Pinterest

Pinterest, het meest visuele sociale netwerk ter wereld!

Adverteren op Pinterest is goedkoop, doelgericht en enorm succesvol. Voornamelijk in de Business to Consumer (B2C) markt liggen hier prachtige kansen voor online ondernemers.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is adverteren op Pinterest

Pinterest gebruikers spenderen gemiddeld twee keer zo veel geld aan online winkelen dan niet-pinners. Pinterest wordt gebruikt om ideeën en inspiratie op te doen. Dit, amen met een lagere 

Cost Per Click (CPC)

 dan Meta of LinkedIn marketing, zorgt ervoor dat Pinterest ads erg interessant zijn voor e-commerce.
Hoe adverteren in Meta werkt

De voordelen van adverteren op Pinterest

Stapsgewijs naar succesvolle ads op Pinterest

Stap 1: Producten selecteren

Niet alle producten zijn geschikt om te adverteren op Pinterest. Afhankelijk van marge en doelgroep maken we een strenge selectie. Pinterest is een visueel platform, hierdoor is het belangrijk om voldoende foto’s en video’s te hebben of te maken.

Stap 2: Doelgroep verkennen

Door een buyers persona te maken schetsen we een fictieve ideale klant. De demografische kenmerken van deze klant gebruiken wij om advertenties te richten op gebruikers met een sterke koopintentie.

Stap 3: Ads ontwikkelen

De campagne doelstellingen binnen Pinterest lopen van brand awareness voor productlanceringen of nieuwe merken tot doelgerichte conversie campagnes. De verschillende advertentietypes binnen Pinterest zijn gericht op het verrijken van het platform in plaats van de gebruiker te storen.

Stap 4: Campagne optimaliseren

Pinterest campagnes zijn met behulp van a/b testen prima te optimaliseren. Naast verschillende doelgroep targeting zoals locatie of interesses te testen kun je ook verschillende ad creative testen. Door telkens de best presterende variant te verbeteren maak je de campagne steeds beter.

Onze online marketing expert aan het woord

Alles over adverteren op Pinterest

Wanneer online marketing uitingen via Pinterest goed uitgevoerd worden zijn deze doorgaans zeer succesvol. Dit heeft te maken met de relatief lage CPC in verhouding met andere sociale media en de sterke koopintentie. Veel pinners zijn opzoek naar inspiratie en nieuwe ideeën, hierdoor is adverteren op Pinterest zeer geschikt voor nieuwe merken.

Wie zijn Pinterest gebruikers?

Met 4,2 miljoen (2022) Nederlandse gebruikers is Pinterest niet de grootste. Tussen 2021 en 2022 is het aantal gebruikers met 346.000 toegenomen, deze trend lijkt zich door te zetten. Pinners gebruiken Pinterest om inspiratie voor nieuwe ideeën te vinden, dit maakt dat Pinterest gebruikers een 2x hogere koopintentie hebben dan niet pinners. Wat ook opvalt is dat ongeveer 80% van de pinners vrouw is.

Voornamelijk vrouwen maken gebruik van Pinterest

Welke mogelijkheden zijn er?

Anders dan op bijvoorbeeld Facebook of YouTube zijn advertenties op Pinterest niet storend maar blenden zij perfect in tussen de resultaten waar pinners naar opzoek zijn. Om dit voor elkaar te krijgen maakt Pinterest gebruik van de volgende campagne doelstellingen: 

brand awareness

consideration

 en 

conversions

. Vervolgens kunnen allerlei verschillende ad types ingezet worden om deze doelen te bereiken

Wat mag ik verwachten?

Adverteren op Pinterest is vanwege de hoge koopintentie van gebruikers en de lage CPC doorgaans zeer succesvol. Zodra een campagne live staat genereert het warme leads naar je website en verzamelen we waardevolle data. Deze data gebruiken we om advertenties continue te blijven optimaliseren. Zo zorgen wij ervoor dat een Pinterest campagne steeds beter presteert naarmate de tijd verstrijkt.

8 tips voor succesvolle Pinterest advertenties

Vanwege de beperkte focus van pinners en hoe het platform werkt krijgen Pinterest ads vaak maar 2 seconden aandacht. Gebruik deze 2 seconden om op te vallen en voldoende interesse te wekken om door te klikken.

Adverteren op Pinterest is geschikt voor bedrijven en merken die producten aanbieden. Voor het aanbieden van diensten kan beter Google of Meta gebruikt worden.

Pinterest is een platform met een sterk visueel karakter. Om (Sfeer)foto’s en video’s optimaal te benutten maak je ze geschikt voor een verticaal beeldformaat. Een aspect ratio van 9:16 is het beste.

Maak altijd gebruik van het meest optimale beeldformaat

Omdat Pinterest een sterk visueel social medium is zijn afbeeldingen en video’s prominent in beeld. Door een afbeelding te voorzien van een korte en krachtige titel val je beter op en kan de pinner snel bepalen of de ad relevant is voor hem/haar.

Een korte krachtige tekst in een afbeelding valt op en geeft meer informatie

Video’s geven super veel informatie in een korte tijd. Doorgaans zijn video advertenties zeer succesvol op Pinterest. Voorzie video’s van ondertitels voor afspelen zonder geluid en houd de video kort en informatief.

Voor advertenties op Pinterest is het belangrijk dat je aangeeft welke actie jij wilt dat mensen nemen na het zien van je advertentie. Voorbeelden van goede

CTA’s

zijn het laten bezoeken van een landingspagina met meer informatie of doorsturen naar een productpagina op je website.
Gebruik altijd een duidelijke CTA
Een landingspagina is een webpagina waar de pinner op landt na het klikken op een advertentie. Het is belangrijk dat de landingspagina relevant is voor de advertentie. De home page is dus geen goede landingspagina. Een landingspagina moet ook snel laden, het liefst in minder dan 3 seconden. Met behulp van GT metrix of Google Lighthouse test je gemakkelijk zelf hoe snel en gebruiksvriendelijk jouw landingspagina is.

Door altijd verschillende advertentie vormen en ad creative’s te testen zorg je ervoor dat de campagne optimaal blijft presteren. Omdat trends veranderen is adverteren op Pinterest geen set-and-forget strategie.

Door kleine verschillen te a/b testen gaat je advertentie beter presteren

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Vorige
Volgende

Zij hebben ons al uitgedaagd

Jouw marketeer

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Brand awareness

Dit type campagne is erop gericht om meer naamsbekendheid te genereren.

Call To Action

De Call To Action (CTA) beschrijft de actie waarvan jij wil dat die genomen wordt. Voorbeelden van veelgebruikte CTA’s zijn: een product toevoegen in een winkelmandje, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte.

Conversion

Met conversions als doelstelling zal het algoritme focussen op het genereren van leads. Voorbeelden zijn dat gebruikers iets bij je kopen, contact met je opnemen of solliciteren.

Consideration

Een campagne met consideration als doel richt zich op engagement. Klikken op advertenties en uitgaande links zijn hierbij het belangrijkste.

Conversie campagne

Een conversie campage is gericht op het genereren van verkopen.

Cost per Click

De Cost Per Click (CPC) beschrijft hoeveel geld één klik kost. Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen uitgaande klikken naar landingspagina’s en klikken waarbij de gebruiker het platform niet verlaat zoals klikken op een foto of video.