Wat is Hotjar
marketingfunnel
opgespoord worden.De voordelen van Hotjar
- Uniek inzicht in bezoekgedrag
- Zie letterlijk wat de bezoeker ziet
- Analyseer Call To Action (CTA) gebruik
- Verbeter de gebruikerservaring
- Zeer gebruiksvriendelijk
Andere Data & Analytics diensten
Stapsgewijs succesvol data verzamelen met Hotjar
Stap 1: Account opzetten
Om Hotjar te kunnen gebruiken moet er een account worden aangemaakt. Naast het invoeren van enkele basisgegevens moeten we ook het domeinnaam toekennen en een tracking pixel maken.
Stap 2: Pixel installeren & testen
Om te waarborgen dat het installeren van de pixel op de website zonder problemen verloopt maken wij gebruik van Google Tag Manager. Na installatie voeren wij altijd een test uit om er zeker van te zijn dat de pixel goed werkt.
Stap 4: Optimalisaties doorvoeren
Door periodiek session recordings te bekijken en heatmaps te genereren komen we tot nieuwe inzichten. Fouten worden direct verwerkt op de live site. Voor hypotheses om het webdesign te verbeteren worden doelgerichte a/b tests ontwikkeld.
Benieuwd naar de kosten?
Onze dataspecialist aan het woord
Alles over Hotjar
Hotjar is een van de meest krachtige tools om op een uiterst visuele wijze het bezoekgedrag te tracken. Het werkt goed, gebruiksvriendelijk, en het basis abonnement is gratis. De verzamelde data is volledig geanonimiseerd en voldoet hiermee aan de Europese privacy regels. Hotjar heeft meerdere functies maar de meest waardevolle zijn zonder twijfel de session recordings en heatmaps.
Session recordings: zie wat de gebruiker ziet
Met session recordings kijk je letterlijk mee met de bezoeker op zijn scherm. Je ziet waar op geklikt wordt en bij welke website elementen mensen stil staan. Hotjar track in feite alle gebruikers ongeacht internetsnelheid of apparaat. Dit maakt session recordings zeer geschikt om de real-life site snelheid te testen en fouten in het webdesign op te sporen.
Heatmaps: leg interactie bloot
Door heatmaps te genereren van specifieke pagina’s maak je inzichtelijk met welke delen de meeste interactie plaatsvindt. Afhankelijk van de hoeveelheid interactie verandert de kleur van violet (bijna geen interactie) tot rood (veel interactie). In Hotjar kunnen verschillende heatmaps gemaakt worden:
- Klik heatmap: Op een klik heatmap zie je waar en hoe vaak er geklikt wordt.
- Scroll heatmap: Op een scroll heatmap zie je het scroll gedrag van mensen
Is Hotjar iets voor mij?
Hotjar verzamelt op een unieke en visuele wijze waardevolle data. Met session recordings checken we of een website of webshop wel naar behoren werkt voor echte eindgebruikers. Heatmaps geven inzicht of het webdesign wel tot de gewenste acties leiden. Vanwege deze voordelen en lage kosten adviseren wij bijna altijd Hotjar te gebruiken.
8 tips voor succes met Hotjar
Implementeer de pixel enkel op belangrijke pagina's
Implementeer de Hotjar pixel enkel op pagina(‘s) die momenteel geoptimaliseerd worden. Hiermee voorkom je dat je naar de juiste recordings moet zoeken in enorme onoverzichtelijke lijsten. Op deze manier ga je ook zuinig om met het dagbudget aan recordings, op deze manier kun je nog lang genieten van een gratis basis account.
Voorkom dat Hotjar je website traag maakt
Gebruik de session recordings
Session recordings zijn een zeer krachtige tool om te zien wat de gebruiker ziet op zijn telefoon of computerscherm. Door regelmatig de recordings te bekijken kun je zien hoe het webdesign wordt weergegeven op verschillende apparaten, met verschillende internet snelheden, en in verschillende webbrowsers. Gebruik deze informatie om het webdesign nog gebruiksvriendelijker te maken.
Gebruik heatmaps
Met behulp van heatmaps maak je de interactie die gebruikers hebben inzichtelijk. Waar een session Recording zich focust op één bezoeker richten heatmaps zich op alle bezoekers binnen een bepaalde periode. Inzicht in het scroll en klikgedrag leid vaak tot nieuwe belangrijke inzichten.
Laat de pixel installeren door een dataspecialist
Wil je zeker weten dat de Hotjar pixel de juiste data registreert? In dit geval is het belangrijk om de pixel met behulp van Google Tag Manager te installeren. Omdat een kleine fout grote gevolgen kan hebben is het belangrijk dat dit gebeurt door iemand die weet hoe dit werkt.
Gebruik hotjar om de gebruikerservaring te verbeteren
Maak niet te snel beslissingen
Dit punt gaat voornamelijk op voor session recordings. Omdat elke recording slechts één bezoeker representeert is het belangrijk deze data met een korreltje zout te nemen. Pas wanneer je een probleem ontdekt in verschillende recordings wordt het belangrijk om hier iets mee te doen.
Worden CTA knoppen gebruikt?
conversie-killers
gevonden en aanpassingen doorgevoerd om deze op te lossen.