Customer Journey

Verbeter de klantbeleving. Creëer meer tevreden klanten!

Door de customer journey te verbeteren blijven klanten langer klant en zijn ze tevredener. Een verbeterde publieke opinie, inzicht in de behoefte van de klant en meer omzet zijn het resultaat.

Daag je ons uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Wat is een customer journey?

Een customer journey is een representatie van de reis die een klant aflegt. Door dit visueel weer te geven is het mogelijk om de beleving van de klant te verbeteren. Afhankelijk van waar de klant zich bevindt in de customer journey kunnen behoeftes veranderen. Zo moet een 

lead

 nog overtuigd worden en kan een bestaande klant veranderen in een 

ambassadeur

.
Hoe een customer journey werkt

De voordelen van een customer journey

Op naar een succesvolle customer journey

Stap 1: Doelstellingen bepalen

Voordat we een customer journey ontwikkelen is het belangrijk om stil te staan bij wat het beoogde doel is. Dit kan bijvoorbeeld het verbeteren van de klanttevredenheid, loyaliteit of waarde zijn. Een duidelijk doel zorgt voor goede denkkaders.

Stap 2: Onderzoek en analyse

Bedrijfsactiviteiten en meningen van klanten genereren belangrijke data waarop een customer journey gebaseerd zijn. Deze informatie is te halen uit data van bestaande klanten en door gericht meningen en behoeftes van klanten te verzamelen.

Stap 3: Ontwikkeling customer journey

Op basis van gerichte doelstellingen en onderzoek maken wij een visuele representatie van het pad dat klanten bewandelen. Dit pad is verdeeld in verschillende fases. In elke fase heeft de klant andere behoeftes.

Stap 4: Inspelen op klantbehoefte

De customer journey maakt duidelijk hoe de beleving van de klant verbeterd kan worden. De volgende stap is om de theorie om te zetten in de praktijk. Bedenk doelgerichte verbeteringen om de klantervaring te optimaliseren.

Onze online marketing specialist aan het woord

Alles over customer journey’s

Een customer journey beschrijft de reis die een klant aflegt in relatie tot jouw bedrijf. Op basis van onderzoek wordt deze klantreis visueel in kaart gebracht. Dit genereert nieuwe inzichten om de klantbeleving te verbeteren. Dit resulteert doorgaans in klanten die meer kopen, blijer zijn en loyaal blijven. Een customer journey kan dus enorm waardevol zijn.

Waarom is een customer journey belangrijk?

Met behulp van een customer journey worden verbeterpunten blootgelegd. Door deze resultaten door te vertalen naar de praktijk groeit het bedrijf. Waardevollere klanten en geoptimaliseerde bedrijfsprocessen kunnen het resultaat zijn van een succesvolle toepassing van de klantreis.

Een customer journey visualiseert klantbehoeften
Zowel B2B als B2C zijn gebaat bij een customer journey

Voor wie is een customer journey geschikt?

Er zijn geen twee customer journey’s hetzelfde, dit komt omdat elk bedrijf anders is, en bij elk bedrijf de klant andere behoeftes heeft. Desalniettemin zou elk bedrijf een customer journey moeten hebben. Of je nu zaken doet met particulieren of consumenten, een customer journey is voor elk bedrijf een waardevolle tool.

Welke resultaten mag ik verwachten?

Een customer journey maakt het pad dat klanten bewandelen inzichtelijk. Dit pad is opgedeeld in fases waarbij in elke fase de behoeftes van de klant omschreven worden. Op basis hiervan kunnen veranderingen doorgevoerd worden in de praktijk met als doel de klantbeleving te verbeteren.

Een customer journey biedt waardevol inzicht

8 tips voor een succesvolle customer journey

Het doel van een customer journey is om de klantbeleving te verbeteren. Het is dus logisch om klanten zelf te vragen hoe zij dit zouden doen. Belangrijk is om alle losse meningen te bundelen en te sorteren op basis van onderwerp. Zo zie je meteen hoe zwaar een bepaald onderwerp weegt.

Touchpoints zijn momenten wanneer een klant contact heeft met jouw merk. Dit kan bijvoorbeeld via een zoekopdracht in Google zijn, een uiting op social media of een bezoek aan de winkel. Door deze touchpoints in kaart te brengen is het mogelijk om doelgericht te werken.

Waarom zou een klant voor jou moeten kiezen? Wat wil je uitstralen? Door jezelf waarom vragen te stellen kom je achter je merkboodschap. Het is belangrijk om deze ten alle tijden in het achterhoofd te houden.

Gebruik een customer journey als basis om veranderingen in de praktijk door te voeren. Doe dit stapsgewijs en begin met de makkelijkste verbeteringen die het meest opleveren.

Een klantpersona is een gedetailleerde en complexe omschrijving van jouw klanten. Denk hierbij aan demografische kenmerken, interesses, hobby’s, gebruik van social media en manieren van informatie inwinning. Door een concreet karakter te bouwen omtrent de klantpersona krijg je inzicht in jouw ideale klant.

Een ideale klant schetsen helpt bij het aanspreken van de juiste doelgroep

Touchpoints zijn contactmomenten tussen klanten en jouw merk. Nadat deze in kaart zijn gebracht is het belangrijk om deze te analyseren. Door de touchpoints relevant te maken in relatie tot de merkboodschap is het mogelijk om deze relevanter en waardevoller te maken.

Heldere doelstellingen zijn nodig om richting te bieden en resultaat meetbaar te maken. Hiervoor is het belangrijk om doelen zo concreet mogelijk te omschrijven.

Medewerkers zijn het gezicht van een bedrijf. Zij staan dagelijks in contact met klanten en weten wat er speelt. Tijdens het ontwikkelen van een customer journey kunnen zij van onschatbare waarde zijn. Ook tijdens het doorvoeren van verbeteringen als gevolg van de customer journey is het belangrijk om medewerkers nauw betrokken te houden.

Ons werk

Onze tevreden klanten aan het woord

Tim Wouters
Tim Wouters
Eigenaar Trendy Meubels
Lees verder
Sinds 2019 is Uplevel marketing altijd nauw betrokken geweest binnen onze bedrijfsvoering. Zij hebben een moderne webshop voor ons gebouwd en zijn verantwoordelijk voor ons online marketing plan. Wanneer er iets fout gaat hoef ik maar te appen of te bellen en het word meteen opgepakt.
Geert van den Wildenberg
Geert van den Wildenberg
Eigenaar Cogni Care
Lees verder
Uplevel marketing is verantwoordelijk geweest voor de transitie naar een nieuwe, moderne website. Daarnaast helpen zij ons intensief om de Duitse markt te betreden. Hele kundige mensen zijn het.
Wouter de Haas
Wouter de Haas
Eigenaar Back in Nature
Lees verder
Sinds 2021 ben ik gestart met mijn eigen personal training onderneming. Uplevel heeft voor mij een website ontwikkeld die ik zelf in beheer heb. Wat ik fijn vind is het laagdrempelige contact.
Julianne Ottenbros
Julianne Ottenbros
Eigenaar TWP Family
Lees verder
Af en toe loop ik een beetje vast met mijn social media marketing. Al meermaals hebben zij mij geholpen structuur in mijn campagnes aan te brengen en doelgerichter te adverteren.
Jessica Santori
Jessica Santori
Club Santa Rosa
Lees verder
Wij hebben Uplevel Marketing op ons resort in Lanzarote mogen ontvangen. Zij hebben voor ons een promotiefilm ontwikkeld en nieuwe fotos gemaakt om onze website te updaten.
Mattia Ordine
Mattia Ordine
Eigenaar La Tabla
Lees verder
Gedurende de corona uitbraak heeft Uplevel marketing een promotievideo over Lanzarote gemaakt. Hierin hebben zij mijn tapas restaurant in terug laten komen. Hartstikke bedankt daarvoor!
Vorige
Volgende

Zij hebben ons al uitgedaagd

Jouw marketeer

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Loyaliteit

Klant loyaliteit betekent dat klanten loyaal zijn aan jouw merk. Zij zijn niet snel geneigd gelijkwaardige producten of diensten bij een ander merk te kopen.

Lead

Een lead is iemand die interesse heeft om jouw product of dienst te kopen maar dit nog niet gedaan heeft.

Klantwaarde

De klantwaarde drukt de waarde van een klant uit in euro’s omzet voor jouw bedrijf.

Ambassadeur

Een ambassadeur is een klant die actief nieuwe leads genereert. Dit kan bijvoorbeeld via aanbevelingen bij vrienden, familie, volgers op social media of door het schrijven van een goede review.

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *