Google Search Console

Analyseer hoe jouw bedrijf presteert in Googles zoekresultaten.

Google Search Console is de meest betrouwbare methode om te analyseren hoe jouw bedrijf organisch presteert in Googles zoekresultaten. Deze objectieve data vormen een belangrijke basis bij SEO strategieën.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is Google Search Console

Google Search Console is een gratis webdienst van Google waar onder andere de

indexeringsstatus

, positie en zichtbaarheid in Google Search mee bijgehouden kan worden. Wij maken veelvuldig gebruik van deze tool om de

organische vindbaarheid

te verbeteren met behulp van Search Engine Optimization (SEO)
Hoe Google Search Console werkt

De voordelen van Google Search Console

Stapsgewijs beter gevonden worden in Google met behulp van Search Console

Stap 1: Opzetten account

Voor het opzetten en gebruiken van een Google Search Console account rekent Google geen kosten. In een handomdraai is een account aangevraagd en kunnen we jouw domeinnaam claimen.

Stap 2: Domeinnaam claimen

Door een domeinnaam te claimen laat je aan Google Search Console weten dat jij de rechtmatige eigenaar bent. Een domeinnaam kun je claimen op verschillende manieren. Wij kiezen er doorgaans voor om dit via de DNS gegevens te doen.

Stap 3: Data-analyse

Nu het account is opgezet en een domeinnaam geclaimd is start Google Search Console met het verzamelen van data. Afhankelijk van het bezoekverkeer kan het enkele dagen tot maanden duren voor we inzicht krijgen in de prestaties. Het is daarom verstandig om al snel met Google Search Console te starten.

Stap 4: Prestaties verbeteren

Data uit Google Search Console geven waardevolle informatie over hoe jouw website of webshop is geïndexeerd en wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Deze data gebruiken we om verbeteringen door te voeren met als doel meer organisch verkeer te genereren.

Onze dataspecialist aan het woord

Alles over Google Search Console

In de SEO wereld zijn er verschillende handige online tools beschikbaar zoals Ahrefs, Semrush of Ubersuggest. Het is echter alleen Google Search Console die zijn data ook echt uit het algoritme van Google haalt. Dit maakt data van Google Search Console zeer betrouwbaar. Daarnaast rekent Google geen kosten om deze tool te gebruiken.

Check organische posities in Google

Google Search Console heeft veel handige functies. Een van de meest waardevolle is het inzicht in positie op basis van zoekwoorden. In een overzicht zie je alle zoekwoorden staan waarmee mensen de weg naar jouw website of webshop hebben gevonden. Met behulp van SEO is het mogelijk deze posities te verbeteren en meer organisch verkeer te genereren.
Met Google Search Console kun je de organische posities in Google op een overzichtelijke manier zien
Met Google Search Console kun je onder andere zien welke externe domeinen er naar jouw site linken

Inzicht in de linkstructuur

Een ander handige tool is het inzicht in de in- en externe linkstructuur. In een handomdraai zie je welke externe domeinen naar jouw website verwijzen en naar welke pagina’s ze dit doen. Dit is een goede benchmark, want doorgaans geldt dat hoe meer 

backlinks

er zijn hoe belangrijker Google jou vindt. De interne linkstructuur geeft een overzicht van hoe er doorverwezen wordt op de site zelf. 

Analyseer (beveiligings)fouten

Google Search Console heeft een enorm arsenaal aan tools om fouten op de site op te sporen. Wanneer een fout ontdekt wordt ontvang je tevens een e-mail waardoor je snel op de hoogte bent en direct kunt handelen. Anno 2023 geeft Google Search Console inzicht in de volgende fouten:

  • Beveiligingsproblemen
  • Google penalties
  • Indexatie problemen
  • Problemen met gestructureerde gegevens
  • Problemen met de gebruiksvriendelijkheid
Google Search Console houdt je op de hoogte van eventuele beveiligingsproblemen

8 tips voor succes met Google Search Console

De CTR geeft inzicht in hoeveel procent van de mensen die zoekresultaten van jou zien ook daadwerkelijk doorklikken naar jouw site. Een hoge CTR wil zeggen dat je goed opvalt in Google’s zoekresultaten en dat mensen graag meer informatie willen hebben. Wat een goede CTR is, is sterk afhankelijk van de diensten en/of producten die je aanbiedt.

Wij begrijpen als geen ander dat jij als ondernemer soms snel moet schakelen. Nog snel even de puntjes op de i van een

landingspagina

voordat advertenties live gaan? Geen probleem! Net zoals wij een hekel hebben aan onder aan de stapel belanden en onnodig lang wachten heb jij dat waarschijnlijk ook.
Een penalty kun je krijgen wanneer je (on)bewust het algoritme van Google probeert te misleiden om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Een penalty heeft altijd een nadelig effect op hoe jouw site in de toekomst wordt weergegeven en in ernstige gevallen word je permanent van Google geband. Voor de volgende punten kun je een penalty krijgen:

Een sitemap is een soort overzicht van alle verschillende pagina’s van jouw site. Google gebruikt deze sitemap om efficiënter te kunnen crawlen. Door in Google Search Console aan te geven via welke URL de sitemap gevonden kan worden zal deze gebruikt worden.

Heb je net een nieuw blog geschreven, product online gezet of een bestaand artikel geüpdatet? In Google Search Console is het mogelijk om een nieuwe indexatie aan te vragen. Binnen no time zal Google de nieuwe content indexeren en zichtbaar maken in de zoekresultaten.

In Google Search Console kun je een aanvraag indienen om nieuwe content direct te laten indexeren

Omdat steeds meer mensen gebruik maken van een mobiele telefoon wordt een mobile first webdesign steeds belangrijker. Omdat Google streeft naar de beste gebruikerservaring zullen sites met een mobile first webdesign hoger in de zoekresultaten verschijnen.

Het is belangrijk om er voor te zorgen dat webpagina’s juist worden weergegeven op mobiele apparaten
De site vitaliteit geeft waardevolle informatie die van impact zijn op de gebruikerservaring. Google gebruikt deze informatie als rankingfactor. De volgende factoren zijn hierbij belangrijk:
  • Laadsnelheid van alle losse webpagina’s
  • Stabiliteit/verschuivingen van website elementen
  • Hoelang het duurt voordat interactie mogelijk is
GT Metrix en Google Lighthouse zijn waardevolle tools om de site vitaliteit te checken.

De in- en externe linkstructuur geeft Google informatie over hoe belangrijk de informatie op webpagina’s zijn. Wil jij bijvoorbeeld scoren op het zoekwoord ‘mangohouten tv meubel kopen’? Dan is het verstandig om hier bijvoorbeeld een speciale pagina voor in te richten met waardevolle informatie en producten. Vervolgens kan vanuit externe en interne bronnen naar deze pagina doorgelinkt worden.

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Vorige
Volgende

Zij hebben ons al uitgedaagd

Jouw webdeveloper

Maury van den Wildenberg

Een foto van Maury met een laptop in haar hand

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Spamreacties

Hoe meer backlinks jouw website heeft hoe belangrijker Google jouw site vindt. Waarom niet zelf backlinks genereren dan? Ongewenste reacties plaatsen op blogs en forums van andere en deze te voorzien van een link naar jouw website is een spamreactie.

Gedupliceerde content

Wanneer je content dupliceert zal dit altijd nadelige gevolgen hebben voor je ranking. In de volgende situaties spreken we van gedupliceerde content:

Inhoud van andere websites kopieëren 

Meerdere websites/pagina’s inrichten met dezelfde content

Content dupliceren waarbij alleen zoekwoorden zijn aangepast zoals (kantoorruimte huren Tilburg, kantoorruimte huren Eindhoven, kantoorruimte huren Amsterdam)

Verborgen tekst en links

Het verbergen van teksten of links om het algoritme te misleiden is strafbaar. Denk hierbij aan:

witte tekst te gebruiken op een witte achtergrond

tekst achter een afbeelding te plaatsen

CSS te gebruiken om tekst buiten het scherm te plaatsen

de tekengrootte van tekst in te stellen op 0

Cloaking

Wanneer je webpagina’s zo inricht dat ze andere content tonen aan zoekmachines dan aan menselijke gebruikers is er sprake van ‘cloaking’.