Jouw bedrijf wordt beter zichtbaar in Google met deze SEO onderzoeksresultaten (2023)

Aan de hand van SEO zorg jij ervoor dat jouw website/webshop beter wordt gevonden in Google. Deze nieuwe onderzoeksresultaten laten zien hoe dit moet.
Dave Verstappen
Leestijd: 8 minuten

Direct naar

Met een sterke positie in Google vinden klanten GRATIS de weg naar jouw website of webshop. Een goede positie claimen in Google wordt vaak gezien als virtueel vastgoed in een drukke winkelstraat. Met de uitkomsten uit deze Search Engine Optimization (SEO) onderzoeksresultaten geef jij jouw online onderneming een enorme boost.

Dit blog in het kort

Wetenschappelijk onderzoek naar SEO
SEO ranking factoren anno 2023
 6 expert tips

 

Liever naar dit artikel luisteren?

Inhoudsopgave

Over Search Engine Optimization (SEO)

SEO staat voor Search Engine Optimization. Met behulp van SEO wordt geprobeerd om een betere positionering in online zoekmachines te verkrijgen. Met een wereldwijd markaandeel van 91,88%  (juni 2022) is Google veruit de meest gebruikte zoekmachine ter wereld.

Google is de allergrootste zoekmachine ter wereld. Goede ranking draagt bij aan een sterke marktpositie

Wat is Search Engine Optimization (SEO)?

SEO wordt door experts opgedeeld in 3 losse onderdelen:

On page SEO

On page SEO beschrijft optimalisatie mogelijkheden op de pagina zelf.

Off page SEO

Off page SEO beschrijft optimalisatie mogelijkheden buiten de website of webshop om.

Technical SEO

Technical SEO beschrijft optimalisatie mogelijkheden op het gebied van techniek en structuur.

SEO kan worden onderverdeeld in on page SEO, off page SEO en technical SEO

Waarom is Search Engine Optimization (SEO) belangrijk?

Bijna elke internetgebruiker maakt gebruik van een zoekmachine zoals Google om een product of dienst te kopen. Bedrijven besteden enorm veel geld om door potentiële klanten gevonden te worden. Met behulp van SEO wordt jouw bedrijf gratis beter gevonden omdat de zoekmachine vindt dat jij de zoekvraag het best beantwoord.

Met behulp van SEO bespeel je het algoritme van zoekmachines zoals Google

Recente resultaten uit wetenschappelijk onderzoek

Minder populaire zoektermen kosten meer klikken

Bij minder populaire zoektermen gebruiken mensen meer klikken voordat zij het gewenste resultaat gevonden hebben. Het omgekeerde is waar voor populaire zoektermen, mensen vinden in dit geval met minder klikken het gewenste resultaat. (Jerath et al., 2014)

High involvement versus low involvement

High involvement producten zoals auto’s, huizen en electronica zijn duurder dan low involvement producten zoals kleding, etenswaren en kantoorartikelen. Mensen hebben meer klikken in zoekmachines nodig bij high involvement producten dan bij low involvement producten. (Jerath et al., 2014)

Kwaliteit en merkbekendheid

Kwaliteit en merkbekendheid hebben effect op het aantal 

organische klikken

 in een zoekmachine. Hoe bekender het merk en hoe hoger de kwaliteit is in de ogen van de consument, des te sneller er wordt geklikt op organische zoekresultaten. (Baye et al., 2016, De Los Santos, 2018)

Gebruikers niet blij met advertenties

Gebruikers van zoekmachines zijn niet blij met de vele advertenties. Minder advertenties leidt tot een betere gebruikerstevredenheid. (Palanisamy & Lui, 2018)

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

SEO ranking factoren anno 2023

Backlinks

In het geval van een backlink refereert een extern online platform naar die van jou voor meer informatie. Google interpreteert dit als dat jouw website of webshop waardevollere informatie biedt op dit gebied. 

Relevantie

Wanneer de informatie op jouw website/webshop relevant is in relatie tot de zoekopdracht zal je een hogere

organische positie

verkrijgen.

Een veilige https verbinding

Is jouw website/webshop beveiligd met een SSL certifcaat? Zo ja, dan zal je een betere positie krijgen in google. Als voor de URL “https://” staat weet je zeker dat het SSL certificaat werkt. Staat er “http://” dan is er iets niet goed.

Up to date informatie

Google herkent het wanneer informatie al enkele jaren oud is en derhalve is verouderd. Door informatie op jouw website/webshop up-to-date te houden waarborg je dat je behaalde posities behouden blijven.

Laadsnelheden

Trage laadsnelheden zorgen voor een negatieve gebruikerservaring. Wanneer jouw website of webshop traag is zal Google dit bestraffen met slechtere posities in de organische zoekresultaten. 

Core Web Vitals

Met de core web vitals krijgt Google een indruk van de gebruiksvriendelijkheid van een website of webshop. Het beoordeelt de laadsnelheid, stabiliteit en gebruiksgemak. Via GT Metrix check je gemakkelijk de

core web vitals

van jouw website of webshop.

Intrusieve pop-ups

Wanneer tijdens het laden van een webpagina irritante pop-ups het scherm overnemen zal Google dit bestraffen met een lagere positie in de organische zoekresultaten.

Mobiel vriendelijkheid

Webpagina’s die goed werken op mobiele apparaten zullen hoger scoren bij mobiele zoekopdrachten. Omdat het aandeel mobiele zoekopdrachten in Google enorm is (93,68% in 2022) kan dit een enorme impact hebben op de organische vindbaarheid.

Keyword gebruik

Met behulp van keywords weet Google waar een pagina over gaat. De lijn tussen keyword stuffing en adequaat gebruik van keywords is erg dun. Google zegt zelf dat wanneer je teksten schrijft die gericht zijn op menselijke lezers in plaats van

Google Bots

je je geen zorgen hoeft te maken.

6 professionele SEO tips

Het is verleidelijk te kiezen voor louche online bedrijven die voor een laag bedrag backlinks genereren. Op het eerste oog lijkt dit een geweldige oplossing. Feit is dat deze manier van linkbuilding bestraft wordt door Google. Je zal niet de eerste website zijn die hierdoor permanent van Google verwijderd wordt. Linkbuilding is een zeer waardevolle SEO strategie maar er bestaat geen quick fix voor.

Met zoekwoorden onderzoek verkrijg je inzicht in het zoekgedrag van je klanten. Met welke woorden zoeken zij in zoekmachines zoals Google? Wat is het volume op deze woorden? Hoe hoog is de mate van concurrentie? Maak gebruik van Google autocomplete om inspiratie op te doen en analyseer onder andere het volume met Google keyword planner.

Google autocomplete is een handige tool om nieuwe zoekwoorden te ontdekken

Mensen zijn scannende lezers. Ook jij kijkt eerst naar onder andere de afbeelding, titels en bulletpoints om te bepalen of een tekst relevant genoeg is om alle paragrafen woord voor woord te lezen. Door hier rekening mee te houden zorg je ervoor dat meer van je zorgvuldig samengestelde content ook daadwerkelijk gelezen wordt door bezoekers.

Verbeter de leesbaarheid door gebruik te maken van titels, infographics en bulletpoints

Keywords kunnen gebruikt worden voor SEO. Het beoogde doel is om gratis betere posities in zoekmachines zoals Google te veroveren en hiermee gratis relevante bezoekers te trekken. Door op de volgende plekken keywords strategisch te verwerken help je Google te begrijpen waar de pagina over gaat: URL, titel, tussenkoppen, paragraaf, meta omschrijving, bestandsnaam, alt-tag afbeeldingen, breadcrumb en druk het zoekwoord één keer dik.

Gebruik keywords op de juiste plekken om een betere positie in Google te veroveren

Google BOT, een computer die websites crawlt, is erg slim. Toch zijn er verschillende dingen in het crawlproces makkelijker te maken. Voorbeelden hiervan zijn: het optimaliseren van de linkstructuur, het gebruik van keywords, een sitemap, en nog veel meer. Dit proces wordt Search Engine Optimization (SEO) genoemd.

Online zijn ontzettend veel (gratis) SEO tools beschikbaar die kunnen helpen bij SEO.

  • Google search console (gratis): maakt de huidige SEO prestaties van je website inzichtelijk.
  • Google’s keyword planner (gratis): met deze tool kun je goed keyword research doen. De data komen van Google zelf af en zijn accuraat. Om de meest accurate data in te zien is het belangrijk om minimaal één actieve Google Ads campagne te hebben.
  • Ubersuggest (gratis): met de gratis versie kun je een beperkt aantal SEO analyses per dag uitvoeren. Voor kleine ondernemers is de gratis versie vaak al voldoende.
  • Semrush / Ahrefs (betaald/gratis): zowel Semrush als Ahrefs zijn beide grote namen binnen SEO. Als “lokkertje” hebben zij verschillende gratis tools beschikbaar om concurrenten te analyseren en fouten in het eigen SEO beleid op te sporen. Om de volledige potentie te gebruiken zijn echter dure abonnementen nodig.

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Picture of Dave Verstappen

Dave Verstappen

Online marketing strategist. Alles begint met een plan. Dave zorgt met zijn brede kennis van online marketing voor dit plan, samen met de specialistische uitwerking hiervan.
Leestijd: 8 minuten
Gerelateerde specialismes:

Gerelateerde artikelen

bannerfoto blog klantinteractie en respons verbeteren
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Praktisch alle webshop en website eigenaren lopen onnodig omzet mis. Lees dit artikel en leer eenvoudig de klantinteractie te verbeteren en response drempels te verlagen om zo omzet te verhogen.
banner foto social media hacks voor bedrijven 2023
Social marketing
Laatst bijgewerkt:
Het organisch bereik van bedrijven op social media loopt enorm terug. Tegenwoordig bereik je nog geen 5% van je volgers. In dit artikel leer je hoe je dit probleem verassend simpel oplost.
Bannerfoto 95% van de webpagina’s word NIET gelezen, met deze strategieën voorkom je dit
Content creation
Laatst bijgewerkt:
Dit artikel bundelt de resultaten uit recent wetenschappelijk onderzoek naar het kijk, lees en klikgedrag van bezoekers. Het zit vol tips om er voor te zorgen dat jouw site beter bekeken word.
bannerfoto Verhoog de klantwaarde en vergroot de omzet in slechts 1 week
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Door je klantwaarde te verhogen worden kosten verlaagd, genereer je meer verkopen en verdien je meer per klant.
bannerfoto blog doelgerichte landingspaginas maken
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Een landingspagina heeft slechts één doel: een bezoeker omzetten in een betalende klant. In dit artikel leer je hoe je dit eenvoudig doet.
Bannerfoto wetenschappelijke onderzoeksresultaten SEO 2023
SEO
Laatst bijgewerkt:
Aan de hand van SEO zorg jij ervoor dat jouw website/webshop beter wordt gevonden in Google. Deze nieuwe onderzoeksresultaten laten zien hoe dit moet.

Jouw marketing specialist

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Google Bot

Google bot is het algoritme dat alle webppagina’s ter wereld bekijkt, interpreteert en zorgt voor een indexatie in Google

Core Web Vitals

Google gebruikt Core Web Vitals om te bepalen hoe gebruiksvriendelijk een website is. Een goede score resulteert in een hogere organische positie in Google en lagere advertentiekosten.

Google gebruikt de volgende Core Web Vitals:
– Largest Contentful Paint (LCP): De tijd die het kost om een website te laden
– First Input Delay (FID): De tijd die het kost wanneer een website interactief is
– Cumulative Layout Shift (CLS): Bepaald de optische stabiliteit van alle website elementen

Organische positie

De organische resultaten in een zoekmachine staan bovenaan omdat deze het best aansluiten op de zoekopdracht. Voor organische resultaten hoeft een bedrijf niet te betalen.

Organische klikken

Voor organische klikken wordt in tegenstelling tot gesponsorde klikken niet betaald. De zoekmachine positioneert ze bovenaan omdat deze het best aansluiten bij de zoekintentie van de gebruiker.

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.