Converteer weggelopen klanten met deze 50 tips voor abandoned cart funnels

Abandoned cart e-mail funnels kosten weinig en leveren ontzettend veel op. In dit artikel leer je hoe je weggelopen klanten alsnog aanzet tot afrekenen.
Dave Verstappen
Leestijd: 16 minuten

Direct naar

80% van alle klanten die de checkout bereiken zouden moeten afrekenen. Ligt dit percentage lager in jouw webshop? Lees dan dit artikel en leer tips, tricks en conversie hacks om weggelopen klanten alsnog te converteren met een abandoned cart e-mail funnel. Een boost in het aantal verkopen is gegarandeerd.

Dit blog in het kort

 23 redenen waarom mensen niet afrekenen
 Maak de perfecte abandoned cart e-mail funnel
 17 tips voor een abandoned cart e-mail funnel
 4 succesvolle abandoned cart e-mail funnels
 6 professionele tips [BONUS]

Liever naar dit artikel luisteren?

Inhoudsopgave

Wat is een abandoned cart precies?

Stel: een bezoeker is aan het rondkijken op jouw webshop. Deze persoon bekijkt een paar producten en legt deze in zijn winkelwagen. In de echte wereld zal in principe iedereen door gaan naar de kassa om af te rekenen. In de online wereld besluit gemiddeld 69,57% om niet af te rekenen. Alle webshops hebben hier veel last van en steken er veel moeite in om deze mensen alsnog te converteren.

Gemiddeld besluit 69,57% van e-commerce klanten om producten in hun winkelwagen niet af te rekenen
Met een abandoned cart e-mail funnel genereer je extra relevante contactmomenten

Waarom een abandoned cart e-mail funnel zo succesvol is

Mensen komen niet zomaar op jouw webshop terecht en voegen ook niet zomaar producten toe aan hun winkelwagen. Deze personen zijn geïnteresseerd en actief op zoek naar jouw producten. Tevens zijn ze bekend met jouw merk, logo en webshop. Deze groep mensen noemen we

warme leads

. Een abandoned cart e-mail funnel wordt vaak ingezet om warme leads die zijn afgehaakt alsnog tot klant te verwerven.

De 23 belangrijkste redenen waarom bezoekers niet afrekenen

  • De bezoeker wil geen verzendkosten betalen of vindt deze te hoog
  • De bezoeker wil prijzen vergelijken met andere (web)winkels
  • De bezoeker oriënteert zich online om uiteindelijk in een winkel te kopen
  • De gewenste betaaloptie wordt niet aangeboden
  • De snelheid van de webshop is onvoldoende
  • De webshop heeft last van bugs of andere fouten waardoor het niet goed werkt
  • De bezoeker komt voor ongewenste en onverwachte kosten te staan
  • De bezoeker moet verplicht een account aanmaken om te kunnen bestellen
  • De webshop straalt onvoldoende vertrouwen uit
  • De bezoeker komt niet door de krediet check om achteraf of in termijnen te kunnen betalen
  • Het afreken proces is te ingewikkeld
  • De bezoeker wilde gewoon even rondkijken
  • Er wordt om te veel privégegevens gevraagd tijdens het afrekenen
  • De verzendtijden zijn te lang
  • De gewenste verzendoptie is niet beschikbaar
  • De bezoeker gaat op internet op zoek naar een kortingscode
  • De bezoeker oriënteert zich nu om later te kopen
  • De retourvoorwaarden zijn niet naar wens
  • De gebruikte creditcard is afgewezen
  • De webshop heeft een ingewikkelde navigatiestructuur waardoor mensen verdwalen
  • De prijs is te hoog
  • De User Experience (UX) is onvoldoende
  • De webshop is niet mobile friendly
69,57% Verlaat de winkelwagen zonder af te rekenen

Een abandoned cart e-mail funnel inzetten om verkopen te genereren

Met behulp van een abandoned cart e-mail funnel creëer je extra contactmomenten met als doel verkopen te genereren. De meest succesvolle funnels bestaan uit meerdere zorgvuldig samengestelde e-mails die op specifieke momenten verstuurd worden.

Een abandoned cart e-mail funnel is een essentieel onderdeel van de customer journey

17 Eisen waar de beste abandoned cart e-mail funnels aan voldoen

Niet elke abandoned cart e-mail funnel is altijd effectief. Succesvolle online ondernemers spenderen veel tijd en geld aan onderzoek om zoveel mogelijk bezoekers alsnog te converteren. Sta bij het ontwikkelen van een abandoned cart e-mail funnel stil bij de volgende 17 onderwerpen.

Met behulp van deze punten verhoog je de effectiviteit van een abandoned cart e-mail funnel

1. De beste timing & frequentie om e-mails te versturen

Hoe vaak en op welk moment van de dag de e-mail(s) verstuurd worden bepalen voor een groot deel of deze gelezen worden. Uit onderzoek blijkt dat een abandoned cart e-mail funnel met 3 e-mails het meest effectief is. Gebruik hierbij de volgende frequentie:

  • 1e e-mail: 1 uur na cart abandonment
  • 2e e-mail: na 1 dag (rond 07:00, 12:00 of 19:00)
  • 3e e-mail: na 3 dagen (rond 07:00, 12:00 of 19:00)
De tijd en frequentie waarmee je e-mails verstuurd hebben een grote impact op de open rate
Een goed onderwerp en preview laten je e-mail er tussenuit springen

2. Kies een onderwerp & preview die opvalt

Het onderwerp en de preview tekst zijn elementen die mensen in hun mailbox zien zonder dat ze de e-mail openen. Het doel van deze twee elementen is om op te vallen en relevantie op te wekken. Dit kan aan de hand van de volgende punten:

  • Maak de e-mail urgent door een bepaalde geldigheidsduur aan de inhoud te geven
  • Maak mensen nieuwsgierig door interesse op te wekken
  • Bied de ontvanger een speciale aanbieding aan
  • Personaliseer door mensen bij hun naam aan te spreken
  • Verhoog de relevantie door de naam van bekeken producten te verwerken
  • Verwerk een emoji👋🏻 in de e-mail

3. Personaliseer je e-mail

Wanneer mensen zich persoonlijk aangesproken voelen creëer je automatisch een vertrouwensband. Bij de meest succesvolle e-mail funnels hebben mensen niet in de gaten dat ze in een e-mail funnel zitten. Dit realiseer je door mensen persoonlijk aan te spreken en de inhoud af te stemmen op de bekeken producten. Personaliseer e-mails verder door ze te versturen uit naam van een medewerker en voorzie de e-mails van een portretfoto van deze persoon.

Door e-mails te personaliseren hebben mensen niet door dat ze in een geautomatiseerde funnel zitten
Door hulp te bieden aan je klant creëer je een vertrouwensband

4. Wees behulpzaam

Het is goed mogelijk dat de bezoeker het betaalproces afbrak omdat er te weinig informatie voor handen was om een goede keuze te maken. Wees behulpzaam door extra informatie te geven over de bekeken producten of bied de mogelijkheid om contact op te nemen met de klantenservice. 

5. Maak gebruik van social proof

Mensen zijn kuddedieren en volgen hierdoor graag het gedrag van andere mensen. Door de abandoned cart e-mail funnel te voorzien van klantreviews en foto’s of video’s van klanten laat je zien dat andere mensen bij jou gekocht hebben en tevreden zijn.

Mensen lezen graag ervaringen van andere mensen voordat ze iets kopen
Bedenk waarom een klant bij jou zou moeten kopen in plaats van bij de concurrent

6. Benoem Unique Selling Points (USP’s)

USP’s zijn redenen waarom iemand bij jou zou moeten kopen in plaats van bij de concurrent. Deze USP’s kunnen op productniveau of winkelniveau zijn. Probeer voor andere USP’s te kiezen dan je concurrenten. Wanneer jij dezelfde USP’s aanbiedt zijn deze namelijk niet meer “Unique”. De volgende punten zijn voorbeelden van USP’s op product en winkelniveau:

  • Gratis verzending
  • Bezorgen op afspraak
  • Met de hand gemaakt
  • 100% Natuurlijke materialen
  • 5 Werkdagen levertijd
  • 30 Dagen thuis uitproberen
  • Originele producten
  • Probeer gratis uit
  • Gemaakt van puur wol
  • Suikervrij

7. Kies een Tone of Voice die resoneert met jouw klanten

De Tone of Voice die je gebruikt in je e-mails kan een enorme impact hebben. Maak een

buyers persona

en kom erachter wie jouw ideale klant is. Denk goed na op welke manier je deze klant aanspreekt. Kinderen spreek je anders aan dan volwassenen, en een zakelijke professional noem je niet “Yo Maat!”.
Zorg ervoor dat de communicatie in lijn ligt met jouw doelgroep

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

De leesbaarheid van een tekst verbetert wanneer je gebruik maakt van afbeeldingen, titels, bulletpoints, etc...

8. Gebruik krachtige titels en overtuigende teksten

Succesvolle e-mails hebben korte krachtige titels. Deze titels vertellen in één oogopslag waar de tekst over gaat en wekken interesse op om verder te lezen. De volgende paragrafen tekst zijn bondig en informatief omschreven. Verbeter de leesbaarheid door te werken met bulletpoints of bold, itallic of underline arceringen.

9. Voorzie de e-mail van relevante media bestanden

Een krachtige e-mail is voorzien van relevante mediabestanden. Denk hierbij aan interessante visuals, productfoto’s of video’s. Door media bestanden toe te voegen verbeter je de leesbaarheid van een e-mail en breng je op een efficiëntere manier informatie over op de lezer. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden.

Media bestanden dienen de leesbaarheid en informatieoverdracht van een tekst te ondersteunen