Wat is een conversiegericht webdesign?
conversiepercentage
verbetert.De voordelen van een conversiegericht webdesign
- Zet meer bezoekers om in klanten
- Verlaag de kosten per verkoop
- Krijg inzicht in het bezoekgedrag
- Genereer meer omzet
- Verbetert de klantervaring
Andere CRO diensten
Stapsgewijs naar een conversiegericht webdesign
Stap 1: Conversiedoelen bepalen
Om een verkoop te genereren zijn vaak eerst kleinere conversiedoelen gehaald. Zonder een add to cart en begin checkout vindt er geen verkoop plaats. Wij kijken samen met jou welke microdoelen er binnen de customer journey gehaald moeten worden om een conversie te realiseren.
Stap 2: Conversieanalyse uitvoeren
Met de gestelde conversiedoelen in het achterhoofd analyseren we de huidige website. Op basis van data uit Google Analytics, Hotjar en GT metrix leggen wij de belangrijkste conversie-killers bloot. Dit kunnen technische of design problemen zijn waardoor bezoekers voortijdig afhaken.
Stap 3: Conversiegericht webdesign doorvoeren
De uitkomst van de conversieanalyse verwerken wij in een CRO rapport. Dit rapport staat vol met concrete en bruikbare verbeterpunten. Het staat je vrij om deze punten met ons of een eigen design team op te pakken.
Stap 4: Optimalisatie
Regelmatig zien wij dat er kleinere conversielekken verscholen liggen achter de echte conversie-killers. Voor optimaal resultaat worden ook deze kleinere conversielekken geoptimaliseerd. Om dit te realiseren voeren wij periodiek een conversieanalyse uit en passen we hier het webdesign op aan.
Benieuwd naar de kosten?
Onze conversiespecialist aan het woord
Alles over conversiegericht webdesign
Meer dan alleen zichtbare website elementen
Call To Action (CTA)
knoppen en goede reviews. Alhoewel het slim inzetten van conversiegerichte website elementen een groot deel uitmaakt van een conversiegericht webdesign, zijn ook onzichtbare technische optimalisaties van belang. Denk hierbij aan het verbeteren van functionaliteit problemen en het verkorten van laadtijden.Is een conversiegericht webdesign iets voor mij?
Wanneer jij een website of webshop eigenaar bent met als doel omzet te genereren is een conversiegericht webdesign iets waar je regelmatig mee bezig zou moeten zijn. Grotere bedrijven hebben vaak zelfs een vast team aan conversie specialisten in dienst die hier heel de dag mee bezig zijn. Ondanks dat dit voor de meeste online ondernemers niet haalbaar is blijft een conversiegericht webdesign wel belangrijk.
Moet ik hier zelf mee aan de slag of is uitbesteden beter?
Return On Adspend (ROAS)
in jouw branche is x9 (= €9000). Als jij met dit budget een ROAS van x4 (=€4000) realiseert loop je elke maand 5K mis. In dit geval is het verstandig om met ons samen te werken.8 tips voor een conversiegericht webdesign
Gebruik de 6 principes van Robert Cialdini
Het boek influence (1984) van Robert Cialdini is een soort heilige graal in de online marketing wereld. In dit boek worden de volgende 6 principes besproken hoe keuzes beïnvloed kunnen worden:
- Wederkerigheid
Heb je een kop koffie van een collega gekregen? De kans is groot dat je een kopje koffie of iets anders teruggeeft. Het feit dat mensen niet graag een “schuld” uit hebben staan wordt veelvuldig gebruikt binnen de commerciële wereld. Denk hierbij aan kleine cadeautjes in kindersurprise eieren of happy-meals. - Consistentie
Mensen hebben de neiging om eerder gemaakte keuzes te herhalen. Denk hierbij aan boodschappen doen bij dezelfde supermarkt of tanken bij hetzelfde tankstation terwijl ze weten dat ze elders goedkoper uit zijn. - Sociale bewijskracht
Mensen zijn kudde dieren. Wanneer jij weet dat andere tevreden zijn over een product, dienst of merk kies je daar zelf makkelijker voor. Zo lopen we een leeg restaurant voorbij en stappen we bij een druk restaurant naar binnen. - Autoriteit
Bijna iedereen volgt een advies van een dokter netjes op. Dit komt omdat wij vertrouwen op zijn kennis en kunde als dokter. Hetzelfde geldt binnen de commerciële wereld. Door jezelf te specialiseren, te kwalificeren voor keurmerken en een professioneel webdesign te hebben wek je autoriteit en vertrouwen op. - Sympathie
Mensen doen graag zaken met bedrijven die ze leuk, grappig en aardig vinden. Een bedrijf die dit perfect toepast is CoolBlue met zijn woordgrapjes. Praat tegen je klant alsof het een vriend is. - Schaarste
Wanneer er van iets weinig is stijgt de waarde ervan. Hang daarom altijd een deadline aan kortingscodes of speciale aanbiedingen. Ook kan het in sommige gevallen helpen om met wachtlijsten te werken of de voorraadstatus te laten zien.
Analyseer waar de knelpunten zitten
Door onderzoek te verrichten met data uit Google Analytics en Hotjar is het mogelijk om knelpunten in de marketingfunnel bloot te leggen. Op deze manier weet je binnen no-time op basis van data waar de problemen precies zitten.
Streef voor laadtijden van <3 sec
Vraag niet om onnodige gegevens
Denk goed na welke gegevens je absoluut nodig hebt om de conversie plaatst te laten vinden. Doorgaans geldt dat hoe meer persoonlijke informatie klanten moeten verstrekken, hoe hoger de kans wordt dat ze alsnog afhaken.
Haal fouten uit het webdesign
Verplicht klanten niet om een account aan te maken
In de realiteit zien wij dat nog steeds veel webshop eigenaren klanten verplichten een account aan te maken om te bestellen. Alhoewel het hebben van veel klantdata ideaal is voor remarketing campagnes, zien veel bezoekers het verplicht registeren wel als een enorme drempel.
Straal vertrouwen uit
Vertrouwen = kopen, veel grote websites zoals Coolblue en bol.com begrijpen dit. Hoe duurder jouw product of dienst is, hoe meer vertrouwen er nodig is voor de klant koopt. Denk hierbij aan:
- Keurmerken
- Echte reviews
- Een goed functionerende website
- Duidelijke foto’s
- Goede contactmogelijkheden
- Foto’s/video’s van het beoogde eindresultaat
Voorkom onjuist gebruik van pop-ups
pop-up
met een “speciale aanbieding” eerder als irritant ervaren dan als iets positiefs.