Leer in 15 minuten overtuigende webteksten te schrijven

Een verkooptekst is bedoeld om jouw product of dienst te verkopen. Als deze niet gelezen word is je kans helaas verschoten. Leer krachtige verkoopteksten te schrijven die WEL gelezen worden.
Dave Verstappen
Leestijd: 17 minuten

Direct naar

Verkoopteksten zijn de online variant van een behulpzame verkoopmedewerker. Toch zijn de meeste verkoopteksten op een website en webshop van matige kwaliteit. De kans is groot dat 98% van de bezoekers jouw verkoopteksten niet leest. In dit artikel leer je keuzes te beïnvloeden en mensen aanzetten tot kopen. En dit in slechts 15 minuten van jouw tijd.

Dit blog in het kort

 De aandacht grijpen
 Behoefte opwekken
 Pijnpunten weghalen
 Converterende inhoud
 6 expert tips

Liever naar dit artikel luisteren?

Inhoudsopgave

Waar een verkooptekst aan moet voldoen

Het doel van een verkooptekst is om producten of diensten te verkopen. In dit artikel worden alle elementen waar een verkooptekst uit bestaat besproken en krijg je praktisch toepasbare tips.

Zo schrijf je een goede verkooptekst

Media bestanden die echt iets toevoegen

Mediabestanden zoals foto’s, video’s, gifjes en PDF’s zijn bedoeld om de kwaliteit van een verkooptekst te verbeteren. De meest basale verkoopteksten zijn voorzien van foto’s. Foto’s zijn vrij simpel te maken en ze zeggen inderdaad meer dan duizend woorden. Echter, door extra tijd te steken in het ontwerpen van andere mediabestanden zoals video’s verrijk je de inhoud enorm en vergroot je de kans op een verkoop.

Met behulp van een animated GIF kun je complexe systemen simpel uitleggen, zoals de werking van een spier

Banner mediabestanden

Met banner mediabestanden bedoelen we mediabestanden die als eerst opvallen. Op een productpagina van een webshop is dit de featured image/video, op de website van een dienstverlener is dit de header. Deze content is, omdat het als eerste gezien wordt, super belangrijk. Goede banner mediabestanden vallen op en geven een indruk van de inhoud.

Een goede bannerfoto trekt de aandacht en geeft informatie over het onderwerp

Mediabestanden in de verkooptekst

Tijdens het lezen van een verkooptekst zullen verschillende onderwerpen besproken worden. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen, voordelen en pijnpunten die worden weggenomen. Door deze tekst te ondersteunen met relevante mediabestanden verbeter je de leesbaarheid enorm. Voorbeelden van geschikte mediabestanden zijn:

  • Close-up foto’s
  • Sfeerfoto’s
  • Hands on video’s
  • Instructie video’s
  • PDF Gebruikshandleiding
De leesbaarheid van een tekst verbetert wanneer je gebruik maakt van afbeeldingen, titels, bulletpoints, etc...

Titels die uitnodigen om verder te lezen

80% van de mensen ziet en leest een titel, slechts 20% leest vervolgens de tekst. Onderschat de impact van een krachtige titel dus niet! De belangrijkste eigenschappen van een titel zijn:

  • Een resultaat beloven
  • De aandacht trekken
  • Nieuwsgierigheid opwekken
Een goede headline zegt waar het op staat

Waar een goede titel aan voldoet

Mensen lezen eerst een titel, op basis hiervan beslissen ze of de inhoud relevant is. Indien een titel niet goed is leest bijna niemand de tekst en raak je de consument kwijt. Titels zijn korte maar zeer krachtige zinnen. Ze geven zeer concreet weer waar de inhoud over gaat. Een goede titel belooft een voordeel, beantwoord een vraag, wekt emoties op of creëert urgentie. Enkele goede voorbeelden zijn:

“Bespaar je tot €800,- per jaar op je gasrekening met onze radiatorfolie”

“3 dingen die je MOET weten voor je een trouwfotograaf boekt”

“Iphone 14 Pro Max nu met €200,- cash back (geldig tot…)”

Een goede titel zorgt ervoor dat veel meer mensen de tekst lezen

Expert tips voor krachtige titels

Bij titels geldt: eerst het toetje dan pas de rest. Benoem eerst het grootste voordeel en dan pas de rest. “Bespaar tot €800,- per jaar op je gasrekening met onze radiatorfolie” is bijvoorbeeld beter dan “Met onze radiatorfolie bespaar je tot €800,- per jaar op je gasrekening”

Maak de titel concreet met getallen. Hiermee laat je de lezer precies zien wat hij of zij er aan zal hebben. Bijvoorbeeld: “Tot 50% meer verkopen met onze landingspagina software”

Houd een titel compact. Door deze onder de 100 karakters te houden verbeter je de leessnelheid enorm.

Maak geen beloftes die je niet waar maakt. Dit wordt ook wel clickbait genoemd. Met titels zoals: “Doktoren schamen zich en willen niet dat jij dit weet” genereer je misschien wel veel interesse, maar de geloofwaardigheid van je bedrijf zal kelderen als de verwachting niet wordt waargemaakt.

Een goede titel trekt de aandacht

Unique Selling Point(s) (USP)

Of je nu diensten of producten verkoopt, je wil de consument altijd overtuigen om bij jou te kopen in plaats van bij de concurrent. Met behulp van Unique Selling Point(s) (USP) distantieer jij je met jouw bedrijf van de concurrent.

Bedenk redenen waarom de klant bij jou moet kopen in plaats van bij de concurrent

Een USP moet wel “Unique” zijn

Om goede USP’s te bepalen is veel kennis van marktomstandigheden en klantbehoeften nodig. Probeer erachter te komen waar jouw concurrenten steekjes laten vallen en probeer deze op te vangen. De meeste bedrijven denken goede USP’s te hebben, maar wanneer concurrenten dezelfde USP’s hebben zijn deze niet meer “uniek” en dus eigenlijk ook geen USP meer. Door betere USP’s te hebben dan je concurrenten trek je letterlijk klanten bij hun weg.

Wanneer jouw USP's uniek zijn val je beter op

USP’s van bekende bedrijven

Coolblue:

  • Voor 23.59 besteld, morgen gratis bezorgd
  • Gratis ruilen
  • 14 echte winkels
  • Onze app
  • Beste webwinkel 2022

bol.com 

  • Gratis verzending vanaf €20,-
  • Bezorging dezelfde dag, ‘s avonds of in het weekend
  • Gratis retourneren

Iphone 14 pro max (via Apple)

  • Verbluffend veel detail met de 48-MP camera
  • Met Ceramic Shield, sterker dan welk smartphone-glas ook
  • Nieuw: Dynamic Island, een echte Apple innovatie

10 badenkaart (via Elysium)

  • Niet persoonsgebonden
  • Reserveren is niet verplicht
  • 15% korting op alle behandelingen
  • Geldig op alle dagen
Alle grote merken hebben USP's

Alinea’s met de juiste inhoud

Met behulp van een opvallende bannerfoto en pakkende titel heb je de lezer overtuigd verder te lezen. Nu is het belangrijk om deze aandacht vast te houden en de lezer te overtuigen van jouw product of dienst. Door alinea’s te voorzien van de juiste inhoud verbeter je de leesbaarheid, wek je behoefte op en haal je pijnpunten weg.

Door alinea's te voorzien van krachtige inhoud verbeter je de leesbaarheid

Verbeter de leesbaarheid van alinea’s

Onze hersenen zijn visueel ingesteld. In een notendop betekent dit dat we een afbeelding in enkele milliseconden kunnen verwerken, maar tekstuele informatie verwerken kost enorm veel energie, en dan nog blijft slechts 5% hangen. Hier volgen 20 expert tips om de leesbaarheid van alinea’s te verbeteren:
  1. Houd een alinea onder de 500 karakters, less = more
  2. Behandel slechts één onderwerp per alinea
  3. Wissel korte zinnen af met lange zinnen (maximaal 9 woorden per zin)
  4. Gebruik geen onnodig moeilijke woorden
  5. Benadruk woorden door ze bold, cursief of onderstreept weer te geven
  6. Maak gebruik van 3 tot 5 bulletpoints, elke zin moet op één regel passen
  7. Ondersteun een onderwerp met mediabestanden
  8. Gebruik een lettertype en grote dat goed leesbaar is
  9. Laat tekst voldoende contrasteren met de achtergrond
  10. Gebruik de juiste tone of voice
  11. Maak gebruik van interpunctie
  12. Check op spelfouten
  13. Trechter de focus van generiek naar specifiek
  14. Gebruik zo min mogelijk woorden om je boodschap over te brengen
  15. Geef met tussenkopjes een indruk waar de inhoud over gaat
  16. De best leesbare lettertypes voor online gebruik zijn: Calibri, Arial, Veranda en Tahoma
  17. Een donkere tekst op een lichte achtergrond is het beste leesbaar
  18. Gebruik vlotte, moderne taal
  19. Vermijd zwakke woorden zoals: eigenlijk, in principe, hopen, generalisaties en ontkenningen
  20. Schrijf in een gebiedende wijs zoals: ga naar, profiteer van, kom naar, bestel nu en speel mee
  21. Een goede tekst maakt de belofte waar die je in de titel beloofd
Alinea's verbeteren de leesbaarheid van de tekst

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Wek behoefte op bij de lezer

Een van de belangrijkste doelen van de alinea’s is om behoefte bij de consument op te wekken. Laat zien hoe jouw product of dienst het leven van de lezer verbetert. Om behoefte te creëren moet je eerst marktonderzoek doen om te bepalen waar behoefte aan is. 

Door behoefte op te wekken geef je de klant een reden om te kopen
Door pijnpunten weg te nemen verlaag je de drempel naar een conversie

Haal pijnpunten weg

Een ander zeer belangrijk doel van een verkooptekst is om pijnpunten weg te nemen. Om te weten welke pijnpunten voor jouw product of dienst gelden is het belangrijk om marktonderzoek te doen. Voorbeelden van veelvoorkomende pijnpunten bij consumenten zijn:

  • Is de kwaliteit wel goed?
  • Betaal ik er niet te veel voor?
  • Vertrouw ik dit bedrijf wel?
  • Is de service wel goed?
  • Welke garanties heb ik?

Een Call To Action (CTA) om de consument te leiden

Het beoogde doel van een verkooptekst is sterk afhankelijk van de aangeboden dienst of product. De volgende stap waarvan jij wil dat de consument deze neemt wordt een Call To Action (CTA) genoemd. Hier volgen enkele voorbeelden van CTA’s voor webshop en website eigenaren:

De oranje CTA knop in het midden valt direct op

CTA’s voor webshops:

  • Filteropties
  • Add to cart knop
  • Winkelwagen bekijken
  • Naar checkout
  • Afrekenen

CTA’s voor websites:

  • (Bel)afspraak maken
  • Offerte opvragen
  • Aanmelden
  • Abonneren
  • Bezichtiging inplannen

Wek vertrouwen op

Voor alle (online) ondernemers is het belangrijk vertrouwen bij consumenten op te wekken. Wanneer de consument je vertrouwt gaat deze doorgaans over tot kopen. Vertrouwen kun je opwekken door klant reviews, keurmerken, onderzoeksresultaten, media referenties en gewonnen prijzen te communiceren op je website of webshop. Hieronder volgt een analyse van hoe Goossens vertrouwen opwekt.

Het logo van Goossens

Hoe Goossens vertrouwen opwekt

Keurmerken

Door keurmerken van Thuiswinkel waarborg en CBW op hun website door te voeren laten zij aan de consument zien dat zij te vertrouwen zijn. Ondanks dat de meeste consumenten niet weten wat deze keurmerken precies inhouden wekt het toch vertrouwen op.

Goossens zet verschillende bekende keurmerken in

Klant reviews

Op zowel de productpagina als de homepage tonen zij product en winkel reviews. Voordat consumenten iets kopen willen zij graag van bestaande klanten weten of zij tevreden zijn met hun aankoop. Dit wordt ook wel social proof genoemd.

Met behulp van reviews deelt Goossens goede ervaringen van eerdere klanten met nieuwe bezoekers

Happy customers

Op de homepagina is een sectie die happy customers heet. Hier vind je verschillende foto’s van hun producten bij klanten thuis. De reden dat dit vertrouwen opwekt is wederom dat consumenten graag de mening van bestaande klanten zien voor zij zelf iets kopen.

De happy customer pagina geeft een visuele impressie van producten bij klanten thuis

Betaalmethodes

Op elke pagina zijn de logo’s van beschikbare betaalmethodes duidelijk zichtbaar. Hierdoor weet de consument al van tevoren dat de gewenste betaalmethode beschikbaar is.

Goossens laat de geaccepteerde betaalmethodes in de footer zien

Klantenservice

Met behulp van een live chat, een contact sectie in de footer en een advies sectie in het menu bieden zij klantenservice. De klant heeft vervolgens een ruime keuze uit verschillende contact opties zoals: een winkel bezoeken, met een medewerker chatten, bellen of een e-mail versturen.

Goossens biedt klanten verschillende manieren aan om in contact te komen

Goede productfoto’s

Online meubels kopen is extra spannend omdat consumenten het product niet fysiek kunnen ervaren. Goossens heeft professionele productfoto’s die een goed beeld geven. Met behulp van sfeerfoto’s en close up foto’s wordt een fysieke ervaring benaderd.

Met duidelijke productfoto's krijgt de klant een goede impressie van hoe het product er in de werkelijkheid uitziet

Stabiel & snel

De website van Goossens is op desktop, mobiel en tablet goed te gebruiken. Daarnaast zijn laadtijden lekker kort wat een goede User Experience (UX) ten goede komt en vertrouwen opwekt.

De website van Goossens is snel genoeg voor een goede gebruikerservaring

Duidelijke USP’s

Gossens heeft duidelijke USP’s die pijnpunten weghalen en vertrouwen opwekken:

  • Trustpilot score: 4.5 uit 5
  • 30 dagen bedenktijd
  • Veilig online shoppen
  • 2 jaar Goossens garantie
Goossens zet USP's in om pijnpunten weg te nemen

Benoemd zowel plus als minpunten

Ook de consument weet dat niet alles perfect is. Het benoemen van de belangrijkste pluspunten is vaak net zo belangrijk als minimaal één minpunt te benoemen. Goossens past dit perfect toe. Elke productomschrijving is voorzien van verschillende plus- en minpunten.

Goossens benoemt plus en minpunten en wekt hiermee extra vertrouwen op

Duidelijke productspecificaties

Van elk product zijn op de productpagina belangrijke specificaties zoals afmetingen en materiaal zichtbaar. Productspecificaties helpen de consument bij het maken van een goede keuze. 

Met een overzichtelijke specificatie sectie krijgt de klant in een oogopslag meer informatie over het product

Veelgestelde vragen

Verspreid over de website zijn verschillende veelgestelde vragen secties te vinden. De veelgestelde vragen zijn goed toegespitst op waar in de customer journey de consument zich bevindt. 

Met een veelgestelde vragen pagina verlaag je de kosten voor klantenservice en worden klanten sneller geholpen

6 pro tips voor professionele verkoopteksten

Met de tone of voice wordt de manier waarop je met bezoekers en klanten communiceert bedoeld. Door je doelgroep goed te kennen kun je achter communicatie tactieken komen die een emotionele band opwekken met jouw merk. Doet jouw onderneming veel zaken met andere bedrijven? Dan is de kans groot dat je op een formele manier communiceert en zeer nette kleding draagt. Zo ongeveer het omgekeerde is waar als jouw bedrijf producten verkoopt die zich op basisschoolleerlingen richt.

Zorg ervoor dat de communicatie in lijn ligt met jouw doelgroep

verkoopteksten zijn bedoeld om informatie zo efficiënt mogelijk over te brengen en de lezer te overtuigen van jouw product of dienst. Elk woord in een verkooptekst heeft als doel om dichter bij die sale te komen. Lees de tekst altijd nog even kritisch door als je klaar bent. Zijn er woorden of zinnen die te weinig toevoegen? Twijfel dan niet en verwijder het.

Het Attention Interest Desire Action (AIDA) model stamt uit 1925 maar wordt vanwege het tijdloze karakter nog veelvuldig gebruikt. Het model beschrijft aan welke eisen een marketing uiting moet voldoen. Een verkooptekst is een mooi voorbeeld van een marketing uiting maar een post op social media is dit bijvoorbeeld ook.

Attention (aandacht)

De eerste eis waar marketingcommunicatie aan moet voldoen is dat het aandacht moet trekken. Zonder de aandacht te hebben van de consument is het onmogelijk om de volgende stappen te zetten. In het kader van verkoopteksten slaat aandacht voornamelijk op opvallende titels en media bestanden. 

Interest (interesse)

Nu je de aandacht van de consument hebt is het belangrijk om interesse op te wekken. In het kader van verkoopteksten kun je interesse werken door een duidelijk scanbare structuur te hebben. Met behulp van duidelijke subtitels, bullet point lijstjes en extra mediabestanden wek je binnen no time interesse op.

Desire (behoefte)

Behoefte opwekken is essentieel om de consument te overtuigen van je product of dienst. Doorgaans wordt de tekstuele informatie in alinea’s hiervoor gebruikt. Denk goed na over welke problemen van de klant worden opgelost door jouw product of dienst. Durf ook hier out of the box te denken en deze stap met mediabestanden te zetten.

Action (actie)

1, 2, 3 actie! Of beter gezegd: Call To Action. Welke stap wil jij dat de consument neemt? Nadat de consument een verkooptekst heeft gelezen wil je misschien wel dat zij:

  • Een product toevoegen aan een winkelwagen
  • Een offerte aanvragen
  • Een bezichtiging inplannen
  • Aanmelden voor iets
  • Zich ergens op abonneeren
Het AIDA model beschrijft de eisen waar een marketing uiting aan moet voldoen

Een Frequently Asked Question (FAQ) sectie is een veelgebruikte tool om pijnpunten bij consumenten weg te nemen. De inhoud van de FAQ sectie wordt bepaald door waar in de customer journey de consument zich op dit moment bevindt. Een consument die op jouw website aan het oriënteren is heeft andere pijnpunten dan een klant die zojuist een bestelling heeft geplaatst. Kijk eens bij concurrenten, de kans is groot dat zij verschillende FAQ secties toepassen.

Met een FAQ sectie verlaag je de kosten voor klantenservice en wordt de klant sneller geholpen

Alle mensen zijn scannende lezers. Voordat de inhoud van een tekst aandachtig gelezen wordt is aan de hand van onder andere (sub)titels, mediabestanden en bullet points bepaald of de inhoud relevant is. Als een verkooptekst niet scanbaar is kost het de consument veel moeite om de relevantie te bepalen. In de realiteit betekent dit dat bijna niemand jouw tekst zal lezen.

Vroeger hield men nog geen rekening met de scannende lezer

Moeilijke woorden en complexe zinnen schept misschien wel bewondering maar maakt het lezen van een tekst erg moeilijk. Probeer achter het leesniveau van je doelgroep te komen en schrijf hier niet te ver boven of onder. Gebruik niet onnodig moeilijke woorden en complexe zinnen om iets wat in essentie simpel is te vertellen.

Een tekst kan volledig onleesbaar worden wanneer er teveel moeilijke woorden worden gebruikt

Volg gratis de marketing & webdesign videotraining

Dave Verstappen

Dave Verstappen

Online marketing strategist. Alles begint met een plan. Dave zorgt met zijn brede kennis van online marketing voor dit plan, samen met de specialistische uitwerking hiervan.
Leestijd: 17 minuten

Gerelateerde artikelen

bannerfoto blog klantinteractie en respons verbeteren
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Praktisch alle webshop en website eigenaren lopen onnodig omzet mis. Lees dit artikel en leer eenvoudig de klantinteractie te verbeteren en response drempels te verlagen om zo omzet te verhogen.
banner foto social media hacks voor bedrijven 2023
Social marketing
Laatst bijgewerkt:
Het organisch bereik van bedrijven op social media loopt enorm terug. Tegenwoordig bereik je nog geen 5% van je volgers. In dit artikel leer je hoe je dit probleem verassend simpel oplost.
Bannerfoto 95% van de webpagina’s word NIET gelezen, met deze strategieën voorkom je dit
Content creation
Laatst bijgewerkt:
Dit artikel bundelt de resultaten uit recent wetenschappelijk onderzoek naar het kijk, lees en klikgedrag van bezoekers. Het zit vol tips om er voor te zorgen dat jouw site beter bekeken word.
bannerfoto Verhoog de klantwaarde en vergroot de omzet in slechts 1 week
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Door je klantwaarde te verhogen worden kosten verlaagd, genereer je meer verkopen en verdien je meer per klant.
bannerfoto blog doelgerichte landingspaginas maken
Conversion Rate Optimization (CRO)
Laatst bijgewerkt:
Een landingspagina heeft slechts één doel: een bezoeker omzetten in een betalende klant. In dit artikel leer je hoe je dit eenvoudig doet.
Bannerfoto wetenschappelijke onderzoeksresultaten SEO 2023