Wat is Google Search Console
indexeringsstatus
, positie en zichtbaarheid in Google Search mee bijgehouden kan worden. Wij maken veelvuldig gebruik van deze tool om deorganische vindbaarheid
te verbeteren met behulp van Search Engine Optimization (SEO)De voordelen van Google Search Console
- Inzicht in indexering status in Google
- Inspecteer beveiligingsproblemen
- Beoordeel gebruiksgemak op mobiel
- Vraag nieuwe indexaties aan
- Overzicht van organisch verkeer
Alle Data & Analytics diensten
Stapsgewijs beter gevonden worden in Google met behulp van Search Console
Stap 1: Opzetten account
Voor het opzetten en gebruiken van een Google Search Console account rekent Google geen kosten. In een handomdraai is een account aangevraagd en kunnen we jouw domeinnaam claimen.
Stap 2: Domeinnaam claimen
Door een domeinnaam te claimen laat je aan Google Search Console weten dat jij de rechtmatige eigenaar bent. Een domeinnaam kun je claimen op verschillende manieren. Wij kiezen er doorgaans voor om dit via de DNS gegevens te doen.
Stap 3: Data-analyse
Nu het account is opgezet en een domeinnaam geclaimd is start Google Search Console met het verzamelen van data. Afhankelijk van het bezoekverkeer kan het enkele dagen tot maanden duren voor we inzicht krijgen in de prestaties. Het is daarom verstandig om al snel met Google Search Console te starten.
Stap 4: Prestaties verbeteren
Data uit Google Search Console geven waardevolle informatie over hoe jouw website of webshop is geïndexeerd en wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Deze data gebruiken we om verbeteringen door te voeren met als doel meer organisch verkeer te genereren.
Benieuwd naar de kosten?
Onze dataspecialist aan het woord
Alles over Google Search Console
Check organische posities in Google
Inzicht in de linkstructuur
backlinks
er zijn hoe belangrijker Google jou vindt. De interne linkstructuur geeft een overzicht van hoe er doorverwezen wordt op de site zelf.Analyseer (beveiligings)fouten
Google Search Console heeft een enorm arsenaal aan tools om fouten op de site op te sporen. Wanneer een fout ontdekt wordt ontvang je tevens een e-mail waardoor je snel op de hoogte bent en direct kunt handelen. Anno 2023 geeft Google Search Console inzicht in de volgende fouten:
- Beveiligingsproblemen
- Google penalties
- Indexatie problemen
- Problemen met gestructureerde gegevens
- Problemen met de gebruiksvriendelijkheid
8 tips voor succes met Google Search Console
Begin er snel mee
De CTR geeft inzicht in hoeveel procent van de mensen die zoekresultaten van jou zien ook daadwerkelijk doorklikken naar jouw site. Een hoge CTR wil zeggen dat je goed opvalt in Google’s zoekresultaten en dat mensen graag meer informatie willen hebben. Wat een goede CTR is, is sterk afhankelijk van de diensten en/of producten die je aanbiedt.
Bekijk de Click Through Rate (CTR)
landingspagina
voordat advertenties live gaan? Geen probleem! Net zoals wij een hekel hebben aan onder aan de stapel belanden en onnodig lang wachten heb jij dat waarschijnlijk ook.
Vermijd Google penalty's
Voeg een sitemap toe
Een sitemap is een soort overzicht van alle verschillende pagina’s van jouw site. Google gebruikt deze sitemap om efficiënter te kunnen crawlen. Door in Google Search Console aan te geven via welke URL de sitemap gevonden kan worden zal deze gebruikt worden.
Laat nieuwe content direct indexeren
Heb je net een nieuw blog geschreven, product online gezet of een bestaand artikel geüpdatet? In Google Search Console is het mogelijk om een nieuwe indexatie aan te vragen. Binnen no time zal Google de nieuwe content indexeren en zichtbaar maken in de zoekresultaten.
Optimaliseer je webdesign voor mobiele gebruikers
Omdat steeds meer mensen gebruik maken van een mobiele telefoon wordt een mobile first webdesign steeds belangrijker. Omdat Google streeft naar de beste gebruikerservaring zullen sites met een mobile first webdesign hoger in de zoekresultaten verschijnen.
Check je site vitaliteit
- Laadsnelheid van alle losse webpagina’s
- Stabiliteit/verschuivingen van website elementen
- Hoelang het duurt voordat interactie mogelijk is
Controleer de linkstructuur
De in- en externe linkstructuur geeft Google informatie over hoe belangrijk de informatie op webpagina’s zijn. Wil jij bijvoorbeeld scoren op het zoekwoord ‘mangohouten tv meubel kopen’? Dan is het verstandig om hier bijvoorbeeld een speciale pagina voor in te richten met waardevolle informatie en producten. Vervolgens kan vanuit externe en interne bronnen naar deze pagina doorgelinkt worden.