Met deze landingspagina verdubbel jij jouw conversiepercentage in 2023

Een landingspagina heeft slechts één doel: een bezoeker omzetten in een betalende klant. In dit artikel leer je hoe je dit eenvoudig doet.
Dave Verstappen
Leestijd: 8 minuten

Direct naar

Slecht gedesignde landingspagina's verspillen enorm veel geld en slagen er niet in om bezoekers om te zetten in betalende klanten. In dit artikel leer je doelgerichte landingspagina's te ontwikkelen. Een landingspagina vormt de verbinding tussen jouw website/webshop en klant acquisitie kanalen zoals social media marketing, Google (ads) en e-mail. Ze zijn dus enorm belangrijk om de verkoopcijfers te boosten.

Dit blog in het kort

Zo zet je landingspagina's doeltreffend in
Wetenschappelijk onderzoek naar landingspagina's
Professionele voorbeelden
Veelgemaakte fouten
 6 expert tips

 

Liever naar dit artikel luisteren?

Inhoudsopgave

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is simpelweg de pagina waar een bezoeker vanuit een externe bron zoals  Google, social media of e-mail op “landt”. Een goede landingspagina:

Een voorbeeld van onze landingspagina over het onderwerp webdevelopment

Zo is een succesvolle landingspagina opgebouwd

Jij als website of webshop eigenaar bent via de landingspagina eigenlijk “in gesprek” met een potentiële klant. Als de informatie niet aansluit bij de behoefte van de bezoeker of als de overgang niet naadloos is ontstaat er ruis. Als er teveel ruis is zal de bezoeker snel afhaken en jouw site verlaten. Om dit te voorkomen is het belangrijk in te spelen op het bezoekersgedrag.

Een succesvolle landingspagina van Trendy Meubels vormt de verbinding tussen Facebook advertentie en de webshop

Inspelen op bezoekersgedrag

In 2023 gebruiken we het internet heel anders dan 10 jaar geleden. Er is de laatste jaren veel wetenschappelijk onderzoek gedaan om het kijk, klik en leesgedrag van bezoekers in kaart te brengen. Hieronder volgen de belangrijkste punten:

Er wordt steeds minder gescrold
landingspagina’s waarbij de inhoud volledig past op één scherm scoren beter dan landingspagina’s waarbij gescrold moet worden om alle informatie te zien.

Mensen lezen steeds minder tekst
Ons brein is visueel ingesteld, het lezen van lappen tekst kost enorm veel moeite. Informatie uit afbeeldingen, video’s, titels en bulletpoints worden veel beter bekeken.

Wij kijken graag naar andere mensen
landingspagina’s met beelden van mensen scoren beter. Ook (huis)dieren doen het erg goed. Let er wel op dat afbeeldingen altijd relevant zijn.

Laat mensen naar de CTA kijken
Beeld op de landingspagina mensen of dieren af die naar de CTA kijken. Hierdoor zullen meer bezoekers overgaan tot actie.

Maak de CTA opvallend
De CTA knop moet opvallen in het design. Dit kun je doen door gebruik te maken van contrasterende kleuren, afwijkende lettertype’s, animaties of door de knop altijd in beeld te houden.

Stel de bezoeker niet voor een keuze
Keuzes maken kan stressvol zijn. landingspagina’s waarbij bezoekers kunnen kiezen uit één optie werken beter dan wanneer de bezoeker zelf moet kiezen uit verschillende opties.

Houd rekening met de huisstijl
De kleuren, lettertype’s, lay-out en beeldmerken op de landingspagina moeten in lijn liggen met de opmaak van de website/webshop.

Houd de reguliere site bereikbaar
Op een landingspagina wil je onnodige afleiding voorkomen. Toch blijkt dat er wel behoefte is dat de reguliere site gemakkelijk bereikbaar blijft. Dit kun je realiseren door een “home” knop te plaatsen.

Herhaal de headline van de externe bron
Gebruik op de landingspagina dezelfde headline als de headline van de externe bron. Door de headline te herhalen bevestig je dat de bezoeker op een relevante pagina is beland. In de meest ultieme situatie beschikt elke advertentie over een eigen landingspagina.

Voorkom onnodige afleiding
De landingspagina zou gericht moeten zijn op één specifiek doel. Overweeg elke vorm van afleiding te verwijderen. De meest logische en makkelijke volgende stap zou dieper de online marketing funnel in moeten gaan.

Bondige tekst & duidelijk aanbod
landingspagina’s met minder tekst en een duidelijk aanbod scoren beter dan landingspagina’s met veel tekst. Denk bij elk woord goed na of het iets toevoegt aan de tekst.

Het beinvloeden van bezoekgedrag is niet alleen voor e-commerce, maar ook fysieke winkels belangrijk

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Factoren die bijdragen aan succes

Je hebt al enorm veel geleerd over hoe een doelgerichte landingspagina eruitziet. Maar ik ben nog niet klaar… Door je te houden aan een specifieke basisopmaak en te werken aan vertrouwen vergroot je het succes van de landingspagina nog meer.

Basisopmaak
Als je duizenden landingspagina’s naast elkaar zou leggen zouden bepaalde gelijkenissen opvallen. Door met deze gelijkenissen rekening te houden voorkom je dat een landingspagina complex wordt en de bezoeker moet “zoeken” naar de juiste informatie. De basis lay-out van een landingspagina is alsvolgt:

  • Top navigatie met maximaal 5 knoppen (gebruik voor mobiele gebruikers een hamburger menu)
  • Links staat een relevante foto
  • Rechts een opvallende en informatieve titel
  • Onder de titel staat een subtitel
  • Onder de subtitel staat een tekstblokje met maximaal 5 zinnen. 
  • Rechtsonder staat een opvallende CTA knop

Vertrouwen

Vertrouwen = kopen wordt vaak gezegd in de wereld van online marketing. De volgende elementen wekken vertrouwen op:

  • Klantreviews
  • Keurmerken
  • Gewonnen prijzen
  • Contactmogelijkheden
  • USP’s
  • Garanties
Ook bij HelloFresh spenderen ze veel energie aan het verbeteren van landingspagina's

Veelgemaakte fouten op landingspagina's

Ondanks dat er zoveel wetenschappelijke kennis voorradig is, zijn de meeste landingspagina’s van matige kwaliteit. Ineffectieve landingspagina’s zijn een enorme verspilling van het online marketing budget dat wordt ingezet om bezoekers te trekken. De meest voorkomende fouten zijn:

  • Één landingspagina voor verschillende advertenties
  • Te veel afleiding
  • Te veel tekst
  • Een te klein lettertype
  • Te veel (tussen)stappen nodig voor een conversie
  • In formulieren wordt om te veel (privé) informatie gevraagd
  • Content sluit onvoldoende op de aanbieding aan
Ineffectieve landingspagina's komen nog veelvuldig voor

6 pro tips voor betere landingspagina's

De 7 principes van Robert Cialdini zijn een begrip in de wereld van online marketing. Ze gaan in op:

  • Wederkerigheid
  • Sympathie
  • Sociale bewijskracht (social proof)
  • Autoriteit
  • Schaarste
  • Commitment en Consistentie
  • Eenheid

Deze 7 principes worden ingezet om keuzes van mensen te beinvloeden. In dit artikel lees je alles over de 7 principes van Robert Cialdini.

Op landingspagina’s is de beschikbare ruimte enorm beperkt. Denk goed na over elk woord dat je er plaatst. In dit artikel lees je alles over converterende webteksten.

Om een landingspagina steeds doeltreffender te maken is het belangrijk om A/B testen op te zetten. In een A/B test dupliceer je de landingspagina en verander je één element, bijvoorbeeld de afbeelding of een titel. Na verloop van tijd bepaal je welke variant het best presteert. Dit proces wordt herhaald tot het gewenste resultaat is bereikt.

Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon om te surfen over het internet. De verwachting is dat dit aandeel in de toekomst alleen maar groter wordt. Het is belangrijk om landingspagina’s primair voor mobiele apparaten te ontwikkelen. Dit wordt ook wel “mobile first webdesign” genoemd.

Hoe en waar een prijs wordt weergegeven bepaalt voor een groot deel de kans op een verkoop. In dit artikel lees je alles over psychologische prijzen.

Hoe succesvol een landingspagina is hangt sterk af van hoe goed deze inspeelt op de behoefte van de bezoeker. Een goede landingspagina beantwoord de volgende vragen:

  • Welk probleem van de bezoeker lost het product of de dienst op?
  • Hoe makkelijk is het om het product of de dienst te gebruiken?
  • Welk resultaat mag worden verwacht?

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Picture of Dave Verstappen

Dave Verstappen

Online marketing strategist. Alles begint met een plan. Dave zorgt met zijn brede kennis van online marketing voor dit plan, samen met de specialistische uitwerking hiervan.
Leestijd: 8 minuten

Gerelateerde artikelen

bannerfoto blog klantinteractie en respons verbeteren
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Praktisch alle webshop en website eigenaren lopen onnodig omzet mis. Lees dit artikel en leer eenvoudig de klantinteractie te verbeteren en response drempels te verlagen om zo omzet te verhogen.
banner foto social media hacks voor bedrijven 2023
Social marketing
Laatst bijgewerkt:
Het organisch bereik van bedrijven op social media loopt enorm terug. Tegenwoordig bereik je nog geen 5% van je volgers. In dit artikel leer je hoe je dit probleem verassend simpel oplost.
Bannerfoto 95% van de webpagina’s word NIET gelezen, met deze strategieën voorkom je dit
Content creation
Laatst bijgewerkt:
Dit artikel bundelt de resultaten uit recent wetenschappelijk onderzoek naar het kijk, lees en klikgedrag van bezoekers. Het zit vol tips om er voor te zorgen dat jouw site beter bekeken word.
bannerfoto Verhoog de klantwaarde en vergroot de omzet in slechts 1 week
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Door je klantwaarde te verhogen worden kosten verlaagd, genereer je meer verkopen en verdien je meer per klant.
bannerfoto blog doelgerichte landingspaginas maken
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Een landingspagina heeft slechts één doel: een bezoeker omzetten in een betalende klant. In dit artikel leer je hoe je dit eenvoudig doet.
Bannerfoto wetenschappelijke onderzoeksresultaten SEO 2023
SEO
Laatst bijgewerkt:
Aan de hand van SEO zorg jij ervoor dat jouw website/webshop beter wordt gevonden in Google. Deze nieuwe onderzoeksresultaten laten zien hoe dit moet.

Jouw marketing specialist

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Unique Selling Points

Unique Selling Points (USP’s) beschrijven unieke punten waarom klanten bij jou zouden moeten kopen en niet bij een concurrent. Wanneer meerdere concurrenten dezelfde USP’s aanbieden is het eigenlijk geen “unique” selling point meer maar gewoon een selling point.

Call To Actions

Een Call To Action (CTA) beschrijft de stap waarvan jij wil dat de klant deze neemt. Een CTA valt ook extra op in het webdesign en is typisch gericht op een conversie. Enkele voorbeelden van CTA’s zijn:

  • Klikken op een link in een advertentie
  • Vanuit een e-mail doorlinken naar specifieke producten
  • De ‘toevoegen aan winkelwagen’ knop
  • Filter opties op een collectie pagina
  • Een offerte aanvragen
  • Een afspraak inplannen
  • Iets afrekenen
  • Een e-book downloaden

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.