Wat is a/b testen?
Key Performance Indicators (KPI’s)
de minst presterende versie .De voordelen van a/b testen
- Verbeterde website gebruiksvriendelijkheid
- Verhoog de Return On Adspend (ROAS)
- Evidence based testmethode
- Genereer meer verkopen
- Houd je marketing funnel in top conditie
Andere CRO diensten
Stapsgewijs online succes met a/b testen
Stap 1: Doelstellingen bepalen
Met behulp van a/b testen kunnen we nagenoeg alle facetten van een online marketing funnel optimaliseren. Op basis van een analyse bepalen we waar de meest kostbare conversielekken zijn. Door op deze manier te werken pakken we eerst het laaghangende fruit.
Stap 2: KPI tracking
A/b testen is een objectieve testmethode. Op basis van KPI’s beslissen we welke test versie wint. Het is belangrijk dat we KPI’s tracken die uitstekend aansluiten bij het beoogde doel. Denk hierbij aan KPI’s zoals: ROAS of het conversiepercentage.
Stap 3: Test opzetten
Hoe wij een a/b test opzetten is afhankelijk van het platform. Om websites te optimaliseren maken wij gebruik van Google Optimize. Voor online marketing campages maken wij gebruik van admanager software van Google Ads, Meta, Pinterest of LinkedIn.
Stap 4: Resultaten verwerken
Na enkele dagen of weken heeft de a/b test voldoende data verzameld om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over welke versie het beste presteert. Op basis van de beste versie wordt een nieuwe a/b test gemaakt en de minst presterende versie wordt gesloten.
Benieuwd naar de kosten?
Onze marketingspecialist aan het woord
Alles over a/b testen
A/b testen is een zeer effectieve manier om op de lange termijn meer omzet te genereren en kosten te besparen. A/b testen is zowel geschikt voor succesvolle bedrijven of een startende ondernemer. De kracht van deze manier van optimaliseren is dat het op de lange termijn altijd succes oplevert.
Wat kan er allemaal a/b getest worden?
Met een a/b test testen we telkens kleine verschillen. Hier zijn enkele voorbeelden van onderdelen van een online marketing funnel die geschikt zijn voor deze testmethode.
- Prospecting/remarketing campagnes op sociale media en Google
- Marketingbudget beter besteden
- Doelgroep targeting optimalisatie
- Advertentierelevantie verhogen
- Website/webshop
- Gebruikerservaring verbeteren
- Conversiepercentage verhogen
- E-mail marketing
- Meer reviews verzamelen
- Meer verkopen generen
Hoe lang duurt een a/b test?
Is a/b testen iets voor mij?
Met a/b testen optimaliseren wij websites/webshops en online marketing kanalen. Deze manier van testen is niet alleen uiterst effectief maar ook geschikt voor bedrijven met een beperkt budget. Al vanaf €5,- per dag kun je een a/b test draaien. Hierdoor is a/b testen geschikt voor zowel groter bedrijven als kleine ondernemers.
8 tips voor een succesvolle a/b test strategie
Test telkens één verschil
Een a/b test heet zo omdat je telkens één verschil test. Bijvoorbeeld een andere foto, titel, of knop. Je kunt meerdere verschillen tegelijkertijd testen maar omdat je nooit zeker weet door welk verschil het resultaat verandert neemt de betrouwbaarheid af.
Sluit een a/b test niet te vroeg
Track de juiste KPI's
- Conversielekken website/webshop – KPI’s: conversiepercentage, add to carts
- Presteren social media advertenties – KPI’s:
,
landing page views
, ROAS - E-mail marketing funnels – KPI’s: , link clicks, conversies
Start bij de grootste knelpunten
Doe eerst goed onderzoek naar de knelpunten in je marketing funnel. Zodra je weet waar deze knelpunten zitten kun je ze met behulp van a/b testen oplossen. Wanneer je zonder onderzoek vooraf start met a/b testen is de kans groot dat je veel tijd en energie steekt in het optimaliseren van minder belangrijke dingen.
Test versie a en b tegelijkertijd
Om de resultaten zo betrouwbaar mogelijk te houden is het belangrijk een a/b test tegelijkertijd naast elkaar te laten lopen. Hiermee voorkom je dat gebeurtenissen zoals feestdagen of seizoenen de testresultaten beïnvloeden.
Laat je eigen mening erbuiten
Hoe fijn of vervelend een testuitslag ook is, het is belangrijk om je eigen mening erbuiten te laten. Wanneer op basis van data blijkt dat versie b beter is dan is dat ook zo. Ondanks dat je zelf versie a leuker vindt.
Start met een laag budget
A/b testen is een zeer effectieve strategie om online marketing advertenties te testen zoals Facebook of Google advertenties. Om te adverteren moet er betaald worden. Maar omdat een eerste advertentie zelden winstgevend is is het verstandig het budget hierop aan te passen. Zodra je merkt dat door langdurig a/b tests uit te voeren winst gemaakt wordt kun je het budget ophogen.
Zorg voor betrouwbare data tracking
Nagenoeg alle KPI’s die je gaat gebruiken zijn afgeleid van bezoekersgedrag. Dit gedrag wordt bijgehouden met behulp van ingewikkelde pixels en trackers. In de praktijk zien wij dat bij veel grote en kleine bedrijven deze foute data leveren. Merk je dat data dubbel of niet getrackt wordt? Wij kunnen deze problemen voor je oplossen.