Concurrentie analyse

Verkrijg inzichten om concurrenten te overtreffen, ga voor succes!

Met deze analyse beoordelen wij je directe concurrenten. Per bedrijf voeren wij een analyse uit om sterke punten en kansen te filteren. Jij ontvangt een rapport vol tips om hen te overtreffen.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is een Search Engine Optimization (SEO) concurrentie analyse?

Een SEO concurrentie analyse identificeert sterke en zwakke punten in de online vindbaarheid van jouw onderneming en directe concurrenten. De grootste concurrenten in de echte wereld zijn vaak niet dezelfde concurrenten in de online wereld. Deze analyse vormt de basis om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google.

Hoe een concurrentie analyse werkt

De voordelen van een SEO concurrentie analyse

De stappen naar een succesvolle SEO analyse

Stap 1: Analyse van eigen SEO prestaties

Tijdens het analyseren van eigen SEO prestaties beoordelen wij hoe goed jouw bedrijf gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Tijdens deze analyse komen ook altijd verbeterpunten naar voren op het gebied van on page SEO, off page SEO en technical SEO.

Stap 2: SEO concurrentie analyse

Concurrenten in de echte wereld zijn zelden dezelfde concurrenten in de online wereld. Met een SEO concurrentie analyse beoordelen we wie jouw online concurrenten zijn, op welke zoekwoorden je de strijd kunt winnen en waar de kansen liggen.

Stap 3: Kansen en verbeterpunten doorvoeren

Als gevolg van de SEO analyse ontstaan veel concrete verbeterpunten. Het is belangrijk om stapsgewijs deze verbeterpunten door te voeren. Wij kunnen hierbij ondersteuning bieden en laten zien waar het laaghangende fruit zit.

Stap 4: Resultaten analyseren

SEO is een lange termijn oplossing. Hoe minder autoritair een website is, hoe langer het duurt voordat veranderingen in ranking zichtbaar worden. Soms kan dit wel 3 maanden of langer duren. Desalniettemin is het belangrijk om resultaten te analyseren en te bepalen of deze gewenst zijn.

Onze SEO expert aan het woord

Alles over een SEO concurrentie analyse

Met een marktaandeel van 92% is Google de allergrootste zoekmachine ter wereld. Elke seconde verwerkt Google maar liefst 99.000 zoekopdrachten. Het is tegenwoordig niet alleen wetenschap, maar ook kunst om bovenaan de 

resultatenpagina van Google

 te komen. Eenmaal daar neemt het 

organisch verkeer

 enorm toe en zal de 

Cost Per Action (CPA)

 afnemen.

Wat heb ik aan een SEO concurrentie analyse?

Voor bedrijven die online klanten vinden is het belangrijk een stuk 

digitaal vastgoed

 te claimen in Google. Dit wordt SEO genoemd. Door het eigen presteren en prestaties van concurrenten in beeld te brengen krijg je inzichten om je digitale positie te versterken. Hiermee bespaar je marketingbudget, genereer je meer verkopen en klant vertrouwen in de online wereld.
Met een toppositie in Google straal je vertrouwen uit en krijg je gratis bezoekers
Wanneer je goed gevonden wordt in Google, genereer je meer verkopen en straal je meer vertrouwen uit

Kan ik zien hoe mijn bedrijf er nu voor staat?

De meest laagdrempelige manier is door met behulp van zoekwoorden in Google te zoeken naar resultaten van jouw bedrijf. Indien je niet op de 1e pagina gevonden wordt is er werk aan de winkel. Online zijn er verschillende (gratis) tools beschikbaar om meer inzicht te krijgen. Onder aan deze pagina staan 8 waardevolle tips voor als je zelf met SEO aan de slag wil gaan.

Welke resultaten kan ik verwachten?

Afhankelijk van online concurrentie is het makkelijk of extreem moeilijk om bovenaan in Google te komen staan. Resultaat laat vaak enkele weken tot maanden of zelfs jaren op zich wachten. Wanneer topposities binnen Google ingenomen zijn genereert je website enorm veel organisch en relevant zoekverkeer. Marketingkosten dalen en het aantal verkopen neemt enorm toe. Hiermee wordt een solide toekomstbestendige basis gelegd.

Beter gevonden worden in Google is een langetermijndoel

8 Tips om de eigen SEO prestaties te beoordelen

Bedenk met welke zoekwoorden klanten in Google zoeken om producten en diensten die jij aanbiedt te vinden. Zoek met deze zoekwoorden in Google en analyseer alle resultaten van de eerste pagina. Focus voornamelijk op de top 3 resultaten, veel klanten zoeken namelijk niet verder.

Met een toppositie in Google straal je vertrouwen uit en krijg je gratis bezoekers
Het is niet zinvol om als beginner de strijd aan te gaan met gevestigde online concurrentie. Het laaghangend fruit zit vaak veel meer in 

long tail keywords

 of om je meer te richten op local SEO.

Analyseer waar op SEO gebied nog ruimte voor verbetering is. Doe dit door kritisch je eigen website te analyseren. Vergeet ook de website van concurrenten niet, niemand is perfect en vaak zijn fouten bij concurrenten een goede boost voor succes.

SEO wordt onderverdeeld in off page, on page en technical SEO
Google bepaalt de mate van autoriteit met behulp van zogeheten 

backlinks

. Wanneer je backlinks van jezelf en concurrenten analyseert kun je de termen 

follow backlink

 en 

non follow backlink

 tegenkomen. Belangrijk is om follow backlinks te krijgen van andere websites die relevant zijn voor jouw branche.

Het analyseren van de manier waarop klanten zoeken naar jouw producten of diensten is een belangrijk onderdeel van SEO. Door in te spelen op de zoekwoorden die zij gebruiken is het mogelijk om concurrentie te slim af te zijn. Maak onderscheid tussen zoekwoorden die mensen gebruiken om informatie in te winnen en wanneer mensen opzoek zijn om iets te kopen.

Online zijn ontzettend veel (gratis) SEO tools beschikbaar die kunnen helpen bij SEO.
  • Google search console (gratis): maakt de huidige SEO prestaties van je website inzichtelijk.
  • Google’s keyword planner (gratis): met deze tool kun je goed keyword research doen. De data komen van Google zelf af en is accuraat. Om de meest accurate data in te zien is het belangrijk om minimaal één actieve Google Ads campagne te hebben.
  • Ubersuggest (gratis): met de gratis versie kun je een beperkt aantal SEO analyses per dag uitvoeren. Voor kleine ondernemers is de gratis versie vaak al voldoende.
  • Semrush / Ahrefs (betaald/gratis): zowel Semrush als Ahrefs zijn beide grote namen binnen SEO. Als “lokkertje” hebben zij verschillende gratis tools beschikbaar om concurrenten te analyseren en fouten in het eigen SEO beleid op te sporen. Om de volledige potentie te gebruiken zijn echter dure abonnementen nodig.

Wanneer de meest relevante keywords bekend zijn is het belangrijk om te kijken hoe deze ranken. Een hele goede en laagdrempelige manier is om met deze keywords gewoon in Google te gaan zoeken. Scroll net zo lang door de resultaten tot je jouw website tegenkomt. Staat je website niet op de eerste pagina of ben je helemaal niet geïndexeerd? Dan is er werk aan de winkel.

De gebruiksvriendlijkheid van een website is een enorme ranking factor volgens Google. Maak gebruik van Google Lighthouse of GT metrix om inzicht te krijgen. Tegenwoordig vind het meeste internetverkeer via mobiel plaats, let er dus op dat je website voorzien is van een mobile first design.
Een snelle website zorgt ervoor dat minder bezoekers afhaken

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Vorige
Volgende

Zij hebben ons al uitgedaagd

Jouw marketeer

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Non follow backlink

Een non follow backlink is een backlink van een externe website naar die van jou waarbij aangegeven wordt dat Google jou niet hoger hoeft te laten ranken.

Follow backlink

Een follow backlink is een link van een externe website naar die van jou. In de URL is aangegeven dat jij de “expert” bent.

Backlinks

Men spreekt van een backlink wanneer een externe website doorverwijst naar een bepaalde pagina op jouw website.

Long tail keywords

Een long tail keyword is een zeer specifiek omschreven zoekwoord zoals: “een buffetkast kopen van indisch mangohout”

Digitaal vastgoed

Digitaal vastgoed houdt in dat je  goed gevonden wordt in Google op belangrijke zoekwoorden. Zie het als het hebben van een online winkel in een drukke online winkelstraat.

Cost Per Action

De Cost Per Action (CPA) zijn de kosten die gemaakt worden per actie. Bijvoorbeeld: hoeveel geld kost het om een nieuw lid te genereren.

Organisch verkeer

Organisch verkeer zijn bezoekers die zonder ervoor te betalen met behulp van advertenties de weg vinden naar jouw website.

Resultatenpagina van Google

De resultatenpagina van Google is de pagina waar alle resultaten verschijnen na het doen van een zoekopdracht.

Ranking

De ranking is welke positie een website inneemt op de resultatenpagina van zoekmachines zoals Google.

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn woorden of zinnen waarmee gebruikers zoeken in zoekmachines zoals Google.

Technical SEO

De Technical SEO bekijkt de veiligheid, snelheid, dubbele content, gebruikerservaring, toegankelijkheid en de schema markup.

Off page SEO

Off page SEO is het aantal backlinks, de kwaliteit hiervan en het aantal verwijzende domeinnamen.

On page SEO

On page SEO is de kwaliteit van de content, het gebruik van zoekwoorden, HTML tags, meta data, de URL structuur en foto/video optimalisatie.

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *