Liever naar dit artikel luisteren?
Inhoudsopgave
Prijzen lager laten lijken zonder daadwerkelijk noemenswaardige kortingen te geven wordt vaak gezien als de spreekwoordelijke kers op de taart. Grote bedrijven zoals Coolblue, Apple, Jumbo en Hema maken hier op vernuftige wijze gebruik van. In dit artikel leer ik je alles over de 28 meest krachtige prijs psychologische strategieën en hoe je deze voor je eigen onderneming kunt toepassen.
De 28 krachtigste strategieën voor prijspsychologie
1. Laat acties na een bepaalde periode aflopen
Fear Of Missing Out (FOMO)
principe. Omdat een actie afloopt schatten consumenten de waarde van de actie ook hoger in. Je kunt een actie tijdgebonden maken door een countdown timer toe te voegen of door rekening te houden met speciale dagen of periodes in het jaar zoals:- Black Friday
- Cyber Monday
- Kerst
- Sinterklaas
- Pasen
- Carnaval
- Winter sale
- Voorjaarsuitverkoop
- Zomer sale
2. Pas charm pricing toe
Charm pricing is een van de meest gebruikte prijspsychologische strategieën. Door een van de linker getallen met 1 te verlagen oogt een prijs al een stuk lager. Hoe meer naar links het getal is dat verminderd wordt, hoe krachtiger de uitwerking. Hier volgen enkele voorbeelden:
Originele prijs: €2,00 Charm price: €1,99
Originele prijs: €12,00 Charm price: €11,99
Originele prijs: €230,00 Charm price: €229,00
Originele prijs: €10.000,00 Charm price: €9.999,-
3. Pas innummeracy toe
Bij innummeracy worden bewust op voor het oog simpele rekensommen gebruikt om een bepaalde deal beter te laten lijken dan de andere. Welke deal lijkt jou beter:
- Koop 2 blikken Unox soep en ontvang 50% korting
- Koop 1 blik Unox soep en ontvang er 1 gratis
De meeste mensen zullen voor optie 1 kiezen. In de realiteit is het kopen van 2 producten tegen 50% korting precies hetzelfde als 1 product kopen en er 1 gratis krijgen.
4. Verwijder het valuta teken
Veel psychologische prijs strategieën richten zich erop om de consument te laten vergeten dat ze met geld betalen. Dit klinkt gek maar het werkt echt! Door het valuta teken te verwijderen vervaagt de associatie met geld.
Originele prijs: €100,00 Geoptimaliseerde prijs: 100,00
5. Laat de geadviseerde verkoopprijs zien
Veel winkeliers en online ondernemers laten vaak de adviesprijs zien. Hier wordt vervolgens een streep door getrokken met daarachter hun eigen prijs. De consument denkt hierdoor dat zij een geweldige deal kunnen scoren. In de realiteit is de adviesprijs vaak een prijs vanuit de producent die kunstmatig hoog wordt gehouden zodat resellers er een stevige korting op kunnen geven.
6. Verwijder nullen
Hoe minder getallen een prijs heeft hoe lager deze oogt voor de consument. Stel: een product op jouw webshop kost €12,00. In dit geval is het beter om dit als €12,- te omschrijven. Omdat de prijsweergave letterlijk kleiner is geworden oogt het ook goedkoper.
7. Een hoge prijs staat voor een hoge kwaliteit
Consumenten denken vaak dat producten of diensten met een hoge prijs kwalitatief beter zijn. In de realiteit is dit vaak niet zo. Is wasverzachter van Robijn ook echt beter dan van OMO? Wie zal het zeggen… In de realiteit is de productent in beide gevallen Unilever en is de kans groot dat beide producten uit dezelfde fabriek komen. Ook voor sieraden en parfum geldt hetzelfde principe, consumenten kopen een emotie. Hoe duurder het product is hoe hoger de waargenomen kwaliteit.
8. Maak de prijs letterlijk “kleiner”
De fysieke grootte en lettertype dikte van een prijs zegt iets over hoe duur consumenten de prijs vinden. Prijzen in een groot en vet lettertypen worden hoger ervaren dan prijzen in een klein en dun lettertype. Wil je dat consumenten een hoge prijs als minder duur ervaren? Maak het lettertype dan kleiner en dunner.
9. Haal de . weg uit bedragen hoger dan €1.000,-
In Nederland gebruiken we een punt om duizendtallen van elkaar te scheiden. Het voordeel is dat hiermee optisch beter zichtbaar is om welk bedrag het gaat. 1.000.000 is namelijk duidelijker dan 1000000. Bedrijven die dure producten verkopen halen vaak de “punt” uit de prijs om de simpele reden dat deze dan lager oogt.
10. Geef hoge bedragen specifiek weer
Stel je verkoopt een dienst of product voor €20.000,-. Dit is enorm veel geld. Hoe maak je deze prijs aantrekkelijker voor de consument? Juist, door deze specifiek weer te geven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je dienst of product beter verkoopt als je hier €20.187 voor vraagt. Dit principe passen bedrijven in de autobranche vaak toe.
11. Gebruik kleine woorden in de buurt van de prijs
Unique Selling Point (USP)
in de buurt van een prijs toelichten? Dan is het slim om hier verkleinende woorden in te gebruiken.12. Laat de termijn prijs zien in de buurt van de verkoopprijs
Verkoop jij producten of diensten waarbij de consument de optie heeft om in termijnen te betalen?Het is dan verstandig om dit veel lagere termijnbedrag in de buurt van de prijs te laten zien. Consumenten gaan het product goedkoper vinden omdat ze dit lagere bedrag (on)bewust gezien hebben.
13. Laat de prijs op het juiste moment zien
Het is niet alleen belangrijk “hoe” je de prijs laat zien maar ook “wanneer”. Bij goedkope producten zoals een pak melk, brood, tijdschriften of kaarsen denken consumenten niet echt na over hun aankoop. In dit geval is het verstandig om direct de prijs te laten zien.
Wanneer je luxe producten of diensten verkoopt is het beter om de consument eerst te overtuigen van de waarde hiervan. E-mail funnels, langere webpagina’s en video’s zijn goede voorbeelden hoe je behoefte kunt opwekken. Laat de prijs pas zien wanneer er voldoende behoefte opgewekt is
Volg gratis de marketing & webdesign videotraining
- Een webdesign dat verkoopt
- Beïnvloed klantkeuzes
- Adverteren op social media
- Word gevonden in Google
- 100% gratis no strings attached!
14. Steadily Decreasing Discounting
Bij steadily decreasing discounting wordt een kortingsprijs gefaseerd teruggebracht naar de originele prijs. Deze tactiek is zeer effectief vanwege het hoge FOMO effect. Consumenten zullen minder lang nadenken over hun aankoop omdat ze bang zijn de boot te missen en een hogere prijs te moeten betalen.
15. Toon gelijkwaardige producten met een hogere prijs
Het is vaak een slimme keuze om gelijkwaardige producten met een “hogere” prijs te tonen. De consument bekijkt deze producten, en kan geen noemenswaardige reden bedenken wat de hogere prijs rechtvaardigt. De kans is groot dat de consument het product met de lagere prijs koopt omdat dit de beste deal lijkt te zijn.
16. Laat hoge getallen zien in de buurt van de prijs
Hoe mensen prijzen zien is te beïnvloeden door andere (hogere) getallen te laten zien in de buurt van de prijs. Dit principe wordt “anchoring” genoemd. Er zijn verschillende manieren om dit te realiseren, veel bedrijven doen dit door statistieken zoals: aantal reviews, aantal keer verkocht of aantal keer bekeken te laten zien.
17. Sorteer producten van duur naar goedkoop
Wanneer producten standaard gesorteerd staan van een hoge prijs naar een lage neemt de kans op een verkoop toe. De exacte reden hierachter is onbekend maar heeft waarschijnlijk te maken met hetzelfde anchoring principe uit punt 16.
18. Laat kortingen visueel opvallen
Door extra contrast te geven aan de kortingsprijs laat je deze extra in het oog springen. Dit kan bijvoorbeeld door de prijs een afwijkend, groter of dikker lettertype te geven of de kleur aan te passen.
19. Bied extra dummie opties aan
Wanneer je software, abonnementen of (online) diensten verkoopt is het slim om de consument te laten kiezen uit 3 opties. Optie 1 is dermate beperkt dat de consument het product enkel beperkt kan ervaren. Optie 2 is de optie die jij graag wil verkopen tegen een prijs die voor jou winstgevend is. Optie 3 is een stuk hoger geprijsd en is niet noemenswaardig beter dan optie 2. De consument zal al snel uitkomen bij optie 2, precies de keuze die jij wil dat ze maken.
20. Geef op gebundelde producten een beetje korting
Door op gebundelde producten een klein beetje korting te geven is de kans groter dat je in één order meerdere producten verkoopt. Hierdoor nemen de marketingkosten per verkocht product af en genereer je meer verkopen.
21. Vermijd woorden die relateren aan geld
Geld uitgeven is iets wat “pijn” doet. Door woorden die met geld te maken hebben anders te formulieren verlaag je de drempel om af te rekenen. Woorden die je beter kunt vermijden:
- Afrekenen
- Betalen
- Kosten
- Uitgave
- Prijs
- Kopen
Woorden die je beter kunt gebruiken:
- Bestelling plaatsen
- Bestellen
- Balans
- Totaal
- In winkelwagen plaatsen
22. Verhoog de prijs in meerdere kleine stapjes
Prijzen verhogen is iets wat in de loop der tijd onvermijdelijk wordt. Het is belangrijk om prijzen zo te verhogen dat de consument dit niet in de gaten heeft. Dit wordt het “just noticeable difference” genoemd. Dit principe beschrijft geen feitelijke structuur die aangehouden kan worden. Het gaat erom dat prijsverhogingen in stapjes worden doorgevoerd zodat ze niet opvallen bij de consument.
23. Verminder de hoeveelheid maar houd de prijs hetzelfde
Een andere effectieve strategie om prijzen te verhogen is door de prijs hetzelfde te houden maar de hoeveelheid te verminderen. Dit zien we bijvoorbeeld vaak bij supermarkten.
24. Geef een reden waarom iets afgeprijsd is
Door een reden te geven aan een bepaalde korting wek je de illusie dat deze tijdelijk is. Hiermee wek je urgentie en een FOMO gevoel op bij de consument. Deze zal vervolgens minder goed nadenken en sneller over gaan tot kopen.
25. Houd kortingen simpel en clean
Door kortingen in € of % weer te geven in afgeronde getallen lijken ze hoger.
Voorbeeld procentuele kortingen: 10%, 20%, 25%, 30% etc…
Voorbeeld geldkortingen: €10,- €25,- €50,- €100 etc…
26. Sta vooraan wanneer mensen salaris hebben gekregen
Wanneer mensen salaris hebben gekregen wordt er meer geld uitgegeven. In Nederland krijgen de meeste mensen rond de 25e salaris. In de realiteit doen veel consumenten onderzoek in de week vóór ze salaris ontvangen, vervolgens wordt er gekocht in de week nadat het salaris ontvangen is. Overweeg om in deze periode meer uit te geven aan online marketing.
27. Geef de originele prijs links en de kortingsprijs rechts weer
Wanneer een product of dienst met korting verkocht wordt is het slim om de originele (hogere)prijs links en de kortingsprijs rechts weer te geven. Door de hogere prijs eerst te laten zien zal de consument de deal nog beter vinden.
28. Deel bonuspunten uit
Wanneer je producten verkoopt waarbij veel herhaalaankopen plaatsvinden is het verstandig om met een bonussysteem te werken. Bij een aankoop ontvangt de klant een x aantal bonuspunten die op termijn verzilverd kunnen worden voor korting of gratis producten. Hiermee bouw je klantloyaliteit op. Door deze bonuspunten beperkt houdbaar te maken wek je tevens extra urgentie op en zal de consument sneller een aankoop plaatsen.