Producten aanbieden op Google Shopping?
Search Engine Result Page (SERP)
staan. Een Shopping advertentie is met een afbeelding, prijs, titel, verzendkosten en reviewsterren erg visueel opgemaakt. Het conversiepercentage op Google Shopping ligt hierdoor een stuk hoger dan normaleSearch ads
.De voordelen van Google Shopping
- Prominente topposities op de SERP
- Genereer warme leads
- Geautomatiseerde product feeds
- Hoger conversiepercentage dan via Search
- Uitstekende remarketing opties
Andere SEA diensten
Succesvol adverteren met Google Shopping
Stap 1: Productkeuze
Betalen om Google Shopping ads te laten zien kost, afhankelijk van de productgroep en advertentiekwaliteit, geld. Om deze kosten te betalen en winst te maken is het belangrijk voor producten te kiezen met voldoende marge.
Stap 2: (Automatische) product feed opzetten
De basis van elke Google Shopping advertentie is de product feed. Zonder een goede feed kan het algoritme niet goed werken en blijven optimale resultaten achter. Een automatische product feed is moeilijk om op te zetten maar werkt op de lange termijn erg fijn.
Stap 3: Google Shopping campagne ontwikkelen
Afhankelijk van hoeveel controle je in handen wil of moet houden kun je kiezen tussen een reguliere Google Shopping campagne of een Performance Max campagne. Bij een Performance Max campagne geef je het algortime van Google de meeste vrijheid.
Stap 4: Data-analyse & optimalisatie
Google Shopping & Performance Max campagnes genereren beide waardevolle data. Vanwege de vrijheid van het algoritme zijn de optimalisatie mogelijkheden bij Performance Max Campagnes specialistischer en beperkter dan bij reguliere Shopping campagnes.
Benieuwd naar de kosten?
Onze Google Shopping expert aan het woord
Alles over Google Shopping
Anno 2022 is Google Shopping goed voor >85% van alle betaalde klikken en >73% van het totale adbudget. Dit komt omdat Shopping advertenties zeer visueel zijn en altijd prominent in beeld staan. Hierdoor zijn leads via Google Shopping warmer. Het conversiepercentage ligt doorgaans veel hoger dan bij vergelijkbare ads op Google Search
Voor wie is Google Shopping geschikt?
(CPC)
. In ruil hiervoor brengt Google jouw product(en) meer onder de aandacht dan de gratis Google Shopping advertenties. Het is logisch om te adverteren met producten waarbij de winstmarge ruimte toelaat voor de advertentiekosten.Hoe krijg ik mijn producten op Google Shopping?
Producten kunnen organisch (gratis) of betaald op Google Shopping zichtbaar worden. Beide vormen hebben een kwalitatief hoogwaardige product feed nodig, zonder een goede feed wordt je niet organisch gevonden en is de CPC onnodig hoog voor betaalde advertenties. Met behulp van een Google Shopping of Performance Max campagne worden jouw product(en) tegen betaling extra onder de aandacht gebracht.
Waarom is adverteren in Google Shopping zo succesvol?
campagnestructuur
,ad-extensies
en winstmarges goed zijn verdienen enorm veel geld aan Google Shopping. Dit komt omdat advertenties van hoge kwaliteit een lagere CPC hebben en meer verkeer generen.8 Tips voor succes met Google Shopping
Kies producten met marge
Betaald adverteren op Google Shopping brengt kosten met zich mee. Door te kiezen voor producten die voldoende opleveren verhoog je de winstgevendheid van de Shopping campagne.
Biedt producten organisch aan
Google Merchant Center.

Optimaliseer de product feed
Op basis van de product feed bepaalt Google hoe jouw producten eruitzien, wat ze kosten, wat het is en nog veel meer. Het vormt dus echt de basis van een goede campagne. Spendeer veel tijd aan het oplossen van fouten in deze feed. Eventuele fouten kun je bij “feed Diagnostics” in Google Merchant Center zien
Zorg voor duidelijke foto's
Een van de belangrijkste reden voor succes in Google Shopping zijn productfoto’s. Zorg voor scherpe en duidelijke foto’s waarbij het product centraal staat. Doorgaans scoren producten met een witte achtergrond die qua positie net een beetje afwijken van de andere advertenties het best.

Zorg voor een snelle website

Automatiseer de product feed
Een product feed moet naast correcte en waardevolle informatie ook up-to-date zijn. Een handmatige product feed maken kost enorm veel tijd en de kans op menselijke fouten is hoog. Daarnaast is het goed om elke dag de feed opnieuw te uploaden in Google Merchant Center. Dit is precies wat een automatische product feed doet. Door de feed ’s nachts te laten genereren en door te sturen naar Google voorkom je dat gebruikers last krijgen van een trage website.
Zet een remarketing campagne op
De kans op direct online succes in een concurrerende markt is nihil. Test continue kleine verschillen op campagne, ad group en ad niveau. Door telkens de minder goede variant te sluiten ontwikkel je na verloop van tijd steeds betere advertenties.

Maak goede landingspagina's
landingspagina
in lijn ligt met de Shopping ad neemt de kans op een conversie enorm toe.