten.

Targeting

Met targeting bepaal jij welke mensen jouw advertenties zien. Door advertenties voor vrouwen schoenen te laten zien aan vrouwen in plaats van mannen maak je een advertentie relevant.

A/b testen

Door bij twee gelijke advertenties één kleine verandering aan te brengen kun je testen welke variant het beste is. Een greep uit dingen die je kunt a/b testen zijn: titels, foto’s, video’s, kleuren of targeting.

Buyers persona

Een buyers persona is een fictieve ideale klant gebaseerd op historische klantdata aangevuld met gegevens uit social media.

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *