Laat prijzen goedkoper “ogen” met deze 28 psychologische prijs strategieën 

Met deze psychologische prijs strategieën beïnvloed jij of de klant een prijs duur of goedkoop vindt.
Dave Verstappen
Leestijd: 15 minuten

Direct naar

Wist je dat alle grote bedrijven zoals Albert Heijn, Tesla, Coolblue en Apple op vernuftige wijze gebruik maken van psychologische prijs strategieën? Waarschijnlijk wel! Wat je misschien niet wist is dat ook jij deze strategieën gemakkelijk kunt toepassen op jouw website of webshop. In dit artikel leer je 28 strategieën om prijzen goedkoper te laten ogen en het aantal verkopen te boosten.

Dit blog in het kort

 28 krachtige strategieën voor prijspsychologie
Voorbeelden uit de praktijk
 Leer hoe ook jij hiervan profiteert
 6 expert tips 

 

Liever naar dit artikel luisteren?

Inhoudsopgave

Prijzen lager laten lijken zonder daadwerkelijk noemenswaardige kortingen te geven wordt vaak gezien als de spreekwoordelijke kers op de taart. Grote bedrijven zoals Coolblue, Apple, Jumbo en Hema maken hier op vernuftige wijze gebruik van. In dit artikel leer ik je alles over de 28 meest krachtige prijs psychologische strategieën en hoe je deze voor je eigen onderneming kunt toepassen.

Ook geschikt voor dienstverleners

Bij psychologische prijzen denken de meeste mensen al snel aan webshops. Veel van onderstaande principes zijn echter ook toepasbaar op websites van dienstverleners zoals kappers, personal trainers, timmermannen en schoonheidsspecialisten.

Door de beste optie te highlighten help je de klant met kiezen

De 28 krachtigste strategieën voor prijspsychologie

1. Laat acties na een bepaalde periode aflopen

Door een actie na een bepaalde periode af te laten lopen speel je in op het

Fear Of Missing Out (FOMO)

principe. Omdat een actie afloopt schatten consumenten de waarde van de actie ook hoger in. Je kunt een actie tijdgebonden maken door een countdown timer toe te voegen of door rekening te houden met speciale dagen of periodes in het jaar zoals:
  • Black Friday
  • Cyber Monday
  • Kerst
  • Sinterklaas
  • Pasen
  • Carnaval
  • Winter sale
  • Voorjaarsuitverkoop
  • Zomer sale
Door acties tijdgebonden te maken verhoog je de urgentie
Met behulp van charm pricing laat BCC zijn producten goedkoper ogen

2. Pas charm pricing toe

Charm pricing is een van de meest gebruikte prijspsychologische strategieën. Door een van de linker getallen met 1 te verlagen oogt een prijs al een stuk lager. Hoe meer naar links het getal is dat verminderd wordt, hoe krachtiger de uitwerking. Hier volgen enkele voorbeelden:

Originele prijs: €2,00 Charm price: €1,99

Originele prijs: €12,00 Charm price: €11,99

Originele prijs: €230,00 Charm price: €229,00

Originele prijs: €10.000,00 Charm price: €9.999,-

3. Pas innummeracy toe

Bij innummeracy worden bewust op voor het oog simpele rekensommen gebruikt om een bepaalde deal beter te laten lijken dan de andere. Welke deal lijkt jou beter:

  1. Koop 2 blikken Unox soep en ontvang 50% korting
  2. Koop 1 blik Unox soep en ontvang er 1 gratis

De meeste mensen zullen voor optie 1 kiezen. In de realiteit is het kopen van 2 producten tegen 50% korting precies hetzelfde als 1 product kopen en er 1 gratis krijgen.

Met behulp van innummeracy probeert Davitamon de klant voor hun producten te laten kiezen
Zonder een valuta teken lijken prijzen lager

4. Verwijder het valuta teken

Veel psychologische prijs strategieën richten zich erop om de consument te laten vergeten dat ze met geld betalen. Dit klinkt gek maar het werkt echt! Door het valuta teken te verwijderen vervaagt de associatie met geld.

Originele prijs: €100,00 Geoptimaliseerde prijs: 100,00

5. Laat de geadviseerde verkoopprijs zien

Veel winkeliers en online ondernemers laten vaak de adviesprijs zien. Hier wordt vervolgens een streep door getrokken met daarachter hun eigen prijs. De consument denkt hierdoor dat zij een geweldige deal kunnen scoren. In de realiteit is de adviesprijs vaak een prijs vanuit de producent die kunstmatig hoog wordt gehouden zodat resellers er een stevige korting op kunnen geven.

Door korting te geven op een geadviseerde verkoopprijs denkt de klant een goede deal te scoren
Door onnodige nullen te verwijderen wordt een prijs fysiek kleiner en oogt het goedkoper

6. Verwijder nullen

Hoe minder getallen een prijs heeft hoe lager deze oogt voor de consument. Stel: een product op jouw webshop kost €12,00. In dit geval is het beter om dit als €12,- te omschrijven. Omdat de prijsweergave letterlijk kleiner is geworden oogt het ook goedkoper.

7. Een hoge prijs staat voor een hoge kwaliteit

Consumenten denken vaak dat producten of diensten met een hoge prijs kwalitatief beter zijn. In de realiteit is dit vaak niet zo. Is wasverzachter van Robijn ook echt beter dan van OMO? Wie zal het zeggen… In de realiteit is de productent in beide gevallen Unilever en is de kans groot dat beide producten uit dezelfde fabriek komen. Ook voor sieraden en parfum geldt hetzelfde principe, consumenten kopen een emotie. Hoe duurder het product is hoe hoger de waargenomen kwaliteit.

Van een hoge prijs verwacht de consument ook een hoge kwaliteit
Door de prijs in een kleiner lettertype weer te geven oogt deze lager

8. Maak de prijs letterlijk “kleiner”

De fysieke grootte en lettertype dikte van een prijs zegt iets over hoe duur consumenten de prijs vinden. Prijzen in een groot en vet lettertypen worden hoger ervaren dan prijzen in een klein en dun lettertype. Wil je dat consumenten een hoge prijs als minder duur ervaren? Maak het lettertype dan kleiner en dunner.

9. Haal de . weg uit bedragen hoger dan €1.000,-

In Nederland gebruiken we een punt om duizendtallen van elkaar te scheiden. Het voordeel is dat hiermee optisch beter zichtbaar is om welk bedrag het gaat. 1.000.000 is namelijk duidelijker dan 1000000. Bedrijven die dure producten verkopen halen vaak de “punt” uit de prijs om de simpele reden dat deze dan lager oogt.

Door de punt weg te halen probeert T-mobile de toestel kosten lager te laten lijken
Tesla geeft de prijs van een auto specifiek weer waardoor deze lager lijkt

10. Geef hoge bedragen specifiek weer

Stel je verkoopt een dienst of product voor €20.000,-. Dit is enorm veel geld. Hoe maak je deze prijs aantrekkelijker voor de consument? Juist, door deze specifiek weer te geven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je dienst of product beter verkoopt als je hier €20.187 voor vraagt. Dit principe passen bedrijven in de autobranche vaak toe.

11. Gebruik kleine woorden in de buurt van de prijs

Door woorden zoals: klein, laag, weinig, of minder in de buurt van een prijs te gebruiken gaan consumenten de prijs ook letterlijk minder duur vinden. Wil je een bepaalde

Unique Selling Point (USP)

in de buurt van een prijs toelichten? Dan is het slim om hier verkleinende woorden in te gebruiken.
Door verkleinende woorden te gebruiken in de buurt van een prijs, oogt deze lager
Door de termijnprijs te laten zien wordt de aanschaf toegankelijker

12. Laat de termijn prijs zien in de buurt van de verkoopprijs

Verkoop jij producten of diensten waarbij de consument de optie heeft om in termijnen te betalen?Het is dan verstandig om dit veel lagere termijnbedrag in de buurt van de prijs te laten zien. Consumenten gaan het product goedkoper vinden omdat ze dit lagere bedrag (on)bewust gezien hebben.

13. Laat de prijs op het juiste moment zien

Het is niet alleen belangrijk “hoe” je de prijs laat zien maar ook “wanneer”. Bij goedkope producten zoals een pak melk, brood, tijdschriften of kaarsen denken consumenten niet echt na over hun aankoop. In dit geval is het verstandig om direct de prijs te laten zien. 

Wanneer je luxe producten of diensten verkoopt is het beter om de consument eerst te overtuigen van de waarde hiervan. E-mail funnels, langere webpagina’s en video’s zijn goede voorbeelden hoe je behoefte kunt opwekken. Laat de prijs pas zien wanneer er voldoende behoefte opgewekt is

Laat bij goedkope producten direct de prijs zien en wek bij duurdere producten eerst behoefte op

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Door een bepaalde actie gefaseerd te beëindigen creëer je FOMO

14. Steadily Decreasing Discounting

Bij steadily decreasing discounting wordt een kortingsprijs gefaseerd teruggebracht naar de originele prijs. Deze tactiek is zeer effectief vanwege het hoge FOMO effect. Consumenten zullen minder lang nadenken over hun aankoop omdat ze bang zijn de boot te missen en een hogere prijs te moeten betalen.

15. Toon gelijkwaardige producten met een hogere prijs

Het is vaak een slimme keuze om gelijkwaardige producten met een “hogere” prijs te tonen. De consument bekijkt deze producten, en kan geen noemenswaardige reden bedenken wat de hogere prijs rechtvaardigt. De kans is groot dat de consument het product met de lagere prijs koopt omdat dit de beste deal lijkt te zijn.

Door duurdere producten te tonen die niet noemenswaardig verschillen beïnvloed je de keuze van de klant
Door hoge getallen te laten zien in de buurt van de prijs oogt de prijs zelf goedkoper

16. Laat hoge getallen zien in de buurt van de prijs

Hoe mensen prijzen zien is te beïnvloeden door andere (hogere) getallen te laten zien in de buurt van de prijs. Dit principe wordt “anchoring” genoemd. Er zijn verschillende manieren om dit te realiseren, veel bedrijven doen dit door statistieken zoals: aantal reviews, aantal keer verkocht of aantal keer bekeken te laten zien.

17. Sorteer producten van duur naar goedkoop

Wanneer producten standaard gesorteerd staan van een hoge prijs naar een lage neemt de kans op een verkoop toe. De exacte reden hierachter is onbekend maar heeft waarschijnlijk te maken met hetzelfde anchoring principe uit punt 16.

Door producten van duur naar goedkoop te sorteren leg je de lat wanneer iets duur vinden hoger
Door de kortingsprijs een constaterende kleur te geven valt deze beter op

18. Laat kortingen visueel opvallen

Door extra contrast te geven aan de kortingsprijs laat je deze extra in het oog springen. Dit kan bijvoorbeeld door de prijs een afwijkend, groter of dikker lettertype te geven of de kleur aan te passen. 

19. Bied extra dummie opties aan

Wanneer je software, abonnementen of (online) diensten verkoopt is het slim om de consument te laten kiezen uit 3 opties. Optie 1 is dermate beperkt dat de consument het product enkel beperkt kan ervaren. Optie 2 is de optie die jij graag wil verkopen tegen een prijs die voor jou winstgevend is. Optie 3 is een stuk hoger geprijsd en is niet noemenswaardig beter dan optie 2. De consument zal al snel uitkomen bij optie 2, precies de keuze die jij wil dat ze maken.

Met behulp van dummie opties kun je de keuze van de klant beïnvloeden
Door gerelateerde producten te bundelen verhoog je de orderwaarde

20. Geef op gebundelde producten een beetje korting

Door op gebundelde producten een klein beetje korting te geven is de kans groter dat je in één order meerdere producten verkoopt. Hierdoor nemen de marketingkosten per verkocht product af en genereer je meer verkopen.

21. Vermijd woorden die relateren aan geld

Geld uitgeven is iets wat “pijn” doet. Door woorden die met geld te maken hebben anders te formulieren verlaag je de drempel om af te rekenen. Woorden die je beter kunt vermijden:

  • Afrekenen
  • Betalen
  • Kosten
  • Uitgave
  • Prijs
  • Kopen

Woorden die je beter kunt gebruiken:

  • Bestelling plaatsen
  • Bestellen
  • Balans
  • Totaal
  • In winkelwagen plaatsen
Door woorden gerelateerd aan geld te vermijden verlaag je de drempel om te kopen
Door prijzen in meerdere kleine stapjes te verhogen zal de prijsverhoging minder snel opvallen bij de consument

22. Verhoog de prijs in meerdere kleine stapjes

Prijzen verhogen is iets wat in de loop der tijd onvermijdelijk wordt. Het is belangrijk om prijzen zo te verhogen dat de consument dit niet in de gaten heeft. Dit wordt het “just noticeable difference” genoemd. Dit principe beschrijft geen feitelijke structuur die aangehouden kan worden. Het gaat erom dat prijsverhogingen in stapjes worden doorgevoerd zodat ze niet opvallen bij de consument.

23. Verminder de hoeveelheid maar houd de prijs hetzelfde

Een andere effectieve strategie om prijzen te verhogen is door de prijs hetzelfde te houden maar de hoeveelheid te verminderen. Dit zien we bijvoorbeeld vaak bij supermarkten.

Een goede manier om de winstmarge te verhogen is om de hoeveelheid product te verminderen en de prijs hetzelfde te houden
Een actie met een specifieke reden wekt FOMO op

24. Geef een reden waarom iets afgeprijsd is

Door een reden te geven aan een bepaalde korting wek je de illusie dat deze tijdelijk is. Hiermee wek je urgentie en een FOMO gevoel op bij de consument. Deze zal vervolgens minder goed nadenken en sneller over gaan tot kopen.

25. Houd kortingen simpel en clean

Door kortingen in € of % weer te geven in afgeronde getallen lijken ze hoger.

Voorbeeld procentuele kortingen: 10%, 20%, 25%, 30% etc…

Voorbeeld geldkortingen: €10,- €25,- €50,- €100 etc…

ANWB houdt kortingen clean en simpel
Wanneer consumenten salaris hebben gekregen, hebben zij ook meer te besteden

26. Sta vooraan wanneer mensen salaris hebben gekregen

Wanneer mensen salaris hebben gekregen wordt er meer geld uitgegeven. In Nederland krijgen de meeste mensen rond de 25e salaris. In de realiteit doen veel consumenten onderzoek in de week vóór ze salaris ontvangen, vervolgens wordt er gekocht in de week nadat het salaris ontvangen is. Overweeg om in deze periode meer uit te geven aan online marketing.

27. Geef de originele prijs links en de kortingsprijs rechts weer

Wanneer een product of dienst met korting verkocht wordt is het slim om de originele (hogere)prijs links en de kortingsprijs rechts weer te geven. Door de hogere prijs eerst te laten zien zal de consument de deal nog beter vinden. 

Geef de originele prijs links van de kortingsprijs weer
Door bonuspunten uit te delen creëer je loyale klanten

28. Deel bonuspunten uit

Wanneer je producten verkoopt waarbij veel herhaalaankopen plaatsvinden is het verstandig om met een bonussysteem te werken. Bij een aankoop ontvangt de klant een x aantal bonuspunten die op termijn verzilverd kunnen worden voor korting of gratis producten. Hiermee bouw je klantloyaliteit op. Door deze bonuspunten beperkt houdbaar te maken wek je tevens extra urgentie op en zal de consument sneller een aankoop plaatsen.

Psychologische prijzen & (online) marketing

De verkoop psychologische principes uit dit artikel gaan verder dan conversiegerichte websites en webshops. Met deze kennis is het mogelijk om converterende verkoopteksten te schrijven die bruikbaar zijn in een complete online marketing strategie.

Een customer journey beschrijft de reis die jouw klant aflegt

De vertaling naar de praktijk

In dit artikel heb je enorm veel praktisch toepasbare strategieën geleerd om prijzen effectiever weer te geven. Elk groot merk van Apple tot Zalando maakt hier gebruik van, en vanaf nu kun jij het ook! Je staat vast en zeker te popelen om direct veranderingen door te voeren. Wacht nog heel even! Onderstaande tips gaan je zeker helpen bij een soepele implementatie.

Breng de geleerde theorie in de praktijk

6 extra pro tips voor effectievere prijzen

De kans is groot dat andere bedrijven soortgelijke diensten of producten aanbieden. Maak een lijstje van de meest succesvolle concurrenten en analyseer hun website of webshop. Welke vormen van prijspsychologie passen zij toe? De kans is groot dat de principes die zij toepassen ook effectief zijn in hun branche.

Door concurrenten te analyseren leer jij hoe je het zelf beter kan doen

Soms zien we in de praktijk dat overenthousiaste ondernemers een kermisattractie van hun website/webshop maken. Besef dat dit vaak averechts werkt. Het meeste bereik je door enkele psychologische prijs strategieën subtiel door te voeren.

Wanneer een website teveel afleiding heeft kan deze onbetrouwbaar overkomen

Van een complete online marketing funnel is het stukje prijspsychologie slechts een klein onderdeel. Als een website of webshop erg traag is of niet goed functioneert zal psychologische prijsstelling weinig verschil maken.

Prijspsychologie is maar een klein onderdeel van de gehele marketing funnel

In dit artikel hebben we 28 psychologische prijs strategieën besproken. Dit zijn er enorm veel en het is niet verstandig om ze allemaal toe te passen. Maak op basis van kennis van de markt en je klanten een keuze en test dit een periode uit.

Probeer niet alle 28 strategieën toe te voegen maar kies enkel de voor jou meest toepasbare

Prijspsychologie is een vorm van Conversion Rate Optimization (CRO). Vaak is het verstandig om professionals in te huren die jou daarbij helpen. Een CRO specialist helpt dure fouten voorkomen en zorgt voor een perfecte implementatie. Ook wij kunnen je hierbij helpen.

Wil je hier toch zelf mee aan de slag? Dan is het aan te raden je te verdiepen in verkooppsychologie. Er zijn online genoeg boeken, cursussen en opleidingen te vinden die hier specifiek op in gaan. Het is een erg interessant vakgebied en ik sta regelmatig versteld van uitkomsten van nieuwe onderzoeken en hoe goed menselijke keuzes te beïnvloeden zijn.

Door meer te leren over verkooppsychologie blijf je concurrenten voor

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Picture of Dave Verstappen

Dave Verstappen

Online marketing strategist. Alles begint met een plan. Dave zorgt met zijn brede kennis van online marketing voor dit plan, samen met de specialistische uitwerking hiervan.
Leestijd: 15 minuten

Gerelateerde artikelen

bannerfoto blog klantinteractie en respons verbeteren
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Praktisch alle webshop en website eigenaren lopen onnodig omzet mis. Lees dit artikel en leer eenvoudig de klantinteractie te verbeteren en response drempels te verlagen om zo omzet te verhogen.
banner foto social media hacks voor bedrijven 2023
Social marketing
Laatst bijgewerkt:
Het organisch bereik van bedrijven op social media loopt enorm terug. Tegenwoordig bereik je nog geen 5% van je volgers. In dit artikel leer je hoe je dit probleem verassend simpel oplost.
Bannerfoto 95% van de webpagina’s word NIET gelezen, met deze strategieën voorkom je dit
Content creation
Laatst bijgewerkt:
Dit artikel bundelt de resultaten uit recent wetenschappelijk onderzoek naar het kijk, lees en klikgedrag van bezoekers. Het zit vol tips om er voor te zorgen dat jouw site beter bekeken word.
bannerfoto Verhoog de klantwaarde en vergroot de omzet in slechts 1 week
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Door je klantwaarde te verhogen worden kosten verlaagd, genereer je meer verkopen en verdien je meer per klant.
bannerfoto blog doelgerichte landingspaginas maken
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Een landingspagina heeft slechts één doel: een bezoeker omzetten in een betalende klant. In dit artikel leer je hoe je dit eenvoudig doet.
Bannerfoto wetenschappelijke onderzoeksresultaten SEO 2023
SEO
Laatst bijgewerkt:
Aan de hand van SEO zorg jij ervoor dat jouw website/webshop beter wordt gevonden in Google. Deze nieuwe onderzoeksresultaten laten zien hoe dit moet.

Jouw marketing specialist

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Unique Selling Point

Een Unique Selling Point (USP) is een rede voor de klant om bij jou te kopen in plaats van bij de concurrent. Het idee achter een USP is dat deze “Unique” is. Heb je dezelfde USP’s als je directe concurrenten? Dan zijn dit dus eigenlijk helemaal geen USP’s.

Conversiepercentage

Het conversiepercentage (ook conversie% genoemd) is een procentuele waarde van het aantal klanten versus het aantal bezoekers. E-commerce bedrijven gebruiken het conversiepercentage om resultaten concreet te maken.

Formule: Conversiepercentage = aantal conversies / aantal bezoekers * 100

Fear of Missing Out

Fear Of Missing out (FOMO) is een vorm van sociale angst of bezorgdheid om iets mis te lopen.

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.