Google Shopping

Extra zichtbaarheid in Google Shopping? Heel handig voor webshops!

Google Shopping is “de” manier voor webshops om een warme doelgroep te bereiken. Advertenties worden enkel getoond bij relevante zoektermen, hierdoor wordt het marketingbudget altijd goed besteed.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Producten aanbieden op Google Shopping?

Google Shopping advertenties zijn goed voor 85% (2022) van alle betaalde klikken op Google. Dit komt omdat Google Shopping advertenties helemaal boven aan de 

Search Engine Result Page (SERP)

 staan. Een Shopping advertentie is met een afbeelding, prijs, titel, verzendkosten en reviewsterren erg visueel opgemaakt. Het conversiepercentage op Google Shopping ligt hierdoor een stuk hoger dan normale 

Search ads

.
Hoe adverteren in Google Shopping werkt

De voordelen van Google Shopping

Succesvol adverteren met Google Shopping

Stap 1: Productkeuze

Betalen om Google Shopping ads te laten zien kost, afhankelijk van de productgroep en advertentiekwaliteit, geld. Om deze kosten te betalen en winst te maken is het belangrijk voor producten te kiezen met voldoende marge.

Stap 2: (Automatische) product feed opzetten

De basis van elke Google Shopping advertentie is de product feed. Zonder een goede feed kan het algoritme niet goed werken en blijven optimale resultaten achter. Een automatische product feed is moeilijk om op te zetten maar werkt op de lange termijn erg fijn.

Stap 3: Google Shopping campagne ontwikkelen

Afhankelijk van hoeveel controle je in handen wil of moet houden kun je kiezen tussen een reguliere Google Shopping campagne of een Performance Max campagne. Bij een Performance Max campagne geef je het algortime van Google de meeste vrijheid.

Stap 4: Data-analyse & optimalisatie

Google Shopping & Performance Max campagnes genereren beide waardevolle data. Vanwege de vrijheid van het algoritme zijn de optimalisatie mogelijkheden bij Performance Max Campagnes specialistischer en beperkter dan bij reguliere Shopping campagnes.

Onze Google Shopping expert aan het woord

Alles over Google Shopping

Anno 2022 is Google Shopping goed voor >85% van alle betaalde klikken en >73% van het totale adbudget. Dit komt omdat Shopping advertenties zeer visueel zijn en altijd prominent in beeld staan. Hierdoor zijn leads via Google Shopping warmer. Het conversiepercentage ligt doorgaans veel hoger dan bij vergelijkbare ads op Google Search

Voor wie is Google Shopping geschikt?

Iedereen die producten wil verkopen op Google kan dit via betaalde Shopping advertenties doen. Hierbij betaal je per keer dat iemand op je advertentie klikt 

(CPC)

. In ruil hiervoor brengt Google jouw product(en) meer onder de aandacht dan de gratis Google Shopping advertenties. Het is logisch om te adverteren met producten waarbij de winstmarge ruimte toelaat voor de advertentiekosten.
Advertenties in Google Shopping
Producten zichtbaar krijgen in Google Shopping

Hoe krijg ik mijn producten op Google Shopping?

Producten kunnen organisch (gratis) of betaald op Google Shopping zichtbaar worden. Beide vormen hebben een kwalitatief hoogwaardige product feed nodig, zonder een goede feed wordt je niet organisch gevonden en is de CPC onnodig hoog voor betaalde advertenties. Met behulp van een Google Shopping of Performance Max campagne worden jouw product(en) tegen betaling extra onder de aandacht gebracht.

Waarom is adverteren in Google Shopping zo succesvol?

Adverteerders waarbij de product feed, 

campagnestructuur

ad-extensies

 en winstmarges goed zijn verdienen enorm veel geld aan Google Shopping. Dit komt omdat advertenties van hoge kwaliteit een lagere CPC hebben en meer verkeer generen.
Benodigdheden voor een succesvolle Google Shopping campagne

8 Tips voor succes met Google Shopping

Betaald adverteren op Google Shopping brengt kosten met zich mee. Door te kiezen voor producten die voldoende opleveren verhoog je de winstgevendheid van de Shopping campagne.

Door producten ook organisch aan te bieden op Google Shopping genereer je ook gratis warme leads. Je producten organisch zichtbaar maken doe je in 

Google Merchant Center.

De voordelen van organisch adverteren in Google Shopping

Op basis van de product feed bepaalt Google hoe jouw producten eruitzien, wat ze kosten, wat het is en nog veel meer. Het vormt dus echt de basis van een goede campagne. Spendeer veel tijd aan het oplossen van fouten in deze feed. Eventuele fouten kun je bij “feed Diagnostics” in Google Merchant Center zien

Een van de belangrijkste reden voor succes in Google Shopping zijn productfoto’s. Zorg voor scherpe en duidelijke foto’s waarbij het product centraal staat. Doorgaans scoren producten met een witte achtergrond die qua positie net een beetje afwijken van de andere advertenties het best.

Duidelijke productfoto’s scoren beter
Google Shopping stuurt warme leads door naar jouw webshop waar vervolgens de conversie plaatsvindt. Wanneer een website traag laadt verliezen veel bezoekers hun interesse en gaan ze weer terug naar Google om op een andere Shopping ad te klikken. GT Metrix toetst op belangrijke onderdelen de snelheid van je website.
Een snelle versus een trage website

Een product feed moet naast correcte en waardevolle informatie ook up-to-date zijn. Een handmatige product feed maken kost enorm veel tijd en de kans op menselijke fouten is hoog. Daarnaast is het goed om elke dag de feed opnieuw te uploaden in Google Merchant Center. Dit is precies wat een automatische product feed doet. Door de feed ‘s nachts te laten genereren en door te sturen naar Google voorkom je dat gebruikers last krijgen van een trage website.

De kans op direct online succes in een concurrerende markt is nihil. Test continue kleine verschillen op campagne, ad group en ad niveau. Door telkens de minder goede variant te sluiten ontwikkel je na verloop van tijd steeds betere advertenties.

Een remarketing campagne van Adidas weergegeven op buienradar.nl
Wanneer er op een Google Shopping advertentie geklikt wordt zal hij/zij worden doorgestuurd naar een externe website. Belangrijk is dat de titel, prijs en productfoto overeenkomen met wat in Google Shopping staat. Wanneer de 

landingspagina

 in lijn ligt met de Shopping ad neemt de kans op een conversie enorm toe.

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Previous
Next

Zij hebben ons al uitgedaagd

Het logo van het bedrijf Original South
Het logo van Dierenopvang centrum Hart van Brabant

Jouw marketeer

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Campagnestructuur

De campagnestructuur wordt onder andere bepaald door het doel, de aanwezige productgroepen, de targeting en de verdeling van het adbudget.

Landingspagina

De landingspagina is de webpagina waar een oriënterende bezoeker op terecht komt na het klikken op een advertentie.

Google Merchant Center

Google Merchant Center is de plek binnen Google die productfeeds interpreteert, beoordeeld en online zet.

Ad-extensies

Ad-extensies zijn extra elementen die een advertentie van meer functionaliteit voorzien. Denk bijvoorbeeld aan reviewsterren in een Google Shopping advertentie.

Cost per Click

De Cost Per Click (CPC) is een bedrag wat betaald wordt per keer dat iemand op een advertentie klikt. Voornamelijk de kwaliteit van de advertentie en de prijs van het product/dienst bepalen de hoogte van deze prijs.

Remarketing

Remarketing is een term die binnen Google Ads gebruikt wordt om bestaande website of webshop bezoekers opnieuw kennis te laten maken met jouw product(en) en/of dienst(en).

Warme leads

Warme en doelgerichte leads zijn bezoekers die op zoek zijn om jouw product of dienst te kopen.

SERP

Search Engine Result Page (SERP) is de resultatenpagina van Google die verschijnt na een zoekopdracht.

Search ads

Een search ad is een text-advertentie op de resultatenpagina van Google.

Product feed

De product feed is een spreadsheet die alle informatie van een of meerdere producten van een webshop bevat.

Conversiepercentage

Het conversiepercentage is het procentuele aantal “kopende” bezoekers ten opzichte van de totale aantal bezoekers.

Advertentiekwaliteit

De advertentiekwaliteit is een numerieke waarde die uitdrukt hoe goed een advertentie is. Een belangrijke parameter hier is het aantal mensen die op de advertentie klikt ten opzichte van de totale weergave. Dit wordt ook wel de Click Through Rate (CTR) genoemd.

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *