Wat is data & analytics?
Key Performance Indicators (KPI’s)
gaan we tracken? Via welke analytische toepassingen verzamelen we deze data? Welke benchmarks houden we aan? Zonder betrouwbare data lopen we rond met een blinddoekDe voordelen van data & analytics
- Krijg inzicht in bezoekgedrag
- Verzamel betrouwbare data
- Maak de juiste keuzes
- Verbeter de Return On Adspend (ROAS)
- Verhoog het conversiepercentage
Alle Data & Analytics diensten
Stapsgewijs succesvol data verzamelen en analyseren
Stap 1: De juiste KPI’s vaststellen
Welke KPI’s we gaan tracken is sterk afhankelijk van het beoogde doel. Gaan we aan de slag met Conversion Rate Optimization (CRO)? Dan is het conversiepercentage belangrijk. Maar als we gaan adverteren op social media geeft de ROAS een betrouwbaarder inzicht op het presteren.
Stap 2: Implementeer pixels & trackers
Het adequaat installeren van trackers en pixels op een website of webshop is nodig om data te verzamelen. Tegelijkertijd is dit een ingewikkeld proces waarbij een kleine fout grote gevolgen heeft. Onze dataspecialisten zorgen voor foutloze (server side) tracking.
Stap 3: Doelen & benchmarks bepalen
Data verzamelen is belangrijk, maar we moeten wel weten waarom we het doen en wanneer we het goed doen. Door doelen te stellen en benchmarks te bepalen wanneer data goed of slecht zijn, werken we doelgericht samen aan online succes.
Stap 4: Beslissingen nemen
Keuzes binnen de wereld van online marketing en webdesign worden altijd gemaakt op basis van data. Met behulp van data zijn de genomen beslissingen altijd objectief en laten we ons eigen gevoel erbuiten. De praktijk leert dat dit vrijwel altijd succesvol is.
Benieuwd naar de kosten?
Onze dataspecialist aan het woord
Alles over data & analytics
Remarketing campagnes op basis van data
Net op de website van CoolBlue die koelkast bekeken die je graag wilt hebben maar niet afgerekend? Vervolgens open je Facebook en zie je op je tijdlijn precies die koelkast voorbij komen. Daarna check je buienradar en Nu.nl en zie je weer (onbewust) dezelfde koelkast voorbij komen. Voor doelgerichte remarketing, soms ook retargeting genoemd, is het verzamelen van goede data erg belangrijk.
Zie letterlijk wat mensen op jouw website doen
Optimaliseer alle online processen
Is een groene add to cart knop beter dan een oranje? Welke video gebruiken we in een social media advertentie? Verkoopt product A beter dan product B? Dit zijn slechts enkele vragen waar wij dagelijks mee te maken hebben. Met behulp van data & analytics verkrijg je inzicht en is het mogelijk om dit soort vragen betrouwbaar te beantwoorden.
8 tips om succesvol data te verzamelen en te analyseren
Laat pixels en trackers installeren door een dataspecialist
Baseer keuze op basis van objectieve data
Veel startende online ondernemers zijn geneigd keuzes te maken op basis van “gevoel” of eigen mening. Zeker aan de start van het online ondernemersavontuur heb je vaak geen andere keuze. Toch is het goed zodra je betrouwbare data verzamelt keuzes hierop te baseren. Op deze manier voorkom je dat je verkeerde beslissingen maakt die vaak erg kostbaar zijn.
Kies de juiste KPI's
Binnen de wereld van online marketing en webdesign is het gemakkelijk om jezelf helemaal kapot te analyseren. Door vooraf goed na te denken over welke KPI’s je juist wel en welke KPI’s je bewust niet gaat bijhouden voorkom je dit probleem. Kies voor de KPI(’s) die het beste inzicht geeft in hetgeen je wilt weten.
Maak gebruik van a/b testprotocollen
Vertraag de data tracking
Realtime data-tracking heeft ook nadelen, het kan een website of webshop enorm vertragen. Door de data tracking te vertragen (vaak maar enkele (milli)seconden) heeft de data tracking geen nadelige gevolgen voor de gebruikerservaring.
Optimaliseer Google Analytics voor e-commerce
Check je data op fouten
Met de implementatie van pixels en trackers kan van alles fout gaan. Door je data te checken op fouten voorkom je dat je in de toekomst beslissingen gaat maken op basis van foute data. Data kun je checken door een bestelproces te doorlopen en de handelingen na te lopen in analysesoftware. Veel voorkomende fouten zijn:
- Dubbele tracking, in dit geval worden alle data dubbel verzameld
- Geen tracking, in dit geval zijn helemaal geen data verzameld
- Verkeerde tracking, in dit geval worden verkeerde data verzameld
Gebruik server-side tracking
Online privacy wordt steeds belangrijker, dit merken we dagelijks aan de miljoenen boetes die tech bedrijven opgelegd krijgen. Sinds Apple’s IOS14.5 update is de wereld van dataverzameling enorm veranderd. Tegenwoordig is het alleen nog maar mogelijk om data van Apple gebruikers geanonimiseerd te verzamelen via een externe server. Dit wordt ook wel server-side tracking genoemd. In 2022 hadden 60% van alle 18 tot 24-jarigen in Nederland een Iphone. Server-side tracking is dus erg belangrijk om betrouwbaar data te verzamelen.