Wat is een landingspagina
Een landingspagina is een pagina op een website waar een bezoeker op “landt” vanuit een externe bron. Voorbeelden van externe bronnen zijn: Google zoekresultaten, online advertenties of e-mails. Een effectieve landingspagina bevat relevante informatie en sluit naadloos aan op de intentie waarom de bezoeker ervoor gekozen heeft op een link te klikken.
De voordelen van een landingspagina
- Geef extra informatie
- Wek behoefte op
- Genereer meer verkopen
- Verbeter de Return On Adspend
- Verhoog het conversiepercentage
Andere webdevelopment diensten
De stappen naar een doelgerichte landingspagina
Stap 1: Call To Action bepalen
Het doel van een landingspagina is om een bezoeker te converteren. Zeker bij duurdere producten of diensten is het belangrijk om eerst extra vertrouwen en behoefte op te wekken. Een duidelijke Call To Action (CTA) is hierbij erg waardevol, het stuurt de bezoeker in de juiste richting.
Stap 2: Doelstellingen maken
Nu het beoogde doel van de landingspagina bekend is bekijken we wat ervoor nodig is om deze te realiseren. Door doelstellingen te maken waarborgen we een effectieve werkwijze en kunnen we een indicatie geven wanneer de landingspagina af is.
Stap 3: Content creation
Een landingspagina staat boordevol content. Denk aan webteksten, foto’s, filmpjes en nog veel meer. Dit is nodig om de bezoeker van relevante informatie te voorzien. Omdat wij zelf alle benodigde content maken sluit dit goed aan op het webdesign.
Stap 4: Webdesign
Een landingspagina is in feite een normale pagina, het enige verschil is dat de inhoud en het webdesign is toegespitst op één bepaald doel. Afhankelijk van wat dit doel is ontwerpen wij een een design voor de beste gebruikerservaring.
Benieuwd naar de kosten?
Onze webdesign expert aan het woord
Alles over landingspagina’s
warme leads
te genereren voor dienstverleners. Bijna altijd is een landingspagina ook een instappunt voor een e-mail marketing funnel. Webshops gebruiken landingspagina’s om de customer journey te verbeteren.Leads genereren via een landingspagina
Voor bedrijven die een website hebben en diensten verlenen zijn landingspagina’s zeer geschikt om een constante stroom aan nieuwe leads te genereren. Als fysiotherapeut kun je bijvoorbeeld een online Health Check aanbieden waarna een consult in de praktijk plaatsvindt. Als hovenier of timmerman wil je graag dat mensen offertes aanvragen. De mogelijkheden zijn eindeloos en zeer doeltreffend.
Instappunten voor een e-mail marketing funnel
freebee
. Nu de e-mail funnel gestart is werk je langzaam aan het opwekken van behoefte en een vertrouwensband.Direct conversies genereren
Landingspagina’s kunnen ook worden ingezet om direct verkopen te genereren. Dit is vaak succesvol bij webshops die producten met een lage prijs per stuk verkopen. Bij webshops met duurdere producten worden landingspagina’s ingezet om hulp te bieden bij het maken van de beste keuze. Filter opties, interactieve keuzehulpen of media bestanden zijn voorbeelden van tools die wij hierbij kunnen inzetten.
8 tips voor succesvolle landingspagina’s
Gebruik een pakkende titel
Een goede headline zegt waar het op staat
Implementeer bullet points
Bullet points zijn lijstjes waarbij belangrijke informatie puntsgewijs gegeven wordt. Deze manier van informeren is zeer doelgericht en overzichtelijk.
Ontwerp doelgerichte media bestanden
Media bestanden zoals PDF downloads, afbeeldingen, GIFjes en video’s brengen informatie op een doelgerichte manier over. Naast dat ze structuur geven aan een landingspagina worden deze elementen vaak beter bekeken dan platte tekst.
Kies de juiste CTA
Een CTA beschrijft de volgende actie waarvan jij wil dat de bezoeker die neemt. Welke CTA het beste past is sterk afhankelijk van jouw dienst of product, de prijs en de informatie die de bezoeker heeft gekregen op de externe bron van waar ze kwamen.
Voorkom afleiding
Onnodige afleiding zorgt in de praktijk vaak alleen maar voor verwarring en verlaagt de kans op een conversie enorm. Denk goed na voordat je een landingspagina voorziet van:
- Externe links
- Een menu
- Meerdere CTA’s
- Niet relevante informatie
Track het bezoekersgedrag
Een landingspagina leent zich perfect om op basis van bezoekersgedrag te perfectioneren. Door kleine verschillen te testen en veranderingen waar te nemen genereer je meer verkopen. Om dit te kunnen is het belangrijk dat op een adequate wijze het bezoekersgedrag goed bijgehouden wordt. Wij werken in dit opzicht veel met Google Analytics en Hotjar.
Denk na over het beoogde doel
Voordat je een landingspagina maakt is het belangrijk om eerst goed na te denken en eventueel onderzoek te doen naar het beoogde doel. Een landingspagina kan veel verschillende doelen hebben maar waarschijnlijk is er slechts één het beste in jouw geval. Bedenk op basis van dit doel een duidelijk CTA en zet deze centraal op de landingspagina.
Gebruik relevante informatie
Een landingspagina wordt vaak ingezet om extra informatie te geven over één specifieke dienst of product. Om de bezoeker te voldoen in zijn informatiebehoefte is het belangrijk informatie relevant te houden. Ben je bijvoorbeeld een webwinkel die meubels verkoopt? Dan kan het zijn dat je aan een advertentie een landingspagina voor tafels hebt gekoppeld. In dit geval is het niet verstandig om deze landingspagina ook te voorzien van vloerkleden en stoelen.