Wat is keyword research?
De voordelen van keyword research
- Weet hoe klanten zoeken
- Bekijk het zoekvolume
- Krijg inzicht in concurrentie
- Hogere positie in Google
- Betere Return On Adspend (ROAS)
Andere SEO diensten
Stapsgewijs succesvol keyword research doen
Stap 1: Identificeer de juiste zoekwoorden
Maak gebruik van long tail keywords in plaats van short tail keywords. Door potentiële keywords deels in te typen in Google en Youtube zal het algoritme zelf met populaire suggesties komen. Google Trends en Google Keyword Planner kunnen vervolgens meer diepgang geven.
Stap 2: Google Keyword Planner
Voor iedereen met een actieve Google Ads campagne is deze tool zeer waardevol, het geeft namelijk inzicht in het algoritme van Google en YouTube. Kom achter het precieze zoekvolume per keyword en bepaal de mate van concurrentie.
Stap 3: Gebruik je nieuwe keywords
Op basis van onderzoek heb je nu koopgerichte en relevante keywords gevonden waar veel mensen op zoeken. Zoek met deze keywords in Google of YouTube en analyseer de resultaten. Wie zijn jouw concurrenten? En hoe kun je deze overtreffen?
Benieuwd naar de kosten?
Onze SEO specialist aan het woord
Alles over keyword research
Waarom is keyword research belangrijk?
Om doelgericht gevonden te worden door klanten is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden zij intypen in zoekmachines zoals Google. Keyword research geeft tevens inzicht in de mate van concurrentie op een bepaald keyword en hoe duur het is om met dit keyword te adverteren.
Kan ik zelf keyword research doen?
- Wat is het beoogde doel? Wil je iets verkopen, informatie verstrekken of iets anders?
- Typ in Google of YouTube het long tail keyword (deels) in. Bekijk suggesties in de zoekbalk of analyseer alternatieven door naar het einde van de pagina te scrollen.
- Gebruik Google Trends en de keyword planner tool om de populariteit, zoekvolume, concurrentie en te analyseren.
- Zoek met de beste keywords in Google en analyseer van concurrenten.
Wat heb ik aan keyword research?
organische zoekresultaten
.8 tips voor succes met keyword research
Google keyword planner tool
Google Ads campagne
hebben lopen. Verder is het gebruik van deze tool gratis.
Short tail v.s. long tail keywords
Zoekwoorden komen in twee soorten: short tail (bijvoorbeeld: trui) en long tail (bijvoorbeeld: wollen kerst trui kopen). Het zoekvolume en concurrentie op short tail keywords is altijd hoog en de koopintentie vaak laag. Daarom is het beter om je te richten op long tail keywords.
De 4 basis zoek categorieën
- Navigational: iemand zoekt naar een specifiek merk of specifieke website
- Informational: iemand zoekt naar generieke informatie
- Transactional: iemand is gericht op zoek om iets te kopen
- Commercial: iemand doet onderzoek om de perfecte aankoop te bepalen
Voorkom keyword stuffing
Keyword stuffing is een term die gebruikt wordt wanneer keywords onnatuurlijk vaak in een tekst gebruikt worden. Het beoogde doel is dat Google’s algoritme de tekst hoger rankt, maar vaak heeft het een averechts effect. Het beste is om een tekst goed leesbaar te houden voor mensen. Google is tegenwoordig slim genoeg.
Google autocomplete
Analyseer landingspagina's
Goed scoren met SEO en SEA heeft alles te maken met het voldoen in de informatiebehoefte van de bezoeker. In de informatiebehoefte voorzien doe je door een landingspagina te voorzien van relevante informatie die perfect aansluit op de gebruikte zoekwoorden. Door landingspagina’s van concurrenten te analyseren kun je erachter komen hoe jij dit beter kunt doen.
Gebruik keywords op de juiste plekken
Keywords kunnen gebruikt worden voor SEO. Het beoogde doel is om gratis betere posities in zoekmachines zoals Google te veroveren en hiermee gratis relevante bezoekers te trekken. Door op de volgende plekken keywords strategisch te verwerken help je Google te begrijpen waar de pagina over gaat: URL, titel, tussenkoppen, paragraaf, meta omschrijving, bestandsnaam, alt-tag afbeeldingen, breadcrumb en druk het zoekwoord één keer dik.

Maak teksten leesbaar voor mensen
Tegenwoordig is het veel belangrijker dat teksten leesbaar, informatief en relevant zijn voor mensen in plaats van dat zoekmachines het beter kunnen crawlen. Om teksten beter leesbaar te maken kun je de volgende tips gebruiken:
- Zorg voor titels die de aandacht trekken en ook direct aangeven waar het over gaat
- Elke paragraaf heeft zijn eigen koptekst die in een paar woorden vertelt waar het over gaat
- Houd paragrafen kort. Het liefst niet meer dan 70 woorden / 400 karakters
- Maak gebruik van dik, schuin en onderstreepte woorden om belangrijke woorden extra te belichten
- Haal woorden die niets toevoegen aan een tekst eruit
- Wissel paragrafen af met relevante media bestanden
- Animaties zoals bewegende website elementen of een progress bar maken een pagina interactief
- Schrijf in een stijl die aansluit op je doelgroep