Wat is een Search Engine Optimization (SEO) concurrentie analyse?
Een SEO concurrentie analyse identificeert sterke en zwakke punten in de online vindbaarheid van jouw onderneming en directe concurrenten. De grootste concurrenten in de echte wereld zijn vaak niet dezelfde concurrenten in de online wereld. Deze analyse vormt de basis om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google.
De voordelen van een SEO concurrentie analyse
- Breng online concurrentie in kaart
- Krijg concrete verbeterpunten
- Inzicht in zoekgedrag van klanten
- Verlaag de kosten per verkoop
- Meer online vertrouwen
Andere SEO diensten
De stappen naar een succesvolle SEO analyse
Stap 1: Analyse van eigen SEO prestaties
Tijdens het analyseren van eigen SEO prestaties beoordelen wij hoe goed jouw bedrijf gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Tijdens deze analyse komen ook altijd verbeterpunten naar voren op het gebied van on page SEO, off page SEO en technical SEO.
Stap 2: SEO concurrentie analyse
Concurrenten in de echte wereld zijn zelden dezelfde concurrenten in de online wereld. Met een SEO concurrentie analyse beoordelen we wie jouw online concurrenten zijn, op welke zoekwoorden je de strijd kunt winnen en waar de kansen liggen.
Stap 3: Kansen en verbeterpunten doorvoeren
Als gevolg van de SEO analyse ontstaan veel concrete verbeterpunten. Het is belangrijk om stapsgewijs deze verbeterpunten door te voeren. Wij kunnen hierbij ondersteuning bieden en laten zien waar het laaghangende fruit zit.
Stap 4: Resultaten analyseren
SEO is een lange termijn oplossing. Hoe minder autoritair een website is, hoe langer het duurt voordat veranderingen in ranking zichtbaar worden. Soms kan dit wel 3 maanden of langer duren. Desalniettemin is het belangrijk om resultaten te analyseren en te bepalen of deze gewenst zijn.
Benieuwd naar de kosten?
Onze SEO expert aan het woord
Alles over een SEO concurrentie analyse
resultatenpagina van Google
te komen. Eenmaal daar neemt hetorganisch verkeer
enorm toe en zal deCost Per Action (CPA)
afnemen.Wat heb ik aan een SEO concurrentie analyse?
digitaal vastgoed
te claimen in Google. Dit wordt SEO genoemd. Door het eigen presteren en prestaties van concurrenten in beeld te brengen krijg je inzichten om je digitale positie te versterken. Hiermee bespaar je marketingbudget, genereer je meer verkopen en klant vertrouwen in de online wereld.Kan ik zien hoe mijn bedrijf er nu voor staat?
De meest laagdrempelige manier is door met behulp van zoekwoorden in Google te zoeken naar resultaten van jouw bedrijf. Indien je niet op de 1e pagina gevonden wordt is er werk aan de winkel. Online zijn er verschillende (gratis) tools beschikbaar om meer inzicht te krijgen. Onder aan deze pagina staan 8 waardevolle tips voor als je zelf met SEO aan de slag wil gaan.
Welke resultaten kan ik verwachten?
Afhankelijk van online concurrentie is het makkelijk of extreem moeilijk om bovenaan in Google te komen staan. Resultaat laat vaak enkele weken tot maanden of zelfs jaren op zich wachten. Wanneer topposities binnen Google ingenomen zijn genereert je website enorm veel organisch en relevant zoekverkeer. Marketingkosten dalen en het aantal verkopen neemt enorm toe. Hiermee wordt een solide toekomstbestendige basis gelegd.
8 Tips om de eigen SEO prestaties te beoordelen
Wie zijn je online concurrenten?
Bedenk met welke zoekwoorden klanten in Google zoeken om producten en diensten die jij aanbiedt te vinden. Zoek met deze zoekwoorden in Google en analyseer alle resultaten van de eerste pagina. Focus voornamelijk op de top 3 resultaten, veel klanten zoeken namelijk niet verder.
Met wie ga je de strijd aan?
long tail keywords
of om je meer te richten op local SEO.
Beoordeel verbeterpunten
Analyseer waar op SEO gebied nog ruimte voor verbetering is. Doe dit door kritisch je eigen website te analyseren. Vergeet ook de website van concurrenten niet, niemand is perfect en vaak zijn fouten bij concurrenten een goede boost voor succes.
Hoe autoritair ben je?
backlinks
. Wanneer je backlinks van jezelf en concurrenten analyseert kun je de termenfollow backlink
ennon follow backlink
tegenkomen. Belangrijk is om follow backlinks te krijgen van andere websites die relevant zijn voor jouw branche.
Inzicht in zoekgedrag van klanten
Het analyseren van de manier waarop klanten zoeken naar jouw producten of diensten is een belangrijk onderdeel van SEO. Door in te spelen op de zoekwoorden die zij gebruiken is het mogelijk om concurrentie te slim af te zijn. Maak onderscheid tussen zoekwoorden die mensen gebruiken om informatie in te winnen en wanneer mensen opzoek zijn om iets te kopen.
Welke SEO tools kan ik gebruiken
- Google search console (gratis): maakt de huidige SEO prestaties van je website inzichtelijk.
- Google’s keyword planner (gratis): met deze tool kun je goed keyword research doen. De data komen van Google zelf af en is accuraat. Om de meest accurate data in te zien is het belangrijk om minimaal één actieve Google Ads campagne te hebben.
- Ubersuggest (gratis): met de gratis versie kun je een beperkt aantal SEO analyses per dag uitvoeren. Voor kleine ondernemers is de gratis versie vaak al voldoende.
- Semrush / Ahrefs (betaald/gratis): zowel Semrush als Ahrefs zijn beide grote namen binnen SEO. Als “lokkertje” hebben zij verschillende gratis tools beschikbaar om concurrenten te analyseren en fouten in het eigen SEO beleid op te sporen. Om de volledige potentie te gebruiken zijn echter dure abonnementen nodig.
Keyword ranking bepalen
Wanneer de meest relevante keywords bekend zijn is het belangrijk om te kijken hoe deze ranken. Een hele goede en laagdrempelige manier is om met deze keywords gewoon in Google te gaan zoeken. Scroll net zo lang door de resultaten tot je jouw website tegenkomt. Staat je website niet op de eerste pagina of ben je helemaal niet geïndexeerd? Dan is er werk aan de winkel.