Wat is adverteren in Google Search?
Search Engine Result page (SERP)
belangrijk. Door te adverteren in Google Search betaal je per klik voor zichtbaarheid op de SERP.De voordelen van Google Search
- Betaal enkel voor warme leads
- Gericht adverteren met keywords
- Enorm bereik via Google Search
- Val op met ad-extensies
- Direct resultaat
Andere SEA diensten
Succesvol adverteren in Google
Stap 1: Analyse van product(en) of dienst(en)
Samen met jouw Search Engine Advertising (SEA) expert bepaal je welke producten en/of diensten geschikt zijn om mee te adverteren. Afhankelijk van de marges en het advertentiebudget maken jullie samen een keuze.
Stap 2: Keyword research & concurrentieanalyse
Met keyword research wordt bekeken welke koopgerichte zoekopdrachten geschikt zijn voor jouw bedrijf en budget. Door een concurrentieanalyse uit te voeren bekijkt jouw SEA expert waar de concurrent kansen laten liggen die jij kunt benutten.
Stap 3: Campagne ontwikkeling
Op basis van data wordt een winstgevende campagnestructuur opgezet. Bij het ontwikkelen van de ads worden relevante keywords en advertentie-extensies toegevoegd voor een gerichte vindbaarheid.
Stap 4: Data-analyse & optimalisatie
Periodiek analyseert jouw SEA expert het zoek- en bezoekgedrag van alle bezoekers. Deze data vormen de basis om in de loop der tijd marketingkosten te drukken en meer relevante ads te ontwikkelen.
Benieuwd naar de kosten?
Onze Google Search expert aan het woord
Alles over Google Search
Google heeft een marktaandeel van >93%, dit zijn zo’n 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten. Vanwege het enorme bereik en het doelgerichte karakter kan adverteren in Google Search enorm winstgevend zijn. Na het lanceren van de campagne zie je direct al een toename van warme leads naar je website.
Wat is er allemaal mogelijk in Google Search?
Advertenties in Google Search richten zich op zichtbaarheid op de SERP. Dit zijn tekstuele advertenties maar in de loop der jaren zijn deze uitgebreid met visuele elementen en andere extensies. Kleine afbeeldingen, reviewsterren en bel-extensies zijn voorbeelden van wat er allemaal mogelijk is.
Wat voor resultaten kan ik verwachten?
pagina engagement
en conversies zijn het gevolg. Nieuwe advertenties moeten op basis van deze data geoptimaliseerd worden. Hiermee worden de kosten lager en de ads doelgerichter.Is adverteren in Google Search moeilijk?
In essentie is een Google Search ad opzetten niet moeilijk. Goed onderzoek doen naar concurrenten, keywords en ad-extensies is wel moeilijk. De door Google gegenereerde data analyseren en dit vertalen naar verbeteringen voor de ads vereist een behoorlijke leercurve. Daarom is het vaak op termijn een stuk voordeliger om hiervoor kennis in te huren van een expert.
8 Tips om succesvol te adverteren in Google Search
Gebruik negatieve keywords
Wanneer een Search ad een tijdje loopt is het mogelijk om een zoekopdrachten rapport op te vragen. Hier staan alle zoekopdrachten in waarmee jouw advertentie getriggerd is. Analyseer dit rapport en noteer woorden die niet relevant zijn. Voorbeelden zijn namen van concurrenten of niet koopgerichte zoekopdrachten zoals: “vacatures”, “wat is”. De woorden waar je NIET op gevonden wil worden kun je als negatief keyword toevoegen aan je campagne.
Doe keyword onderzoek
In Google draait alles om keywords. Dit zijn de woorden of zinnen die gebruikers intypen om een zoekopdracht te doen. Gebruik de gratis keyword planner van Google om erachter te komen waar de kansen op succes liggen. Zonder goed keyword onderzoek is de kans op een succesvolle campagne nihil.
Maak gebruik van match types
Broad Match, Phrase Match en Exact Match zorgen ervoor dat het algoritme van Google begrijpt hoe jij wil dat jouw advertenties getoond worden. Wij raden aan Broad Match te negeren en in het begin te focussen op Phrase Match. Op basis van data kun je de meest succesvolle keywords als Exact Match toevoegen.
Gebruik locatie targeting
Locatie targeting is een zeer krachtige tool om adbuget gericht in te zetten daar waar jouw klanten zijn. Dit kan landelijk zijn als je bijvoorbeeld een webshop hebt en actief bent in heel Nederland. Heb je een kapperszaak in Amsterdam? dan wil je geen adbudget spenderen aan zoekopdrachten in Limburg, jouw meeste klanten wonen immers in Amsterdam.
Analyseer ads van concurrenten
landingspagina’s
. Noteer goede en minder goede punten. Gebruik deze informatie om jouw ads te maken.
Vertrouw het algoritme
Indien je Google van voldoende data voorziet kan het algoritme goed werken. Geef Google dus de vrijheid om zelf titels en omschrijvingen te organiseren in je Search ads. In de praktijk is Google namelijk erg goed in het matchen van zoekopdrachten aan zoekresultaten.
Gebruik smart bidding
Smart bidding systemen van Google passen automatisch de maximale cost per click aan tijdens veilingen. Begin met eCPC, wanneer het algoritme verwacht dat een zoekopdracht resulteert in een conversie wordt het bod automatisch tot maximaal 30% verhoogd. Genereren jouw Search ads minimaal 50 conversies per week? Experimenteer dan met andere smart bidding systemen.
Adverteer niet zomaar met alles
Adverteren in Google Search kost geld. Goedkope producten, of producten waar weinig marge op zit zijn extra moeilijk om winstgevend mee te adverteren. Kies dus voor producten of diensten waar veel vraag naar is, veel marge op zit en een hoge verkoopprijs hebben.