A/B Testen

Haal knelpunten uit de marketing funnel, voor als je wilt groeien!

De A/B testmethode is een bewezen strategie om op basis van objectieve data het webdesign of advertenties te verbeteren. Met A/B testen waarborgen we gestaagde progressie op de langetermijn.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is a/b testen?

A/b testen is een methode die wij gebruiken om online marketing campagnes en webdesign te optimaliseren. Het werkt als volgt: versie a is de originele versie, versie b is voorzien van één wijziging, bijvoorbeeld een andere kleur knop. Naar beide versies sturen we bezoekers, na enkele dagen of weken sluiten we op basis van 

Key Performance Indicators (KPI’s)

de minst presterende versie .
Hoe a/b testen werkt

De voordelen van a/b testen

Stapsgewijs online succes met a/b testen

Stap 1: Doelstellingen bepalen

Met behulp van a/b testen kunnen we nagenoeg alle facetten van een online marketing funnel optimaliseren. Op basis van een analyse bepalen we waar de meest kostbare conversielekken zijn. Door op deze manier te werken pakken we eerst het laaghangende fruit.

Stap 2: KPI tracking

A/b testen is een objectieve testmethode. Op basis van KPI’s beslissen we welke test versie wint. Het is belangrijk dat we KPI’s tracken die uitstekend aansluiten bij het beoogde doel. Denk hierbij aan KPI’s zoals: ROAS of het conversiepercentage.

Stap 3: Test opzetten

Hoe wij een a/b test opzetten is afhankelijk van het platform. Om websites te optimaliseren maken wij gebruik van Google Optimize. Voor online marketing campages maken wij gebruik van admanager software van Google Ads, Meta, Pinterest of LinkedIn.

Stap 4: Resultaten verwerken

Na enkele dagen of weken heeft de a/b test voldoende data verzameld om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over welke versie het beste presteert. Op basis van de beste versie wordt een nieuwe a/b test gemaakt en de minst presterende versie wordt gesloten.

Onze marketingspecialist aan het woord

Alles over a/b testen

A/b testen is een zeer effectieve manier om op de lange termijn meer omzet te genereren en kosten te besparen. A/b testen is zowel geschikt voor succesvolle bedrijven of een startende ondernemer. De kracht van deze manier van optimaliseren is dat het op de lange termijn altijd succes oplevert. 

Wat kan er allemaal a/b getest worden?

Met een a/b test testen we telkens kleine verschillen. Hier zijn enkele voorbeelden van onderdelen van een online marketing funnel die geschikt zijn voor deze testmethode.

  • Prospecting/remarketing campagnes op sociale media en Google
    • Marketingbudget beter besteden
    • Doelgroep targeting optimalisatie
    • Advertentierelevantie verhogen
  • Website/webshop
    • Gebruikerservaring verbeteren
    • Conversiepercentage verhogen
  • E-mail marketing
    • Meer reviews verzamelen
    • Meer verkopen generen
Door kleine verschillen te testen optimaliseer je het conversiepercentage
Voor betrouwbare testresultaten is voldoende data nodig

Hoe lang duurt een a/b test?

Wanneer een a/b test te vroeg gesloten wordt zijn de resultaten onbetrouwbaar en neem je op basis van goede data foute beslissingen. Hoe meer data een a/b test verzamelt hoe betrouwbaarder de resultaten. De betrouwbaarheid van testresultaten is meetbaar. Doorgaans kiezen wij voor een testperiode van ongeveer 7 dagen. Dit kan langer of korter zijn afhankelijk van het verkeer en de gekozen KPI’s.

Is a/b testen iets voor mij?

Met a/b testen optimaliseren wij websites/webshops en online marketing kanalen. Deze manier van testen is niet alleen uiterst effectief maar ook geschikt voor bedrijven met een beperkt budget.  Al vanaf €5,- per dag kun je een a/b test draaien. Hierdoor is a/b testen geschikt voor zowel groter bedrijven als kleine ondernemers.

Goede a/b testen maken het verschil tussen een verlies- of winstgevende e-commerce onderneming

8 tips voor een succesvolle a/b test strategie

Een a/b test heet zo omdat je telkens één verschil test. Bijvoorbeeld een andere foto, titel, of knop. Je kunt meerdere verschillen tegelijkertijd testen maar omdat je nooit zeker weet door welk verschil het resultaat verandert neemt de betrouwbaarheid af.

Met a/b testen test je telkens één verschil
Voor betrouwbare testresultaten heb je voldoende bezoekers nodig. Met deze handige tool kun je de betrouwbaarheid van de testresultaten meten. Een goede vuistregel is dat een a/b test minimaal 7 dagen moet lopen. Dit kan langer zijn wanneer er weinig verkeer is.
Omdat je geen appels met peren kunt vergelijken is het belangrijk om de juiste KPI’s te tracken. Enkele voorbeelden van KPI’s die wij tracken in specifieke situaties:
  • Conversielekken website/webshop – KPI’s: conversiepercentage, add to carts
  • Presteren social media advertenties – KPI’s:

    Outbound link clicks

    ,

    landing page views

    , ROAS
  • E-mail marketing funnels – KPI’s:

    open rate

    , link clicks, conversies

Doe eerst goed onderzoek naar de knelpunten in je marketing funnel. Zodra je weet waar deze knelpunten zitten kun je ze met behulp van a/b testen oplossen. Wanneer je zonder onderzoek vooraf start met a/b testen is de kans groot dat je veel tijd en energie steekt in het optimaliseren van minder belangrijke dingen.

Om de resultaten zo betrouwbaar mogelijk te houden is het belangrijk een a/b test tegelijkertijd naast elkaar te laten lopen. Hiermee voorkom je dat gebeurtenissen zoals feestdagen of seizoenen de testresultaten beïnvloeden.

Hoe fijn of vervelend een testuitslag ook is, het is belangrijk om je eigen mening erbuiten te laten. Wanneer op basis van data blijkt dat versie b beter is dan is dat ook zo. Ondanks dat je zelf versie a leuker vindt.

A/b testen is een zeer effectieve strategie om online marketing advertenties te testen zoals Facebook of Google advertenties. Om te adverteren moet er betaald worden. Maar omdat een eerste advertentie zelden winstgevend is is het verstandig het budget hierop aan te passen. Zodra je merkt dat door langdurig a/b tests uit te voeren winst gemaakt wordt kun je het budget ophogen.

Nagenoeg alle KPI’s die je gaat gebruiken zijn afgeleid van bezoekersgedrag. Dit gedrag wordt bijgehouden met behulp van ingewikkelde pixels en trackers. In de praktijk zien wij dat bij veel grote en kleine bedrijven deze foute data leveren. Merk je dat data dubbel of niet getrackt wordt? Wij kunnen deze problemen voor je oplossen.

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Vorige
Volgende

Zij hebben ons al uitgedaagd

Jouw webdeveloper

Maury van den Wildenberg

Een foto van Maury met een laptop in haar hand

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Conversiepercentage

Het conversiepercentage is een procentuele weergave van het aantal bezoekers dat iets koopt ten opzichte van het totale aantal bezoekers.

Formule: conversiepercentage = aantal conversies / aantal bezoekers * 100

Conversielek

Conversielekken, ook wel conversie killers genoemd, zijn knelpunten in je advertenties of op je website waardoor klanten afhaken.

Online marketing funnel

Met een online marketingfunnel worden alle online kanalen bedoeld om nieuwe klanten te verwerven.

Denk bijvoorbeeld aan advertenties op sociale media of Google, e-mail funnels en een conversiegerichte website.

Return On Adspend

De Return On Adspend (ROAS) geeft aan hoeveel omzet er is gerealiseerd door advertenties. De volgende formule wordt hiervoor gebruikt: ROAS = Omzet / adbudget * 100

Key Performance Indicators

Key Performance Indicators (KPI’s) is een verzamelnaam voor prestatie indicatoren zoals: Return On Adspend (ROAS), Click Through Rate (CTR), Conversie percentage en Cost Per Click (CPC).

Open rate

De open rate beschrijft hoeveel ontvangers ook daadwerkelijk een e-mail geopend hebben.

Landing page views

Landingpage views beschrijft het aantal mensen dat daadwerkelijk “geland” zijn op een externe website na het klikken op een outbound link.