Wat is lead generation?
warme doelgroep
met als doel deze als klant te verwerven. Contactgegevens worden verworven door iets gratis weg te geven of een prijs te verloten onder de deelnemers.De voordelen van lead generation
- Creëer warme leads
- Extra naamsbekendheid
- Verhoog het aantal verkopen
- Direct resultaat
- Gerichte targeting
Andere online marketing strategie diensten
De stappen naar succes met lead generation
Stap 1: Marktonderzoek
Met een concreet einddoel in het achterhoofd kijk je samen met een marketing strateeg waar kansen liggen in de markt. Vragen zoals wie is mijn doelgroep, wat ga ik weggeven, welke gegevens wil ik verzamelen en hoe ga ik deze mensen bereiken worden beantwoord.
Stap 2: De gratis weggever
Op basis van marktonderzoek wordt bepaald wat er weggegeven gaat worden in ruil voor klantgegevens. Dit kan een prijs zijn die verloot wordt onder de deelnemers, maar ook bijvoorbeeld een e-book of een testrit. Het maakt eigenlijk niet uit zolang het relevant is voor de doelgroep.
Stap 3: Doelgroep targeting
Om warme leads te genereren is het belangrijk om de doelgroep af te bakenen. Dit kan gedaan worden met behulp van een buyers persona. Wanneer duidelijk is wie de doelgroep is wordt bepaald via welke marketingkanalen deze het best te bereiken is.
Stap 4: Analyse & optimalisatie
Een lead generation campagne genereert veel data. Naast het aantal verzamelde contactgegevens kan ook de interactie met de website en gedrag op social media worden gemeten. Deze gegevens vormen de basis om de campagne te verbeteren voor optimaal resultaat.
Benieuwd naar de kosten?
Onze marketing expert aan het woord
Alles over lead generation
Zonder leads geen klanten. Door op een strategische wijze een lead generation strategie toe te passen genereer je meer leads, meer klanten en meer omzet. Een veelgebruikte en succesvolle manier van lead generation is door contactgegevens van potentiële klanten te verzamelen door iets weg te geven of iets te verloten.
Hoe definieer ik mijn target audience?
Het beschrijven van een ideale klant is een goed startpunt. Gegevens van bestaande klanten vormen de basis. Indien er onvoldoende data aanwezig zijn kunnen data van concurrenten verzameld worden door bijvoorbeeld volgers van social media kanalen te analyseren. Met deze data wordt een ideale klant geschetst en dit vormt de basis voor de targeting.
Wat ga ik gratis weggeven?
Mensen laten niet zomaar hun gegevens achter. Deze ruil je voor bijvoorbeeld een proefrit, gratis proefperiode, e-book of een fysiek product. Samen bekijken we welke weggever relevant is voor zowel jouw bedrijf als de doelgroep.
Welke resultaten mag ik verwachten?
Doorgaans geld: om hoe meer privé-gegevens je vraagt hoe waardevoller je weggever moet zijn voor een gelijkwaardig resultaat. Campagnes waarbij enkel om een naam & e-mailadres “of” telefoonnummer gevraagd wordt genereren doorgaans de meeste leads. Na live gang is er vaak sprake van direct resultaat.
8 tips voor succesvolle lead generation
Creëer een buyers persona
Met een buyers persona creëer je een fictieve ideale klant. Informatie is bij voorkeur afkomstig van bestelgegevens van bestaande klanten, aangevuld met informatie van social media. Een goede buyers persona is belangrijk om richting te geven aan een online marketing campagne.
Analyseer concurrenten
engagement
er is en wat voor soort mensen hun volgt. Bekijk ook zeker hunadvertentie bibliotheek
.
Bekijk gegevens van klanten
lookalike audience
te maken. Vaak is het erg succesvol om op deze doelgroep een online marketing strategie te richten.
Creëer waarde voor je leads
Kies voor een weggever waar je doelgroep echt iets aan heeft. Dit noemen we ook wel eens een “value first” benadering. Dit kan informatie zijn, in de vorm van een e-book bijvoorbeeld, maar het kan ook een product zijn.
Maak een goed plan
- Wat is het beoogde doel?
- Wie is je doelgroep? Baseer dit op basis van data
- Via welke marketing kanalen is deze doelgroep te bereiken?
- Wat ga ik weggeven? Een goede weggever is waardevol voor de doelgroep
- Hoe ga ik dit weggeven? Kan iemand iets winnen of krijgt iedereen iets?
- Welke
Key Performance Indicators (KPI’s) ga ik tracken?
Volg leads op
Zorg voor goede landingspagina's
mobile first design
en alles staat in het teken van het verzamelen van de gewenste data.
Bepaal welke gegevens je verzameld
Niemand geeft graag privé gegevens weg. Bedenk welke gegevens minimaal nodig zijn om leads op persoonlijke wijze op te volgen. Vaak is de naam met een e-mailadres of telefoonnummer voldoende. Ontbrekende privé gegevens vul je aan tijdens het opvolgen van de lead.