Wat is adverteren op Pinterest
Cost Per Click (CPC)
dan Meta of LinkedIn marketing, zorgt ervoor dat Pinterest ads erg interessant zijn voor e-commerce.De voordelen van adverteren op Pinterest
- Laagste CPC van social advertising
- Pinterest gebruikers zijn koopgericht
- Geschikt voor nieuwe merken
- Uitstekende advertentie mogelijkheden
- Ads zijn niet storend zoals bij YouTube
Andere social marketing diensten
Stapsgewijs naar succesvolle ads op Pinterest
Stap 1: Producten selecteren
Niet alle producten zijn geschikt om te adverteren op Pinterest. Afhankelijk van marge en doelgroep maken we een strenge selectie. Pinterest is een visueel platform, hierdoor is het belangrijk om voldoende foto’s en video’s te hebben of te maken.
Stap 2: Doelgroep verkennen
Door een buyers persona te maken schetsen we een fictieve ideale klant. De demografische kenmerken van deze klant gebruiken wij om advertenties te richten op gebruikers met een sterke koopintentie.
Stap 3: Ads ontwikkelen
De campagne doelstellingen binnen Pinterest lopen van brand awareness voor productlanceringen of nieuwe merken tot doelgerichte conversie campagnes. De verschillende advertentietypes binnen Pinterest zijn gericht op het verrijken van het platform in plaats van de gebruiker te storen.
Stap 4: Campagne optimaliseren
Pinterest campagnes zijn met behulp van a/b testen prima te optimaliseren. Naast verschillende doelgroep targeting zoals locatie of interesses te testen kun je ook verschillende ad creative testen. Door telkens de best presterende variant te verbeteren maak je de campagne steeds beter.
Benieuwd naar de kosten?
Onze online marketing expert aan het woord
Alles over adverteren op Pinterest
Wanneer online marketing uitingen via Pinterest goed uitgevoerd worden zijn deze doorgaans zeer succesvol. Dit heeft te maken met de relatief lage CPC in verhouding met andere sociale media en de sterke koopintentie. Veel pinners zijn opzoek naar inspiratie en nieuwe ideeën, hierdoor is adverteren op Pinterest zeer geschikt voor nieuwe merken.
Wie zijn Pinterest gebruikers?
Met 4,2 miljoen (2022) Nederlandse gebruikers is Pinterest niet de grootste. Tussen 2021 en 2022 is het aantal gebruikers met 346.000 toegenomen, deze trend lijkt zich door te zetten. Pinners gebruiken Pinterest om inspiratie voor nieuwe ideeën te vinden, dit maakt dat Pinterest gebruikers een 2x hogere koopintentie hebben dan niet pinners. Wat ook opvalt is dat ongeveer 80% van de pinners vrouw is.
Welke mogelijkheden zijn er?
brand awareness
,consideration
enconversions
. Vervolgens kunnen allerlei verschillende ad types ingezet worden om deze doelen te bereikenWat mag ik verwachten?
Adverteren op Pinterest is vanwege de hoge koopintentie van gebruikers en de lage CPC doorgaans zeer succesvol. Zodra een campagne live staat genereert het warme leads naar je website en verzamelen we waardevolle data. Deze data gebruiken we om advertenties continue te blijven optimaliseren. Zo zorgen wij ervoor dat een Pinterest campagne steeds beter presteert naarmate de tijd verstrijkt.
8 tips voor succesvolle Pinterest advertenties
Serveer het toetje eerst
Vanwege de beperkte focus van pinners en hoe het platform werkt krijgen Pinterest ads vaak maar 2 seconden aandacht. Gebruik deze 2 seconden om op te vallen en voldoende interesse te wekken om door te klikken.
Kan ik mijn diensten op Pinterest aanbieden?
Gebruik 9:16 geoptimaliseerde content
Pinterest is een platform met een sterk visueel karakter. Om (Sfeer)foto’s en video’s optimaal te benutten maak je ze geschikt voor een verticaal beeldformaat. Een aspect ratio van 9:16 is het beste.
Gebruik tekst in afbeeldingen
Omdat Pinterest een sterk visueel social medium is zijn afbeeldingen en video’s prominent in beeld. Door een afbeelding te voorzien van een korte en krachtige titel val je beter op en kan de pinner snel bepalen of de ad relevant is voor hem/haar.
Maak gebruik van video's
Video’s geven super veel informatie in een korte tijd. Doorgaans zijn video advertenties zeer succesvol op Pinterest. Voorzie video’s van ondertitels voor afspelen zonder geluid en houd de video kort en informatief.
Zorg voor een duidelijke Call To Action (CTA)
CTA’s
zijn het laten bezoeken van een landingspagina met meer informatie of doorsturen naar een productpagina op je website.
Zorg voor relevante en snelle landingspagina's
Blijf altijd a/b testen doen
Door altijd verschillende advertentie vormen en ad creative’s te testen zorg je ervoor dat de campagne optimaal blijft presteren. Omdat trends veranderen is adverteren op Pinterest geen set-and-forget strategie.