Wat is Google Analytics?
De voordelen van Google Analytics
- Krijg inzicht in bezoekgedrag
- Verschillende integraties mogelijk
- Track Key Performance Indicators (KPI’s)
- Geschikt voor e-commerce
- Genereer meer verkopen
Andere Data & Analytics diensten
Stapsgewijs betrouwbare data tracking met Google Analytics
Stap 1: Wensen & doelen bepalen
Ben je al gestart met Google Analytics of beginnen we helemaal fresh? Afhankelijk van waar je nu staat, en waar je naartoe wilt bepalen we doelen en richten we het account verder in om zo efficiënt mogelijk succes te boeken.
Stap 2: Account structuur opzetten
Om Google Analytics te gebruiken moeten we een account opzetten, een domeinnaam claimen en pixel(s) installeren. Voor het goed opzetten van een account structuur is technische kennis nodig.
Stap 3: Pixels & trackers installeren
Om gebruikersdata te verzamelen op jouw website of webshop en te versturen naar Google Analytics zijn pixels en trackers nodig. Dit zijn stukjes code die op de juiste manier geïmplementeerd moeten worden. Wij maken hiervoor gebruik van een dataspecialist.
Stap 4: Data-analyse
Check, check, dubbel check! Nu een volledige account structuur staat en betrouwbare gegevensoverdracht plaatsvindt, kunnen we starten met optimaliseren. Afhankelijk van de besproken doelstellingen starten we met het verbeteren van de grootste knelpunten.
Benieuwd naar de kosten?
Onze dataspecialist aan het woord
Alles over Google Analytics
Key Performance Indicators (KPI’s)
bij. Google Analytics is een van de meest waardevolle tools in de wereld van online marketing en webdesign.Waarom is Google Analytics belangrijk?
Google Analytics is een van de meest gebruikte, betrouwbare en bekende tools om website statistieken bij te houden. Dit komt simpelweg omdat Google geen kosten in rekening brengt om deze software te gebruiken en de data zeer betrouwbaar zijn. Het is mogelijk om in Google Analytics belangrijke e-commerce statistieken zoals abandoned carts en add to carts bij te houden.
Een naadloze intergratie door een dataspecialist
Google Analytics is geen losse dienst
8 tips voor goede analyses met Google Analytics
Analyseren kun je leren
Kleinere bedrijven met een beperkt marketingbudget zijn vaak zelf verantwoordelijk voor data-analyses. In dit geval is het verstandig om eerst voldoende kennis op te doen. Dit kan door een cursus te volgen of informatie van internet af te halen. Zorg ervoor dat je bekend bent met alle KPI’s, analyse mogelijkheden en benchmark data uit jouw branche voordat je start.
Schakel een dataspecialist in
De implementatie van pixels en trackers op een webshop of website hoeft in principe maar één keer te gebeuren. Omdat een klein foutje snel gemaakt is en grote gevolgen kan hebben raden wij altijd aan hiervoor een dataspecialist in te huren.
Bedenk welke KPI's belangrijk zijn
Binnen Google Analytics kunnen enorme hoeveelheden KPI’s bijgehouden worden. Kies op basis van bepaalde doelstellingen welke KPI’s meten wat jij wilt weten. Dit klinkt heel simpel maar dat is het vaak niet in de realiteit.
Bedenk welke KPI's NIET belangrijk zijn
Wanneer je zelf data-analyses uitvoert ben je al snel geneigd om elke KPI mee te nemen in je besluiten. Door elke KPI belangrijk te vinden is de kans groot dat je jezelf een ongeluk analyseert en foute beslissingen maakt. Bepalen welke KPI’s niet belangrijk zijn is net zo belangrijk om te bepalen welke juist wel belangrijk zijn.
Ga op zoek naar benchmark data
conversiepercentage
van 0.5% veel winst boekt, heeft een meubelwinkel misschien wel een conversiepercentage van 1% nodig om break-even te spelen.
Optimaliseer Google Analytics voor e-commerce
Out of the box is Google Analytics niet geoptimaliseerd voor e-commerce. Voor e-commerce belangrijke statistieken zoals: add to carts, abandoned add to carts, add payment info, begin checkout etc… worden niet standaard bijgehouden. Om deze KPI’s wel te tracken moeten conversiedoelen worden ingesteld.
Baseer keuzes op objectieve data
Mensen maken graag keuzes op basis van een gevoel. Terwijl dit gevoel in het echte leven een goede graadmeter is, zit het bij Data Analytics voornamelijk in de weg. Moet een toevoegen aan winkelwagen knop groen of oranje zijn? Dit baseer je op objectieve data uit KPI’s, een eigen mening is hierbij niet belangrijk. Je gevoel aan de kant zetten lijkt makkelijker dan het is, zeker als je het ergens niet mee eens bent.