Liever naar dit artikel luisteren?
Inhoudsopgave
Waar een verkooptekst aan moet voldoen
Het doel van een verkooptekst is om producten of diensten te verkopen. In dit artikel worden alle elementen waar een verkooptekst uit bestaat besproken en krijg je praktisch toepasbare tips.
Media bestanden die echt iets toevoegen
Mediabestanden zoals foto’s, video’s, gifjes en PDF’s zijn bedoeld om de kwaliteit van een verkooptekst te verbeteren. De meest basale verkoopteksten zijn voorzien van foto’s. Foto’s zijn vrij simpel te maken en ze zeggen inderdaad meer dan duizend woorden. Echter, door extra tijd te steken in het ontwerpen van andere mediabestanden zoals video’s verrijk je de inhoud enorm en vergroot je de kans op een verkoop.
Banner mediabestanden
Met banner mediabestanden bedoelen we mediabestanden die als eerst opvallen. Op een productpagina van een webshop is dit de featured image/video, op de website van een dienstverlener is dit de header. Deze content is, omdat het als eerste gezien wordt, super belangrijk. Goede banner mediabestanden vallen op en geven een indruk van de inhoud.
Mediabestanden in de verkooptekst
Tijdens het lezen van een verkooptekst zullen verschillende onderwerpen besproken worden. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen, voordelen en pijnpunten die worden weggenomen. Door deze tekst te ondersteunen met relevante mediabestanden verbeter je de leesbaarheid enorm. Voorbeelden van geschikte mediabestanden zijn:
- Close-up foto’s
- Sfeerfoto’s
- Hands on video’s
- Instructie video’s
- PDF Gebruikshandleiding
Titels die uitnodigen om verder te lezen
80% van de mensen ziet en leest een titel, slechts 20% leest vervolgens de tekst. Onderschat de impact van een krachtige titel dus niet! De belangrijkste eigenschappen van een titel zijn:
- Een resultaat beloven
- De aandacht trekken
- Nieuwsgierigheid opwekken
Waar een goede titel aan voldoet
Mensen lezen eerst een titel, op basis hiervan beslissen ze of de inhoud relevant is. Indien een titel niet goed is leest bijna niemand de tekst en raak je de consument kwijt. Titels zijn korte maar zeer krachtige zinnen. Ze geven zeer concreet weer waar de inhoud over gaat. Een goede titel belooft een voordeel, beantwoord een vraag, wekt emoties op of creëert urgentie. Enkele goede voorbeelden zijn:
“Bespaar je tot €800,- per jaar op je gasrekening met onze radiatorfolie”
“3 dingen die je MOET weten voor je een trouwfotograaf boekt”
“Iphone 14 Pro Max nu met €200,- cash back (geldig tot…)”
Expert tips voor krachtige titels
Bij titels geldt: eerst het toetje dan pas de rest. Benoem eerst het grootste voordeel en dan pas de rest. “Bespaar tot €800,- per jaar op je gasrekening met onze radiatorfolie” is bijvoorbeeld beter dan “Met onze radiatorfolie bespaar je tot €800,- per jaar op je gasrekening”
Maak de titel concreet met getallen. Hiermee laat je de lezer precies zien wat hij of zij er aan zal hebben. Bijvoorbeeld: “Tot 50% meer verkopen met onze landingspagina software”
Houd een titel compact. Door deze onder de 100 karakters te houden verbeter je de leessnelheid enorm.
Maak geen beloftes die je niet waar maakt. Dit wordt ook wel clickbait genoemd. Met titels zoals: “Doktoren schamen zich en willen niet dat jij dit weet” genereer je misschien wel veel interesse, maar de geloofwaardigheid van je bedrijf zal kelderen als de verwachting niet wordt waargemaakt.
Unique Selling Point(s) (USP)
Of je nu diensten of producten verkoopt, je wil de consument altijd overtuigen om bij jou te kopen in plaats van bij de concurrent. Met behulp van Unique Selling Point(s) (USP) distantieer jij je met jouw bedrijf van de concurrent.
Een USP moet wel “Unique” zijn
Om goede USP’s te bepalen is veel kennis van marktomstandigheden en klantbehoeften nodig. Probeer erachter te komen waar jouw concurrenten steekjes laten vallen en probeer deze op te vangen. De meeste bedrijven denken goede USP’s te hebben, maar wanneer concurrenten dezelfde USP’s hebben zijn deze niet meer “uniek” en dus eigenlijk ook geen USP meer. Door betere USP’s te hebben dan je concurrenten trek je letterlijk klanten bij hun weg.
USP’s van bekende bedrijven
Coolblue:
- Voor 23.59 besteld, morgen gratis bezorgd
- Gratis ruilen
- 14 echte winkels
- Onze app
- Beste webwinkel 2022
bol.com
- Gratis verzending vanaf €20,-
- Bezorging dezelfde dag, ‘s avonds of in het weekend
- Gratis retourneren
Iphone 14 pro max (via Apple)
- Verbluffend veel detail met de 48-MP camera
- Met Ceramic Shield, sterker dan welk smartphone-glas ook
- Nieuw: Dynamic Island, een echte Apple innovatie
10 badenkaart (via Elysium)
- Niet persoonsgebonden
- Reserveren is niet verplicht
- 15% korting op alle behandelingen
- Geldig op alle dagen
Alinea’s met de juiste inhoud
Met behulp van een opvallende bannerfoto en pakkende titel heb je de lezer overtuigd verder te lezen. Nu is het belangrijk om deze aandacht vast te houden en de lezer te overtuigen van jouw product of dienst. Door alinea’s te voorzien van de juiste inhoud verbeter je de leesbaarheid, wek je behoefte op en haal je pijnpunten weg.
Verbeter de leesbaarheid van alinea’s
- Houd een alinea onder de 500 karakters, less = more
- Behandel slechts één onderwerp per alinea
- Wissel korte zinnen af met lange zinnen (maximaal 9 woorden per zin)
- Gebruik geen onnodig moeilijke woorden
- Benadruk woorden door ze bold, cursief of onderstreept weer te geven
- Maak gebruik van 3 tot 5 bulletpoints, elke zin moet op één regel passen
- Ondersteun een onderwerp met mediabestanden
- Gebruik een lettertype en grote dat goed leesbaar is
- Laat tekst voldoende contrasteren met de achtergrond
- Gebruik de juiste tone of voice
- Maak gebruik van interpunctie
- Check op spelfouten
- Trechter de focus van generiek naar specifiek
- Gebruik zo min mogelijk woorden om je boodschap over te brengen
- Geef met tussenkopjes een indruk waar de inhoud over gaat
- De best leesbare lettertypes voor online gebruik zijn: Calibri, Arial, Veranda en Tahoma
- Een donkere tekst op een lichte achtergrond is het beste leesbaar
- Gebruik vlotte, moderne taal
- Vermijd zwakke woorden zoals: eigenlijk, in principe, hopen, generalisaties en ontkenningen
- Schrijf in een gebiedende wijs zoals: ga naar, profiteer van, kom naar, bestel nu en speel mee
- Een goede tekst maakt de belofte waar die je in de titel beloofd
Volg gratis de marketing & webdesign videotraining
- Een webdesign dat verkoopt
- Beïnvloed klantkeuzes
- Adverteren op social media
- Word gevonden in Google
- 100% gratis no strings attached!
Wek behoefte op bij de lezer
Een van de belangrijkste doelen van de alinea’s is om behoefte bij de consument op te wekken. Laat zien hoe jouw product of dienst het leven van de lezer verbetert. Om behoefte te creëren moet je eerst marktonderzoek doen om te bepalen waar behoefte aan is.
Haal pijnpunten weg
Een ander zeer belangrijk doel van een verkooptekst is om pijnpunten weg te nemen. Om te weten welke pijnpunten voor jouw product of dienst gelden is het belangrijk om marktonderzoek te doen. Voorbeelden van veelvoorkomende pijnpunten bij consumenten zijn:
- Is de kwaliteit wel goed?
- Betaal ik er niet te veel voor?
- Vertrouw ik dit bedrijf wel?
- Is de service wel goed?
- Welke garanties heb ik?
Een Call To Action (CTA) om de consument te leiden
Het beoogde doel van een verkooptekst is sterk afhankelijk van de aangeboden dienst of product. De volgende stap waarvan jij wil dat de consument deze neemt wordt een Call To Action (CTA) genoemd. Hier volgen enkele voorbeelden van CTA’s voor webshop en website eigenaren:
CTA’s voor webshops:
- Filteropties
- Add to cart knop
- Winkelwagen bekijken
- Naar checkout
- Afrekenen
CTA’s voor websites:
- (Bel)afspraak maken
- Offerte opvragen
- Aanmelden
- Abonneren
- Bezichtiging inplannen
Wek vertrouwen op
Voor alle (online) ondernemers is het belangrijk vertrouwen bij consumenten op te wekken. Wanneer de consument je vertrouwt gaat deze doorgaans over tot kopen. Vertrouwen kun je opwekken door klant reviews, keurmerken, onderzoeksresultaten, media referenties en gewonnen prijzen te communiceren op je website of webshop. Hieronder volgt een analyse van hoe Goossens vertrouwen opwekt.
Hoe Goossens vertrouwen opwekt
Keurmerken
Door keurmerken van Thuiswinkel waarborg en CBW op hun website door te voeren laten zij aan de consument zien dat zij te vertrouwen zijn. Ondanks dat de meeste consumenten niet weten wat deze keurmerken precies inhouden wekt het toch vertrouwen op.
Klant reviews
Op zowel de productpagina als de homepage tonen zij product en winkel reviews. Voordat consumenten iets kopen willen zij graag van bestaande klanten weten of zij tevreden zijn met hun aankoop. Dit wordt ook wel social proof genoemd.
Happy customers
Op de homepagina is een sectie die happy customers heet. Hier vind je verschillende foto’s van hun producten bij klanten thuis. De reden dat dit vertrouwen opwekt is wederom dat consumenten graag de mening van bestaande klanten zien voor zij zelf iets kopen.
Betaalmethodes
Op elke pagina zijn de logo’s van beschikbare betaalmethodes duidelijk zichtbaar. Hierdoor weet de consument al van tevoren dat de gewenste betaalmethode beschikbaar is.
Klantenservice
Met behulp van een live chat, een contact sectie in de footer en een advies sectie in het menu bieden zij klantenservice. De klant heeft vervolgens een ruime keuze uit verschillende contact opties zoals: een winkel bezoeken, met een medewerker chatten, bellen of een e-mail versturen.
Goede productfoto’s
Online meubels kopen is extra spannend omdat consumenten het product niet fysiek kunnen ervaren. Goossens heeft professionele productfoto’s die een goed beeld geven. Met behulp van sfeerfoto’s en close up foto’s wordt een fysieke ervaring benaderd.
Stabiel & snel
De website van Goossens is op desktop, mobiel en tablet goed te gebruiken. Daarnaast zijn laadtijden lekker kort wat een goede User Experience (UX) ten goede komt en vertrouwen opwekt.
Duidelijke USP’s
Gossens heeft duidelijke USP’s die pijnpunten weghalen en vertrouwen opwekken:
- Trustpilot score: 4.5 uit 5
- 30 dagen bedenktijd
- Veilig online shoppen
- 2 jaar Goossens garantie
Benoemd zowel plus als minpunten
Ook de consument weet dat niet alles perfect is. Het benoemen van de belangrijkste pluspunten is vaak net zo belangrijk als minimaal één minpunt te benoemen. Goossens past dit perfect toe. Elke productomschrijving is voorzien van verschillende plus- en minpunten.