Wat is brand awareness
Je kent vast wel iemand die alleen electronica van Apple koopt, kleding van Nike, het liefste Red Bull drinkt en iedereen heeft wel een eigen favoriete supermarkt. Brand awareness zorgt niet alleen voor naamsbekendheid maar ook dat klanten zich verbonden voelen en “fan” worden.
Dat wil jij toch ook?
De voordelen van brand awareness
- Grote sociaal impact
- Hogere verkoopprijs
- User Generated Content
- Gerichte naamsbekendheid
- Ambassadeurs i.p.v. klanten
Andere online marketing strategie diensten
De stappen naar betere naamsbekendheid
Stap 1: Bepaal de merk identiteit van je bedrijf
De identiteit van een merk bepaalt voor een groot deel het succes. Het werkgebied, de producten/diensten die je aanbiedt, de standpunten die je inneemt zijn van invloed op hoe je wil dat mensen jouw merk zien. Wil je zo grappig zijn als CoolBlue? Of serieus zoals Interpolis?
Stap 2: Stel een doelgroep vast
Ondanks dat je graag “iedereen” als klant hebt is het beter een specifieke doelgroep te kiezen. Door een buyers persona te maken leer je over wie je “ideale” klant is en hoe je deze kunt bereiken.
Stap 3: Draag een boodschap uit
Welke normen & waarde heeft jouw merk? En op welke manier kan dit onder de aandacht worden gebracht. Red Bull ken je van de extreme sports. De normen & waarde die je uitdraagt moeten resoneren op emotioneel vlak met je doelgroep.
Stap 4: Kies marketingkanalen
Tegenwoordig is de keuze in marketingkanalen gigantisch. Kies voor marketingkanalen waarvan je weet dat je op die manier je doelgroep gaat bereiken. Het is goedkoper en doelgerichter om voor online marketing kanalen te kiezen zoals Google en Social media.
Benieuwd naar de kosten?
Onze brand awareness specialist aan het woord
Alles over brand awareness
hogere precieved value
. Weinig bedrijven investeren in brand awareness vanwege concurrentie, kosten en korte termijn denken. Hierdoor stagneert groei op de lange termijn.Het bereiken van de juiste doelgroep
life events
.Creëer content dat resoneert
content
die content wordt via de gekozen marketingkanalen moetop emotioneel vlak resoneren
met de doelgroep. Om dit te bereiken is het belangrijk te weten welke normen & waarden er leven onder de doelgroep. Wanneer content gemaakt is die hier op aansluit is het belangrijk om deze op kleine schaal te testen voordat een grootschalige campagne gestart wordt.Verander klanten in ambassadeurs
Klanten zijn goed maar ambassadeurs zijn beter. Ambassadeurs zijn echte fans van jou merk. Ze identificeren zich volledig met de normen & waarden van jouw bedrijf. Dit resulteert in het feit dat zij binnen hun eigen sociale kringen jouw merk op positieve wijze onder de aandacht brengen. In sommige gevallen leidt dit zelfs tot user generated content.
8 tips voor succesvolle brand awareness
Ben een persoon, geen bedrijf
Mensen doen graag zaken met andere mensen. Zorg er voor dat contact tussen jouw bedrijf en de klant zo persoonlijk mogelijk is. Dit kan door steeds dezelfde persoon in te zetten voor marketing doeleinden zoals die Albert Heijn supermarktmanager die we allemaal kennen.
Bundel krachten
Soms kan het zinvol zijn om krachten te bundelen met andere bedrijven. Stel je ontwikkelt en produceert honden tuigjes. In dit geval kan het handig zijn om samen te werken met een app om honden uit te laten, of een honden uitlaatservice.
Zorg voor een sterk beeldmerk
Sponsor evenementen
Door evenementen te sponsoren waar de doelgroep zich bevindt breng je jouw merk onder de aandacht op momenten dat mensen het leuk vinden. Denk bijvoorbeeld aan sportwedstrijden of festivals.
Organiseer eigen evenmenten
Breng je een nieuw product op de markt? Of is er iets anders waarvan het zinvol is dat iedereen het weet? In dit geval kan het zinvol zijn om een eigen evenement te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan een Apple event. Hierbij wordt de doelgroep warm gemaakt om nieuw aangekondigde electronica van Apple te kopen. Enkele dagen later ligt vaak een “beperkte” voorraad in de winkel.
Werk samen met influencers
Een goede influencer doet precies wat de naam impliceert. Hij/zij krijgt mensen in beweging. Influencers kunnen tegen betaling helpen bij het onder de aandacht brengen van jouw merk. Vaak gaat dit via blogs (Google) of foto’s/filmpjes op social media. Omdat influencers veel autoriteit hebben binnen hun werkgebied kan dit enorm veel resultaat opleveren. Belangrijk is wel om het kaf van het koren te scheiden.
Vertel een verhaal
Story telling is een manier van informatie overdragen in verhaal vorm. Dit kan met tekst, video, audio en zelfs foto’s. Story telling is een krachtige manier om in verhaal vorm de juiste emoties los te maken. Hierbij is het belangrijk dat: je de doelgroep goed kent, een heldere kernboodschap hebt en weet hoe je story telling toepast.