User Experience (UX)

Verbeter de gebruikerservaring van jouw site, wie wil dat nou niet?

Een site met een uitstekende gebruikerservaring converteert vele malen beter dan een site waarbij nog nooit naar de UX is gekeken. Als omzet genereren het doel is, heeft de UX prioriteit.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

De User Experience van je website verbeteren?

User Experience (UX) gaat over hoe gebruiksvriendelijk bezoekers jouw website vinden. Veel bedrijven doen hier weinig aan, een gemiste kans. Een slechte UX verhoogt het 

bouncepercentage

, verlaagt het 

conversiepercentage

 en zorgt ervoor dat mensen je website weer verlaten voordat hij geladen is. Dat wil je niet toch? Wij voeren UX analyses uit om pijnpunten bloot te leggen en testen hypotheses om de UX te verbeteren.
Hoe User Experience werkt

De voordelen van een goede UX

Stapsgewijs naar een betere UX

Stap 1: UX analyse

Bij UX staat de gebruiker centraal. Daarom is het belangrijk om je eigen mening aan de kant te schuiven en een objectieve data-analyse uit te voeren. Door gebruik te maken van Google Analytics of Hotjar hebben wij al snel duidelijk waar de knelpunten zitten.

Stap 2: Hypotheses opstellen

Wanneer de knelpunten bekend zijn gaan we nadenken hoe deze opgelost kunnen worden. Dit noemen we hypothese vorming. Vaak maken we verschillende hypotheses waarna de variant met de meeste potentie getest wordt.

Stap 3: Hypotheses testen

Een hypothetische verandering voeren we nooit zomaar door in het webdesign. We willen graag zeker weten dat deze namelijk werkt. Hiervoor zetten we een a/b test op. Door bezoekers naar een versie A en een versie B te sturen komen we er snel achter welke variant het beste werkt.

Stap 4: Veranderingen doorvoeren

Afhankelijk van de a/b test uitkomst passen we het webdesign aan. Is het resultaat verbeterd maar nog niet naar wens? Dan begint deze empirische cyclus weer opnieuw. Door op deze wijze te werken zijn wij altijd zeker van positieve resultaten op de lange termijn.

Onze UX specialist aan het woord

Alles over het verbeteren van de UX

In de praktijk zien wij enorm veel bedrijven met uiterst complexe websites met een prachtig webdesign. Eigenaren zijn er trots op, maar is het wel gebruiksvriendelijk? Sinds 2022 is UX middels de

Core Web Vitals

ook een Search Engine Optimization (SEO) ranking factor in Google. Door het verbeteren van de UX te prioriteren voorkom je dat potentiële klanten weglopen.

Een slechte UX is herkenbaar

Dit herken je vast wel: Nog geen 5 seconde op een website en direct al 3 pop-up’s weg geklikt. één cookiebanner (oke, die moet), één pop-up met een aanbieding (terwijl ik niet eens weet wat ik wil) en één chat pop-up met een medewerker die wil chatten. Ook zit het navigatie menu onder in beeld en laadt de website niet goed op mijn mobiel. Dit is slechts een greep uit de UX problemen die voor een negatieve klantervaring zorgen.

Pop-ups tijdens het landen op een website geeft een negatieve User Experience
Zorg ervoor dat een categoriepagina niet te rommelig wordt

Het verbeteren van de UX heeft prioriteit

Een goede UX is super belangrijk voor een website of webshop die verkoopt! Omdat UX bij veel online bedrijven weinig prioriteit heeft biedt dit kansen om je concurrenten te overtreffen. Door structureel de gebruikers ervaring te verbeteren creëer je een sterkere markt positie, genereer je meer verkopen en verlaag je kosten.

Hoe wij werken

Na een korte snelle scan, ook wel audit genoemd, komen wij met een aantal tips waar mogelijke knelpunten liggen. Na akkoord voeren wij een complete UX analyse uit. Wij maken hierbij gebruik van Google Analytics en Hotjar om de ergste knelpunten bloot te leggen. Deze knelpunten leggen wij vast in een rapport en voorzien deze van doelgerichte hypotheses. In overleg met jou maken we een selectie en testen we welke hypotheses voor gewenste resultaten zorgen.
Met behulp van Hotjar tracken wij het bezoekersgedrag

8 tips om de UX te verbeteren

Soms zien we wel eens dat websites uniek proberen te zijn door elementen op een andere plek te zetten dan daar waar je ze als klant zou verwachten. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Navigatie menu onder in beeld
  • Cart icoon links boven
  • Chat icoon links onder

Vanwege ervaringen op andere websites hebben gebruikers een bepaalde verwachting van waar dit soort elementen staan. Door dit te veranderen schep je verwarring, en verwarring leidt tot minder verkopen.

Door het menu onderin te plaatsen maak je het moeilijker voor de bezoeker om te navigeren
Door website elementen strategisch uit elkaar te zetten vallen 

Call To Actions (CTA’s)

 beter op, oogt een website moderner en houd je de website overzichtelijk. Ook websites van bekende merken kunnen dit verbeteren.
Wanneer een website te weinig witruimte heeft oogt het rommelig

Mensen zijn goed in het overdenken van dingen die in essentie erg simpel zijn. Uiteindelijk raakt de klant het overzicht kwijt of krijgt hij keuzestress. Mooie voorbeelden hiervan zijn:

  • De klant te veel opties geven
  • Overmatig gebruik van animaties
  • Meerdere CTA’s op één pagina
  • Complexe menu structuur
  • Niet de juiste filteropties
  • Overmatig gebruik van vakjargon

Wanneer een website langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden haakt gemiddeld als zo’n 40% af. Dit percentage neemt nog verder toe als laadtijden nog langer duren. Streef laadtijden na van <3 seconden.

De laadtijd van je website check je gemakkelijk met GT metrix of Google Lighthouse. Een goede laadtijd is sinds 2022 ook een ranking factor voor Google. Als je organisch gevonden wilt worden op Google is het verstandig de laadtijden te minimaliseren.

De belangrijkste redenen waarom een website niet snel laadt:

  • Onvoldoende server capaciteit
  • Geen gebruik van een

    Content Delivery Network (CDN)

  • Niet geoptimaliseerde mediabestanden zoals foto’s en video’s
  • Locatie van de server bevindt zich niet daar waar je meeste klanten zijn
  • Slecht gecodeerde thema’s
  • Overmatig gebruik van

    plugins

Een snelle website zorgt ervoor dat minder bezoekers afhaken
 
Anno 2023 ligt het aandeel mobiele website bezoekers rond de 60%. Deze stijging lijkt in de toekomst gestaagd door te zetten. Het is daarom verstandig om het webdesign niet “

mobiel responsief

” maar “mobile first” te maken. Wat we hiermee bedoelen is dat een website in essentie gemaakt is voor mobiele gebruikers. En pas daarna geoptimaliseerd wordt voor desktop. Daar waar concessies gemaakt moeten worden zal dit de minste UX belemmering opleveren.
Een geoptimaliseerde landingspagina
Een niet geoptimaliseerde landingspagina
Het is vaak een slimme keuze om in de schoenen van de klant te gaan staan en een kijkje te nemen bij je directe concurrenten. Door de verschillende customer journey’s te doorlopen kom je er al snel achter welke aspecten je juist fijn vindt en waar je concurrent kansen laat liggen. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om je eigen webdesign aan te passen.
Keuzes maak je op basis van objectieve data. Deze data verkrijg je door verschillende analytische tools te gebruiken. Zelf maken wij veel gebruik van Hotjar en Google Analytics. Deze zijn ook gratis te gebruiken en verschaffen waardevolle inzichten. Let er wel op dat de verschillende 

trackers

juist geïnstalleerd worden op je website!
Adverteren op Google Shopping
Google Analytics
Bij het ontwikkelen van je website heb je er waarschijnlijk rekening mee gehouden wat “jij” mooi en logisch vindt. Wanneer je een startende ondernemer bent heb je vanwege gebrek aan data vaak ook geen andere keus. Zodra je klanten genereert is het belangrijk op basis van klant data onderzoek te doen naar je doelgroep. Dit kun je doen door een 

buyers persona

te maken.
Maak altijd een klantpersona

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Vorige
Volgende

Zij hebben ons al uitgedaagd

Jouw webdeveloper

Maury van den Wildenberg

Een foto van Maury met een laptop in haar hand

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Content Delivery Network

Een Content Delivery Network (CDN) kan worden gebruikt wanneer jouw klanten verspreid over de wereld of ver weg van je server zijn. Op een CDN netwerk staan alle media bestanden verspreid over verschillende servers op de wereld. Hiermee houd je laadtijden laag voor iedereen.

Trackers

Trackers zijn stukjes code op een website die het bezoekgedrag bijhouden. Zo kun je met behulp van trackers bijvoorbeeld zien welke pagina’s bekeken worden en welke producten vaak aan een winkelwagen worden toegevoegd.

Mobiel responsief

Een website die mobiel responsief is past zich automatisch aan voor mobiele apparaten. Hierdoor zijn websites niet alleen op een computer, maar ook op smartphones te gebruiken.

Plugin

Een plugin is een stukje software. Hier wordt veel gebruik van gemaakt in software zoals Shopify en Wordpress

Buyers persona

Een buyers persona is een fictieve klant gebaseerd op historische klantdata. Deze data maak je vervolgens compleet met gegevens van sociale media.

Call To Actions

Elke webpagina zou een CTA moeten hebben. Een CTA beschrijft het gewenste doel.

Voorbeelden zijn: iets toevoegen aan een winkelwagen, aanmelden nieuwsbrief, iets downloaden, offerte aanvragen of iets afrekenen.

 

Core Web Vitals

Google gebruikt Core Web Vitals om te bepalen hoe gebruiksvriendelijk een website is. Een goede score resulteert in een hogere organische positie in Google en lagere advertentiekosten.

Google gebruikt de volgende Core Web Vitals:
– Largest Contentful Paint (LCP): De tijd die het kost om een website te laden
– First Input Delay (FID): De tijd die het kost wanneer een website interactief is
– Cumulative Layout Shift (CLS): Bepaalt de optische stabiliteit van alle website elementen

Abandoned carts

Een abandoned cart ontstaat wanneer een potentiële klant iets toevoegt aan zijn winkelwagen maar vervolgens niet afrekent.

Conversie percentage

Het conversiepercentage wordt gebruikt om inzicht te krijgen in het aantal kopende bezoekers v.s. het aantal niet kopende bezoekers.

Formule: conversiepercentage = aantal klanten / aantal bezoekers * 100

Bounce percentage

Het bounce percentage geeft aan hoeveel bezoekers de website weer verlaten zonder te scrollen of te klikken.

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *