Hotjar

Met Hotjar zie jij wat een website bezoeker doet, super handig!

Hotjar is een zeer specialistische tool die op een zeer unieke wijze data verzamelt. Aan de hand van “recordings” zie je wat iemand op jouw site doet. Tevens maken wij ook “heatmaps” via Hotjar.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is Hotjar

Hotjar is een tool die wij veelvuldig gebruiken om inzicht te krijgen in bezoekgedrag op een website of webshop. De meest krachtige Hotjar tools zijn session recordings en heatmaps. Met behulp van deze tools kunnen fouten in het webdesign en andere knelpunten in de 

marketingfunnel

 opgespoord worden.
Hoe analyseren met Hotjar werkt

De voordelen van Hotjar

Stapsgewijs succesvol data verzamelen met Hotjar

Stap 1: Account opzetten

Om Hotjar te kunnen gebruiken moet er een account worden aangemaakt. Naast het invoeren van enkele basisgegevens moeten we ook het domeinnaam toekennen en een tracking pixel maken.

Stap 2: Pixel installeren & testen

Om te waarborgen dat het installeren van de pixel op de website zonder problemen verloopt maken wij gebruik van Google Tag Manager. Na installatie voeren wij altijd een test uit om er zeker van te zijn dat de pixel goed werkt.

Stap 3: Data verzameling & analyse

Vanaf nu wordt het bezoekgedrag in Hotjar geregistreerd. Afhankelijk van de hoeveelheid verkeer op je website of webshop kunnen we na enkele uren of dagen de eerste resultaten inzien. De meest waardevolle analytische tools zijn session recordings en heatmaps.

Stap 4: Optimalisaties doorvoeren

Door periodiek session recordings te bekijken en heatmaps te genereren komen we tot nieuwe inzichten. Fouten worden direct verwerkt op de live site. Voor hypotheses om het webdesign te verbeteren worden doelgerichte a/b tests ontwikkeld.

Onze dataspecialist aan het woord

Alles over Hotjar

Hotjar is een van de meest krachtige tools om op een uiterst visuele wijze het bezoekgedrag te tracken. Het werkt goed, gebruiksvriendelijk, en het basis abonnement is gratis. De verzamelde data is volledig geanonimiseerd en voldoet hiermee aan de Europese privacy regels. Hotjar heeft meerdere functies maar de meest waardevolle zijn zonder twijfel de session recordings en heatmaps.

Session recordings: zie wat de gebruiker ziet

Met session recordings kijk je letterlijk mee met de bezoeker op zijn scherm. Je ziet waar op geklikt wordt en bij welke website elementen mensen stil staan. Hotjar track in feite alle gebruikers ongeacht internetsnelheid of apparaat. Dit maakt session recordings zeer geschikt om de real-life site snelheid te testen en fouten in het webdesign op te sporen.

Met behulp van session recordings van Hotjar zie je letterlijk wat mensen doen op jouw website
Met behulp van heatmaps van Hotjar zie je waar mensen op klikken

Heatmaps: leg interactie bloot

Door heatmaps te genereren van specifieke pagina’s maak je inzichtelijk met welke delen de meeste interactie plaatsvindt. Afhankelijk van de hoeveelheid interactie verandert de kleur van violet (bijna geen interactie) tot rood (veel interactie). In Hotjar kunnen verschillende heatmaps gemaakt worden:

  • Klik heatmap: Op een klik heatmap zie je waar en hoe vaak er geklikt wordt.
  • Scroll heatmap: Op een scroll heatmap zie je het scroll gedrag van mensen

Is Hotjar iets voor mij?

Hotjar verzamelt op een unieke en visuele wijze waardevolle data. Met session recordings checken we of een website of webshop wel naar behoren werkt voor echte eindgebruikers. Heatmaps geven inzicht of het webdesign wel tot de gewenste acties leiden. Vanwege deze voordelen en lage kosten adviseren wij bijna altijd Hotjar te gebruiken.

Hotjar biedt waardevolle inzichten in het bezoekersgedrag

8 tips voor succes met Hotjar

Implementeer de Hotjar pixel enkel op pagina(‘s) die momenteel geoptimaliseerd worden. Hiermee voorkom je dat je naar de juiste recordings moet zoeken in enorme onoverzichtelijke lijsten. Op deze manier ga je ook zuinig om met het dagbudget aan recordings, op deze manier kun je nog lang genieten van een gratis basis account.

De Hotjar pixel zorgt voor extra dataverkeer. Door in Google Tag Manager het afvuren van de Hotjar pixel na de eerste interactie plaats te laten vinden voorkom je dat webpagina’s langzamer laden. Op deze manier verzamel jij Hotjar data zonder dat dit ten kosten gaat van de gebruikerservaring.

Session recordings zijn een zeer krachtige tool om te zien wat de gebruiker ziet op zijn telefoon of computerscherm. Door regelmatig de recordings te bekijken kun je zien hoe het webdesign wordt weergegeven op verschillende apparaten, met verschillende internet snelheden, en in verschillende webbrowsers. Gebruik deze informatie om het webdesign nog gebruiksvriendelijker te maken.

Met session recordings zie je letterlijk wat mensen doen op jouw website

Met behulp van heatmaps maak je de interactie die gebruikers hebben inzichtelijk. Waar een session Recording zich focust op één bezoeker richten heatmaps zich op alle bezoekers binnen een bepaalde periode. Inzicht in het scroll en klikgedrag leid vaak tot nieuwe belangrijke inzichten.

Heatmaps maken de interactie met jouw website zichtbaar

Wil je zeker weten dat de Hotjar pixel de juiste data registreert? In dit geval is het belangrijk om de pixel met behulp van Google Tag Manager te installeren. Omdat een kleine fout grote gevolgen kan hebben is het belangrijk dat dit gebeurt door iemand die weet hoe dit werkt.

Wij maken gebruik van Google Tag Manager om pixels te installeren
Hotjar is een geweldige tool om vanuit de klant inzicht te krijgen in de gebruikerservaring. Het is een perfecte aanvulling op data uit Google Analytics of andere gegevensbronnen.

Dit punt gaat voornamelijk op voor session recordings. Omdat elke recording slechts één bezoeker representeert is het belangrijk deze data met een korreltje zout te nemen. Pas wanneer je een probleem ontdekt in verschillende recordings wordt het belangrijk om hier iets mee te doen.

Een CTA beschrijft de meest belangrijke actie op een specifieke pagina. In veel gevallen leidt deze CTA tot een conversie. Met behulp van een klik heatmap en een scroll heatmap krijg je inzicht in hoe bezoekers omgaan met CTA’s. Op basis van deze informatie worden 

conversie-killers

gevonden en aanpassingen doorgevoerd om deze op te lossen.

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Previous
Next

Zij hebben ons al uitgedaagd

Het logo van het bedrijf Original South
Het logo van Dierenopvang centrum Hart van Brabant

Jouw webdeveloper

Maury van den Wildenberg

Een foto van Maury met een laptop in haar hand

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Conversie-killer

Een conversie-killer is een fout waardoor mensen niet willen of kunnen worden geconverteerd. Denk bijvoorbeeld aan een betaal knop of betaalmethodes die niet werken.

Tracking pixel

Een tracking pixel is een stukje code waarmee databronnen zoals Hotjar, Google Analytics en social media analytics data verzamelen. Deze code wordt op een website of website geïnstalleerd en waarborgt de overdacht van gegevens.

Call To Action

Een Call To Action (CTA) beschrijft de stap waarvan jij wil dat de klant deze neemt. Een CTA valt ook extra op in het webdesign en is typisch gericht op een conversie. Enkele voorbeelden van CTA’s zijn:
– Klikken op een link in een advertentie
– Vanuit een e-mail doorlinken naar specifieke producten
– De toevoegen aan winkelwagen knop
– Filter opties op een collectie pagina
– Een offerte aanvragen
– Een afspraak inplannen
– Iets afrekenen
– Een e-book downloaden

Marketing funnel

Een marketing funnel omvat alle kanalen die gebruikt worden om nieuwe klanten te verwerven en te behouden. Denk hierbij aan social media, Google, e-mail funnels en een website of webshop.

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *