95% van de webpagina’s wordt NIET gelezen, zo voorkom je dit

Dit artikel bundelt de resultaten uit recent wetenschappelijk onderzoek naar het kijk, lees en klikgedrag van bezoekers. Het zit vol tips om er voor te zorgen dat jouw site beter bekeken word.
Dave Verstappen
Leestijd: 8 minuten

Direct naar

Je staat er waarschijnlijk niet bij stil, maar 95% van alle content op jouw website of webshop wordt NIET gelezen. Resultaten uit onderzoek naar: eyetracking, mousetracking, facial scanning, neurologisch onderzoek, webanalytis en gebruikerstests laten zien hoe mensen webpagina’s gebruiken. Na het lezen van dit artikel heb je geleerd hoe je content maakt die mensen op emotioneel vlak boeit.

Dit blog in het kort

Maak webpagina's interessanter
Wetenschappelijke onderzoeksresultaten
Voorbeelden uit de praktijk
Veelgemaakte fouten
 6 expert tips

Liever naar dit artikel luisteren?

Inhoudsopgave

Kijk, lees & klikgedrag

Met de exponentiële groei van het internet is ook de vraag naar inzicht in kijk, lees en klikgedrag toegenomen. De resultaten uit wetenschappelijk onderzoek laten zien dat:

  • Mensen eerst scannen voordat ze lezen
  • Woordbeelden enorm belangrijk zijn
  • Er een kijkvolgorde bestaat
  • Er 3 basismotivatoren voor interactie zijn
Met inzicht in het kijk, klik en leesgedrag is het mogelijk om de focus van bezoekers te sturen

Minder lezen, meer scannen

Onderzoek laat zien dat mensen internetpagina’s eerst “scannen” om te bepalen of de inhoud relevant is. Dit scanproces duurt slechts enkele seconden. Deze webelementen worden tijdens dit scanprcoes meegnemomen:

  • Titels en subtitels
  • Media zoals foto’s en video’s
  • Bijschriften van media bestanden
  • Bullet points
  • Bold Italic of underline stijlen
  • Anchor teksten van URL’s

Onze hersenen bestaan uit een linker en rechter hersenhelft. Met de linker hersenhelft interpreteren we details, maken we beslissingen en kunnen we maar één ding tegelijk. Met de rechter hersenhelft creëren we een overzicht, interpreteren we beelden en bepalen we een eerste indruk. Het scanproces vindt dus voornamelijk plaats in de rechter hersenhelft.

Opvallende website elementen zoals foto's, titels en bullet points vinden lezers erg belangrijk

Mensen gebruiken woordbeelden

Alle mensen maken gebruik van woordbeelden. Woordbeelden zijn simpele korte zinnen of woorden die we niet “lezen” maar aan de hand van het aantal karakters, begin en eind letters en de “vorm” herkennen als beeld. Een volwassen persoon beschikt over enkele honderden woordbeelden. Door woordbeelden op de volgende plekken te verwerken vergemakkelijk je het scanproces:

  • Titels en subtitels
  • Bijschriften
  • Tekst in foto’s
  • Bullet points
De kans is groot dat je al heel snel de volledige tekst kunt lezen. Dit komt omdat je hersenen gebruik maken van woordbeelden
De volgorde waarin mensen een webpagina scannen loopt volgens een vast patroon.

Inzicht in de kijkvolgorde

Als mensen webpagina’s bekijken doen we dit volgens een bepaalde volgorde. Met inzicht in deze volgorde is het mogelijk om de informatie die je de lezer wil meegeven doelgerichter te timen. Uit onderzoek blijken de volgende resultaten:

  • Mensen bekijken eerst beelden, dan titels en pas als laatste tekst
  • Grote beelden worden eerder gezien dan kleine beelden
  • Warme kleuren zoals rood en oranje worden eerder gezien dan koude kleuren zoals blauw en groen
  • Beelden met mensen worden eerder bekeken dan beelden met voorwerpen
  • Beelden waarop mensen oogcontact maken worden beter bekeken dan beelden waarop mensen geen oogcontact maken
  • Als mensen die via een beeld oogcontact maken met de lezer hetzelfde geslacht, etniciteit of leeftijd hebben worden deze beter bekeken
  • Sexueel getinte beelden vallen meer op dan niet sexueel getinte beelden
  • Hetgeen dat het allermeest opvalt zijn bewegende beelden

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Motivatoren voor interactie

Uit onderzoek blijkt dat er drie basismotivatoren bestaan die mensen aanzetten tot actie. Door de inhoud van webpagina’s hierop af te stemmen vergroot je de kans om jouw product of dienst te verkopen. De basismotivatoren zijn:

  • Hebzucht
  • Angst
  • Status

Hebzucht

  • Meer resultaat bieden
  • Korting geven
  • Iets gratis weggeven
  • Winacties

Angst

  • Iets mislopen
  • Te veel te moeten betalen
  • Schaarste

Status
Mensen willen graag op een bepaalde manier door andere gezien worden. Door hierop in te spelen kun je rekenen op meer aandacht en actie van bezoekers.

Met een dure auto willen mensen laten zien dat ze status hebben
Prénatal, Apple en Social media zijn voorbeelden van grote bedrijven met websites die een sterke interactie vormen met hun klanten

Voorbeelden uit de praktijk

Sucessvolle bedrijven slagen er structureel in om website en webshop bezoekers te boeien en aan te zetten tot actie. We nemen Prénatal (baby speciaalzaak), Apple (electronica merk) en social media in zijn algeheel onder de loep om te kijken hoe zij ervoor zorgen dat hun webpagina’s goed bekeken worden.

Prénatal

Mensen op de foto
Door mensen af te beelden op foto’s voelen gebruikers zich meer verbonden met de inhoud. Omdat de afgebeelde personen perfect overeen komen met de doelgroep neemt de kans toe dat de inhoud beter gelezen wordt.

Oogcontact
Een baby die oogcontact maakt zorgt ervoor dat bijna iedere webshop bezoeker deze baby in de ogen aankijkt.

Kortingsacties
Kortingsacties zijn krachtige tools omdat ze schaarste creëren en de koper het gevoel geven een uitstekende deal te hebben gemaakt.

Iets gratis weggeven
Bij een kolfapparaat een gratis draagtas? Dat klinkt handig! De kans op een verkoop neemt enorm toe door iets gratis weg te geven.

Apple

Beweging
Bewegende beelden en geanimeerde website elementen vallen enorm op. Het zijn krachtige manieren om de meest belangrijke elementen te benadrukken.

Status
Omdat Apple producten duur en van hoge kwaliteit zijn hangt er een bepaalde “allure” rondom dit merk. Sommige mensen gebruiken Apple producten om aan de buitenwereld te laten zien dat ze van een hogere sociaal-economische klasse zijn.

Oogcontact
Ook Apple beeld personen af die de website bezoeker recht in de ogen aankijkt. Dit is een zeer krachtige manier om de aandacht van een bezoeker te trekken.

Social media

Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn en Pinterest zijn allemaal voorbeelden van extreem populaire sociale media. De reden waarom al deze sociale media zo populair zijn is vanwege de basismotivator: status. 

Als jij iets op social media plaatst geeft het je waarschijnlijk een goed gevoel als dit resulteert in likes, positieve reacties, nieuwe volgers en deelacties. Een groot aantal volgers op sociale media die ook nog eens veel interactie met jouw berichten vertonen geven het gevoel van een hogere sociale status.

6 pro tips voor het verbeteren van je webpagina's

Mensen zijn van nature zo geprogrammeerd om de kans iets te verliezen of pijn te lijden te voorkomen. Door gebruik te maken van verliestaal speel je in op dit krachtige principe. Wat verliestaal is zal ik uitleggen aan de hand van enkele voorbeelden.

Voorbeelden verliestaal

  • Schrijf je nu in en voorkom dat je geweldige deals misloopt
  • Zonder deze camerafuncties loop je als fotograaf achter op de rest

Voorbeelden winsttaal

  • Opzoek naar geweldige deals? Schrijf je dan nu in!
  • Met deze camerafuncties maak je de beste foto’s!

Bij verliestaal wordt de nadruk gelegd op dat wat je kunt verliezen. Bij winsttaal wordt de nadruk gelegd opdat wat je kunt winnen.

Het is heel waardevol om kennissen jouw website of webshop te laten bekijken. Geef ze een specifieke opdracht gericht op het aanschaffen van jouw product of dienst. Vraag ze om hardop na te denken terwijl ze over jouw site navigeren. Het is aan te raden om met een camera het beelscherm + geluid op te nemen zodat later deze data geanalyseerd kan worden.

Zijn jouw producten of diensten duur? Met psychologische prijzen beïnvloed je de prijsperceptie van klanten. In dit artikel wordt dieper ingegaan op prijspsychologie.

De meest krachtige verkoopteksten die direct aanzetten tot actie zijn volgens deze volgorde geschreven:

  • Probleem
  • Oplossing
  • Resultaat
  • Call To Action

Probleem

Als eerst beschrijf je het probleem waar jouw klant last van heeft.

Oplossing

Daarna vertel je hoe jouw product of dienst dit probleem oplost.

Resultaat

Beschrijf dan het te verwachtte resultaat en geef een indicatie van de hoeveelheid moeite/tijd dit kost.

Call to action

Tot slot zet je de aan tot actie. Dit kan met zinnen zoals:

  • Schrijf je nu in
  • Nu bestellen
  • Toevoegen aan winkelwagen
  • Afrekenen
  • Aanmelden

De 7 principes van Robert Cialdini worden gebruikt om keuzes van klanten te beïnvloeden. Bedrijven die hier succesvol in zijn zien hun omzet en winst exponentieel toenemen.

In dit artikel worden deze 7 principes tot in detail besproken en worden praktische tips gegeven voor de praktijk.

Na het lezen van dit artikel heb je geleerd hoe je ervoor zorgt dat meer mensen jouw webpagina’s lezen. In dit artikel wordt nog dieper in gegaan hoe je de leesbaarheid van verkoopteksten kunt verbeteren. Denk hierbij aan:

  • Hoe lang mag een alinea zijn?
  • Wat is de perfecte lengte van een titel?

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Picture of Dave Verstappen

Dave Verstappen

Online marketing strategist. Alles begint met een plan. Dave zorgt met zijn brede kennis van online marketing voor dit plan, samen met de specialistische uitwerking hiervan.
Leestijd: 8 minuten

Gerelateerde artikelen

bannerfoto blog klantinteractie en respons verbeteren
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Praktisch alle webshop en website eigenaren lopen onnodig omzet mis. Lees dit artikel en leer eenvoudig de klantinteractie te verbeteren en response drempels te verlagen om zo omzet te verhogen.
banner foto social media hacks voor bedrijven 2023
Social marketing
Laatst bijgewerkt:
Het organisch bereik van bedrijven op social media loopt enorm terug. Tegenwoordig bereik je nog geen 5% van je volgers. In dit artikel leer je hoe je dit probleem verassend simpel oplost.
Bannerfoto 95% van de webpagina’s word NIET gelezen, met deze strategieën voorkom je dit
Content creation
Laatst bijgewerkt:
Dit artikel bundelt de resultaten uit recent wetenschappelijk onderzoek naar het kijk, lees en klikgedrag van bezoekers. Het zit vol tips om er voor te zorgen dat jouw site beter bekeken word.
bannerfoto Verhoog de klantwaarde en vergroot de omzet in slechts 1 week
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Door je klantwaarde te verhogen worden kosten verlaagd, genereer je meer verkopen en verdien je meer per klant.
bannerfoto blog doelgerichte landingspaginas maken
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Een landingspagina heeft slechts één doel: een bezoeker omzetten in een betalende klant. In dit artikel leer je hoe je dit eenvoudig doet.
Bannerfoto wetenschappelijke onderzoeksresultaten SEO 2023
SEO
Laatst bijgewerkt:
Aan de hand van SEO zorg jij ervoor dat jouw website/webshop beter wordt gevonden in Google. Deze nieuwe onderzoeksresultaten laten zien hoe dit moet.

Jouw marketing specialist

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.