Conversion Rate Optimization (CRO)

Voor als je meer uit je website / webshop wilt halen, handig toch?

Met CRO wordt het webdesign geoptimaliseerd met als doel zoveel mogelijk bezoekers te converteren. Is winst genereren het doel van jouw website of webshop? Dan kan CRO hierbij helpen!

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is Conversion Rate Optimization (CRO)?

Fysieke winkels gebruiken behulpzame verkoopmedewerkers om klanten te helpen bij hun aankoop. Omdat webwinkels en websites online zijn werkt het helpen van klanten net iets anders. Het optimaliseren van een webwinkel of website om meer verkopen te genereren noemen we

Conversion Rate Optimization (CRO)

. Is het

conversiepercentage

van jouw online onderneming onder gemiddeld? Dan kunnen wij jou helpen.
Hoe Conversion Rate Optimization werkt

De voordelen van CRO

De stappen naar een succesvolle CRO strategie

Stap 1: Analyse & benchmarking

De analyse bestaat uit verschillende onderdelen. We berekenen het conversiepercentage en vergelijken dit met landelijke gemiddeldes. Vervolgens gaan we met behulp van databronnen zoals Google Analytics en Hotjar op zoek naar conversielekken.

Stap 2: Rapporteren

Op basis van de gevonden conversielekken maken we hypotheses om deze op te lossen. Al deze gegevens verwerken wij in een overzichtelijk CRO rapport. Tijdens een overleg bespreken we alle verbeterpunten en is er genoeg tijd om vragen te stellen.

Stap 3: Optimaliseren

Nu is het belangrijk dat de optimalisatie punten uit het CRO rapport worden doorgevoerd. Indien gewenst bieden wij waar nodig ondersteuning of ontzorgen wij je volledig. Indien je een eigen team aan webdevelopers en content creators hebt, staan wij ze graag bij.

Stap 4: Verschil meten

Na enkele weken voeren wij opnieuw een conversieanalyse uit. Omdat deze ook voor de optimalisatie ronde heeft plaatsgevonden nemen we een verschil waar. Vaak zijn er meerdere optimalisatie rondes nodig voor het beste resultaat.

Onze conversie specialist aan het woord

Alles over CRO

Bij elke online ondernemer zou CRO hoog op het prioriteitenlijstje moeten staan. Een slecht converterende online onderneming maakt verlies terwijl een goed converterende online onderneming enorm veel winst maakt. Zeker bij startende online ondernemingen zien we vaak dat veranderingen worden doorgevoerd op basis van gevoel of smaak. Dit zou eigenlijk op basis van objectieve data moeten.

Hoe hoog moet mijn conversiepercentage zijn?

Het conversiepercentage wordt als volgt berekend: aantal verkopen / aantal website bezoekers * 100. In de praktijk zien we vaak dat hoe duurder een product of dienst is, hoe meer

contactmomenten

 er nodig zijn om een klant te verwerven, en dus hoe lager het conversiepercentage. Ook wordt de hoogte van een conversiepercentage sterk bepaald door: branche, concurrentie, seizoen en locatie.
Gemiddelde conversiepercentages verschillen per branche
Door conversielekken te dichten genereer je meer verkopen

Wat zijn de meest voorkomende conversielekken

Veel websites en webshops hebben te maken met dezelfde conversielekken. We maken een onderverdeling in de volgende onderwerpen: lead generation, technisch, psychologisch, vertrouwen en webdesign. Lead generation Technisch
  • Traag ladende website
  • Fouten in de website
Psychologisch
  • Verkeerde bewoordingen
  • Prijsweergave
Vertrouwen Webdesign
  • Te grote lappen tekst
  • Te generieke titels
  • Geen goede foto’s en video’s
  • Te veel afleiding 
  • Niet geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers

Is CRO iets waar ik in moet investeren?

Wanneer jouw online onderneming onvoldoende bezoekers omzet in klanten is investeren in CRO een slimme keuze. Simpelweg meer geld pompen in online marketing lost geen fundamentele website/webshop problemen op. Met behulp van CRO zorg je ervoor dat jouw online onderneming meer verkopen genereert voor hetzelfde marketingbudget. Het resultaat na één optimalisatie ronde is vaak al enorm.
CRO geeft snel resultaat

8 tips voor een beter converterende website

Er is enorm veel onderzoek gedaan naar de prijsperceptie van klanten en hoe deze te beïnvloeden is. Door onderstaande punten te verwerken zullen klanten prijzen minder duur vinden.

  • Rond prijzen niet af op hele getallen (fout: €2,00 goed: €1,99)
  • Laat de verkoopprijs in een kleiner lettertype zien
  • Haal de punt weg in hoge bedragen (fout: €17.899 goed: €17899)
  • Gebruik woorden zoals laag/weinig en vermijd woorden zoals hoog/veel in de buurt van een prijs
  • Bied betalen in termijnen aan als afreken optie
  • Toon bij goedkope producten direct de prijs, wek bij duurdere producten eerst behoefte op voor de prijs zichtbaar is
  • Maak vergelijkbare producten duurder zodat optie a de ‘beste deal” lijkt
  • Sorteer prijzen van hoog naar laag
  • Maak de hoeveelheid korting zichtbaar in euro’s of procenten
  • Bied dummy pakketten aan die duurder “ogen” en maak het pakket dat jij wil verkopen extra aantrekkelijk met teksten zoals: “Meest gekozen”
  • Haal het € teken uit de prijs
  • Vermijd woorden die aan geld gerelateerd worden zoals: kosten, prijs, betalen, afrekenen
  • Verhoog prijzen in meerdere kleine stappen in plaats van in een keer heel veel
  • In plaats van prijzen verhogen kun je ook de hoeveelheid van het product verminderen voor extra winst
  • Maak deals en kortingscodes schaars door ze te laten verlopen na een bepaalde tijd
  • Geef de kortingsprijs rechts van de originele prijs weer (fout: €3,98 €4,98 goed: €4,98 €3,98)
Er is veel onderzoek gedaan naar hoe prijzen lager ervaren worden

Het boek influence (1984) van Robert Cialdini is een soort heilige graal in de online marketing wereld. In dit boek worden de volgende 6 principes besproken hoe keuzes beïnvloed kunnen worden:

  1. Wederkerigheid
    Heb je een kop koffie van een collega gekregen? De kans is groot dat je een kopje koffie of iets anders teruggeeft. Het feit dat mensen niet graag een “schuld” uit hebben staan wordt veelvuldig gebruikt binnen de commerciële wereld. Denk hierbij aan kleine cadeautjes in kindersurprise eieren of happy meals.
  2. Consistentie
    Mensen hebben de neiging om eerder gemaakte keuzes te herhalen. Denk hierbij aan boodschappen doen bij dezelfde supermarkt of tanken bij hetzelfde tankstation terwijl ze weten dat ze elders goedkoper uit zijn.
  3. Sociale bewijskracht
    Mensen zijn kudde dieren. Wanneer jij weet dat andere tevreden zijn over een product, dienst of merk kies je daar zelf makkelijker voor. Zo lopen we een leeg restaurant voorbij en stappen we bij een druk restaurant naar binnen.
  4. Autoriteit
    Bijna iedereen volgt een advies van een dokter netjes op. Dit komt omdat wij vertrouwen op zijn kennis en kunde als dokter. Hetzelfde geldt binnen de commerciële wereld. Door jezelf te specialiseren, te kwalificeren voor keurmerken en een professioneel webdesign te hebben wek je autoriteit en vertrouwen op.
  5. Sympathie
    Mensen doen graag zaken met bedrijven die ze leuk, grappig en aardig vinden. Een bedrijf die dit perfect toepast is CoolBlue met zijn woordgrapjes. Praat tegen je klant alsof het een vriend is.
  6. Schaarste
    Wanneer er van iets weinig is stijgt de waarde ervan. Hang daarom altijd een deadline aan kortingscodes of speciale aanbiedingen. Ook kan het in sommige gevallen helpen om met wachtlijsten te werken of de voorraadstatus te laten zien.
De principes van Robert Cialdini worden veel gebruikt om keuzes te beïnvloeden

We zien vaak dat websites met de beste bedoelingen voor onnodige afleiding zorgen. Zo vinden we op een productpagina vaak linkjes die weglinken van de website of staat er generieke content die weinig met het product te maken heeft.

Wanneer je probeert om alles op te laten vallen, springt er niks echt uit
Echte conversiekillers zijn fouten in de website, vaak ook “bugs” genoemd. Denk bijvoorbeeld aan knoppen die niet werken of pagina’s die niet goed laden op mobiele telefoons. Je kunt jezelf voorstellen dat als een “toevoegen aan winkelwagen” knop niet werkt dit funest is voor het conversiepercentage. Controleer regelmatig de volledige klantreis om eventuele fouten op te sporen. Vraag ook vrienden, familie of collega’s om iets te bestellen op jouw website.
Check of je website goed wordt weergegeven op verschillende apparaten in verschillende browsers
Niet goed of traag ladende websites zijn funest voor het conversiepercentage. Met behulp van een snelle server en een lichtgewicht website gebouwd door professionals beperk je laadtijden tot een minimum. Streef naar laadtijden van minder dan 3 seconden. Langere laadtijden resulteren vaak in veel omzetverlies. Via GT metrix of Google lighthouse check je gemakkelijk de snelheid van je website.
Een snelle website zorgt ervoor dat minder bezoekers afhaken
Met een duidelijke 

Call To Action (CTA)

 help je de bezoeker bij het maken van keuzes en verduidelijk je de stappen die genomen moeten worden om de bezoeker tot klant te verwerven.
Een advertentie van T-mobile met een duidelijke CTA

Het kost mensen enorm veel moeite om tekst te lezen en te interpreteren. Door de volgende regels toe te passen verbetert de leesbaarheid van tekst enorm:

  • Gebruik korte en krachtige titels die interesse opwekken en een idee geven over de inhoud
  • Maak gebruik van bullet points
  • Houd paragrafen onder de 400 karakters en behandel maximaal één onderwerp per paragraaf
  • Lees een net geschreven tekst altijd na en verwijder woorden/zinnen die niets of weinig toevoegen
  • Laat woorden extra opvallen door ze dik, schuin of onderstreept weer te geven
  • Wissel tekst af met foto’s of video’s
De leesbaarheid van een tekst verbetert wanneer je gebruik maakt van afbeeldingen, titels, bulletpoints, etc…
Het aandeel mensen dat een mobiel apparaat gebruikt om een website te bezoeken is de laatste jaren enorm toegenomen. Anno 2023 gebruikt meer dan 60% van het website verkeer een mobiel apparaat. Ook voor Search Engine Optimization (SEO) in Google is de gebruiksvriendelijkheid op mobiel een ranking factor.
Een geoptimaliseerde landingspagina
Een niet geoptimaliseerde landingspagina

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Vorige
Volgende

Zij hebben ons al uitgedaagd

Jouw webdeveloper

Maury van den Wildenberg

Een foto van Maury met een laptop in haar hand

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Doelgroep targeting

Doelgroep targeting beschrijft welke kenmerken van klanten je gebruikt om advertenties op te richten. Denk hierbij aan kenmerken zoals: leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses, werk of hobby’s.

Lead generation

Lead generation beschrijft de wijze waarop jouw bedrijf nieuwe klanten verwerft.

Contactmomenten

Voor het verkopen van een product of dienst zijn er vaak meerdere contactmomenten nodig. Een contactmoment beschrijft elk moment waarop een potentiële klant in contact komt met jouw bedrijf. Denk hierbij aan:
– Het zien van een advertentie
– Het krijgen van een e-mail
– Iemand horen praten over jouw bedrijf
– Het zien van een merknaam of logo
– Zoekresultaten in Google

Landingspagina

Wanneer iemand de weg naar jouw website vindt via bijvoorbeeld een Google zoekopdracht of een advertentie op Facebook komt die op een landingspagina terecht. De landingspagina is dus letterlijk een pagina waar iemand op “landt”.

Retargeting campagne

Met een retargeting campagne genereer je extra contactmomenten door relevante informatie zoals een advertentie herhaaldelijk te laten zien. Een retargeting campagne wordt soms ook een remarketing campagne genoemd.

Unique Selling Point

Unique Selling Points (USP’s) beschrijven unieke punten waarom klanten bij jou zouden moeten kopen en niet bij een concurrent. Wanneer meerdere concurrenten dezelfde USP’s aanbieden is het eigenlijk geen “unique” selling point meer maar gewoon een selling point.

Call To Action

Een Call To Action (CTA) beschrijft de stap waarvan jij wil dat de klant deze neemt. Een CTA valt ook extra op in het webdesign en is typisch gericht op een conversie. Enkele voorbeelden van CTA’s zijn:
– Klikken op een link in een advertentie
– Vanuit een e-mail doorlinken naar specifieke producten
– De toevoegen aan winkelwagen knop
– Filter opties op een collectie pagina
– Een offerte aanvragen
– Een afspraak inplannen
– Iets afrekenen
– Een e-book downloaden

Abandoned cart

Met abandoned carts bedoelen we mensen die iets aan hun winkelwagen hebben toegevoegd maar niet afgerekend hebben.

Conversiepercentage

Het conversiepercentage geeft aan hoeveel procent van het totale aantal bezoekers iets koopt.

Conversiepercentage = Aantal verkopen / Aantal bezoekers * 100

Conversion Rate Optimization

Het doel van Conversion Rate Optimization (CRO) is om het conversiepercentage te verbeteren. Wanneer het conversiepercentage toeneemt, neemt het aantal verkopen toe terwijl de marketingkosten onveranderd blijven.

CRO rapport

Het CRO rapport is een individueel opgesteld rapport met hypotheses om het conversiepercentage van een website of webshop te verbeteren.

Conversieanalyse

Met behulp van een conversieanalyse doen we onderzoek naar knelpunten op een website en meten we veranderingen.

Optimalisatie ronde

Tijdens een optimalisatie ronde voeren wij een conversieanalyse uit, stellen we een CRO rapport op, voeren we verbeteringen door en meten we de resultaten.

Conversielek

Conversielekken, ook wel conversie killers genoemd, zijn knelpunten in je marketing funnel waar potentiële klanten op afhaken. Door deze knelpunten weg te halen zal het conversiepercentage toenemen.

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *