Wat is local Search Engine Optimization (SEO)?
De kunst en wetenschap van local SEO is erop gericht om daar waar jouw klanten zich bevinden gevonden te worden. Dit is vaak gunstig voor kleine bedrijven waarvan de klanten in de buurt wonen zoals kapperszaken, sportscholen en horeca gelegenheden. In 46% van alle Google zoekopdrachten zijn mensen opzoek naar lokale informatie.
De voordelen van local SEO
- Word gevonden door klanten
- Meer vertrouwen & autoriteit
- Voor bedrijven met fysieke locaties
- Genereer meer bezoekers
- Zeer geschikt voor starters
Andere SEO diensten
Stapsgewijs succesvol lokaal gevonden worden
Stap 1: Local SEO audit
Om in lokale zoekresultaten van klanten te verschijnen is het belangrijk dat zoekmachines zoals Google weten dat jij lokaal relevant bent. Met behulp van een local SEO audit analyseren wij verbeterpunten en komen we met concrete aanbevelingen.
Stap 2: Optimaliseren website & socials
Uit een local SEO audit komen altijd veel verbeterpunten. Deze gaan vaak over het voor Google beter interpreteerbaar maken van de website. Anno 2022 speelt ook gebruik van social media een steeds belangrijkere rol.
Stap 3: Google My Business
Google My Business is een van de belangrijkste peilers om lokaal door klanten gevonden te worden. Wij bieden ondersteuning bij het opzetten van dit account en zorgen ervoor dat jouw bedrijf op een juiste manier zichtbaar is binnen Google’s zoekresultaten.
Stap 4: Lokale participatie
Om echt lokaal relevant te worden voor Google is het belangrijk dat je onderneming participeert in de lokale samenleving. Afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten kun je denken aan het organiseren van: proeverijen, kennismakingsdagen, rondleidingen of andere activiteiten.
Benieuwd naar de kosten?
Onze SEO expert aan het woord
Alles over local SEO
organische bezoekers
, straal je meer vertrouwen uit en waarborg je langdurig succes.Voor wie is local SEO geschikt?
Meestal wordt local SEO ingezet om meer bezoekers te genereren naar fysieke locaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan horeca gelegenheden, kapperszaken, kinderdagverblijven en winkels. Het gebruik van Google om lokale informatie in te winnen is tussen 2017 en 2022 met 250% toegenomen. In de huidige online wereld is het inzetten van local SEO onmisbaar om fysieke bedrijven in de toekomst gezond te houden.
Wat is er voor nodig om lokaal gevonden te worden?
Het adequaat toepassen van local SEO strategieën om beter door klanten gevonden te worden wordt vaak gezien als wetenschap en kunst. Wetenschap om het almaar veranderende algoritme van Google te blijven begrijpen, en kunst om hier op creatieve manieren gebruik van te maken. Voor lokale zichtbaarheid in Google is naast een Google My Business profiel ook lokale autoriteit, relevantie en een SEO geoptimaliseerde website nodig.
Welke resultaten mag ik van local SEO verwachten
8 tips voor succes met local SEO
Combineer local SEO met SEA
Gebruik Google My Business
Zonder een Google My Business account kan Google je niet optimaal laten zien in de zoekresultaten. Een Google My Business account opzetten is vaak een van de eerste stappen van local SEO.
Word actief op social media
Google interpreteert ook social media activiteiten. Door actief te blijven op social media laat je aan Google weten dat jouw onderneming actief is.
Maak je website crawlbaar
crawlt
, is erg slim. Toch zijn er verschillende dingen die het crawlproces makkelijker maken. Voorbeelden hiervan zijn: het optimaliseren van de linkstructuur, het gebruik vankeywords
, eensitemap
, en nog veel meer. Dit proces wordt Search Engine Optimization (SEO) genoemd.
Voeg locatie pagina's toe
Met locatie pagina’s laat je aan Google weten waar je bedrijf zit. Voornamelijk voor bedrijven met meerdere fysieke locaties is het hebben van verschillende locatie pagina’s voordelig.
Maak relevante content
keyword research
uit te voeren, je moet namelijk wel weten waar mensen naar zoeken.
Participeer in de samenleving
Door mee te doen in de locale samenleving breng je jouw bedrijf onder de aandacht bij potentiële klanten. Wat participatie precies inhoudt is sterk afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten. Een horeca gelegenheid kan bijvoorbeeld proeverijen organiseren, een winkel kan een activiteit sponsoren, en een kapperszaak kan knipbeurten uitdelen.
Genereer relevante backlinks
backlinks
verkrijgen kan resulteren in een Google ban.