Zet meer bezoekers om in betalende klanten met deze online marketing funnel

Geef het aantal verkopen van jouw website of webshop in 6 simpele stappen een boost met deze online marketing funnel.
Dave Verstappen
Leestijd: 9 minuten

Direct naar

Heb jij voor jouw onderneming al een marketingfunnel uitgewerkt? Zo ja, dan kan deze waarschijnlijk beter. Zo nee, dan loop je veel omzet mis. In dit artikel leer je hoe je in slechts 6 stappen een enorm krachtige online marketing funnel opzet. Combineer online marketing met een conversiegericht webdesign en geef jouw webshop of website een boost.

Dit blog in het kort

De "6 B's" van de online marketingfunnel
Voorbeelden uit de praktijk
Praktisch toepasbare oplossingen
 6 expert tips

 

Liever naar dit artikel luisteren?

Inhoudsopgave

Wat is een online marketingfunnel?

Je staat er misschien niet bij stil maar elke klant, waaronder ook jij, doorloopt een aantal stappen voordat er een aankoop plaatsvindt. Online ondernemers en marketeers beschrijven dit proces als de “online marketingfunnel“. In dit artikel leer je alles over deze stappen aan de hand van de “6 B’s”.

De online marketingfunnel, een proces dat iedere klant doorloopt
De 6 B's van de online marketingfunnel: Bezoeken, Boeien, Beslissen, Bestellen, Betalen, Binden

De "6 B's" van de online marketingfunnel

De online marketingfunnel wordt visueel weergegeven aan de hand van een trechter. Hiermee wordt duidelijk dat bij elke stap van boven naar beneden het aantal mensen steeds kleiner wordt. De 6 B’s van de online marketingfunnel (Vissers, Sikkenga 2012) staan voor:

  1. Bezoeken
  2. Boeien
  3. Beslissen
  4. Bestellen
  5. Betalen
  6. Binden

1) Bezoeken

De eerste doelstelling van de online marketingfunnel is om bezoekers met een koopintentie te trekken naar jouw website, webshop, app of

marktplaats

. Succesfactoren in deze fase zijn: naamsbekendheid, merkimage, vindbaarheid en de

waarde propositie

. De meest krachtige instrumenten om het bezoek te stimuleren zijn Search Engine Advertising, Search Engine Optimization, Online marketing strategie en social media marketing.
Stap 1: Bezoeken, overtuig mensen een kijkje te nemen op jouw verkoopkanaal

2) Boeien

Het is de tweede doelstelling om bezoekers dusdanig te boeien dat zij zich in het aanbod gaan verdiepen. De succesfactoren in het geval van een webshop zijn: duidelijke productfoto’s en pakkende verkoopteksten. Bij websites zijn de foto’s en teksten bedoeld om behoefte op te wekken. Met behulp van data & analytics krijg je waardevolle inzichten in hoe “boeiend” bezoekers jouw verkoopkanaal vinden.

Stap 2: Boeien, wek interesse met een aansprekend assortiment of diensten

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Stap 3: Beslissen, help de consument bij het maken van de juiste keuze

3) Beslissen

Is het gelukt de bezoeker voldoende te boeien? Dan is het nu belangrijk om ondersteuning te bieden bij het beslisproces. De volgende punten helpen de bezoeker bij het maken van een goede keuze:

  • Relevante informatie
  • Duidelijke prijzen
  • Een goede zoekfunctie
  • Filteropties
  • Categoriepagina’s
  • Een overzichtelijke navigatiestructuur

4) Bestellen

Nu de bezoeker beslist heeft wat hij/zij wil kopen wil je natuurlijk dat de verkoop via jouw verkoopkanaal plaatsvindt (en niet bij een concurrent). Succesfactoren hierbij zijn:

  • Vertrouwen
  • Bestelgemak
  • De prijs in relatie tot concurrenten

Aan de hand van data & analytics ontvang je waardevolle inzichten in de knelpunten op jouw website of webshop.

Stap 4: Bestellen, vereenvoudig het bestelproces
Stap 5: Betalen, bied de juiste betaalmethodes aan

5) Betalen

De laatste (en belangrijkste) stap is dat klanten hun aankoop ook daadwerkelijk afrekenen. Succesfactoren hierbij zijn:

  • Betaalgemak
  • Vertrouwen

Maak het voor de klant mogelijk zijn favoriete betaalmethodes te gebruiken. In Nederland vinden de meeste transacties plaats via Ideal, creditcard, in termijnen of pas na ontvangst van de bestelling. In België is Bancontact erg populair en in Duitsland maken de meeste mensen gebruik van Paypal.

6) Binden

Als kers op de taart is het belangrijk om klanten te binden. Door het verwachtingspatroon van de klant te overtreffen vergroot je de kans op herhaal aankopen en dat zij jouw bedrijf zullen aanbevelen bij vrienden en kennissen. Succesfactoren hierbij zijn:

  • Vlotte orderafhandeling
  • Duidelijke communicatie
  • Uitstekende klantenservice
Stap 6: Binden, overtref het verwachtingspatroon van de klant

6 pro tips voor de online marketingfunnel

De kans is groot dat directe concurrenten gebruik maken van dezelfde online marketingkanalen als die jij nog aan het ontwikkelen bent. Omdat voor advertenties betaald wordt, is de kans groot dat deze bedrijven hier geld op verdienen. 

Hoe analyseer je advertenties van concurrenten in Google?

Simpel, zoek in Google met trefwoorden waarop jijzelf ook graag gevonden wil worden. De bovenste resultaten zijn advertenties, hier staat dan ook “gesponsord” bij.

Hoe analyseer je advertenties van concurrenten op Facebook en Instagram (Meta)?

Simpel, volg de volgende stappen

  1. Bezoek via een laptop of computer de Facebookpagina van een concurrent
  2. Klik op “over” (Engels: about)
  3. Klik op “pagina transparantie” (Engels: page transparency)
  4. Klik op “alles bekijken” (Engels: see all)
  5. Nu zie je een overzicht van alle advertenties op Facebook en Instagram

Vertrouwen = kopen wordt vaak gezegd in de wereld van online marketing. Maar hoe wek je vertrouwen op? Bezoek een aantal van je favoriete websites en webshops en bepaal voor jezelf welke elementen bij jou vertrouwen opwekken. Ik zal alvast enkele voorbeelden geven:

Google Analytics is de meest gebruikte software voor data-analyse van websites en webshops. Met de inzichten uit Google Analytics leg je pijnpunten en knelpunten bloot waardoor je doelgericht het webdesign kunt optimaliseren

Elke klant heeft de verwachting dat de dienst/product geleverd wordt zoals omschreven op de website of webshop. Door dit verwachtingspatroon te overtreffen creeër je loyaliteit en verhoog je de klanttevredenheid. Hieronder volgen enkele tips hoe je het verwachtingspatroon van de klant kunt overtreffen:

  • Lever sneller dan verwacht
  • Bedank klanten voor hun bestelling, bijvoorbeeld via een geschreven kaartje
  • Feliciteer klanten met hun verjaardag en geef een kleinigheidje weg
  • Vraag klanten of ze tevreden zijn over hun bestelling en of je nog ergens bij kunt helpen
  • Geef informatie om het gekochte product of dienst beter te kunnen gebruiken
  • Los eventuele problemen netjes en snel op

Het doorlopen van je eigen online marketingfunnel biedt een goed inzicht in de effectiviteit en legt eventuele fouten snel bloot. Als de online marketingfunnel bestaat uit social media marketing, een webshop en e-mail marketing kan het doorlopen van de funnel er alsvolgt uitzien:

  1. Je ziet op Facebook je eigen advertentie, deze advertentie bekijk je en je klikt door naar de webshop
  2. Op de website bekijk je de productfoto’s en lees je de omschrijving
  3. Je voegt het product toe aan je winkelwagen, start het bestelproces maar stopt bij het daadwerkelijk afrekenen van de bestelling
  4. Vervolgens bekijk je de abandoned cart e-mail
  5. Vanuit de abandoned cart e-mail rond je de bestelling verder af

Het doel van een conversiegericht webdesign is om jouw product(en) of dienst centraal te zetten met als doel de kans op een verkoop te vergroten. De volgende punten hebben een enorme impact op de conversiegerichtheid van jouw website of webshop:

  • Korte laadtijden van pagina’s
  • Implementatie van keurmerken, awards en klantbeoordelingen
  • Vermijd uitgaande links naar externe websites
  • Voorkom onnodige afleiding in het bestelproces
  • Voorzie de Call To Action (CTA) knop van een contrasterende kleur
  • Vraag in formulieren om een minimale hoeveelheid privé gegevens
  • Zorg voor leesbare en relevante teksten
  • Zorg voor duidelijk foto’s en video’s
  • Voorzie de site van een duidelijke navigatiestructuur
  • Maak het voor bezoekers makkelijk om contact op te nemen

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Picture of Dave Verstappen

Dave Verstappen

Online marketing strategist. Alles begint met een plan. Dave zorgt met zijn brede kennis van online marketing voor dit plan, samen met de specialistische uitwerking hiervan.
Leestijd: 9 minuten

Gerelateerde artikelen

bannerfoto blog klantinteractie en respons verbeteren
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Praktisch alle webshop en website eigenaren lopen onnodig omzet mis. Lees dit artikel en leer eenvoudig de klantinteractie te verbeteren en response drempels te verlagen om zo omzet te verhogen.
banner foto social media hacks voor bedrijven 2023
Social marketing
Laatst bijgewerkt:
Het organisch bereik van bedrijven op social media loopt enorm terug. Tegenwoordig bereik je nog geen 5% van je volgers. In dit artikel leer je hoe je dit probleem verassend simpel oplost.
Bannerfoto 95% van de webpagina’s word NIET gelezen, met deze strategieën voorkom je dit
Content creation
Laatst bijgewerkt:
Dit artikel bundelt de resultaten uit recent wetenschappelijk onderzoek naar het kijk, lees en klikgedrag van bezoekers. Het zit vol tips om er voor te zorgen dat jouw site beter bekeken word.
bannerfoto Verhoog de klantwaarde en vergroot de omzet in slechts 1 week
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Door je klantwaarde te verhogen worden kosten verlaagd, genereer je meer verkopen en verdien je meer per klant.
bannerfoto blog doelgerichte landingspaginas maken
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Een landingspagina heeft slechts één doel: een bezoeker omzetten in een betalende klant. In dit artikel leer je hoe je dit eenvoudig doet.
Bannerfoto wetenschappelijke onderzoeksresultaten SEO 2023
SEO
Laatst bijgewerkt:
Aan de hand van SEO zorg jij ervoor dat jouw website/webshop beter wordt gevonden in Google. Deze nieuwe onderzoeksresultaten laten zien hoe dit moet.

Jouw marketing specialist

Dave Verstappen

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Daag jij mij uit?

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waar kunnen we je bij helpen?

Waarde propositie

Bedrijven hebben waardeproposities om klanten te overtuigen bij hen te kopen. Voorbeelden van algemene waarde proposities zijn gratis verzending, binnen 24 uur geleverd, of een langer retourtermijn. De krachtigste waardeproposities ontstaan wanneer jouw bedrijf een unieke dienst of product levert.

Marktplaats

Een marktplaats is een extern platform waarop jij jouw producten kunt verkopen. Enkele voorbeelden van bekende online marktplaatsen zijn: bol.com, Amazon, Fonq, Blokker, Hema en Decathlon.

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *
Voornaam *
E-mail *

Transparant

Wij houden onze klanten op de hoogte over de voortgang en prestaties van onze projecten. Prijzen worden vooraf duidelijk gecommuniceerd. Hiermee houden wij onze dienstverlening transparant.

Persoonlijk

Wij zijn een klein specialistisch team. Hierdoor is het contact met onze klanten lekker persoonlijk. Onze ervaring is dat dit erg fijn en snel werkt.

Snel geholpen

Zeker in onze branche wil je natuurlijk snel geholpen worden. Vanwege onze persoonlijke aanpak kunnen wij snel schakelen bij veranderingen. Je beland bij ons hierdoor altijd boven op de stapel.

Exclusiviteit

Exclusiviteit bij ons betekend dat wij niet werken voor meer dan één bedrijf uit dezelfde branche binnen een regio. Wij hebben integriteit hoog in het vaandel staan.