Conversiegericht Webdesign

Een site gemaakt om verkopen te genereren, dat wil jij toch ook?

Bij een conversiegericht webdesign staat de “conversie” centraal. Als een website/webshop is bedoeld om diensten of producten te verkopen, is een conversiegericht webdesign enorm belangrijk.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is een conversiegericht webdesign?

Bij een conversiegericht webdesign ligt de focus op de meest waardevolle actie. Wat deze waardevolle actie precies inhoudt is afhankelijk van het soort bedrijf. Voor een webwinkel is dit verkopen genereren, een makelaar plant graag bezichtigingen in, en een hovenier maakt offertes op. Het doel van van een conversiegericht webdesign is dat het 

conversiepercentage

 verbetert.
Hoe een conversiegericht webdesign werkt

De voordelen van een conversiegericht webdesign

Stapsgewijs naar een conversiegericht webdesign

Stap 1: Conversiedoelen bepalen

Om een verkoop te genereren zijn vaak eerst kleinere conversiedoelen gehaald. Zonder een add to cart en begin checkout vindt er geen verkoop plaats. Wij kijken samen met jou welke microdoelen er binnen de customer journey gehaald moeten worden om een conversie te realiseren.

Stap 2: Conversieanalyse uitvoeren

Met de gestelde conversiedoelen in het achterhoofd analyseren we de huidige website. Op basis van data uit Google Analytics, Hotjar en GT metrix leggen wij de belangrijkste conversie-killers bloot. Dit kunnen technische of design problemen zijn waardoor bezoekers voortijdig afhaken.

Stap 3: Conversiegericht webdesign doorvoeren

De uitkomst van de conversieanalyse verwerken wij in een CRO rapport. Dit rapport staat vol met concrete en bruikbare verbeterpunten. Het staat je vrij om deze punten met ons of een eigen design team op te pakken.

Stap 4: Optimalisatie

Regelmatig zien wij dat er kleinere conversielekken verscholen liggen achter de echte conversie-killers. Voor optimaal resultaat worden ook deze kleinere conversielekken geoptimaliseerd. Om dit te realiseren voeren wij periodiek een conversieanalyse uit en passen we hier het webdesign op aan.

Onze conversiespecialist aan het woord

Alles over conversiegericht webdesign

Genereert jouw website / webshop veel winst of moet er elke maand toch nog geld bij? Voor een groot deel wordt dit bepaald door hoe efficiënt bezoekers worden omgezet in klanten. Bij elke succesvolle online onderneming staat een conversiegericht webdesign hoog op het prioriteitenlijstje.

Meer dan alleen zichtbare website elementen

Bij een conversiegericht webdesign denken veel ondernemers aan zaken zoals contrasterende

Call To Action (CTA)

knoppen en goede reviews. Alhoewel het slim inzetten van conversiegerichte website elementen een groot deel uitmaakt van een conversiegericht webdesign, zijn ook onzichtbare technische optimalisaties van belang. Denk hierbij aan het verbeteren van functionaliteit problemen en het verkorten van laadtijden.
Bij een conversiegericht webdesign zijn zowel zichtbare als onzichtbare conversie elementen belangrijk
Bij een conversiegericht webdesign staat het genereren van omzet centraal

Is een conversiegericht webdesign iets voor mij?

Wanneer jij een website of webshop eigenaar bent met als doel omzet te genereren is een conversiegericht webdesign iets waar je regelmatig mee bezig zou moeten zijn. Grotere bedrijven hebben vaak zelfs een vast team aan conversie specialisten in dienst die hier heel de dag mee bezig zijn. Ondanks dat dit voor de meeste online ondernemers niet haalbaar is blijft een conversiegericht webdesign wel belangrijk.

Moet ik hier zelf mee aan de slag of is uitbesteden beter?

Dit is erg afhankelijk van hoeveel kennis en kunde je hebt rondom een conversiegericht webdesign, hoeveel tijd je hier aan wilt spenderen en hoe groot het marketingbudget is. Stel je budget is €1000,- en de gemiddelde 

Return On Adspend (ROAS)

in jouw branche is x9 (= €9000). Als jij met dit budget een ROAS van x4 (=€4000) realiseert loop je elke maand 5K mis. In dit geval is het verstandig om met ons samen te werken.
In veel gevallen is het goedkoper om een conversiegericht webdesign te laten maken

8 tips voor een conversiegericht webdesign

Het boek influence (1984) van Robert Cialdini is een soort heilige graal in de online marketing wereld. In dit boek worden de volgende 6 principes besproken hoe keuzes beïnvloed kunnen worden:

  1. Wederkerigheid
    Heb je een kop koffie van een collega gekregen? De kans is groot dat je een kopje koffie of iets anders teruggeeft. Het feit dat mensen niet graag een “schuld” uit hebben staan wordt veelvuldig gebruikt binnen de commerciële wereld. Denk hierbij aan kleine cadeautjes in kindersurprise eieren of happy-meals.
  2. Consistentie
    Mensen hebben de neiging om eerder gemaakte keuzes te herhalen. Denk hierbij aan boodschappen doen bij dezelfde supermarkt of tanken bij hetzelfde tankstation terwijl ze weten dat ze elders goedkoper uit zijn.
  3. Sociale bewijskracht
    Mensen zijn kudde dieren. Wanneer jij weet dat andere tevreden zijn over een product, dienst of merk kies je daar zelf makkelijker voor. Zo lopen we een leeg restaurant voorbij en stappen we bij een druk restaurant naar binnen.
  4. Autoriteit
    Bijna iedereen volgt een advies van een dokter netjes op. Dit komt omdat wij vertrouwen op zijn kennis en kunde als dokter. Hetzelfde geldt binnen de commerciële wereld. Door jezelf te specialiseren, te kwalificeren voor keurmerken en een professioneel webdesign te hebben wek je autoriteit en vertrouwen op.
  5. Sympathie
    Mensen doen graag zaken met bedrijven die ze leuk, grappig en aardig vinden. Een bedrijf die dit perfect toepast is CoolBlue met zijn woordgrapjes. Praat tegen je klant alsof het een vriend is.
  6. Schaarste
    Wanneer er van iets weinig is stijgt de waarde ervan. Hang daarom altijd een deadline aan kortingscodes of speciale aanbiedingen. Ook kan het in sommige gevallen helpen om met wachtlijsten te werken of de voorraadstatus te laten zien.
De principes van Robert Cialdini worden veel gebruikt om keuzes te beïnvloeden

Door onderzoek te verrichten met data uit Google Analytics en Hotjar is het mogelijk om knelpunten in de marketingfunnel bloot te leggen. Op deze manier weet je binnen no-time op basis van data waar de problemen precies zitten.

Knelpunten in de marketingfunnel beperken het online succes
Niet goed of traag ladende websites zijn funest voor het conversiepercentage. Met behulp van een snelle server en een lichtgewicht website gebouwd door professionals beperk je laadtijden tot een minimum. Streef naar laadtijden van minder dan 3 seconden. Langere laadtijden resulteren vaak in veel omzetverlies. Via GT metrix of Google lighthouse check je gemakkelijk de snelheid van je website.
Een snelle website zorgt ervoor dat minder bezoekers afhaken

Denk goed na welke gegevens je absoluut nodig hebt om de conversie plaatst te laten vinden. Doorgaans geldt dat hoe meer persoonlijke informatie klanten moeten verstrekken, hoe hoger de kans wordt dat ze alsnog afhaken.

Heb je echt al deze gegevens nu al nodig?
Echte conversiekillers zijn fouten in de website, vaak ook “bugs” genoemd. Denk bijvoorbeeld aan knoppen die niet werken of pagina’s die niet goed laden op mobiele telefoons. Je kunt jezelf voorstellen dat als een “toevoegen aan winkelwagen” knop niet werkt dit funest is voor het conversiepercentage. Controleer regelmatig de volledige klantreis om eventuele fouten op te sporen. Vraag ook vrienden, familie of collega’s om iets te bestellen op jouw website.
Check of je website goed wordt weergegeven op verschillende apparaten in verschillende browsers

In de realiteit zien wij dat nog steeds veel webshop eigenaren klanten verplichten een account aan te maken om te bestellen. Alhoewel het hebben van veel klantdata ideaal is voor remarketing campagnes, zien veel bezoekers het verplicht registeren wel als een enorme drempel.

Door klanten te verplichten een account aan te maken neemt de kans enorm toe dat ze afhaken

Vertrouwen = kopen, veel grote websites zoals Coolblue en bol.com begrijpen dit. Hoe duurder jouw product of dienst is, hoe meer vertrouwen er nodig is voor de klant koopt. Denk hierbij aan:

  • Keurmerken
  • Echte reviews
  • Een goed functionerende website
  • Duidelijke foto’s
  • Goede contactmogelijkheden
  • Foto’s/video’s van het beoogde eindresultaat
Door gebruik te maken van keurmerken straalt jouw website of webshop meer vertrouwen uit
Denk goed na in welke fase van de customer journey een pop-up waardevol is. Wanneer iemand net op je website geland is wordt een 

pop-up

 met een “speciale aanbieding” eerder als irritant ervaren dan als iets positiefs.
Pop-ups tijdens het landen op een website geeft een negatieve User Experience

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Previous
Next

Zij hebben ons al uitgedaagd

Het logo van het bedrijf Original South
Het logo van Dierenopvang centrum Hart van Brabant

Jouw webdeveloper

Maury van den Wildenberg

Een foto van Maury met een laptop in haar hand

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Pop-up

Dit tekstvak is een pop-up. Wij maken gebruik van pop-up’s om extra informatie te geven over moeilijke termen. Op deze manier voegt een pop-up echt iets toe aan de gebruikers ervaring.

Return On Adspend

De Return On Adspend (ROAS) geeft procentueel de financiële prestaties van advertenties weer.

Formule: ROAS = Advertentie inkomsten / Advertentiekosten * 100

Call To Action

Een Call To Action (CTA) beschrijft de stap waarvan jij wil dat de klant deze neemt. Een CTA valt ook extra op in het webdesign en is typisch gericht op een conversie. Enkele voorbeelden van CTA’s zijn:
– Klikken op een link in een advertentie
– Vanuit een e-mail doorlinken naar specifieke producten
– De toevoegen aan winkelwagen knop
– Filter opties op een collectie pagina
– Een offerte aanvragen
– Een afspraak inplannen
– Iets afrekenen
– Een e-book downloaden

Conversieanalyse

Tijdens een conversieanalyse onderzoeken wij waar klanten afhaken en waarom. Hiervoor gebruiken wij analytische software zoals Google Analytics en Hotjar.

CRO rapport

In een Conversion Rate Optimization (CRO) rapport worden conversieproblemen genoteerd en hypotheses om deze te verbeteren aangedragen.

Conversie-killers

Een conversie-killer is een fout waardoor mensen niet willen of kunnen worden geconverteerd. Denk bijvoorbeeld aan een betaal knop of betaalmethodes die niet werken.

Customer journey

De customer journey, ook wel klantreis genoemd, beschrijft de “reis” die de bezoeker aflegt om klant te worden. De klantreis begint bij het allereerste contactmoment, omdat alle contactmomenten na de conversie ook bij de customer journey horen eindigt deze eigenlijk nooit.

Conversiepercentage

Het conversiepercentage, ook wel conversie% genoemd, beschrijft hoeveel procent van de website bezoekers wordt omgezet in klanten.

Formule: conversiepercentage = aantal conversies / aantal website bezoekers * 100

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *