Data & Analytics

Verzamel accurate en objectieve data, maak jij hier ook keuzes mee?

Objectieve en betrouwbare data verzamelen stelt je in staat objectieve beslissingen te nemen. Maak jij beslissingen op basis van “smaak” of een “onderbuik gevoel”? Dan is data & analytics iets voor jou!

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is data & analytics?

In de wereld van online marketing zijn data het startpunt van alles. Zonder betrouwbare data is het onmogelijk om juiste keuzes te maken en onze diensten steeds verder te verbeteren. Welke 

Key Performance Indicators (KPI’s)

gaan we tracken? Via welke analytische toepassingen verzamelen we deze data? Welke benchmarks houden we aan? Zonder betrouwbare data lopen we rond met een blinddoek
Hoe data & analytics werkt

De voordelen van data & analytics

Stapsgewijs succesvol data verzamelen en analyseren

Stap 1: De juiste KPI’s vaststellen

Welke KPI’s we gaan tracken is sterk afhankelijk van het beoogde doel. Gaan we aan de slag met Conversion Rate Optimization (CRO)? Dan is het conversiepercentage belangrijk. Maar als we gaan adverteren op social media geeft de ROAS een betrouwbaarder inzicht op het presteren.

Stap 2: Implementeer pixels & trackers

Het adequaat installeren van trackers en pixels op een website of webshop is nodig om data te verzamelen. Tegelijkertijd is dit een ingewikkeld proces waarbij een kleine fout grote gevolgen heeft. Onze dataspecialisten zorgen voor foutloze (server side) tracking.

Stap 3: Doelen & benchmarks bepalen

Data verzamelen is belangrijk, maar we moeten wel weten waarom we het doen en wanneer we het goed doen. Door doelen te stellen en benchmarks te bepalen wanneer data goed of slecht zijn, werken we doelgericht samen aan online succes.

Stap 4: Beslissingen nemen

Keuzes binnen de wereld van online marketing en webdesign worden altijd gemaakt op basis van data. Met behulp van data zijn de genomen beslissingen altijd objectief en laten we ons eigen gevoel erbuiten. De praktijk leert dat dit vrijwel altijd succesvol is.

Onze dataspecialist aan het woord

Alles over data & analytics

Wij maken gebruik van enorm veel databronnen, denk bijvoorbeeld aan Google Global site en remarketing tags, of social media pixels van META, LinkedIn of iets anders. Om foutloze tracking te waarborgen werken wij met de beste dataspecialisten en analyseren wij binnenkomende data op fouten.

Remarketing campagnes op basis van data

Net op de website van CoolBlue die koelkast bekeken die je graag wilt hebben maar niet afgerekend? Vervolgens open je Facebook en zie je op je tijdlijn precies die koelkast voorbij komen. Daarna check je buienradar en Nu.nl en zie je weer (onbewust) dezelfde koelkast voorbij komen. Voor doelgerichte remarketing, soms ook retargeting genoemd, is het verzamelen van goede data erg belangrijk.

Een remarketing advertentie van Adidas op buienradar.nl
Met behulp van Hotjar zie je wat mensen op jouw website doen

Zie letterlijk wat mensen op jouw website doen

Altijd al benieuwd geweest wat bezoekers precies doen op jouw website of webshop? Met behulp van Hotjar tracking zie jij letterlijk wat de bezoeker ziet. Door deze opnames te combineren met heatmapping is het mogelijk om tot inzichten te komen die uit andere databronnen nooit waren gekomen.

Optimaliseer alle online processen

Is een groene add to cart knop beter dan een oranje? Welke video gebruiken we in een social media advertentie? Verkoopt product A beter dan product B? Dit zijn slechts enkele vragen waar wij dagelijks mee te maken hebben. Met behulp van data & analytics verkrijg je inzicht en is het mogelijk om dit soort vragen betrouwbaar te beantwoorden.

Door kleine verschillen te a/b testen gaat je advertentie beter presteren

8 tips om succesvol data te verzamelen en te analyseren

Het implementeren van pixels en trackers is zeer specialistisch werk waarbij enorm veel fout kan gaan. Omdat pixels en trackers in de code van het webdesign worden verwerkt kan in het ernstigste geval de website of webshop permanent beschadigd raken. Pixels en trackers installeren is iets wat vaak maar één keer hoeft te gebeuren, daarom is het verstandig dit aan een dataspecialist over te laten.
Voorbeeld van Google Tag Manager in code

Veel startende online ondernemers zijn geneigd keuzes te maken op basis van “gevoel” of eigen mening. Zeker aan de start van het online ondernemersavontuur heb je vaak geen andere keuze. Toch is het goed zodra je betrouwbare data verzamelt keuzes hierop te baseren. Op deze manier voorkom je dat je verkeerde beslissingen maakt die vaak erg kostbaar zijn.

Binnen de wereld van online marketing en webdesign is het gemakkelijk om jezelf helemaal kapot te analyseren. Door vooraf goed na te denken over welke KPI’s je juist wel en welke KPI’s je bewust niet gaat bijhouden voorkom je dit probleem. Kies voor de KPI(’s) die het beste inzicht geeft in hetgeen je wilt weten.

A/b testen is een veelgebruikte manier om bestaande online processen te verbeteren. Om een social media advertentie te verbeteren kopiëren we vaak een bestaande advertentie (versie a) en voeren we één kleine verandering door (versie b). Na verloop van tijd bepalen we op basis van de gekozen KPI’s welke versie het beste presteert. Dit principe passen we ook toe bij onder andere CRO optimalisatie, Search Engine Advertising (SEA) en online marketing strategieën.
Door a/b testen uit te voeren, voer je op de juiste manier verbeteringen door

Realtime data-tracking heeft ook nadelen, het kan een website of webshop enorm vertragen. Door de data tracking te vertragen (vaak maar enkele (milli)seconden) heeft de data tracking geen nadelige gevolgen voor de gebruikerservaring.

Google Analytics GA4 is een van de meest gebruikte tools om data te analyseren. Voor webshop eigenaren is het belangrijk om deze tool te optimaliseren voor e-commerce. Het is namelijk belangrijk om KPI’s zoals add to carts, abandoned carts, abandoned checkouts etc.. bij te houden.

Met de implementatie van pixels en trackers kan van alles fout gaan. Door je data te checken op fouten voorkom je dat je in de toekomst beslissingen gaat maken op basis van foute data. Data kun je checken door een bestelproces te doorlopen en de handelingen na te lopen in analysesoftware. Veel voorkomende fouten zijn:

  • Dubbele tracking, in dit geval worden alle data dubbel verzameld
  • Geen tracking, in dit geval zijn helemaal geen data verzameld
  • Verkeerde tracking, in dit geval worden verkeerde data verzameld

Online privacy wordt steeds belangrijker, dit merken we dagelijks aan de miljoenen boetes die tech bedrijven opgelegd krijgen. Sinds Apple’s IOS14.5 update is de wereld van dataverzameling enorm veranderd. Tegenwoordig is het alleen nog maar mogelijk om data van Apple gebruikers geanonimiseerd te verzamelen via een externe server. Dit wordt ook wel server-side tracking genoemd. In 2022 hadden 60% van alle 18 tot 24-jarigen in Nederland een Iphone. Server-side tracking is dus erg belangrijk om betrouwbaar data te verzamelen.

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Vorige
Volgende

Zij hebben ons al uitgedaagd

Jouw webdeveloper

Maury van den Wildenberg

Een foto van Maury met een laptop in haar hand

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Conversiepercentage

Het conversiepercentage, soms ook conversie% genoemd, geeft procentueel weer hoeveel bezoekers worden omgezet in klanten.

Formule: Conversiepercentage = aantal klanten / aantal bezoekers * 100

Return On Adspend

De Return On Adspend (ROAS) geeft aan hoeveel omzet er is gerealiseerd door advertenties.

Formule: ROAS = Omzet / adbudget * 100

Key Performance Indicators

Key Performance Indicators (KPI’s) is een verzamelnaam van prestatie indicatoren zoals: Return On Adspend (ROAS), Click Through Rate (CTR), Conversie percentage en Cost Per Click (CPC).

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *