Liever naar dit artikel luisteren?
Inhoudsopgave
Kijk, lees & klikgedrag
Met de exponentiële groei van het internet is ook de vraag naar inzicht in kijk, lees en klikgedrag toegenomen. De resultaten uit wetenschappelijk onderzoek laten zien dat:
- Mensen eerst scannen voordat ze lezen
- Woordbeelden enorm belangrijk zijn
- Er een kijkvolgorde bestaat
- Er 3 basismotivatoren voor interactie zijn
Minder lezen, meer scannen
Onderzoek laat zien dat mensen internetpagina’s eerst “scannen” om te bepalen of de inhoud relevant is. Dit scanproces duurt slechts enkele seconden. Deze webelementen worden tijdens dit scanprcoes meegnemomen:
- Titels en subtitels
- Media zoals foto’s en video’s
- Bijschriften van media bestanden
- Bullet points
- Bold Italic of underline stijlen
- Anchor teksten van URL’s
Onze hersenen bestaan uit een linker en rechter hersenhelft. Met de linker hersenhelft interpreteren we details, maken we beslissingen en kunnen we maar één ding tegelijk. Met de rechter hersenhelft creëren we een overzicht, interpreteren we beelden en bepalen we een eerste indruk. Het scanproces vindt dus voornamelijk plaats in de rechter hersenhelft.
Mensen gebruiken woordbeelden
Alle mensen maken gebruik van woordbeelden. Woordbeelden zijn simpele korte zinnen of woorden die we niet “lezen” maar aan de hand van het aantal karakters, begin en eind letters en de “vorm” herkennen als beeld. Een volwassen persoon beschikt over enkele honderden woordbeelden. Door woordbeelden op de volgende plekken te verwerken vergemakkelijk je het scanproces:
- Titels en subtitels
- Bijschriften
- Tekst in foto’s
- Bullet points
Inzicht in de kijkvolgorde
Als mensen webpagina’s bekijken doen we dit volgens een bepaalde volgorde. Met inzicht in deze volgorde is het mogelijk om de informatie die je de lezer wil meegeven doelgerichter te timen. Uit onderzoek blijken de volgende resultaten:
- Mensen bekijken eerst beelden, dan titels en pas als laatste tekst
- Grote beelden worden eerder gezien dan kleine beelden
- Warme kleuren zoals rood en oranje worden eerder gezien dan koude kleuren zoals blauw en groen
- Beelden met mensen worden eerder bekeken dan beelden met voorwerpen
- Beelden waarop mensen oogcontact maken worden beter bekeken dan beelden waarop mensen geen oogcontact maken
- Als mensen die via een beeld oogcontact maken met de lezer hetzelfde geslacht, etniciteit of leeftijd hebben worden deze beter bekeken
- Sexueel getinte beelden vallen meer op dan niet sexueel getinte beelden
- Hetgeen dat het allermeest opvalt zijn bewegende beelden
Volg gratis de marketing & webdesign videotraining
- Een webdesign dat verkoopt
- Beïnvloed klantkeuzes
- Adverteren op social media
- Word gevonden in Google
- 100% gratis no strings attached!
Motivatoren voor interactie
Uit onderzoek blijkt dat er drie basismotivatoren bestaan die mensen aanzetten tot actie. Door de inhoud van webpagina’s hierop af te stemmen vergroot je de kans om jouw product of dienst te verkopen. De basismotivatoren zijn:
- Hebzucht
- Angst
- Status
Hebzucht
- Meer resultaat bieden
- Korting geven
- Iets gratis weggeven
- Winacties
Angst
- Iets mislopen
- Te veel te moeten betalen
- Schaarste
Status
Mensen willen graag op een bepaalde manier door andere gezien worden. Door hierop in te spelen kun je rekenen op meer aandacht en actie van bezoekers.
Voorbeelden uit de praktijk
Sucessvolle bedrijven slagen er structureel in om website en webshop bezoekers te boeien en aan te zetten tot actie. We nemen Prénatal (baby speciaalzaak), Apple (electronica merk) en social media in zijn algeheel onder de loep om te kijken hoe zij ervoor zorgen dat hun webpagina’s goed bekeken worden.
Prénatal
Mensen op de foto
Door mensen af te beelden op foto’s voelen gebruikers zich meer verbonden met de inhoud. Omdat de afgebeelde personen perfect overeen komen met de doelgroep neemt de kans toe dat de inhoud beter gelezen wordt.
Oogcontact
Een baby die oogcontact maakt zorgt ervoor dat bijna iedere webshop bezoeker deze baby in de ogen aankijkt.
Kortingsacties
Kortingsacties zijn krachtige tools omdat ze schaarste creëren en de koper het gevoel geven een uitstekende deal te hebben gemaakt.
Iets gratis weggeven
Bij een kolfapparaat een gratis draagtas? Dat klinkt handig! De kans op een verkoop neemt enorm toe door iets gratis weg te geven.
Apple
Beweging
Bewegende beelden en geanimeerde website elementen vallen enorm op. Het zijn krachtige manieren om de meest belangrijke elementen te benadrukken.
Status
Omdat Apple producten duur en van hoge kwaliteit zijn hangt er een bepaalde “allure” rondom dit merk. Sommige mensen gebruiken Apple producten om aan de buitenwereld te laten zien dat ze van een hogere sociaal-economische klasse zijn.
Oogcontact
Ook Apple beeld personen af die de website bezoeker recht in de ogen aankijkt. Dit is een zeer krachtige manier om de aandacht van een bezoeker te trekken.
Social media
Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn en Pinterest zijn allemaal voorbeelden van extreem populaire sociale media. De reden waarom al deze sociale media zo populair zijn is vanwege de basismotivator: status.
Als jij iets op social media plaatst geeft het je waarschijnlijk een goed gevoel als dit resulteert in likes, positieve reacties, nieuwe volgers en deelacties. Een groot aantal volgers op sociale media die ook nog eens veel interactie met jouw berichten vertonen geven het gevoel van een hogere sociale status.
6 pro tips voor het verbeteren van je webpagina's
Mensen zijn van nature zo geprogrammeerd om de kans iets te verliezen of pijn te lijden te voorkomen. Door gebruik te maken van verliestaal speel je in op dit krachtige principe. Wat verliestaal is zal ik uitleggen aan de hand van enkele voorbeelden.
Voorbeelden verliestaal
- Schrijf je nu in en voorkom dat je geweldige deals misloopt
- Zonder deze camerafuncties loop je als fotograaf achter op de rest
Voorbeelden winsttaal
- Opzoek naar geweldige deals? Schrijf je dan nu in!
- Met deze camerafuncties maak je de beste foto’s!
Bij verliestaal wordt de nadruk gelegd op dat wat je kunt verliezen. Bij winsttaal wordt de nadruk gelegd opdat wat je kunt winnen.
Het is heel waardevol om kennissen jouw website of webshop te laten bekijken. Geef ze een specifieke opdracht gericht op het aanschaffen van jouw product of dienst. Vraag ze om hardop na te denken terwijl ze over jouw site navigeren. Het is aan te raden om met een camera het beelscherm + geluid op te nemen zodat later deze data geanalyseerd kan worden.
Zijn jouw producten of diensten duur? Met psychologische prijzen beïnvloed je de prijsperceptie van klanten. In dit artikel wordt dieper ingegaan op prijspsychologie.
De meest krachtige verkoopteksten die direct aanzetten tot actie zijn volgens deze volgorde geschreven:
- Probleem
- Oplossing
- Resultaat
- Call To Action
Probleem
Als eerst beschrijf je het probleem waar jouw klant last van heeft.
Oplossing
Daarna vertel je hoe jouw product of dienst dit probleem oplost.
Resultaat
Beschrijf dan het te verwachtte resultaat en geef een indicatie van de hoeveelheid moeite/tijd dit kost.
Call to action
Tot slot zet je de aan tot actie. Dit kan met zinnen zoals:
- Schrijf je nu in
- Nu bestellen
- Toevoegen aan winkelwagen
- Afrekenen
- Aanmelden
De 7 principes van Robert Cialdini worden gebruikt om keuzes van klanten te beïnvloeden. Bedrijven die hier succesvol in zijn zien hun omzet en winst exponentieel toenemen.
In dit artikel worden deze 7 principes tot in detail besproken en worden praktische tips gegeven voor de praktijk.
Na het lezen van dit artikel heb je geleerd hoe je ervoor zorgt dat meer mensen jouw webpagina’s lezen. In dit artikel wordt nog dieper in gegaan hoe je de leesbaarheid van verkoopteksten kunt verbeteren. Denk hierbij aan:
- Hoe lang mag een alinea zijn?
- Wat is de perfecte lengte van een titel?
Volg gratis de marketing & webdesign videotraining
- Een webdesign dat verkoopt
- Beïnvloed klantkeuzes
- Adverteren op social media
- Word gevonden in Google
- 100% gratis no strings attached!