Wat is social media analytics?
Return On Ad Spend (ROAS)
te waarborgen voeren we regelmatig a/b test uit. Hiervoor maken we gebruik van social media analytics.De voordelen van social media analytics
- Krijg inzicht in bezoekgedrag
- Verzamel objectieve data
- Optimaliseer social media marketing
- Verbeter de ROAS
- Genereer meer verkopen
Andere Data & Analytics diensten
Stapsgewijs naar betere advertenties met social media analytics
Stap 1: Wensen & doelen bepalen
Ben je al gestart met adverteren op social media of beginnen we helemaal fresh? Afhankelijk van waar je nu staat, en waar je naartoe wilt bepalen we doelen om zo efficiënt mogelijk succes te boeken.
Stap 2: Account structuur opzetten
Om te kunnen adverteren op social media zijn (bedrijfs)accounts nodig. We checken samen de beschikbaarheid en kiezen samen voor een naam die het beste bij jouw onderneming past. Indien er koppelingen of feeds nodig zijn naar jouw website of webshop regelen wij dit ook.
Stap 3: Bezoekgedrag tracken
Om social media analytics te gebruiken zijn er betrouwbare databronnen nodig en een foutloze installatie van pixels en trackers. Voor alle grote social media platformen zoals Meta, Pinterest, LinkedIn en YouTube regelen wij de volledige intergratie.
Stap 4: Advertenties analyseren
Check, check, dubbel check! Nu een volledige account structuur staat en betrouwbare gegevensoverdracht plaatsvindt kunnen we starten met adverteren. Afhankelijk van het marketingbudget kiezen we een startpunt en schalen we mee naarmate je onderneming groeit.
Benieuwd naar de kosten?
Onze social media expert aan het woord
Alles over social media analytics
Key Performance Indicators (KPI’s)
nauwlettend in de gaten. Door op basis van data veranderingen door te voeren werken we aan online succes voor de lange termijn.Waarom is social media analytics belangrijk?
Een naadloze intergratie door een dataspecialist
Social media analytics is geen losse dienst
In realiteit is social media analytics niet een losse dienst die we aanbieden. Het zit standaard verweven in alle online marketing diensten die we aanbieden. Om winst te maken met online marketing zijn goede advertenties nodig. Zonder perfecte implementatie en analyses van deze tools is het onmogelijk om positief resultaat te genereren.
8 tips voor goede social media analytics
Analyseren kun je leren
Kleinere bedrijven met een beperkt marketingbudget zijn vaak zelf verantwoordelijk voor social media analytics. In dit geval is het verstandig om eerst voldoende kennis op te doen. Dit kan door een cursus te volgen of informatie van internet af te halen. Zorg ervoor dat je bekend bent met alle KPI’s, analyse mogelijkheden en benchmark data uit jouw branche voordat je start.
Schakel een dataspecialist in
De implementatie van pixels en trackers op een webshop of website hoeft in principe maar één keer te gebeuren. Omdat een klein foutje snel gemaakt is en grote gevolgen kan hebben raden wij altijd aan hiervoor een dataspecialist in te huren.
Bedenk welke KPI's belangrijk zijn
Binnen social media analytics zijn er enorme hoeveelheden KPI’s die bijgehouden kunnen worden. Kies op basis van bepaalde doelstellingen welke KPI’s meten wat jij wilt weten. Dit klinkt heel simpel maar dat is het vaak niet in de realiteit.
Bedenk welke KPI's NIET belangrijk zijn
Wanneer je zelf je eigen social analyses uitvoert ben je al snel geneigd om elke KPI mee te nemen in je besluiten. Door elke KPI belangrijk te vinden is de kans dat je jezelf een ongeluk analyseert en foute beslissingen maakt enorm groot. Bepalen welke KPI’s niet belangrijk zijn is net zo belangrijk om te bepalen welke juist wel belangrijk zijn.
Ga op zoek naar benchmark data
Om een analyse uit te kunnen voeren heb je benchmark data nodig, je moet immers weten of behaalde resultaten goed, gemiddeld of slecht zijn. Benchmark data zijn vaak specifiek per branche en hangt sterk samen met de prijs van een product of dienst. Terwijl een trouwfotograaf met een ROAS van 400% veel winst boekt, heeft een meubelwinkel misschien wel een ROAS van 600% nodig om break-even te spelen.
Doe niet alles tegelijk
Als ondernemer heb je vaak ontzettend veel goede ideeën die je het liefst allemaal tegelijkertijd wilt realiseren. Afhankelijk van het beschikbare marketingbudget kan dit soms ook. Maar in het geval van een beperkt social media marketingbudget is het beter om eerst één kanaal succesvol te maken alvorens met het volgende marketingkanaal gestart wordt.
Baseer keuzes op objectieve data
Mensen maken graag keuzes op basis van een gevoel. Terwijl dit gevoel in het echte leven een goede graadmeter is, zit het bij social media analytics voornamelijk in de weg. Of advertentie A beter werkt dan advertentie B baseer je op objectieve data uit KPI’s, een eigen mening is hierbij niet belangrijk. Je gevoel aan de kant zetten lijkt makkelijker dan het is, zeker als je het ergens niet mee eens bent.
A/b test telkens één kleine verandering
Social media advertenties optimaliseren gebeurt bijna altijd met behulp van een a/b test strategie. Dupliceer een bestaande advertentie en voorzie die van één (kleine) verandering. Door versie A en versie B tegelijkertijd live te zetten kun je na verloop van tijd op basis van KPI’s waarnemen welke versie het meeste resultaat oplevert. Door dit proces regelmatig te herhalen gaan je advertenties steeds beter presteren.