Wat is Conversion Rate Optimization (CRO)?
Conversion Rate Optimization (CRO)
. Is hetconversiepercentage
van jouw online onderneming onder gemiddeld? Dan kunnen wij jou helpen.De voordelen van CRO
- Genereer meer verkopen
- Verhoog de orderwaarde
- Minder abandoned carts
- Straal meer vertrouwen uit
- Betere klantloyaliteit
Alle CRO diensten
De stappen naar een succesvolle CRO strategie
Stap 1: Analyse & benchmarking
De analyse bestaat uit verschillende onderdelen. We berekenen het conversiepercentage en vergelijken dit met landelijke gemiddeldes. Vervolgens gaan we met behulp van databronnen zoals Google Analytics en Hotjar op zoek naar conversielekken.
Stap 2: Rapporteren
Op basis van de gevonden conversielekken maken we hypotheses om deze op te lossen. Al deze gegevens verwerken wij in een overzichtelijk CRO rapport. Tijdens een overleg bespreken we alle verbeterpunten en is er genoeg tijd om vragen te stellen.
Stap 3: Optimaliseren
Nu is het belangrijk dat de optimalisatie punten uit het CRO rapport worden doorgevoerd. Indien gewenst bieden wij waar nodig ondersteuning of ontzorgen wij je volledig. Indien je een eigen team aan webdevelopers en content creators hebt, staan wij ze graag bij.
Stap 4: Verschil meten
Na enkele weken voeren wij opnieuw een conversieanalyse uit. Omdat deze ook voor de optimalisatie ronde heeft plaatsgevonden nemen we een verschil waar. Vaak zijn er meerdere optimalisatie rondes nodig voor het beste resultaat.
Benieuwd naar de kosten?
Onze conversie specialist aan het woord
Alles over CRO
Bij elke online ondernemer zou CRO hoog op het prioriteitenlijstje moeten staan. Een slecht converterende online onderneming maakt verlies terwijl een goed converterende online onderneming enorm veel winst maakt. Zeker bij startende online ondernemingen zien we vaak dat veranderingen worden doorgevoerd op basis van gevoel of smaak. Dit zou eigenlijk op basis van objectieve data moeten.
Hoe hoog moet mijn conversiepercentage zijn?
contactmomenten
er nodig zijn om een klant te verwerven, en dus hoe lager het conversiepercentage. Ook wordt de hoogte van een conversiepercentage sterk bepaald door: branche, concurrentie, seizoen en locatie.Wat zijn de meest voorkomende conversielekken
- Verkeerde in online marketing uitingen
- met te generieke informatie
- Geen
- Traag ladende website
- Fouten in de website
- Verkeerde bewoordingen
- Prijsweergave
- Geen klantreviews
- Verkeerd(e) of geen keurmerk(en)
- Afwezigheid van
- Niet de juiste betaalmethodes
- Te grote lappen tekst
- Te generieke titels
- Geen goede foto’s en video’s
- Te veel afleiding
- Niet geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers
Is CRO iets waar ik in moet investeren?
8 tips voor een beter converterende website
Psychologische prijzen
Er is enorm veel onderzoek gedaan naar de prijsperceptie van klanten en hoe deze te beïnvloeden is. Door onderstaande punten te verwerken zullen klanten prijzen minder duur vinden.
- Rond prijzen niet af op hele getallen (fout: €2,00 goed: €1,99)
- Laat de verkoopprijs in een kleiner lettertype zien
- Haal de punt weg in hoge bedragen (fout: €17.899 goed: €17899)
- Gebruik woorden zoals laag/weinig en vermijd woorden zoals hoog/veel in de buurt van een prijs
- Bied betalen in termijnen aan als afreken optie
- Toon bij goedkope producten direct de prijs, wek bij duurdere producten eerst behoefte op voor de prijs zichtbaar is
- Maak vergelijkbare producten duurder zodat optie a de ‘beste deal” lijkt
- Sorteer prijzen van hoog naar laag
- Maak de hoeveelheid korting zichtbaar in euro’s of procenten
- Bied dummy pakketten aan die duurder “ogen” en maak het pakket dat jij wil verkopen extra aantrekkelijk met teksten zoals: “Meest gekozen”
- Haal het € teken uit de prijs
- Vermijd woorden die aan geld gerelateerd worden zoals: kosten, prijs, betalen, afrekenen
- Verhoog prijzen in meerdere kleine stappen in plaats van in een keer heel veel
- In plaats van prijzen verhogen kun je ook de hoeveelheid van het product verminderen voor extra winst
- Maak deals en kortingscodes schaars door ze te laten verlopen na een bepaalde tijd
- Geef de kortingsprijs rechts van de originele prijs weer (fout: €3,98 €4,98 goed: €4,98 €3,98)
De 6 principes van Robert Cialdini
Het boek influence (1984) van Robert Cialdini is een soort heilige graal in de online marketing wereld. In dit boek worden de volgende 6 principes besproken hoe keuzes beïnvloed kunnen worden:
- Wederkerigheid
Heb je een kop koffie van een collega gekregen? De kans is groot dat je een kopje koffie of iets anders teruggeeft. Het feit dat mensen niet graag een “schuld” uit hebben staan wordt veelvuldig gebruikt binnen de commerciële wereld. Denk hierbij aan kleine cadeautjes in kindersurprise eieren of happy meals. - Consistentie
Mensen hebben de neiging om eerder gemaakte keuzes te herhalen. Denk hierbij aan boodschappen doen bij dezelfde supermarkt of tanken bij hetzelfde tankstation terwijl ze weten dat ze elders goedkoper uit zijn. - Sociale bewijskracht
Mensen zijn kudde dieren. Wanneer jij weet dat andere tevreden zijn over een product, dienst of merk kies je daar zelf makkelijker voor. Zo lopen we een leeg restaurant voorbij en stappen we bij een druk restaurant naar binnen. - Autoriteit
Bijna iedereen volgt een advies van een dokter netjes op. Dit komt omdat wij vertrouwen op zijn kennis en kunde als dokter. Hetzelfde geldt binnen de commerciële wereld. Door jezelf te specialiseren, te kwalificeren voor keurmerken en een professioneel webdesign te hebben wek je autoriteit en vertrouwen op. - Sympathie
Mensen doen graag zaken met bedrijven die ze leuk, grappig en aardig vinden. Een bedrijf die dit perfect toepast is CoolBlue met zijn woordgrapjes. Praat tegen je klant alsof het een vriend is. - Schaarste
Wanneer er van iets weinig is stijgt de waarde ervan. Hang daarom altijd een deadline aan kortingscodes of speciale aanbiedingen. Ook kan het in sommige gevallen helpen om met wachtlijsten te werken of de voorraadstatus te laten zien.
Voorkom onnodige afleiding
We zien vaak dat websites met de beste bedoelingen voor onnodige afleiding zorgen. Zo vinden we op een productpagina vaak linkjes die weglinken van de website of staat er generieke content die weinig met het product te maken heeft.
Haal fouten uit het webdesign
Streef voor laadtijden van <3 sec
Gebruik duidelijke Call to Actions
Call To Action (CTA)
help je de bezoeker bij het maken van keuzes en verduidelijk je de stappen die genomen moeten worden om de bezoeker tot klant te verwerven.
Verbeter de leesbaarheid
Het kost mensen enorm veel moeite om tekst te lezen en te interpreteren. Door de volgende regels toe te passen verbetert de leesbaarheid van tekst enorm:
- Gebruik korte en krachtige titels die interesse opwekken en een idee geven over de inhoud
- Maak gebruik van bullet points
- Houd paragrafen onder de 400 karakters en behandel maximaal één onderwerp per paragraaf
- Lees een net geschreven tekst altijd na en verwijder woorden/zinnen die niets of weinig toevoegen
- Laat woorden extra opvallen door ze dik, schuin of onderstreept weer te geven
- Wissel tekst af met foto’s of video’s