Liever naar dit artikel luisteren?
Inhoudsopgave
Wat is een online marketingfunnel?
Je staat er misschien niet bij stil maar elke klant, waaronder ook jij, doorloopt een aantal stappen voordat er een aankoop plaatsvindt. Online ondernemers en marketeers beschrijven dit proces als de “online marketingfunnel“. In dit artikel leer je alles over deze stappen aan de hand van de “6 B’s”.
De "6 B's" van de online marketingfunnel
De online marketingfunnel wordt visueel weergegeven aan de hand van een trechter. Hiermee wordt duidelijk dat bij elke stap van boven naar beneden het aantal mensen steeds kleiner wordt. De 6 B’s van de online marketingfunnel (Vissers, Sikkenga 2012) staan voor:
- Bezoeken
- Boeien
- Beslissen
- Bestellen
- Betalen
- Binden
1) Bezoeken
marktplaats
. Succesfactoren in deze fase zijn: naamsbekendheid, merkimage, vindbaarheid en dewaarde propositie
. De meest krachtige instrumenten om het bezoek te stimuleren zijn Search Engine Advertising, Search Engine Optimization, Online marketing strategie en social media marketing.2) Boeien
Het is de tweede doelstelling om bezoekers dusdanig te boeien dat zij zich in het aanbod gaan verdiepen. De succesfactoren in het geval van een webshop zijn: duidelijke productfoto’s en pakkende verkoopteksten. Bij websites zijn de foto’s en teksten bedoeld om behoefte op te wekken. Met behulp van data & analytics krijg je waardevolle inzichten in hoe “boeiend” bezoekers jouw verkoopkanaal vinden.
Volg gratis de marketing & webdesign videotraining
- Een webdesign dat verkoopt
- Beïnvloed klantkeuzes
- Adverteren op social media
- Word gevonden in Google
- 100% gratis no strings attached!
3) Beslissen
Is het gelukt de bezoeker voldoende te boeien? Dan is het nu belangrijk om ondersteuning te bieden bij het beslisproces. De volgende punten helpen de bezoeker bij het maken van een goede keuze:
- Relevante informatie
- Duidelijke prijzen
- Een goede zoekfunctie
- Filteropties
- Categoriepagina’s
- Een overzichtelijke navigatiestructuur
4) Bestellen
Nu de bezoeker beslist heeft wat hij/zij wil kopen wil je natuurlijk dat de verkoop via jouw verkoopkanaal plaatsvindt (en niet bij een concurrent). Succesfactoren hierbij zijn:
- Vertrouwen
- Bestelgemak
- De prijs in relatie tot concurrenten
Aan de hand van data & analytics ontvang je waardevolle inzichten in de knelpunten op jouw website of webshop.
5) Betalen
De laatste (en belangrijkste) stap is dat klanten hun aankoop ook daadwerkelijk afrekenen. Succesfactoren hierbij zijn:
- Betaalgemak
- Vertrouwen
Maak het voor de klant mogelijk zijn favoriete betaalmethodes te gebruiken. In Nederland vinden de meeste transacties plaats via Ideal, creditcard, in termijnen of pas na ontvangst van de bestelling. In België is Bancontact erg populair en in Duitsland maken de meeste mensen gebruik van Paypal.
6) Binden
Als kers op de taart is het belangrijk om klanten te binden. Door het verwachtingspatroon van de klant te overtreffen vergroot je de kans op herhaal aankopen en dat zij jouw bedrijf zullen aanbevelen bij vrienden en kennissen. Succesfactoren hierbij zijn:
- Vlotte orderafhandeling
- Duidelijke communicatie
- Uitstekende klantenservice
6 pro tips voor de online marketingfunnel
De kans is groot dat directe concurrenten gebruik maken van dezelfde online marketingkanalen als die jij nog aan het ontwikkelen bent. Omdat voor advertenties betaald wordt, is de kans groot dat deze bedrijven hier geld op verdienen.
Hoe analyseer je advertenties van concurrenten in Google?
Simpel, zoek in Google met trefwoorden waarop jijzelf ook graag gevonden wil worden. De bovenste resultaten zijn advertenties, hier staat dan ook “gesponsord” bij.
Hoe analyseer je advertenties van concurrenten op Facebook en Instagram (Meta)?
Simpel, volg de volgende stappen
- Bezoek via een laptop of computer de Facebookpagina van een concurrent
- Klik op “over” (Engels: about)
- Klik op “pagina transparantie” (Engels: page transparency)
- Klik op “alles bekijken” (Engels: see all)
- Nu zie je een overzicht van alle advertenties op Facebook en Instagram
Vertrouwen = kopen wordt vaak gezegd in de wereld van online marketing. Maar hoe wek je vertrouwen op? Bezoek een aantal van je favoriete websites en webshops en bepaal voor jezelf welke elementen bij jou vertrouwen opwekken. Ik zal alvast enkele voorbeelden geven:
- Pagina’s die snel laden
- Een stabiele website die goed werkt
- De juiste domein extensie (.nl voor Nederland)
- Gebruik de juiste taal
- Vermijd spelfouten
- Duidelijke foto’s
- Een persoonlijk gezicht
- Goede contactmogelijkheden
- Duidelijke webteksten
- Weergave van bedrijfsgegevens
- Aanwezigheid van keurmerken
- Aanwezigheid van klantreviews
- Online reviews via platformen zoals Trustpilot
- Het webdesign en huisstijl
- Duidelijk en makkelijk bestelproces
- Gewonnen prijzen of certificaten
- Retourvoorwaarden
- Makkelijk navigatiestructuur
- Eigen foto’s (geen stockfoto’s)
- Een over ons pagina
- Weergave van een fysiek adres
- Weergave van een telefoonnummer
- Actieve social media kanalen
- Herkenbare beeldmerken/logo’s
- Bekende gezichten
- Garanties
- Geupdated Google My Business profiel
- Sterbeoordelingen
- Organische posities in Google
- Gebruiksgemak op mobiel
Google Analytics is de meest gebruikte software voor data-analyse van websites en webshops. Met de inzichten uit Google Analytics leg je pijnpunten en knelpunten bloot waardoor je doelgericht het webdesign kunt optimaliseren
Elke klant heeft de verwachting dat de dienst/product geleverd wordt zoals omschreven op de website of webshop. Door dit verwachtingspatroon te overtreffen creeër je loyaliteit en verhoog je de klanttevredenheid. Hieronder volgen enkele tips hoe je het verwachtingspatroon van de klant kunt overtreffen:
- Lever sneller dan verwacht
- Bedank klanten voor hun bestelling, bijvoorbeeld via een geschreven kaartje
- Feliciteer klanten met hun verjaardag en geef een kleinigheidje weg
- Vraag klanten of ze tevreden zijn over hun bestelling en of je nog ergens bij kunt helpen
- Geef informatie om het gekochte product of dienst beter te kunnen gebruiken
- Los eventuele problemen netjes en snel op
Het doorlopen van je eigen online marketingfunnel biedt een goed inzicht in de effectiviteit en legt eventuele fouten snel bloot. Als de online marketingfunnel bestaat uit social media marketing, een webshop en e-mail marketing kan het doorlopen van de funnel er alsvolgt uitzien:
- Je ziet op Facebook je eigen advertentie, deze advertentie bekijk je en je klikt door naar de webshop
- Op de website bekijk je de productfoto’s en lees je de omschrijving
- Je voegt het product toe aan je winkelwagen, start het bestelproces maar stopt bij het daadwerkelijk afrekenen van de bestelling
- Vervolgens bekijk je de abandoned cart e-mail
- Vanuit de abandoned cart e-mail rond je de bestelling verder af
Het doel van een conversiegericht webdesign is om jouw product(en) of dienst centraal te zetten met als doel de kans op een verkoop te vergroten. De volgende punten hebben een enorme impact op de conversiegerichtheid van jouw website of webshop:
- Korte laadtijden van pagina’s
- Implementatie van keurmerken, awards en klantbeoordelingen
- Vermijd uitgaande links naar externe websites
- Voorkom onnodige afleiding in het bestelproces
- Voorzie de Call To Action (CTA) knop van een contrasterende kleur
- Vraag in formulieren om een minimale hoeveelheid privé gegevens
- Zorg voor leesbare en relevante teksten
- Zorg voor duidelijk foto’s en video’s
- Voorzie de site van een duidelijke navigatiestructuur
- Maak het voor bezoekers makkelijk om contact op te nemen
Volg gratis de marketing & webdesign videotraining
- Een webdesign dat verkoopt
- Beïnvloed klantkeuzes
- Adverteren op social media
- Word gevonden in Google
- 100% gratis no strings attached!