Keyword Research

Krijg inzicht in het zoekgedrag van klanten, leer je klant kennen!

Keyword research geeft inzicht in het online zoekgedrag van klanten. Deze informatie gebruik je om advertenties op Google (SEA) en het organisch presteren op Google (SEO) een flinke boost te geven.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is keyword research?

Keyword research (Nederlands: zoekwoorden onderzoek) beschrijft het proces om relevante zoekwoorden te ontdekken die mensen gebruiken om te zoeken in zoekmachines zoals Google, YouTube, Bing en Yahoo! Keyword research is hierdoor altijd onderdeel van een succesvolle Search Engine Advertising (SEA) of Search Engine Optimization (SEO) strategie.
Hoe Keyword Research werkt

De voordelen van keyword research

Stapsgewijs succesvol keyword research doen

Stap 1: Identificeer de juiste zoekwoorden

Maak gebruik van long tail keywords in plaats van short tail keywords. Door potentiële keywords deels in te typen in Google en Youtube zal het algoritme zelf met populaire suggesties komen. Google Trends en Google Keyword Planner kunnen vervolgens meer diepgang geven.

Stap 2: Google Keyword Planner

Voor iedereen met een actieve Google Ads campagne is deze tool zeer waardevol, het geeft namelijk inzicht in het algoritme van Google en YouTube. Kom achter het precieze zoekvolume per keyword en bepaal de mate van concurrentie.

Stap 3: Gebruik je nieuwe keywords

Op basis van onderzoek heb je nu koopgerichte en relevante keywords gevonden waar veel mensen op zoeken. Zoek met deze keywords in Google of YouTube en analyseer de resultaten. Wie zijn jouw concurrenten? En hoe kun je deze overtreffen?

Stap 4: Zet kennis in voor SEO en SEA

Keyword research biedt informatie van onschatbare waarde. Deze kennis kan ingezet worden om organisch of betaald beter gevonden te worden door klanten in zoekmachines zoals Google, YouTube, Bing en Yahoo!.

Onze SEO specialist aan het woord

Alles over keyword research

Keyword research is belangrijk om het zoekgedrag van klanten te analyseren. Deze informatie kan verwerkt worden in een langetermijnstrategie om hoger organisch te ranken in zoekmachines met behulp van 

SEO

 of om succesvol te adverteren in Google en YouTube.

Waarom is keyword research belangrijk?

Om doelgericht gevonden te worden door klanten is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden zij intypen in zoekmachines zoals Google. Keyword research geeft tevens inzicht in de mate van concurrentie op een bepaald keyword en hoe duur het is om met dit keyword te adverteren. 

Het is belangrijk erachter te komen met welke zoekwoorden potentiële klanten in Google zoeken
Google autocomplete is een handige tool om nieuwe zoekwoorden te ontdekken

Kan ik zelf keyword research doen?

Met enige voorkennis omtrent keywords is het prima mogelijk zelf onderzoek te doen. 
  1. Wat is het beoogde doel? Wil je iets verkopen, informatie verstrekken of iets anders?
  2. Typ in Google of YouTube het long tail keyword (deels) in. Bekijk suggesties in de zoekbalk of analyseer alternatieven door naar het einde van de pagina te scrollen.
  3. Gebruik Google Trends en de keyword planner tool om de populariteit, zoekvolume, concurrentie en

    Cost Per Click (CPC)

    te analyseren.
  4. Zoek met de beste keywords in Google en analyseer

    landingspagina’s

    van concurrenten.

Wat heb ik aan keyword research?

De informatie die voortvloeit uit gedegen keyword research kan gebruikt worden om adverteren in zoekmachines zoals Google, Bing en YouTube succesvoller te maken of om hoger te ranken in de 

organische zoekresultaten

. 
Keyword research geeft inzicht in het zoekgedrag van potentiële klanten

8 tips voor succes met keyword research

Met behulp van deze tool krijg je inzicht in het algoritme van YouTube en Google. Omdat dit de grootste zoekmachines ter wereld zijn is deze informatie zeer waardevol. Om het exacte zoekvolume in te zien moet je minimaal één actieve 

Google Ads campagne

 hebben lopen. Verder is het gebruik van deze tool gratis.
Google Ads Keyword planner is een handige gratis tool

Zoekwoorden komen in twee soorten: short tail (bijvoorbeeld: trui) en long tail (bijvoorbeeld: wollen kerst trui kopen). Het zoekvolume en concurrentie op short tail keywords is altijd hoog en de koopintentie vaak laag. Daarom is het beter om je te richten op long tail keywords.

  1. Navigational: iemand zoekt naar een specifiek merk of specifieke website
  2. Informational: iemand zoekt naar generieke informatie
  3. Transactional: iemand is gericht op zoek om iets te kopen
  4. Commercial: iemand doet onderzoek om de perfecte aankoop te bepalen

Keyword stuffing is een term die gebruikt wordt wanneer keywords onnatuurlijk vaak in een tekst gebruikt worden. Het beoogde doel is dat Google’s algoritme de tekst hoger rankt, maar vaak heeft het een averechts effect. Het beste is om een tekst goed leesbaar te houden voor mensen. Google is tegenwoordig slim genoeg.

Deze functie maakt deels ingevoerde long tail keywords af. Hiervoor gebruikt het algoritme zoektermen waarmee regelmatig gezocht wordt.

Google autocomplete is een handige tool om nieuwe zoekwoorden te ontdekken

Goed scoren met SEO en SEA heeft alles te maken met het voldoen in de informatiebehoefte van de bezoeker. In de informatiebehoefte voorzien doe je door een landingspagina te voorzien van relevante informatie die perfect aansluit op de gebruikte zoekwoorden. Door landingspagina’s van concurrenten te analyseren kun je erachter komen hoe jij dit beter kunt doen.

Keywords kunnen gebruikt worden voor SEO. Het beoogde doel is om gratis betere posities in zoekmachines zoals Google te veroveren en hiermee gratis relevante bezoekers te trekken. Door op de volgende plekken keywords strategisch te verwerken help je Google te begrijpen waar de pagina over gaat: URL, titel, tussenkoppen, paragraaf, meta omschrijving, bestandsnaam, alt-tag afbeeldingen, breadcrumb en druk het zoekwoord één keer dik.

Gebruik keywords op de juiste plekken om een betere positie in Google te veroveren

Tegenwoordig is het veel belangrijker dat teksten leesbaar, informatief en relevant zijn voor mensen in plaats van dat zoekmachines het beter kunnen crawlen. Om teksten beter leesbaar te maken kun je de volgende tips gebruiken:

  • Zorg voor titels die de aandacht trekken en ook direct aangeven waar het over gaat
  • Elke paragraaf heeft zijn eigen koptekst die in een paar woorden vertelt waar het over gaat
  • Houd paragrafen kort. Het liefst niet meer dan 70 woorden / 400 karakters
  • Maak gebruik van dik, schuin en onderstreepte woorden om belangrijke woorden extra te belichten
  • Haal woorden die niets toevoegen aan een tekst eruit
  • Wissel paragrafen af met relevante media bestanden
  • Animaties zoals bewegende website elementen of een progress bar maken een pagina interactief
  • Schrijf in een stijl die aansluit op je doelgroep

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Vorige
Volgende

Zij hebben ons al uitgedaagd

Jouw marketeer

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Search Engine Optimization

Search Engine Optimization (SEO) beschrijft de kunst en wetenschap om hoger in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google te ranken.

Google Ads campagne

Met behulp van Google Ads kunnen bedrijven tegen betaling adverteren op Google, YouTube en Google’s partner netwerk.

Cost per Click

De Cost per Click (CPC) geeft aan hoe duur één klik op een advertentie is.

Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten in zoekmachines zoals Google en YouTube die hoog scoren omdat ze naar alle waarschijnlijkheid het meest relevant zijn.

Landingspagina

De landingspagina is de pagina waar iemand op landt na het klikken op een link.

Return on Adspend

De Return On Adspend (ROAS) beschrijft hoeveel euro omzet elke euro aan advertentiekosten genereert.

Long tail keyword

Een long tail keyword is een zin waarmee naar zeer specifieke informatie gezocht kan worden. Een voorbeeld: ovalen eettafel van mangohout voor 6 personen

Short tail keyword

Een short tail keyword is een zeer generieke zoekterm wat uit een of twee woorden bestaat. Een voorbeeld: attractiepark

Zoekvolume

Het zoekvolume beschrijft hoe vaak er met een bepaald keyword gezocht wordt binnen een bepaalde periode.

Organisch

Organisch betekent gevonden worden zonder dat hiervoor direct geld is betaald.

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *